wanneer rijden??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

wanneer rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 20:38

Quin heb nu 1,5 week geleden een veulen gehad.. dr grasbuik begint er nu alweer aan te komen....
vandaag heeft me zusje voor het eerst weer gereden, heel rustig, paar rondjes gestapt een een drafje.... ze was onwijs snel en opgefokt aan het doen...

maar ik vroeg het me toch ff af... zelf denk ik dat het geen kwaad kan om nu al voorzichtig aan te beginnen met rijden... maar wat is jullie mening hierover??

XxX anne

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:05

heb ik wel gedaan...Wizkid loopt er gewoon bij. In het begin niet langer dan 10 minuten en regelmatig stoppen zodat het veulen kan drinken. Nu rij ik alweer een half uur per keer en komt ze langzaam weer op conditie...

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 00:04

Ze staat wel lekker buiten toch? Al is het maar in de bak met het veulen, dan raakt ze d'r energie ook een beetje kwijt. En als je het idee hebt dat ze lekker in haar vel zit kan je best rustig aan weer beginnen, steeds wat langer stappen en stukjes draven. Hou goed in de gaten hoe ze zich voelt -als je je merrie kent kan je meestal vrij goed merken als ze niet comfortabel is, en dan is het tijd om rustiger aan te doen.

(je laat het veulen erbij lopen, toch? Anders kan ik wel begrijpen dat ze opgefokt aan het doen is.)

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 09:54

Ik wen ze vrij snel aan apart zijn. Het laten meelopen van een veulen kan heel zwaar zijn. Mijn merrie ging met een week even weg bij het veulen. Hij is nu 2,5 maand en ik rijd nu een uur.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:07

Melanie5 schreef:
Ik wen ze vrij snel aan apart zijn. Het laten meelopen van een veulen kan heel zwaar zijn. Mijn merrie ging met een week even weg bij het veulen. Hij is nu 2,5 maand en ik rijd nu een uur.


Waar ik sta, kan je het veulen niet veilig achterlaten alleen. Dus hij moet er wel bijlopen. In heb begin moet je inderdaad heel rustig aandoen, maar later kan het veulen wel meer aan hoor. Bovendien gaat Wizkid als hij moet is gewoon in het midden van de bak staan of liggen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:10

we laten het veulen gewoon los meelopen.. die rent de hele tijd vrolijk voor ons uit Lachen vandaag weer ff gereden, ik denk dat het wel goed gaat.... ze is totaal niet bezweet na het rijden en wil rustig nog een keer in galop, wel beginnen we rustig aan....

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 22:20

ik sloot het veulen altijd op in de box
en ze weet het nu
als ik mamma ophaal blijft ze lekker eigenwijs in het land staan bij de andere paarden
mamma komt wel weer terug

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:15

ik rijd gewoon same met het vuele in t land zonder zadel veule is 2 weken oud maar mag het veule dan ook al alleen in de stal"/

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:25

Ik ben ook met twee weken weer begonnen. Het veulen bleef toen los in de stal achter met de deur volledig dicht. En mijn vriend hield het allemaal in de gaten. De merrie riep in het begin wel maar de tweede keer was dit al over. Het veulen blijft wel gillen. Ze is nu een maand oud en al twee keer in de trailer mee naar de manege geweest. We zetten het veulen dan vast in de wachtruimte terwijl ik een half uur in de binnenbak rijdt. Daarna lekker samen uitstappen in de buitenbak.

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:45

met veule rijden vinds ik nog leuker eigenlijk mar is dit wel goed voor het veulen een half uurtje beweging of is het te veel?>