Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Verslag Zadelmarkt: uit de 'winkel' gegooid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 20:15

hoihoi!

Vandaag naar zadelmarkt geweest met [***] (van Bokt) en Moniek (sinds vandaag op Bokt, weet haar bokt-naam nog niet Lachen )

Twas een heel eind rijden en ook erg warm in de auto, maar het plezier was er niet minder om!
Zadelmarkt was makkelijk te vinden en uiteraard viel de 'winkel' een beetje tegen. En we hadden ons nog wel op het ergste voorbereid, hihi!

ff op een rijtje wat we allemaal gezien en 'beoordeeld' hebben:

de westernhoofdstellen zagen er erg gaaf uit. Veel verschillende soorten, sommige met kraaltjes, andere met zilverwerk. Helaas waren ze wel allemaal vrij stug en was het nep-zilver dun en scherp, de gespen zagen er in elk geval niet stevig uit.

De engelse hoofdstellen heb ik niet goed bekeken (had ik ook geen interesse in) ze zagen er heel gewoon uit, zelfde als een divoza-hoofdstel van 19 euro. Scheve mond
Wel erg leuk was een hoofdstel waarbij je de bakstukken met 2 clipjes los kon maken. maar ook hier tekenen van mindere kwaliteit: klipjes gingen stroef open en leer was stug.

De shabrakken/zadeldekjes moesten we natuurlijk ook allemaal voelen Lachen Op de site staat een hele serie geel-bonte shabrakken die er lekker dik uitzien. Nou, die zijn dus hardstikke 'leeg' vanbinnen. Je drukt ze zo plat. Totaal geen bescherming dus voor je paard. En het pluizige spul was ook nog eens in de rui Haha!
Er was ook een grappig shabrak met gekruiste bandjes aan de onderkant (voor onder de buik door Verward ????) De bovenkant zag er mooi uit, maar dit shabrak was echt flinterdun. En de onderkant was van stof waarmee ze normaal jassen voeren, van dat gladde spul. Neemt natuurlijk helemaal geen zweet op en glijdt ook zo weg. Afrader dus.

Op een zadelbok, onder een zadel, zagen we een heel mooie westernpad liggen. Wauw, die zou ik wel willen hebben voor 35 euro. Maar helaas, deze was niet te koop De westernpads die wel te koop waren, zagen er mooi uit. Leuke motiefjes en een bont onderkant.
Bij nadere inspectie bleken er 2 kwaliteiten te zijn (die iedere nitwit kan onderscheiden). Goedkope van 20 euro die ongeveer de dikte hadden van een handdoek (hahaha, kun je beter echt een handdoek gebruiken, is nog goedkoper ook Knipoog) en duurdere pads van 35 euro die helaas ook de "vingernageltest" niet doorstonden. Je kon duidelijk je nagel door de pad heenvoelen. Hoe moet zo'n dekje dan gaan beschermen teggen bobbeltjes aan de onderkant van het zadel (want die waren er zat Haha! )
Ohja, dr was er maarliefst 1 die dik genoeg was, maar deze had helaas een snel-slijtende fleece bovenlaag.

Verder waren er nog dekens: een flinke stapel, maar zonder prijskaartjes en maten. Een aantal voelden goed aan, stevige stof en mooie singels. Maar anderen hadden plastic sluitingen, tsja, dat vraagt om een snelle sloopactie door je paard *LOL* )
De vliegendekens (ook wel zweetdekens genoemd) waren van stevige kwaliteit, niets op aan te merken eigenlijk en voor 15 euro mag je ook niet klagen.

Wat was er nog meer (behalve de zadels natuurlijk):
Voltige singel: erg leuk ding! best stevig en zachte kussens (wat voor vulling erin zit lees je straks nog wel)
gewone singels: de bekende stoffen band-singels (prijs niet bekend) een best mooie leren singel met elastieken, wat hele rare westernsingels met een veel te dun bontje eronder, katoenen koordsingels van cheapo katoen en wat leren repen met een enkele gesp eraan, voor een stockzadel ofzo.

nou, nu eerst maar ff dit bericht posten, want daarstraks was mn pc gecrasht, grrrrr Boos!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 20:16

PS: sabrina en moniek, vul het verhaaltje maar vast aan, vooral met de erg leuke opmerkingen van de "verkoopster" hahaha

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:18

Zoiets verwachtte ik al van de zadelmartk ja Lips are sealed Kon nooit echt goed zijn, met die prijzen..!!
Maar wel fijn dat jij het even hebt getest Knipoog

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:47

Oooh ik dacht dat je eruit gegooit was, dus dat je verzocht werd de winkel te verlaten Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:47

hmm zadel markt komt me bekend voor, adverteren oomk veel voor zadels e.d op marktplaats????? heeft iemand link kan ik ff kijken, ik wilde er een keertje heen maar zo te lezen kan ik mij dat ritje besparen

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 21:20

OK, hier maar ff snel het vervolg van mn verslag, omdat het nog maar half af is, en anders de titel niet klopt...

