Toch niet scannen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Toch niet scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-03 12:49

Ik heb er nog eens over nagedacht en ik ga Eileen niet laten scannen.

Dat geintje kost me een hoop tijd (moet naar de kliniek toe rijden) en geld (45 euro) dus ik ga gewoon kijken of ze hengstig wordt. (en dat is spannend, want als het niet raak is geweest dan zou ze elke moment hengstig kunnen worden!) Zoniet, dan ga ik er vanuit dat ze drachtig is en zowel, dan gaat ze weer naar de hengst.

Zijn er meer mensen die niet scannen en op de natuur vertrouwen zeg maar?

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 13:45

ik heb vandaag mijn merrie laten scannen
en verwacht in april een veulentje.
Ik zou niet kunnen wachten.
succes ermee.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:10

Dat is een keuze die jezelf moet maken natuurlijk, en in de natuur worden ze ook niet gescand he!!!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:15

Ik neem liever niet het risico op een tweeling. Dat is voor mij de grootste reden om te laten scannen. Schouwen kan ik prima thuis omdat de hengst waardoor de merries gedekt zijn ook hier staat.

Kan je niet aan huis laten scannen?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 14:52

Ik wou het net zeggen het risico dat er een tweeling zit is aanwezig, en daar zit je denk ik niet op te wachten..

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 15:28

je kan je merrie toch ook gewoon aan huis laten scannen?
Ik zou het voor de zekerheid wel minimaal 1 keer doen
je kan je zelf wel voor je kop slaan als het mis gaat met een tweeling..het is ook een risico voor je merrie

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:10

Ja de dierenarts kan gewoon bij je thuis komen

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 16:31

Gisteren hebben we onze merrie geschouwd en ze was niet hengstig, maar nu hebben we haar vandaag laten scannen en ze was niet hengstig.
Als je je merrie laat scannen weet je het iig zeker.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 17:05

Ik scan altijd. Allereerst omdat ik wil weten of het een tweeling is of niet.
En als ze niet drachtig is dan kan je nog op tijd naar de hengst e.d, anders moet je weer wachten


Door wie is ze gedekt?

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 10:36

_inge_ schreef:
Ja de dierenarts kan gewoon bij je thuis komen


Nou, hier niet hoor! Heb het nog gevraagd namelijk. Scheve mond

Ze is gedekt door Collin van de Gorterstraat Esme

Dat van die tweeling is een punt, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Maar zoveel komt dat overigens toch niet voor? Verward

Ze is overigens nog steeds niet hengstig terwijl ze het vandaag zeker weer moest zijn en ze is altijd erg regelmatig met haar hengstigheid + het is altijd super goed te zien dus grote kans dat ze in ieder geval drachtig is Party!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 10:51

heel vaak knijpen ze er een vruchtje af, dus ja ik zou het risico niet nemen..die kosten wegen niet op tegen straks mocht het eventueel misgaan..

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 11:04

Misschien is het verstandig de volgende keer eens na te denken over drachtigheidsbegeleiding, wij doen dat altijd, kost ongeveer 80 of 90 euro per paard, kun je 't hele jaar voor scannen, opvoelen, controreren, whatever je wilt, net zo vaak je wilt. Kan bij iedere hengstenhouder (voor zover ik weet), meestal hebben ze een dierenarts in dienst.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 13:57

Ja zoiets had een vriendin van me het ook al over Kendra! Ik zal eens navragen...en maar hopen dat ze een tinker willen behandelen tussen alle chique bloedpaardjes Tong uitsteken

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 16:27

ik laat mijn pony ook niet scannen, de kans op tweelingen bij welsh a is heel erg klein (werd mij verteld)
bovendien heb ik een hele nerveuze merrie en doe ik dus meer kwaat dan goed door dat scannen.

bij de friezen liet ik wel altijd scannen hoor, ook inderdaad voor tweelingdracht en voor zekerheid.

