Welk ras het braafst?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Welk ras het braafst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 18:41

Lees veel over verschillende rassen.
Welke zijn nu het braafst denken jullie?
Tinkers?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:44

Tja, daar is geen zinnig antwoord op te geven! Dat verschilt per paard. De ene arabier kan veel braver zijn als een tinker, dat ligt er net aan.

Over het algemeen zijn tinkers, fjorden, haffies enz. allemaal erg braaf. Bloedpaarden zoals Engelse Volbloeden, Trackeners en Arabieren zijn vaak een tikje nerveuzer, en daar moet je echt mee om kunnen gaan. Ze kunnen heel braaf zijn, maar ze hebben wel iemand nodig die leiding over hun geeft, en zelfverzekerd is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:48

Denk dat dé braafste o.a. Belgen zijn, of Ardenners, de echte zware koudbloedrassen ... (maar neem dit niet als regel, bekijk het individu!!!!)

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 18:53

Tsja elk paard is weer anders Arabiertjes engelse volbloeden etc etc kunnen ook veel makker zijn dan een tinker...
bij koudbloed paarden zit er vaak wel een kop op en kunnen erg dwars zijn ...
maar ben het met Sonjabelgium eens Bekijk het individu ...

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 19:10

Ja, natuurlijk, maar de halleluja verhalen over de tinkers dan?
En hoe braaf zijn welshcobs?

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:23

Kijk dat ligt helemaal aan het karakter dit kan mede gevormd worden door de opvoeding,trauma,positieve ervaringen enz. Je kunt namelijk een ontzettend vals,gemeen trekpaard, tinker of wat voor koudbloed dan ook of een ontzettend lieve arabier waar je alles mee kan en en lekker pittig is met rijden. Deze vragen worden heel erg vaak hier op bokt gesteld....
Tuurlijk heb je zo'n algemene uitdrukking dat koudbloeden iets rustiger zijn dan warmbloedpaarden. En het klopt ook wel, maar denk niet oh dat is een koudbloed en al 16 jaar oud, die doet geen vlieg meer kwaad, want hier zou je je nog eens goed in kunnen vergissen. C 4 yourself...!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:25

SHIRES!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:27

Idd de vriendelijke reuzen. Ze staan er om bekend Haha!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:36

ik ben bij de shires nog geen vreemde dingen tegengekomen , tot nu toe alleen heel brave makkelijke rustige lieve paarden
voor de rest ik denk dat er bij ieder ras paarden zijn die het perfecte , brave lieve beginners paard zijn

maar ook bij ieder ras zijn er de compleet geschifte debiel paarden
ik heb een arabier gereden die kun je 6 weken op de box laten staan , in de box opzadelen en zo mee weg rijden, maar ik ken er ook die heel heet zijn en ook die gewoon niet wijs zijn
ik ken fjorden die braaf zijn en makkelijk en ik ken er waarbij je drie keer nadenkt voor je erop stapt
zo ook bij tinkers , kwpn, nrps, fries, en ga zo maar door

het ligt aan de fok , opvoeding, levenservaring en dergelijke omstandigheden, en aan de gezondheid(een tumor in het hoofd kan een gek paard maken en die dingen komen bij ieder ras wel eens voor
dus staar je niet blind op een ras maar kijk naar het individu

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30623
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 19:37

WelshCobs zijn hele eerlijke dieren. Maar ze kunnen best flink temperament hebben. Mijn eigen pony is heel fel, maar zal wel altijd eerlijk zijn. En mijn verzorgWelshCob heeft wat minder temperament, maar voldoende. Dus wel braaf, maar niet zo kalm als een koudbloed.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 01:15

Quarter met veel volbloed Ok, ik moet niet alles over 1 kam scheren Tong uitsteken Ik zou nooooit 'n Tinker willen, ze zijn niet allemaal zo 'lief' en ik vind ze lomp.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:04

het braafst? een hobbelpaardje en knuffelpaardje. Knipoog

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:46

Of een playmobielpaardje, al kunnen die van van zoon flink steigeren...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:50

Zo'n barbiepaard is ook erg braaf! Knipoog

Maar goed, ff serieus, dat ligt aan de opvoeding en het eigen karakter van het paard. Kan dus een engels volbloed zijn, een arabier of een belgisch paard. Kan je gewoon niets over zeggen en het is maar net wat je eigen normen en waarden zijn over braaf.
Vind persoonlijk dat er nog wel wat natuurlijke dingen van een paard in mogen zitten. Dus als het iets echt eng vindt dan vind ik vluchtgedrag normaal. En dat is niet dat ze dan minder braaf zijn, dat is gewoon een eigenschap van een paard!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 09:55

Tsja en wat is braaf, is in ogen van de 1 anders dan de andere....
Is schrikachtig braaf?
Is niet willen komen op de wei niet braaf?