Na alle standaard leuke spulletjes onderwierpen we de zadels aan een grondige test. Gelukkig ben ik geen leek meer op het gebied van zadels, want vorige zomer op een rijcursus is mij ook veel geleerd over hoe een goed zadel eruit ziet, en wat er allemaal mis kan zijn. Nou, bijna alle slechte voorbeelden zijn we hier tegengekomen *LOL*

De veelzijdigheid- en dressuurzadels zien er op het eerste gezicht mooi uit. De vorm, dus de ligging van de zweetbladen en de lepel zien er goed uit. De kniestukken zijn van soepel (erg dun!) leer. Helaas zijn de zweetbladen zelf van een raar soort leer: het is gewoon geperst leerafval!
Aan de onderkant zaten wat stukjes los, die je er zo af kon trekken, tsja, dat kan natuurlijk niet bij een lap leer die uit 1 stuk gemaakt is.
Als je het vouwde, zag je kleine rimpeltjes ontstaan, alsof het bovenste laagje wel van leer was, en het onderste deel voelde aan als karton.
Ook zat er een ranzig verflaagje op (vooral aan de randen, om te verhullen dat het geen echte lap leer was?) dat behoorlijk afgeeft aan je vingers en dus ook je witte rijbroek Tong uitsteken
De kussens voelden zacht aan, waren ook van soepel (dun) leer, maar aan de voorkant zat er lucht tussen, en waarschijnlijk zakken ze ook nog heel erg in. De verkoopster zei zelfs: de eerste weken worden de kussens nog wat platter Oftewel: het zadel zakt helemaal uit.
maar je kan het nog wel laten bijvullen
Nou, ik ben benieuwd wat een goede zadelmaker dan terugvindt...

De westernzadels, daar waren we tenslotte voor gekomen!
Ik kon weinig onderscheid maken tussen de duurdere en goedkopere westernzadels. Het leer was over het algemeen stug. Je zag strepen zitten van de bruine verf. Er waren beschadigingen in het leer, ook bij de dressuurzadels trouwens. De zittingen leken wel redelijk, maar degene die ik getest heb zat niet lekker, veel te hard.
De leren franjes aan het zadel waren flut, en de mooie 'zilveren' randjes en plaatjes waren dun en scherp. Er waren ook zadeltassen te koop voor over de knop, maar dit leer was zo stug dat ik ze niet over de knop heen kreeg. Bovendien waren ze net groot genoeg voor een GSM.

De australian stock zadels zagen er gaaf uit, wel vrij groot!
En inderdaad: de beugels waren op de kortste stand nog te lang voor mij. Ik ben gewend om met lange beugels te rijden, maar als ik er niet eens meer bij kan met mn voeten..... en ik ben ongeveer 1.70, niet extreem klein hoor! Het verstellen van de beugels was een ramp. Zitten de beugelriemen normaal rondom de ophanghaak; deze zaten met een lusje aan die haak, en aan de onderkant kon je een klein beetje verstellen. Het leren hoesje wat dan om de gespen heen zat was erg raar genaaid en ging er niet meer terug omheen.
Het goedkoopste stockzadel, die bruine suede, zat nog best lekker, maar als je op en neer bewoog, voelde je ergens "lucht" onder het zadel, alsof er een bobbel zat die indeukte wanneer je erop ging zitten.

