Monty Roberts

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:28

memory schreef:
Citaat:
HIj is de eertse die écht tussen de paarden is gaan zitten en het aan iedereen heeft geïntroduceerd en hiermee ook dus een nieuwe manier van trainen. Vooral in dei tijd was dat een enorme vernieuwing.


Das natuurlijk je reinste bull oliebol. Voor hem zijn er ook zat mensen geweest die echt tussen de paarden zijn gaan zitten en er naar gekeken hebben. Ik denk danb aan, Tom Dorance, Ray Hunt, Mark Rachid etc etc. Dat die dat nooit op commerciëele wijze hebben uitgebuit is wat anders ( niet dat ik daar wat op tegen heb, hoe meer mensen hun paard op paardvriendlijke manier behandelen des te beter natuurlijk).




Je neemt me de woorden uit de mond....

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:29

whatever schreef:
Waarom is hij een paardenbeul? Heb z'n boek gelezen..moest je eens weten wat z'n vader allemaal deed met die paarden..dat was pas een paardenbeul...maar hij doet wel te veel join-ups ja.


Zien jullie nu hoe goed de marketing van MR is geweest? Monty's vader was GEEN paardebeul. Ik durf zelfs te beweren dat Monty de JOIN-UP van zijn VADER heeft GELEERD!
Voor iedereen die het boek van MR heeft gelezen, nog een verplichte lectuur er achteraan:

http://www.horsewhispersandlies.com

From "The Man Who Listens to Horses":


My father's methods of dealing with horses were what I would describe as conventional-but that is to say, cruel. . . . The horses were . . . terrified. . . . They rolled their eyes and kicked, reared . . . . (p.39) Fear is in the horse's nature, and they were driven wild with it. (p.40) Early in 1942 . . . . (p.46) I took the horses to a distant round pen . . . . [My father] took up position on the viewing stand . . . . (p.47) [After watching me, my father] raised the stall chain and brought it down hard, again and again . . . . I writhed in his grasp . . . . He whipped horses into submission and now he was giving me the same treatment . . . . I was put in the hospital . . . . The beatings continued weekly for three more years . . . . Only when I was fifteen did they cease . . . . (pp.48,49) (p.53-HWL)

INTERVIEW WITH LARRY ROBERTS, MONTY'S BROTHER, 1997:
"Monty was never an abused child. He and I shared a bedroom. Never once was there ever a hint of reason for me to think that he was being beaten by our father or by anyone else.

"Monty was very vocal about every little incident that he might consider an injustice against him. He would have screamed like a banshee if he were being beat. I know him. He can say whatever he wants to the rest of the world. But I know the truth.

"We used to take baths together. I never once saw a bruise that I didn't know exactly how Monty got it. As for my mother, if there were a definition in the dictionary for strong woman it would be Marguerite Roberts. "I think our parents did more for the two of us then any parents that ever graced this earth. My dad was as thrilled as any father could be when Monty or I won or even placed in an event. For Monty to do what he has done to our deceased parents is darn near unbearable for me." (p.55 HWL)

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 23:34

INTERVIEW WITH DICK GILLOTT, MONTY'S CHILDHOOD FRIEND, 1998:
"I just can't figure out how Monty can say the things that he says in that book of his and get away with it. It simply is not the truth. Not the way I remember it. It's not even close to the truth.

"The way I understand it, Monty claims he wanted to find a way to start young horses that wasn't cruel [to them]. He claims his father's methods of breaking a horse were cruel.

"First of all, I don't ever remember Marvin beating or being cruel to a horse. In my opinion, his training methods were never cruel. He did tie a leg up and he did sack them out, but the leg was tied to keep the horse from hurting himself; it was held just a few inches off the ground, and the sacking out was about the same as having a light sheet tossed at you. It was done to teach the horse that the human was not going to hurt him.

"I was around Marvin and Monty all the time when I was a kid. I never saw or suspected Marvin of being cruel to any horse or to Monty. "As for Monty's supposed travels in a boxcar to the show horses, I have no explanation. He claims that my brother, Wendell, went with him as a [horse] groom, and I just know that isn't true. Does [Monty] think we are all senile or something?"


The Bill Dorrance Controversy
INTERVIEW WITH STEVE DORRANCE, SON OF BILL DORRANCE, 1998:
"After hearing about Monty's book from others, I expected a signed copy for my dad [Bill Dorrance]. After all, he was mentioned as being one of Monty's teachers. Not receiving one, I purchased the book for Dad to read. "After reading the first sixty pages, he told me there was not enough truth in the book to continue. There did not seem to be any point to him to read further. "It's not a big deal, but he's got my dad's age wrong too. If Dad were in his mid-fifties in nineteen forty-eight, then he would be well over one hundred now. My dad is in his nineties, and he just finished writing his own book about horses."