kjcm

Berichten: 888
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: ergens waar jij niet bent.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:57

hoe kan je in hemelsnaam zeggen dat de kans klein is op tweelingen en dat je daarom niet laat scannen. bij de fokmerrie van mijn schoonvader werd er een paar jaar geleden gezegd bij de dekking dat er 2 eitjes zaten dus goed opletten bij het scannen na het dekken of er niet toevallig 2 vruchtjes zaten. deze merrie had totaal geen historie met een teveel aan eitjes of dat het opgewekt zo zijn. zo gezegd zo gedaan, de da zei 100% 1 vruchtje, uiteindelijk bleken er wel 2 vruchtjes te zitten met alle rottigheid van dien. de merrie begon 3 weken eerder te bevallen waarschijnlijk omdat een van de twee(hengstjes) dood was gegaan in de baarmoeder. maar helaas ze waren allebei dood, ze konden er niet uit op de normale manier dus door naar utrecht. ze hoefden er nog net niet uit gezaagd te worden.want dat gebeurd dus als ze niet in ene er uit kunnen, lekker als je er zelf bij staat. als ik jou was zou ik gewoon laten scannen, want al zitten er geen 2 eitjes, het ene vruchtje kan zich alsnog gaan delen en dan heb je evengoed een 2ling.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 15:52

scannen geeft je ook geen 100% uitsluiting hoor.
een kennis van me kwam vorig jaar februari bij haar drachtige merrie op stal en toen vond ze dus 2 dode veulens, ik dacht dat ze 8 maanden gedragen had. die merrie 2 keer gescant door een zeer ervaren dierenarts en elke keer werd er 1 vruchtje waargenomen.
dus scannen zegt echt niet alles!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 17:16

Het zegt misschien niet alles, maar wel meer als geen scan! Ik zou het doen. Dan kun je tenminste in een vroeg stadium iets doen, mocht dat nodig zijn.

Dat een DA niet aan huis scant, dat vind ik onzin! Als het erom gaat dat hij/zij de apparatuur niet heeft, dan valt er toch over te praten dat er een collega-da langskomt? Aan huis scannen is de normaalste zaak vd wereld, hoor!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:36

peeky"]
[quote="_inge_ schreef:
Ja de dierenarts kan gewoon bij je thuis komen


Nou, hier niet hoor! Heb het nog gevraagd namelijk. Scheve mond

[/quote]

Welke praktijk heb je gebeld? Toch niet Sleeuwijk? Nou, Baks heeft
Jane gewoon thuis gescand! En was niet drachtig.... maar we hebben haar ook niet hengstig gezien! Ik zou het toch laten doen. Als ze dan niet drachtig is kun je het dit jaar nog een keer proberen, als je dat zou willen. En natuurlijk wat er al eerder is gezegd, De kans op een tweeling! Die zit erin..

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 23:00

LadyJane schreef:
Welke praktijk heb je gebeld? Toch niet Sleeuwijk?


Jawel, Sleeuwijk dus. Ik zal eens bellen naar Heusden....maar ik moet eerst mijn ouders overhalen om haar te laten scannen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen>>>"Bij Dinky ging het toch ook goed zonder scan" en "Alle beesten die hier geboren zijn werden zonder scan geboren en het is goed gegaan, dus het is helemaal niet nodig"

Zelf is mijn budget niet toereikend voor een scan, moet Jildau natuurlijk ook al betalen en 1 paard onderhouden is wel genoeg als arme student zijnde.... Lips are sealed

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 14:12

peeky"]
[quote="_inge_ schreef:
Ja de dierenarts kan gewoon bij je thuis komen


Nou, hier niet hoor! Heb het nog gevraagd namelijk. Scheve mond

Ze is gedekt door Collin van de Gorterstraat Esme

Dat van die tweeling is een punt, daar had ik nog helemaal niet over nagedacht. Maar zoveel komt dat overigens toch niet voor? Verward

Ze is overigens nog steeds niet hengstig terwijl ze het vandaag zeker weer moest zijn en ze is altijd erg regelmatig met haar hengstigheid + het is altijd super goed te zien dus grote kans dat ze in ieder geval drachtig is Party!!
[/quote]

tinkers zijn hebben de grootste kans op een tweeling van alle rassen of ik bedoel dat de meeste bij tinkers voorkomen!!

