Wat een rotjaar...........weer een dood veulen!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wat een rotjaar...........weer een dood veulen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:53

Gisterenmiddag rond de klok van 16.00 uur ging ik eventjes naar stal, keek even bij de merrie die een dezer dagen moet bevallen. En ze zag er wat zweterig uit, maar ja met 30 graden is dat niet geheel vreemd. Ze had inmiddels wat uier, en begon al wat te kegelen. Dus ik dacht nog, nou ze zou het vanavond weleens kunnen doen.

Toen ik 3 uurtjes later kwam, was er al iemand in de bak aan het rijden, dus ik wilde even gaan kijken maar hoorde wat gekreun. Dus direct naar haar box om even te kijken hoe het ging. Daar aangekomen zag ik dat het veulen er met kop en voorbenen al uit was, maar bleef steken op de schouder, dus snel Memiro (bokt) die aan het rijden was, van der paard af getrokken, om direct de boer te bellen, die niet opnam. Toen veearts gebeld en het veulen gevoeld, die was al zo koud dat ze al dood was. De veearts was onderweg, en we moesten stappen met haar, zodat ze niet verder ging persen. Toen de buurvrouw gehaald, die heeft net wat meer kennis en ervaring dan wij met het halen van veulentjes. Die zei ook het zelfde, dood en die moet eraf. Dus weer de veearts gebeld om te zeggen dat we het eraf ging halen, want anders zou de merrie het niet halen.

Op stal wilde ze niet gaan liggen, en uiteindelijk lag ze, toen met behulp van buurjongen, buurvrouw en dochter..........gaan trekken tijdens een persbeurt van de merrie. Veulen zat zo verschrikkelijk vast. Met veel zwoegwerk, en steeds even wachten hebben we het er uiteindelijk af weten te krijgen. Toen de veearts kwam was het er net af. Een extreem groot veulen, merrietje, donkerbruin. En supermooi.

Helaas heeft het niet zo mogen zijn, het veulen was te groot en voor de merrie was dit de eerste keer. Als we op tijd zouden zijn geweest had ze het wel gehaald. Dus ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik om 16.00 uur niet gewoon ben gebleven. Maar helaas is het nu te laat daarvoor. Gelukkig heeft de merrie het wel gehaald.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:04

De merrie had zo'n pijn, ze probeerde te bijten in mijn arm van de pijn. Heb haar op een gegeven moment een borstel voor haar neus gehouden zodat ze daar in kon bijten, wat ze dus ook deed. Echt zo sneu voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 09:24

Ja de merrie knapte er snel en goed op zodra het veulen eraf was. Ze stond een half uurtje later al weer te eten, en ze gaf weinig om het veulen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 11:46

Sjuimpje schreef:
Wat een pech!
Welke merrie was het?


Een Jazz uit de Katouchon merrie. Een vierjarige, geloof niet dat jullie haar gezien hebben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Esperanza, Esther_r20, Gigixponys, IASCrawler, Jihama, mooney, Renee1991, sterregoud, SylS, Vagabondo en 130 bezoekers