INTERVIEW WITH STEVE DORRANCE, SON OF BILL DORRANCE, 1998:
"After [my dad said that he wouldn't read past the first sixty pages of Monty's book], I decided to have a look at it myself. My perspective may be different, but from what I saw, his book is all about marketing.

"I've noted that Monty covers most of the current hot topics and finds ways to make them work to his advantage. For instance, he is big on nutrients and health, letting us know that he believes in food supplements and good nutrition. He has mentors. He learned at an early age to set goals and work diligently toward them. He claims to have been physically abused. He claims his father directly caused the death of a Black man and was a racist. I'm sure that if I continue to read, I'll come upon some form of psychotherapy he needed to recover from the abuse inflicted by his father.

"In my opinion only, Monty Roberts is one of the most reprehensible people anyone would want to be around. Neither my dad, nor my uncle [Tom Dorrance] ever recall working with Monty or talking to him about his training methods or theirs. Though my dad is in his nineties, he is still very sharp and his memory and faculties are clear.

"A while back, Monty called and requested a photograph of my dad, which was sent, but we wondered why Monty wanted it. "Monty called about a year after The Man Who Listens to Horses, was published. He invited both Dad and Uncle Tom to a party at his ranch. Neither of them went.

"My dad thought it was a strange invitation because he hardly knew Monty."

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:00

miltonlover schreef:
ik vindt monty roberts ook GEEN paardebeul.
alleen vint ik dat vastbinden om een been, en dan rond jagen nergens op slaan!
dat is wel HEEL zielig!


Je verwart de hoofdpersonage in de film "Horse Whisperer" met de persoon Monty Roberts.
De hoofdpersoon in de film is NIET Monty Roberts en is alleen geschreven met Monty voor ogen. Maar Monty Roberts bindt GEEN been op en jaagt het paard ook niet aansluitend de round penn door. Dat is de artistieke vrijheid geweest van de schrijver van het boek "the horse whisperer" en heeft NIETS te maken met Monty's manier van trainen. Dat Monty op de set van de film kwam heeft hij ook geprotesteerd dat het in de film werd gezet, omdat hij bang was dat mensen het als zijn methode gingen beschouwen.

Hij heeft gelijk gehad.... er zijn mensen die het als zijn methode zijn gaan beschouwen.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:52

palousa_boy schreef:
ff tussen paar haakjes, IK ZEG NIET DAT HET ALLEMAAL DIERENBEULEN ZIJN, MAAR ALS JE ZEGT DAT DE ENE HET IS, DAN IS DE ANDER HET OOK snappie?

al zou monty er een zijn, zou hempflink er ook een zijn, en degene die p relli heeft bedacht ook...

maar nogmaals, DIT ZEG IK >>>NIET<<<


Maar Palousa Boy: heeft een echte NH-er zoiets nodig als een Dually Halster en een touwtje over het tandvlees van een paard om het bokken tegen te gaan? Dat zijn dingen die Monty Roberts gebruikt, en die ik geen andere NH-er heb zien gebruiken.

Ik vind dat toch echt een bewijs van onkunde als je dat niet op een andere manier kunt oplossen dan met gebruik van zulke hulpmiddelen...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 20:58

Riëtte schreef:
In zijn boek beschrijft hij dat zijnvader zo een paard beleerde ofwel "brak" en dat hij dacht dat ie dat beter op een andere manier kon doen. Zo is hij tot de ontwikkeling van de join-up gekomen...

Het nadeel van Monty Roberts vindt ik, dat ie zo verschrikkelijk commercieel is geworden. ik weet wel dat je je ideen kan overbrengen op anderen, en als je daar een vergoeding voor vraagt, ok. maar hij drijft het wel allemaal erg door....


Hij zal geld nodig hebben. Geruchten gaan namelijk dat zijn ranch failliet is...Haha!. Hoe kan dat nu? Als die man zo succesvol is als hij beschrijft, dan moeten de mensen toch de deur bij hem plat lopen? Of is hij intussen zoveel geld kwijt aan advocaten omdat mensen maar rechtszaken tegen hem blijven beginnen? En zou er een reden zijn voor die rechtszaken?

En Monty kan in zijn boek beschrijven dat zijn vader hem mishandelt heeft, maar daar is niets van waar.

Voor degenen die geinteresseerd is om meer over Monty te weten te komen:

www.citizensforjustice.org

En Mist: hij loopt wel vaker dingen te verzinnen die niet waar zijn. En hij doet er mensen pijn mee, niet alleen kletspraatjes over een schelp van 1 Miljoen, maar ook kletspraatjes over zijn vader die hem heeft mishandelt.

Iedereen die MR als guru beschouwd, zou ik willen adviseren om de bovengenoemde website te gaan bekijken.

En als je zijn boek hebt gelezen, hoort dit boek er eigenlijk achteraan:

http://www.horsewhispersandlies.com

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:58

palousa_boy schreef:
maargoed, de rest van de nh-ers zijn ook niet schoon hoor ik heb dan zo snel geen voorbeelden, maar ze zullen ook wel dingen hebben waarvan jij zegt dat het zielig is, en hun zeggen dat het noodzakelijk is Verward snap jij het of ik? geen idee, maar snap je een beetje waar ik heen wil? en zo niet, zal ik het een andere keer wat duidelijker proberen uit te leggen.


