Bah, een ontzettende Bramdip...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Bah, een ontzettende Bramdip...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 00:08

Al een tijdje heb ik een ontzettend paardendip. Eerst mocht ik niet rijden i.v.m medicijnen en werd bram gereden door iemand anders. Soms stapte ik erop en gek genoeg vond ik dat prima. Het gekke is dat ik gewoon geen voldoening heb ik het rijden en probeer dat ook zoveel mogelijk te laten, maar daarintegen wil ik wel graag rijden op een paard dat veel kan... Begrijp me niet verkeerd, bram is super, maar ik mis het " gewoon opstappen" en wegrijden en echt werken met een paard, echt de oefeningen doen die ik weet om te oefenen. Als ik met bram in het bos rijd en ik ga draven moet ik hem continu op de rem trekken, continu corrigeren, wat ik ook probeer, hij blijft gewoon gek.. Hij is gek op het bos, dat weet ik maar ik wil ook wel eens ontspannen rijden... Aan een lang teugeltje een relaxed galopje zonder bang te hoeven zijn dat hij aan de haal gaat met mij en dat ik het gevoel heb dat ik niks meer te vertellen heb.. Het probleem is dat het zooo ontzettend Goed met bram gaat en zo ontzettend Kl*te met mij, dat het nu ontzettend botst. Ik kan zijn irritante dribbeltjes niet meer aan, word snel boos en wilde dat hij eens normaal deed. Terwijl ik normaal gesproken dubbel kon liggen om zijn debiele acties om onder het stappen uit te komen.. Als hij weer eens debiel de wei inrent en mij niet ziet staan word ik ook kwaad, terwijl ik normaal gesproken hem terug zet op de plek, adem haal en hem opnieuw de wei indoe, zodat hij rustig de wei in gaat. Het kost me ontzettend veel moeite om hem op te zadelen, om erop te stappen en aan het werk te gaan. Vandaag ben ik zonder zadel en hoofdstel door het dorp gestapt en dan vertrouw ik hem wel, maar toch weet ik dat hij zo raar kan doen om de kleinste dingen. Dan snap ik niet waarom hij wel zo braaf door het dorp stapt en als ik in het bos rij, hij zo raar doet. Echt.. ik wil hem absoluut niet kwijt..hij is mijn alles.. maar waarom word ik nou zo snel boos op hem??? Ik laat hem liever een dagje in de wei staan dan dat ik hem rij.. misschien is het normaal...dat als je niet lekker in je vel zit, je dingen zo aantrekt, maar het is gewoon frustrerend.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:13

Ik denk dat Ozep iets verder afgericht is als Bram en daar is het ook niet gewoon opstappen en wegrijden bij.
Sterker nog, meestal is het opstijgen en goed vasthouden...*hakken laag*
Ook in het bos zit een lange teugel er niet in, stappen het eerste half uur ook niet, en later niet langer als een paar minuutjes.
Ik denk dat dit een kwestie is van: Het gras van de buren...

Begrijp me goed, ik zou niet met je willen ruilen van paard (maar dat wist je al Tong uitsteken ) maar zo heeft elk paard wel wat.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 00:19

Het is gewoon even een frustratie..
Ik weet dat ik meer kan dan een L-proefje en dat komt er nu gewoon niet uit omdat bram dat gewoonweg niet kan. Nogal logisch,hij is nou eenmaal 21 en nooit echt goed getraint dus ik kan het ook niet verwachten. Maar ik wil ook wel eens een keer zo hard werken & trainen dat ik tevreden ben met wat ik bereikt heb.. Bram rijden is meer een beetje rondhobbelen, en dat heb ik al een paar jaar gezien... Ik verkoop hem echt niet..dat is het niet.. Maar het is gewoon frustrerend om te zien hoe andere hard werken met hun paard en op wedstrijd kunnen en gaan, en ik niet verder kom dan scheuren in het bos en hobbelen in de bak...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 00:28

ik denk dat het oa komt omdat jj niet lekker in je vel zit, dat het niet zozeer komt doordat je met bramniet kan wat met een ander paard wel zou kunnen.

