Verslag zitles: eraf gevallen/gesprongen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Verslag zitles: eraf gevallen/gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 21:03

Ik moest op een enorm groot paard (ik denk rond de 1,67 ofzo Tong uitsteken ), dus lekker gepoetst, en even gewacht op Wouter (instructeur), waarna we gingen opzadelen. Vervolgens naar de bak, eerst even los ingestapt, vervolgens aan de longe. Eerst mochten de beugels nog even aanblijven, om los te rijden, wat toch al erg wennen is als je handen naast de benen afhangen. Ik kan gewoon met losse teugel draven, maar zo met afhangende armen (achter de benen) is lichtijden opeens veel moeilijker, mijn benen wilden al niet meer stil blijven liggen.
Vervolgens moesten de beugels uit en gekruisd voor het zadel, ook geen probleem, weer aangedraafd en doorzitten. Toen begon het al, ik kon niet genoeg ontspannen. Ging ik eindelijk ontspannen dan bewoog ik weer teveel *zucht* En ondertussen natuurlijk wel rechtop zitten, tenen naar binnen draaien en de schouders naar achter houden natuurlijk Haha!
Vervolgens gingen we door naar de galop, daar had ik al tegenop gezien, dus mijn eerste vraag was of ik me vast mocht houden Bloos Had nog nooit op dat paard gereden en de laatste tijd zat ik voor mijn eigen gevoel al minder prettig/zeker in de galop. Aangegalopeerd en daarbij eerst 1, daarna 2 handen los. Ging best wel lekker, behalve dat ik ook hierbij weer meer moest ontspannen...
Op een gegeven moment zaten we in galop, vervolgens viel Gigi (paard) eruit in een soort rendraf en struikelde daar ook meteen bij. Ik kwam op de nek terecht en daarna stond ik er op mijn voeten naast Verward Volgens Wouter had ik mijn been eroverheen geslagen en was dus zo op de grond beland en had ik makkelijk kunnen blijven zitten, maar ik heb zelfs geen idee dat ik mijn been er overheen had geslagen Verward
Gelijk weer erop geklommen natuurlijk, beugels weer gekruisd en uiteindelijk ben ik zelf twee keer zonder me vast te houden in galop aangesprongen en ook een keertje zo teruggekomen! Ging nog best wel goed ook Haha!
Toch ben ik blij dat ik volgende week weer gewoon dressuurles heb Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:16

lijkt me best leuk, zitles. iemand in de buurt van delft die........?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:21

Klinkt als een inspannende les Lachen en 1.67 is toch helemaal niet zo groot? Tong uitsteken

Wat ik me dan afvraag: als je de beugels kruislings voor het zadel legt krijg je dan geen last van je bovenbenen? Ik kon dan nooit lekker zitten omdat de beugelriemen dan erg vervelend tegen mn benen aan zaten. Liever dan nog helemaal zonder beugels of met de beugels gewoon los hangend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 21:23

maar als je beugels los hangen slaan ze tegen het paard. dan idd nog liever er helemaal af

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 21:24

Ik heb er helemaal geen last van als ze gekruisd zitten...

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 23:56

Ik rij me inderdaad ook door als de beugels voor het zadel leg.
Maar ik vindt het wel lef hebben dat je ook echt zitles hebt genomen. Ik zit er zelf ook over te denken want mijn benen kloppen ook als ik niet wil drijven en ik heb soms moeite om in balans te blijven. Dus al iemand een goed adres in de noordkop weet!!
Moet je op een gegeven moment niet op je eigen paard lessen? Ik kan me voorstellen dat een ander paard en zadel veel verschil voor je houding kunnen uitmaken.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:13

DendroFleur schreef:
Moet je op een gegeven moment niet op je eigen paard lessen? Ik kan me voorstellen dat een ander paard en zadel veel verschil voor je houding kunnen uitmaken.

Als ze een eigen paard had gehad dan had dat vast gemoeten!

Volgens mij leer jij nu meer dan in alle voorgaande lessen bij elkaar! Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 00:22

Ah jeetje mina, ik ben jaloers op je!
Klinkt tof, maar ik kan nog niet eens galopperen, dus bij mij duurt dat nog wel even.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:27

Trakteren! Haha!
En idd 1.67 is toch niet zo groot...

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 12:39

Nee hoor, hoefde niet te trakteren Haha!
Ben wel blij dat ik volgende keer weer mag dressuren, toch iets minder kans op valneigingen enzo Tong uitsteken

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 12:48

Wij deden met zitles met een touwtje de beugels vast zodat ze niet klopten tegen het paard of gewoon eraf laten....

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:13

Heel dapper van je Karin dat je zo zitles nam! Vaker doen, dan gaat het steeds beter toch? Het paard zal niet elke keer struikelen neem ik aan?
Wie weet wil Kim je nog eens zitles geven, of Dorine op Cerise (als ze moe is grijnz).
Veel succes met oefenen met draven zonder beugels bijv., echt goed voor je:))
Sterkte! Tong uitsteken

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 13:28

Draven zonder beugels vind ik helemaal niet erg, galoperen wel... Endat terwijl ik al zo lang rijd *zucht* Maar zelfs dat ging goed uiteindelijk Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:06

Galopperen zonder beugels gaat nog wel: alleen die overgang terug naar draf is kritiek Tong uitsteken.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:17

haha wees blij dat je niet oplodewijk zat op het hobbelpaardje Haha!
Ik ridj toch 2 keer in de week zonder beugels dan kan ik met beugels wel een klein beetje zitten Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 15:57

Ik vind de galop op die van mij toch (zonder zadel dan) een stuk beter zitten dan de draf. Maar goed, dat is ook een gelder die gooit lekker op Lips are sealed