Ik ben wel benieuwd naar de dingen die de andere NH-ers gebruiken waarvan jij vindt dat ze niet door de beugel kunnen...

Ik wacht dus met spanning op je uitleg.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:52

memory schreef:
Daarnaast werkte het halster slecht. Hij maakte de lijn dan vast aan een van de ringen van de "slipriem "om zijn neus. Als ie daar aan getrokken had (of het paard ) dan moest ie vaak de neusband weer terug schuiven om de druk eraf te halen.


Ik vraag me eigenlijk af waarom hij zo'n hard halster bij een "Niet-probleempaard" gebruikt? Misschien omdat hij het na de show aan zijn stand verkoopt? Haha!

Dually Halter: $40

Afbeelding

Extra scherpe versie voor $60;

Afbeelding

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:23

palousa_boy schreef:
Omdat je een paard bijna altijd aan een halster hebt, zijn deze instrumenten heel bruikbaar. En los ervan heb je natuurlijk altijd nog de zweep en je kunt ook oefenen in het knijpen van gevoelige plekken. Het komt allemaal op hetzelfde neer.


Heb je een paard bijna altijd aan een halster? Hmmm, vreemd, dat is me bij de harmony en refinementlevels van PNH niet opgevallen. Bestaan er onzichtbare halsters?

De zweep? Ik heb geen NH-er een zweep zien gebruiken. Oh, nou snap ik het: de carrot stick. Laat dat nou je verlengde arm zijn?

En als jij mij kunt aanwijzen waar er geknepen wordt bij PNH, dan mag je van mij niet alleen door voor de wasmachine, maar ook voor de enkele reis naar China....

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 22:19

Palousaboy, als je hier wat neerzet, dan ga ik er van uit dat je achter de stellingen staat (of je moet er expliciet bij vermelden dat je er anders over denkt, maar dat heb ik niet gezien bij jouw quote) . Als jij een opmerking maakt dat het allemaal niet zo vriendelijk is met de NH en ik wil daar voorbeelden van hebben, verwacht ik niet dat je er persoonlijk ooggetuige van bent geweest, maar ik verwacht ook niet dat je het eerste pakt wat je tegenkomt. Voor of tegenstander daargelaten.

Bovendien denk ik niet dat iemand, die zijn paard in een stand heeft staan (en dat zijn hier toch meestal maneges) aan NH doet. Enkeling uitgezonderd.
Maneges hebben hun paard ook niet met een touwhalster vaststaan. Je hoort helemaal geen paard aan een touwhalster vast te zetten.

Paard met halster op het weiland is pure gemakszucht. Mensen die hun paard zonder halster niet meer te pakken kunnen krijgen hebben een probleem en zijn de beste kandidaten voor NH.
En meestal ligt dat idd niet aan het paard, maar aan de eigenaar....daar heb je helemaal gelijk in.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 19:17

palousa_boy"]
maargoed, paarden met een halster in de wei, is misschien wel gemakzucht. (grappig als die paarden dan zelf hun halster weer afdoen Haha!) als je paard zonder niet te vangen is, zou ik daar idd aan gaan werken, maar dat is dan ook je eigen fout, mits je het paard op oudere leeftijd van iemand anders hebt gekocht die er niet naar keek, maar anders is het dus je eigen fout in de opvoeding van het paard, of gewoon eigenwijs paard, maar dan moet het alsnog wel kunnen.
[/quote]

Tegen niet kunnen pakken kun je wat doen.

[quote="palousa_boy schreef:

zoals ik vaak zeg, dit verschild per paard.
de ene wil graag naar binnen, en loopt los achter je aan, de andere die valt je aan als je hem uit de wei wil halen.
bij de gevallen hier tussenin is het soms wel handig als ie al een halster om heeft (hebben het natuurlijk wel over een gewoon halster) dan zijn ze net zoals je zegt, gewoon wat makkelijker te pakken.


als een paard achter je aanloopt ziet hij jou als leider. Een leider hoor je niet aan te vallen. Misschien ligt er biks binnen op hem te wachten, en misschien is hij echt blij om je te zien. Maar het gedrag van paarden op het weiland heeft maar heel weinig te maken met NH...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 09:50

palousa_boy schreef:
bij longeren ook,
loop je
, als het goed gaat, niet de hele tijd te meppen, maar rustig achter je paard aan.


Wie moet er nu beweging hebben, jij of het paard? Haha!

Bij het longeren hoor je niet mee te lopen. Jij blijft staan en draait met het paard mee.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Donderwolk55, Emilihihihii, Jannie79, LiDi, Orthos, Ruai, Vagabondo, vierhoef en 151 bezoekers