Aan de onderkant waren de zadels bekleed met blauw, dun viltachtig materiaal wat bovendien behoorlijk stonk (jaja, natuurlijke wol Knipoog )
De vulling van de kussens was erg zacht en het leek niet op de "zuivere wol" die er volgens de verkoopster in zat.
Dat deze zadels op ieder paard passen kan komen door de aparte pasvorm: vlakke kussens met een enorm hoge schoft-uitsparing. Hierdoor zal het gauw lijken alsof het past, terwijl het zadel dan erg veel aansluiting aan de voorkant mist. Maar: deze zadels vormen zich nog helemaal naar het paard

De "oortjes" aan de voorkant van het zadel zijn niet bedoeld om je steun te bieden, tenminste dit verklaarde de verkoopster nadat ik haar erop attent maakte dat die dingen SCHEEF zaten. Dat ze scheef waren kwam doordat het handwerk was (3cm verschil tussen Li en Re is niet meer door handwerk te verklaren!!!) en IK SNAPTE DE FUNCTIE VAN HET ZADEL NIET Verward Verward Verward
Die dingen waren dus niet om steun te bieden. Nou, het leek me nu net zo lekker zitten.....

Er was nog meer scheef aan dit zadel: de kussens waren niet recht op de boom gezet. Maar ook dit was niet erg, want het zadel vormt zich nog helemaal naar het paard Of zou het misschien andersom zijn

En dit was echt niet het enige scheve zadel! Er waren ook dressuurzadels en westernzadels die verre van recht waren. Arme paarden!!! Allemaal naar AdB straks

Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!
aiai, het stukje wordt al lang ...... zijn jullie er nog???
Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

ff snel naar de portugese/spaanse zadels. Vorig jaar heb ik op zo'n zadel mogen rijden: geweldig!!! Maar deze zagen er heel wat minder fraai uit. Het bonte overtrek op de ene was duidelijk bedoeld om het inferieure leer te bedekken. Helaas was dit bont erg dun en slap. De onderkant van dit zadel was werkelijk om te lachen: gewoon een dun katoenen stofje!
Maar de mooiste ontdekking kwam toen ik even onder de kussens voelde: De vulling was van SCHUIMPLASTIC!!!! Echt waar, van dat witte spul wat ze in dunne vellen of in chips-vorm gebruiken om breekbare spullen in te verpakken!!! Het voelde van buiten lekker zacht en schokabsorberend aan. Maar je weet toch wel dat dit materiaal onder enige druk zijn oorspronkelijke vorm nooit meer terugkrijgt. Frusty Om maar te zwijgen over eventueel opvullen Lips are sealed
Het voelde hetzelfde aan als de kussens van de stock en dressuurzadels...... het zal toch niet.......

Maar net na deze "geweldige" ontdekking werd de verkoopster boos op ons: Nu heb ik er genoeg Extreme duivel van zei ze Nu wegwezen hier ik wil jullie niet meer zien Extreme duivel

Hahaha, dus wij zijn maar vertrokken. Jammer van dat leuke westernhoofdstel en die vliegendeken die we misschien nog hadden willen kopen....
Maar bij mensen die zelf zo weinig van hun materiaal afweten en bovendien ook totaal niet luisteren naar de vragen van een oprecht geinteresseerde klant, hoef ik geen spullen te kopen!

Dus wees gewaarschuwd!!!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:20

www.zadelmarkt.nl
ik dacht ook dat jullie eruit gegooid waren, hahaha, het had me eigenlijk ook niets verbaast.

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 21:23

haha, we zijn er dus ook uitge'gooid' hahaha

Waren we nu echt zo irritant??? Nee, we wilden gewoon het materiaal goed beoordelen en stelden te kritische vragen aan de verkoopster.... (nu hoef je ook helemaal geen intelligente vragen te stellen om de kennis van die verkoopsters te boven te gaan hoor :p) hahahaha

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:25

ze ijn er toch uitgegooid of mis ik nou iets

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:51

Het kan ook niet kloppen. OP marktplaats adverteren ze alsof ze passier dressuurzadels verkopen maar dan voor de prijs van pannekoekzadel voor een shetlander. Dat kan niks zijn.....

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:51

Waha, wat een gewéldig verslag!
Ik zal het me nu wel helemaal niet meer in mijn hoofd halen om naar de zadelmarkt te gaan

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:05

Geweldig verslag! Dit topic moeten we bookmarken...er wordt zo vaak gevraagd of het spul van zadelmarkt wat is, maar jouw verslag bevestigt mijn vermoedens! Bedankt Haha!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:08

ok ik bespaar me dat ritje geloof ik!! ik dacht al wel zoiets dat het niet veel kon zijn aangezien de prijzen....ik bespaar me dat ritje

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:09

fantastisch, dat had ik willen zien!!!
goed dat jullie hun praktijden 'ontrafeld' hebben!!!!!!!!! applaus!