maar ook mijn 'aardig afgerichte wedstrijdknollie' kan je niet zomaar op gaan zitten en mee wegrijden, is nogsteeds de vraag of ie wel/niet meewerkt, of ie in de bak niet met zn voorbenen op de bakrand gaat staan, of ie in t bos niet ineens omdraait en naar huis terugrent, of van het pad afspringt en tussen de bomen gaat rennen, waardoor ik tegen de bomen aan knal...kan er niet in mn eentje mee naar buiten enz

oke hij is niet zo goed afgericht als ozep van sjuimpje, maar hij is toch wel M2+wp, maar dan nog is het iedere dag weer geduldig bij de basis beginnen!

oke ze zijn er wel hoor, de paarden waar je zo opstapt en mee wegrijdt, mn pony en t paard van mn moeder zijn ook zo, maar die van mn moeder krijg ik geen voldoening van als ik die rij, alle knopjes zitten erop alles gaat vanzelf, das pas saai!
en mn pony kan helaas niet meer bereden worden(waar ik nog dagelijks van baal!) maar die had wel gekke acties, dus dat ging ook niet allemaal vanzelf!

waarom rij je bram niet even wat minder, of laat je een ander rijden, tot je weer lekker in je vel zit?

ik zit nu na een dipje weer goed in mn vel, en vandaag liep Quentin tijdens een buitenrit voorop!op een smal paadje langs een sloot met enge dingen erlangs, zelfs een sluisje wat aan kan gaan met veel geluid, hij liep zonder staken en omdraaien en wegspringen voorop! dat is voor het eerst in 4 jaar tijd!

en er zijn momenten dat ik zn nek wel wil omdraaien, maar wil hem niet missen! er is laatst weer veel geld geboden.
vorige keer had ik zo'n bod afgewezen iedereen verlaarde me voor gek, (was 3x aankoopprijs) ik zei volgende keer neem ik t aan, nu kwam ik andere mensen tegen die boden me 4x het bedrag waarvoor ik hem heb gekocht, ik zei zonder twijfel nee! en iedereen thuis verklaarde me weer voor gek, maar ik kan dat paard niet missen! net zoals mn pony, die word dit jaar 13, en al wordt ze 30, tot die tijd staat ze bij mij, in haar stal had ook een jong talentvol paard kunnen staan waar ik verder mee kon komen, maar ik wil haar ook niet kwijt!

maar een tijdje terug zat ik niet goed in mn vel, en wilde ik ze alle2 wel wegdoen! zelfs het hinniken van mn pony zodra hier onze achterdeur opengaat stoorde ik me aan! riep zelfs weleens dat ze ns moest stoppen met hinniken(alsof ze dat snapt!) maar nu gaat t met mij weer goed, en roep ik altijd iets liefs naar mn paardjes als die koppies naar buiten komen zodra ze iets bij ons huis horen!

neem gewoon ff wat tijd voor jezelf, en als je geen zin hebt om bram te rijden, dan doe je dat toch gewoon niet?hoef je je echt niet schuldig te voelen hoor!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:14

Gelukkig geef je in je topic al aan dat je de oorzaak bij jezelf zoekt.
Dan ligt de oplossing, zoals Renske die omschrijft, ook voor de hand.
Mocht je werkelijk je kunnen willen ontplooien/ontwikkelen, dan kun je evt. een bijrijdpaard zoeken (en ontdekken dat ook dat niet 100% ideaal is? Haha!)
Geen zorgen, je komt er wel (weer)!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 08:32

Bij mijn vorige paard heb ik dat ook gehad.
En dit was een paard van 5 en reed M.
Had hem zelf met behulp van goede instructrices getraind en was helemaal gek op dat beest.

En toen kreeg ik ook zo'n dip.
Waarom kon ze nou nooit eens een uur in de les lopen zonder zo erg te klieren dat ik er 3 keer in dat uur vanaf viel.
Waarom kon ik nooit alleen op buitenrit.
Waarom kwam ze over de bakrand springen als ik even niet keek*iets waar ik altijd om moest lachen*

Mijn paard is toen een week door iemand anders gedaan, een week lang geen paarden, geen stal en geen les.
En sjit he wat mistte ik het en was ik aan de andere kant blij emt de rust.

Uiteindelijk is ze om hele andere redenen verkocht en heb ik gejankt en gemist.
Maar je komt er wel overheen hoor, en anders kan je ook kijken of je echt een periode *hoeft niet eens een week te zijn* helemaal rust kan nemen.

