Waarom hebben sommige mensen een paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Waarom hebben sommige mensen een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 22:36

Meeste mensen bij ons op stal hebben duidelijk een paard voor hun plezier, gaan er leuk mee om. Lekker bezig met het beest, laten grazen, paard komt er veel uit (dit is gelukkig 80% op stal).

De laatste weken ben ik echter ook een paar mensen tegen gekomen waarvan ik me serieus afvraag of ze het nog wel zo leuk vinden: een paard.

Het begint al met het borstelen: ik hoor continue geluiden als 'niet doen', 'niet zo vervelend', 'sta stil', 'neeheee', 'hou op'.

Paard wordt gelongeerd of staat even een half uurtje in de paddock (onder het mom van: paard heeft ook een dagje vrij verdient). Dit zijn paarden die dus verder 23,5 uur per dag op stal staan.

Baasje zit dan in de tussentijd te kletsen met stalgenootjes (overigens is het ook heel goed mogelijk om tijdens het longeren je gesprek te voeren met het publiek: af en toe iets roepend naar het paard).

Ook wordt het heel gewoon gevonden om (met paard aan de hand) hele verhalen te houden met vrienden/vriendinnen. Dat paard ondertussen begint te schrapen wordt niet getolereerd.

Ik vraag me serieus af of deze personen nog wel lol beleven aan hun paard. Soms heb ik ook wat minder tijd, maar de tijd die ik heb ben ik met het paard bezig en een dag 'alleen een halfuurtje in de paddock staan' heb ik nog nooit gedaan met een paard.

Gezellig is het wel op stal en ja: ik sta/zit ook regelmatig te kletsen (maar niet als ik bezig ben met het paard).

(Bij bovengenoemde mensen staat ons paard trouwens bekend als 'dat paard wat altijd zo hard moet werken Haha!')

Klinkt dit bekend bij andere bokkers? Is een paard soms een 'verplicht nummer'? Is de gezelligheid op stal belangrijker dan het paard? Is het leuk om met je paard bezig te zijn als je continue 'nee' moet zeggen?

Zomaar wat zaken die ik me afvroeg, nadat ik gisteren twee uur lang in het zonnetje heb gezeten en gekeken naar andere paarden (terwijl mijn zielige paard die twee uur naar het strand is geweest).


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-03 23:30

gomir schreef:
Toch hoor je me regelmatig 'niet doen', 'hou eens op' en 'sta eens stil' etc. roepen Knipoog


Tuurlijk roep ik dat ook weleens (en als ik de rosborstel pak dan kijkt het paard ook alsof hij liever een ander baasje had Knipoog ). Met even kordaat optreden is niets mis.
Gaat me meer om de mensen die ik alleen maar op een negatieve manier zie communiceren met hun paard (doe nou niehiet -> met bijbehorend zeurtoontje en zonder effect).


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 11:44

Doet me een beetje denken aan 'Look who's talking too'.

Poedel: 'What's your name?"
Vuilnisbak: 'Uhm, uhm. I think is 'No' ' Haha!

Zijn heel wat paarden dan die ook denken dat ze 'neehee' heten Tong uitsteken

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 14:21

Ik heb het in het begin misschien niet zo goed geformuleerd maar het gaat mij meer om de manier waarop mensen met het paard omgaan als om de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten (kwantiteit vs kwaliteit Tong uitsteken)

Ik vraag mij dus echt af of mensen die ik alleen maar hoor schelden tegen hun paard, nooit iets positiefs over dat beest, altijd schuld van het paard, er nog wel zoveel lol aan beleven. Als daarbij nog komt dat zo'n beestje 23,5 uur per dag op stal staat en dat halve uurtje dat ie uit zn box komt er meer aandacht is voor de omgeving dan voor het paard dan is dat bijna een soort van 'affectieve verwaarlozing'.

In Juli en Augustus gaat mijn paard 24/7 naar het land. Iedere dag komt er iemand even kijken of alles ok is. Zelf ben ik van plan 3 keer per week te gaan rijden. Paard krijgt dan effectief gezien minder aandacht van mij dan nu, maar weidegang met vriendjes maakt veel goed.

Sanderijn: in jouw verhaal hoor ik een liefhebbende baasje dat zorgt voor genoeg beweging voor het paard en er met plezier naar toe gaat. Ik neem aan dat jij niet alle tijd die je besteed aan je paard mopperend doorbrengt Knipoog

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 14:28

Fitzroy schreef:
Maar Apple, bestaan die mensen dan echt die alleen maar mopperen op hun paard? Ik kan me dat toch niet voorstellen. Tuurlijk word je allemaal wel eens boos, maar de hele tijd mopperen? Dan heb je er toch geen lol meer in?


Wanneer kom je een keer op een zorgvuldig uitgezocht tijdstip langs bij ons op stal Haha! . Gewoon rustig beetje meehelpen rond Kev en ondertussen oren openhouden Knipoog

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-03 17:40

Haha!

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 17:31

O, zo iemand hebben wij ook op stal hoor Haha!

Gelukkig zijn er twee aardige manegeruiters die zich het lot van het beestje hebben aangetrokken en er op rijden en zorgen dat het beest uit stal komt. De eigenaresse is al maanden niet meer op stal geweest (terwijl ze dit paard juist had gekocht om lekker in de zomer naar het strand te kunnen gaan Scheve mond)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lys_PPA, Mnoonn, RanjaRietje, turtlelito en 76 bezoekers