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:15

Maar het grappige was nog dat de verkoopster er maar op bleef hameren dat Callippo (hoi evi dis mijn naam) 'de knop moest omdraaien' en dat we ook genegeerd werden door de andere verkopers zodra we zeiden "hmm het zadel is een beetje scheef" ze liepen weg hielpen ons niet meer. Tot die laatste vrouw nog een poging deed om uit te leggen dat dat nu eenmaal zo hoort bij handwerk en dat we de functie van het zadel niet begrijpen. en toen werd ons "verzocht" heel gauw weg te gaan.....

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:19

Calippo: heb je nog gekeken naar de verschillende 'breedtematen' in westernzadels.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 22:30

Haha, geweldig van jullie!! Wat had ik hier graag bij willen zijn!! *LOL*

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 23:19

Hoihoi, ben ik weer

jaja, jammer dat jullie er niet bij waren, het was erg interessant om de domheid van deze verkopers gade te slaan.
whahahah, je kon er echt niet normaal mee praten hoor !

ff proberen de letterlijke tekst van mevrouw te herinneren (vooral dat van die knop omdraaien)

Stel je de situatie even voor:

Ik zit op een gammel krat waar een stockzadel op ligt (ze hebben geen geld voor een fatsoenlijke zadelbok!)

Mevrouw de verkoopster, vanaf nu aangeduid met: Misselijk komt ons helpen.
Misselijk : hai, ken ik jullie hellupen? ******verder dialect is voor de leesbaarheid maar ff achterwege gelaten*****
ikke = Party!! ja, wij zoeken een goed zadel voor ons paardje
Misselijk dit stockzadel is een mooi zadel en zit heel comfortabel op lange ritten
Party!! ja, hij zit fijn, maar ik zie dat deze steuntjes een beetje scheef zitten
Misselijk oh, dat is normaal hoor, het is handwerk. als ze recht zitten is het geen handwerk meer he!?
Party!! nou, als die steuntjes scheef zitten, ga ik zelf ook scheef zitten en dat lijkt me slecht voor het paard
Misselijk nee dat is niet zo, want snap je de functie van die steuntjes wel?
Party!! ik dacht van wel, maar leg het maar eens uit dan
Misselijk die steuntjes zijn helemaal niet om steun van te hebben (ze heten eigenlijk oortjes Verward ) maar die waren voor de cowboys in australie, als die een hele dag gewerkt hadden en geen kracht meer in de benen hadden dan hielpen die steuntjes dat hun benen niet naar voren zwaaiden
Party!! Oh, dus ze zijn wel bedoeld voor steun, maar alleen als je heel moe bent?
Misselijk nee, want het zadel ligt nu ook helemaal verkeerd. Het moet veel meer naar achteren liggen (:r tilt de voorboom 20cm omhoog zodat het zadel naar achteren kantelt) ZO moet het liggen. Dan kom je ook niet meer tegen de steuntjes aan.

Party!! maar dan ligt het niet meer recht op de rug van een paard, zoals een zadel hoort te liggen
Misselijk Neehee, je snapt de functie van dit zadel niet. Je moet even een knop omdraaien, dit is geen engels zadel
Party!! Nu zie ik dat de kussens aan de onderkant ook scheef zijn, dat lijkt me niet prettig voor het paard
Misselijk oh, dat maakt niet uit, want het zadel vormt zich naar het paard. Je moet even een knop omdraaien, dit is geen engels zadel, het vormt zich naar je paard
Party!! maar als je met een scheef zadel begint, dan wordt dat toch nooit een recht zadel??
Misselijk he, weet je eigenlijk wel welke maat dit zadel is???
Party!! hmm, 18 inch denkik
Misselijk nee, het is wel 19 inch, veel te groot voor jou dus. Hoe weet je nou hoe die steuntjes moeten zitten als je niet eens de juiste maat zadel hebt.
(doet ineens alsof ik dom ben, tsja, dat had ze beter in het begin op kunnen merken, minpuntje voor haar )

***********vrouw pakt een 17 inch zadel, zelfde model***********

Party!! OK, dan probeer ik deze 17 inch, die ziet er ook een stuk rechter uit.
Misselijk jij zou gewoon eens naar een vriendin moeten gaan en zo'n zadel in het echt moeten proberen, je snapt de functie van het zadel niet
Party!! huh, maar ik vind deze wel fijn zitten, en hij is recht
Misselijk je moet even een knop omschakelen, ga dit zadel maar eens bij iemand uitproberen
Party!! maar ik wil gewoon een fijn zadel kopen voor mijn paardje (ze heeft nog niet eens gevraagd welk ras of maat het is!!!)
Misselijk loopt weg....