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 09:59

Biepmiep schreef:
Is niet willen komen op de wei niet braaf?

Als ik er een uur achteraan moet rennen vind ik het niet echt braaf. Maar vaak heeft dit een reden. Je zal zelf wel niet genoeg afwisseling in het werk geven, of steeds uit het land plukken voor iets totaal niet leuks. Sja, dan zou ik ook niet uit het land komen.
Dus dan ligt de oorzaak meestal weer bij jezelf, maar het paard krijgt de schuld!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:03

Mijn volbloed arabier is echt superbraaf Schijnheilig Heeft wel een tijdje gekost maar nu hij me volkomen vertrouwd is hij echt heel erg braaf en erg koel... je moet met het karakter van een arabier om weten te gaan en dan zijn het goudeerlijke paarden.

Ik denk ook dat het niet zozeer aan het ras ligt maar meer aan het karakter van het paard zelf.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:04

Lieve en brave paarden kunnen ook veranderen in draken als je er niet mee om kunt gaan. Je moet dus een paard bekijken als individu (en niet als ras)......en kijken of dat individu bij jou past.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:07

Zoals eerder wel gezegd is de aard van het beest belangrijker dan het bepaalde ras. Onze KWPN staan in de wei met een shire, en mijn merrie is een stuk cooler in de kop dan die shire.
En zeker een stuk beleefder, want dat beest dendert zo over je heen als hij de kans krijgt.

Ik denk dat je in zijn algemeenheid wel mag stellen dat een ouder paard al meer heeft gezien (mits er genoeg mee gedaan is) dan een jonger dier en daarom minder snel paniekerig zal reageren.
Verder kan je kijken hoe de schrikreactie is door het paard te testen rondom paraplu's en andere enge dingen. Galopeert hij een eind weg of gaat hij na 3/4 passen stilstaan om te kijken wat er gebeurde?
En ruinen zijn over het algemeen minder mieperig dan merries, maar in mijn ervaring ook een stuk minder makkelijk op te voeden. Ze hebben sneller de neiging om je "te vergeten" als er iets interessanters is.

Na alle verhalen over Tinkers zou ik niet zo snel meer een tinker aanschaffen. De kans dat je een getraumatiseerd beest treft lijkt me behoorlijk aanwezig.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:43

Idd bij shires zijn er ook heus klootzakken tussen, helaas. Het heeft alles te maken met de opvoeding, de eerste levens jaren (in engeland...) en met de graad van africhtig. De meeste zijn van zich zelf zo braaf dat ze niks verkeerd zullen doen, maarer zijn er ook die gewoon niet opgevoed zijn, toen verkocht zijn, en tja dan heb je 1000kg niet luisterend paard. Maar er valt nog wel wat van te maken, en dat is vaak bij de hetere paarden wat anders.

LittleChief

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 16:51

Het maakt volgens mij niet uit welk ras je neemt er zitten altijd brave en wat minder fijne paarden tussen.
Ik heb zelf een Arabier X Tinker en hij is hartstikke lief .
En idd het ligt er denk ik ook aan hoe hij/zij opgevoed is vanaf de geboorte.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 08:21

ik vind zelf mijn eigen paard erg braaf maar denk niet dat hij representatief is voor het KWPN paard Haha! . Ook ken ik een paar gelderse paarden. Groot en absoluut vriendelijk.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 13:07

holsteiners zijn vaal lekker koel in t hoofd!maar ja, ook daar zullen wel uitzonderingen tussen zitten, net als bij het kwpn en het BWP, ik ken vooral wat hetere kwpn'ers en wat dwarsere BWP'ers. maar er zullen vast ook hele brave tussen zitten!

maar de holsteiners doe ik tot nu toe ken, zijn allemaal goudeerlijk en lekker relaxed, maar niet lui/sloom ofzo! mn pony is ook een holsteiner, echt een gouden beestje!!

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 20:43

maakt niet echt uit volgens mij ! elk paard heeft een anders karakter wat voor ras het ook is Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 21:01

ow en es, het paard gaat je toch spiegelen, dus als je een paardje koopt wat al goed is opgevoed en een eerlijke baas heeft gehad, dan kun je die rol zelf gaan vervullen, en blijft hij denk ik ook wel braaf, tuurlijk zal hij je een keertje uitproberen, maar dat is precies het moment waarop jij moet laten zien we de leider is, als je dat dan een keer goed duidelijk maakt, dan heb je denk ik een dier voo rhet leven,
dat is dan wel een ongetraumatiseedr paard, voordat ik het weer over me heen krijg dat ik er geen verstand van heb en nooit heb gewerkt met dominante paarden,