paardenfluisteren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

paardenfluisteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-03 23:20

hoe denken jullie over het zogenaamde paardenfluisteren?
En mensen als monty roberts, piet baalbergen, emiel voest, klaus ferdinant hempfling, enz?

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:47

Sorry iets te zweverig voor mij !!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:50

mwaah, sommige methodes werken wel
maar om daar nu met z'n allen massaal aan te beginnen...

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:51

Laat eerst die term paardenfluisteren maar weg, ik vind dat zo'n ontzettend dom woord....

De mensen die je noemt kunnen allemaal leuk met paarden omgaan, maar ik vind er te veel een sfeertje van goeroeschap omheen hangen.

Ik doe wel aan Parelli-training, maar daar is niks zweverigs aan, gewoon heldere communicatie met je paard waardoor bepaalde dingen (zoals zijgangen en galopwissels) makkelijker aan te leren worden. De rest blijft mij te veel in het goeroesfeertje hangen, bij Parelli wordt er ook daadwerkelijk iets gepresteerd.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:54

Ik wil best geloven dat er mensen zijn die bepaalde dieren goed aanvoelen.
Maar als je goed rond gaat kijke zie je dat de meeste mensen wel een dier kunnen vinden wat heel erg naar ze trekt.
MIjn vader heeft een hekel aan katten...en ze komen altijd bij hem...en fluisteren doet die dan niet Haha!

Voor zover ik weet zijn ook de mensen die jij opnoemt gewoon mensen die een methode hebben gevonden waar de paarden op reageren.
En iedereen met geduld en nieuwsgierigheid kan dat eigenlijk leren, als die maar wil.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 23:57

Ik heb een verhaal gehoord van een paard dat had koliek, de dierenarts kon niks meer doen en de eigenaar belde naar een soort van paardenfluisteraar.
een tijd later was die er nog niet dus die belt nog es en toen zei de paardenfluisteraar iets van "over een half uur staat je paard weer op" en dat was zo!
Ik weet niet of het precies zo ging, maar zoiets iig.

Ik denk dat dat best zou kunnen, een vriendin van me had dat ook dat iemand via de telefoon haar wratten weghaalde Verward

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 00:00

Nee sorry gaat er bij mij echt niet in hoor ik ben daar waarschijnlijk te nuchter voor!!

Misschien werkt het wel maar moet ik het eerst zien en dan geloven !

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 04:04

promptertje schreef:
Laat eerst die term paardenfluisteren maar weg, ik vind dat zo'n ontzettend dom woord....


Dat vind ik nou ook. Alleen al door dat woord geef je mensen het idee dat het om iets bovennatuurlijks gaat, ofzo. Het gaat hier "gewoon" om mensen die zo hun eigen methodes hebben om met paarden om te gaan.

Sabine

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 04:18

Tjah..ik ben het ook niet eens met de term paardenfluisteren.
Het is niks zweveigs, het zijn idd. mensen die makkelijk met paarden om kunnen gaan en dmv hun gedrag er wat mee kunnen bereiken.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 07:20

Ik vind het eng als mensen ZO achter 'fluister'goeroe's aan gaan lopen dat ze hun eigen kennis en verworvenheden er compleet om overboord zetten.
Kan geen paard blijer van worden, toch?

Ik steek van allemaal wat op en verwerk dit in mijn eigen JBF-methode. Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:41

Paarden LUISTEREN zou misschien een beter woord zijn als je het dan perse een naam wil geven.

Trouwens, voest, roberts, parelli, etc etc is niks zweverigs aan hoor. Heeft niks met paranormaal ofzo te maken

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 10:46

Nou bij die film Knipoog de paardfluiteraar. Vomnd ik het niet erg zweverig, het is meer je paard heel goed begrijpen en bewust worden van je eigen lichaamshouding enzo.

IJzersterk

Berichten: 443
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-03 11:11

ik persoonlijk geef er ook nix om hoor, dat gefluister, ik ben alleen benieuwd hoe jullie er over denken.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:16

Ik heb een aantal lessen gevolgd met mijn paard ook bij een paardenfluisteraar, en er veel boeken enzow over gelezen en
begonnen aan deze methode. Je krijg gewoon hierdoor een veel
betere band met je paard/pony!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 11:27

IK zou om te beginnen een groot verschil maken tussen een heldervoelend persoon (een soort paragnost) en wat jij dus een paardefluisteraar noemt. Paardefluisteren, of Natural Horsemanship (veel beter woord) is niet geheimzinnig, iedereen kan het leren. Wat je moet leren is te begrijpen hoe een paard denkt, en wat voor reacties een paard geeft als jij op de een of andere manier met hem omgaat. Want dat is het eigenlijk. Een wolf of een leeuw of tijger, heeft net als wij de ogen voor in zijn hoofd zitten. Hij kan diepte zien, en afstanden inschatten. Een paard heeft ogen aan de zijkant zitten, kan moeilijk afstanden inschatten. Hij is wel heel erg snel. Dus is zijn eerste reactie: rennen!
Als jij begrijpt dat een paard een vluchtdier is en wij eigenlijk vleeseters zijn (en kom nou niet dat je vegetarier bent want dat telt niet) en als eerste aan het rennen gaat en dan pas gaat nadenken waarom hij eigenlijk aan het rennen gaat, dan heb je de helft al begrepen.

Natural Horsemanship gaat in op het paard. Hoe jij je opstelt tegenover het paard is heel belangrijk. Door middel van lichaamstaal en lichaamshouding kun je heel veel signalen bij het paard doorgeven, en daar hoef je nog niet eens bij te praten. En omdat mensen vroeger de Paardefluisteraars nooit hebben horen praten of schreeuwen werd het woord paardefluisteren in het leven geroepen. Maar ze praten wel degelijk met een paard, alleen zonder woorden.