***Haha, het lijkt nu een wazig gesprek, maar zo raar ging het in het echt dus ook! Totaal geen communicatie mogelijk***

Ik controleer nog ff de onderkant van het zadel. Ziet er stukken beter uit, lijkt wel recht te zijn hoewel dat niet helemaal gecontroleerd kan worden door het losse blauwe stofje wat er een beetje raar onder genaaid zit.

We kijken eens naar dat portugese zadel. En dan vooral naar de onderkant. Ik zeg tegen de anderen: he, moet je dit eens zien! (Dr zat gewoon wit schuimplastic in!)
En toen werd Misselijk ineens boos!
Hahaha, we hebben maar geen ruzie geschopt, het was zo wel grappig genoeg.
Om toch ergens ons voordeel te halen zijn we nog langs batavia-stad gereden waar Moniek en ik nog wat leuke koopjes hebben gevonden.

pfff, alweer een lang verhaal.
Hopelijk hebben jullie hier wat aan en trappen jullie niet in de 'gladde' praatjes van here en mevrouwe verkopers daar

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 23:21

OH, over de maten van de westernzadels: Ik heb ze niet allemaal bekeken, maar ik meende dat ze allemaal even breed waren. Want ja, die zadels passen op ieder paard he!
Ze waren in elk geval allemaal te smal voor mijn brede "gespierde" haf.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:29

Hahahaha.. ik had hier toch wel als klein "ietsje" LIVE bij aanwezig willen zijn... alleen al om bepaalde gezichten te zien bij zo´n wazig "verkoopverhaal" Hahahahaha

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:37

Ow ow ow, wat had ik graag een klein vliegje willen zijn dat naar jullie voorstelling kon kijken. Het is gewoon echt hilarisch!! Wat een verschrikkelijk mens zeg, en gelukkig hebben jullie niets gekocht!!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:38

Jongens, ik ben blij dat iemand dit een keer heeft gedaan: kritisch alle produkten bekijken van zadelmarkt! Mensen mogen er van mij best zadels kopen, maar ik zal het zelf nooooit doen. Je bespaart misschien geld (ook al is het natuurlijk hartstikke duurkoop), maar de dierenartsrekening die loopt wel lekker op: drukplekken, belemmering bij het rijden en misschien wel kreupelheid of zelfs 'chronische' kreupelheid).

Ik denk dat het beter is dat iemand gaat kijken en daar een verslag van maakt, dan dat we allemaal een keer naar Urk moeten rijden om zelf overtuigd te worden. Maar ja, als we allemaal gaan, dan krijgen ze tenminste eens feedback en dan is het niet zo 'ja en amen' als bij de meeste klanten van hen. Misschien zullen ze dan zelf eens in gaan zien dat wat zij verkopen niet aan de 'redelijkheidsnormen' voldoet..

Ze blijven trouwens volhouden dat op de westernhoofdstellen echt zilver zit... tja..

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 23:58

hahaha dat ja maar je snapt de functie van het zadel niet doet het hem Haha!

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 00:13

ik vind het goed dat er iemand van 'ons' eens naar daar is gegaan. We hoorden altijd maar verhalen van 'iemand die ik ken, die haar schoonbroer,...' Maar hadden zelf nooit een 'afgevaardigde van bokt Knipoog ' zelf terplaatste gestuurd. Nu weten we wat er echt aan de hand is en zal iedereen die dit leest wel een keertje meer nadenken.
Bedankt dat je daar bent geweest

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 01:16

Op sommige foto's kan je al zien dat het slecht materiaal is.
Een goede kwaliteits leren zadel kan gewoon niet voor die prijs gemaakt worden

Toch is er wel over de materiaal keuze nagedacht en dan "klopt" het verhaaltje van de verkoopster.
Zet even de knop om en denk van uit verkoopster zadel markt:
Misselijk oh, dat maakt niet uit, dat zadel scheef is, want het zadel vormt zich naar het paard. Je moet even een knop omdraaien, dit is geen engels zadel, het vormt zich naar je paard.
Ze bedoelt eigenlijk het zadel is van zulk slecht materiaal gemaakt dat het van zelf oprekt en daardoor elke willekeurige vorm aan neemt