scannen hier kost 11,34 euro op follikel controle en dracht controle is 30 euro ookaan huis,

Lala mijn shet is nu gedekt door een welsh hengst ben zijn naam alleen vergeten, en die laat ik na 18 dagen scannen.


het punt is dat als je te laat ben met scannen het niets meer uit maakt je meot echt van die 18e dag uit gaan dan kunnen ze nog alles doen als er een trweeling op zit. ik bedoel 18 na de laaste dekking.


doeii doeii nadine

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 18:14

offspring schreef:
scannen hier kost 11,34 euro op follikel controle en dracht controle is 30 euro ookaan huis,

Lala mijn shet is nu gedekt door een welsh hengst ben zijn naam alleen vergeten, en die laat ik na 18 dagen scannen.

het punt is dat als je te laat ben met scannen het niets meer uit maakt je meot echt van die 18e dag uit gaan dan kunnen ze nog alles doen als er een trweeling op zit. ik bedoel 18 na de laaste dekking.

doeii doeii nadine


Mja dan ben ik al te laat Ze is de 21ste gedekt....maar ik laat het maar zo. Tuurlijk, mis gaan kan het, maar dat kan ook als je gescand hebt en als er één veulentje op de wereld komt. Risico is er altijd...

Waar woon je? Ik zou ook wel een praktijk willen waar ze betaalbaar zijn Haha! Ze zijn hier echt zo duur.... Boos!

En dat van die shetlander/welsh, even off topic: superkruising! De ouders van mijn vriend hebben er ook een en die is schitterend....ja kruisingen kunnen ook heel lelijk uitvallen maar meestal is de shet/welsh kruising wel mooi!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 19:07

Volgens mij kan je nú nog naar de DA gaan en kan het voor 3 maanden nog weggeknepen worden.. weet het niet zeker.

Ik wil niet vervelend doen, maar ik snap niet dat je gaat fokken als je niet voor de overige kosten wilt opdraaien. Klinkt misschien harder dan ik wil, maar ik snap dat dus echt niet..

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 21:28

Ik wet niet wat ik daar op moet zeggen hoor Esme. Het gaat niet om de kosten voor mijn ouders, het is een keuze die je maakt. Mijn ouders kiezen ervoor om het niet te doen.

Daarbij is het natuurlijk nog maar relatief wat goed is voor je paard, want daar denkt iedereen weer anders over in de paardenwereld. En als Eileen nou met een grote etterbult in de wei zou staan en ik zou schrijven: Ik ga geen dierenarts betalen want daar zie ik het nut niet van in, dan is het een andere zaak. Maar dit is naar mijn mening geen situatie die het welzijn van ons paard ernstig bedreigt en het is aan ons de keus of we wel of niet aan de scan willen. Ik vind het jammer dat je daar geen respect voor kunt opbrengen.

Ik heb al heel wat veulens ter wereld zien komen waarvan de moeder nooit gescand is en dat ging altijd goed. En zoals ik al zei: het risico dat het mis gaat verklein je niet met een scan. Het enige waar je zekerheid op hebt is het aantal veulens dat in je merrie groeit. Ik denk ook niet dat het een zonde is om een beetje in de natuur te vertrouwen. Wilde paarden worden toch ook niet gescand? Toch verlopen de meeste bevallingen prima.

Conclusie: Het is vervelend dat je beweert dat het 'slecht' zou zijn om een drachtige merrie niet te laten scannen, want dat is een keus die aan de eigenaar is om te maken en niemand kan bewijzen dat scannen beter is dan niet scannen. Dat is gewoon een mening.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 21:59

Zoals ik al zei, het klonk harder dan ik het bedoelde. Wist ook niet dat je van je ouders afhankelijk was, dan heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen..

Ik snap je redenatie om niet te laten scannen. Ben het er alleen niet mee eens.Haha!

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 22:09

OK, no hard feelings hoor Haha!

Nou, van mijn ouders afhankelijk....het is hun paard zelfs! Bloos

Ik heb mijn eigen paardje en die is gelukkig niet drachtig (ik vind veulens fantastisch hoor, maar als je wedstrijden wilt rijden dan gooien ze wel roet in het eten Haha! )