En als die door de bossen scheurt klinkt die alsof die voor een 21 jarige fit zat is.
Dus waarom zou jij niet gewoon een proefje kunnen doen?
Je doet het voor je lol, hij hoeft niet perfect te lopen en te winnen.
Dus waarom zou je dat niet doen als je dat wilt?

Succes in ieder geval.
En ga je niet schuldig lopen voelen *zoals ikke deedt*

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 12:06

Bedankt voor de reacties. Ik weet dat de oorzaak bij mij ligt, want bram doet gewoon zo goed z'n best Lovers . Misschien dat ik er over een tijdje anders overdenk. Ik heb wel een paard bijgereden maar die was qua niveau lager dan bram is, daar leerde ik alleen van omdat het een jong paard was. En voor een bijrijdpaard heb ik (nu) geen tijd, omdat ik toch een paard & een pony heb die aandacht nodig hebben.
Op m'n werk rijd ik ook paarden, maar dat is toch anders. Dat zijn wel paarden die veel kunnen maar ik rij er niet elke week op en oefenen kan je dan niet omdat je weer bezig bent de knopjes te vinden.
Met opstappen en wegrijden bedoel ik inderdaad gewoon erop gaan zitten en aan het werk gaan. Ik weet ook dat er weinig paarden zijn waar dit bij kan, maar om het 1 keer mee te maken lijkt me gewoon gaaf.
Ik hoop dat als we verhuist zijn, ik met frisse moed weer kan beginnen op bram en misschien dat ik daar wel tijd heb om een paard bij te rijden.

Over wedstrijden rijden: Hij is inderdaad superfit voor een 21 jarige. We waren vrijdag in het bos en na een keiharde rengalop was hij wel zeiknat maar niet buiten adem, na 5min. stappen was hij geheel op adem. Hij kan opzich voor zijn leeftijd superveel aan, maar ik ben altijd bang dat ik hem overvraag terwijl hij zo debiel doet. Denk aan b.v. paarden die aan ineens instorten tijdens het rijden,ik weet dat dat ook jonge paarden zijn geweest maar toch blijf je eraan denken. Misschien dat ik i.d.d. gewoon een keer een wedstrijdje moet gaan doen, maar dan onofficieel. Misschien een leuke afwisseling...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 12:50

ff een vraagje, je hebt een pony en een paard, wat doe je met dat paard dan? ik neem aan dat je met pony bram bedoelde, of is hij wel een paard?

maar verder, gewoon ff lekker afwachten, kijk t ff aan tot na de verhuizing, en je kan toch gewoon met bram naar wedstrijden toe!

en over die leeftijd, t paard van mn moeder wordt 18, maar je zou haar nog geeneens 10 schatten! iedereen zegt ook, ik dacht dat jullie een oud paard erbij zouden kopen, deze is toch jong, ja hoor heel jong, bijna 18 :p

ik denk dat als bram gewoon veel energie heeft enzo, het prima zelf aangeeft wat hij wel/niet kan!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-03 14:32

Met paard bedoel ik bram ( hij is arabier en 1.56m hoog ) , m'n pony is m'n jaarling. Daar kan ik dus niks mee. Zelfs haar begin ik een beetje af te katten, terwijl zij niks verkeerds doet, alleen de typische babydingen.
Ik weet dat het voor 99% aan mij ligt, omdat ik teveel wil van mezelf, maar het niet kan uitten (geen paard) en dan geef ik bram de schuld dat hij niet meer kan dan een L-proefje. Terwijl ik weet dat dat niet eerlijk is omdat hij gewoon nooit veel geleerd heeft (hij kan wel M-oefeningen zoals schouderbinnenwaarts maar die vind hij ontzettend moeilijk en doet hij ook niet graag). Er speelt nog iets mee waardoor ik het rijden op hem minder leuk vind maar wegens privedingen kan ik dat niet hier op bokt neerzetten, ik wil het je eventueel wel PB-en, en ik denk dat dat ook heel erg meespeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 22:46

Je mag best trots op jezelf zijn dat Bram nog zo fit is en lekker in zijn lijf zit. Aan de andere kant realiseer je je goed dat je geen hoge verwachtingen meer van hem mag hebben. Laat dat idee van de wedsrijden nu eventjes varen en ga alleen nog maar leuke dingen doen met Bram. Misschien is freestyle of NH grondwerk iets voor jullie?
Als die wedstrijden toch beginnen te knagen moet je toch eens denken aan een bijrijdpaard.

succes!!