Diegene die paardefluisteren maar niets vinden, hebben het niet goed begrepen. Jammer, jammer, heel erg jammer. Je ontzegt jezelf daardoor een betere band met je paard...

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:42

promptertje schreef:
bij Parelli wordt er ook daadwerkelijk iets gepresteerd.


Volgens mij is dit toch ook het geval bij de methode van Monty Roberts hoor. Ik ben hier dan ook een groot voorstander van. Als ik ooit een paardje moet trainen zal het volgens zijn techniek zijn en geen enkele andere.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:24

KAN IK OOK Knipoog
je zegt gewoon voor het rijden: als je straks geen passage kan dan krijg je geen brokken Extreme duivel

ooo, dat is zielig.
nee, ik heb eigenlijk geen idee wat ik van het paarden fluisteren moet denken. Misschien zijn het gewoon hele slimme super inteligente mensen die gedachten kunnen lezen en uitzenden of zo Tong uitsteken
net zo iets als telepatistischtischcommunicieren (en ik weet niet of ik het goed getypt heb Tong uitsteken) of het zijn mensen die in hun vorige leven een paard zijn geweest Verward

Wieske_S

Berichten: 829
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:05

Monty Roberts zegt zelf dat iedereen het kan.
Je moet gewoon kijken naar de lichaamstaal van de paarden.
Ik heb er zelf ook wat dingetjes van geprobeerd en het is heel leuk hoe de paarden daarop reageren.

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:26

Ik hou niet van die vage dingen. Ik denk dat sommige geod met paarden kunnen omgaan. Maar het is me allemaal te vaag.

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 16:40

Ik heb er laatst een heel mooi artikel over gelezen in de Volkskrant, over Natural Horsemanship. En het spreekt mij heel erg aan. Als ik later een eigen paard heb wil ik ook leren om naar een paard te 'luisteren'. Na te denken over hoe een paard 'denkt' etc.
Ik vind inderdaad paardenfluisteren een foute term. Het komt idd erg zweverig over, maar is eigenlijk alleen maar vanwege het boek (en de film).
De gedachtes erachter vind ik heel erg mooi.
Zijn er meer mensen die dit artikel in de Volkskrant hebben gelezen? Het was met een grote mooie foto met Konikspaarden.

Larish

Berichten: 7417
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:26

Tja Lachen Die film hebk nie gezien...Lijkt me wel mooi *LOL*
Maar wat ik dan even niet volg is die lange woord van mireille Tong uitsteken

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 17:51

Wat boven ook al word gezegd, een belangelijk begrip : Lichaamstaal..!

Eigenlijk is het simpel, aangezien er is gebleken dat men er achter is gekomen dat het paard geen alfabet geleerd kan worden Knipoog. Is het handig (noodzakelijk) dat je op hun manier met ze communiceert. En paarden communiceren vooral met elkaar via lichaamstaal.
Als je die leert kennen, en gebruikt. Wordt er een hoop duidelijk !
Zowel voor jou, als het dier zelf.

Vaak doet een dier ook iets "niet" of "fout" omdat hij/zij het gewoon niet begrijpt. Of juist wel, maar dat jezelf een foute lichaamstaal hebt.

Stel :

Je bent aan het longeren, en je staat teveel aan de voorkant van het dier. Zal hij stoppen of langzamer gaan, aangezien je dat aangeeft.
Je moet juist een drijvende factor zijn, en dus meer richting de achterhand gaan staan.
Zo heb ik heel veel mensen boos zien worden op hun dier, die aan de longe niet liep. Opzich vrij logisch dan he..Haha!

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:21

Er is niks zweverigs aan, het is gewoon de communicatie die je met je paard hebt, de lichaamstaal. Het is je paard begrijpen en daar kan je echt veel mee bereiken

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:29

promptertje schreef:
Laat eerst die term paardenfluisteren maar weg, ik vind dat zo'n ontzettend dom woord....

De mensen die je noemt kunnen allemaal leuk met paarden omgaan, maar ik vind er te veel een sfeertje van goeroeschap omheen hangen.

Ik doe wel aan Parelli-training, maar daar is niks zweverigs aan, gewoon heldere communicatie met je paard waardoor bepaalde dingen (zoals zijgangen en galopwissels) makkelijker aan te leren worden. De rest blijft mij te veel in het goeroesfeertje hangen, bij Parelli wordt er ook daadwerkelijk iets gepresteerd.


helemaal mee eens, ik doe zelf ook aan de parelli training.
wat klaus doet met paarden vind ik wel geweldig, maar hij is echter de enige die dit zo mooi kan, mensen kunnen dit niet leren,, met het parelli systeem kan dit wel

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 18:39

kinglover schreef:

wat klaus doet met paarden vind ik wel geweldig, maar hij is echter de enige die dit zo mooi kan, mensen kunnen dit niet leren,, met het parelli systeem kan dit wel


dat ben ik niet met je eens
het meeste wat ik aan grondtraining bij tinkie heb gedaan is aan de hand van klaus geweest,en dat lukte mij ook prima

paardenfluisteren is een dom woord,ik noem het eerder paarden observeren onderling,en dan die communiatie weer gebruiken van mens tot paard
zo zie ik het(heel realistisch)en zo is het volgens mij ook.
een kwestie van kijken en leren en gebruiken
duidelijk zijn voor je paard
maar daar moeten ze niet zo spectaculair over doen want dat is het helemaal niet