wanneer komt jullie volgende veulen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

wanneer komt jullie volgende veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-03 14:10

Als jullie pony/paard dit jaar een veulen heeft gehad, en je wil graag nog ene veulen, laat je de merrie dan eerst een jaartje staan of laat je haar meteen bij de eerste hengstigheid weer dekken? Wat zijn de nadelen van het meteen weer laten dekken???

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 15:17

Vorig jaar heb ik een merrie meteen in de veulenhengstigheid laten dekken, dit jaar heb ik 1 cyclus over geslagen. Beide keren was ze meteen drachtig.
Een andere merrie heb ik vorig jaar na het veulenen niet opnieuw gedekt omdat ze pas eind juni had geveulend. Dit jaar was ze na de 1e dekking meteen drachtig.

Nadeel van het dekken in de veulenhengstigheid is het iets grotere risico dat het in de eerste tijd van de dracht toch nog mis gaat.
Vaak worden merries in de veulenhengstigheid wel wat makkelijker drachtig.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 17:41

Genderose heeft nu 3 jaar achter elkaar een veulen gehad. En dit jaar haar laatste vuelen. Daarvoro heeft ze in ieder geval 1 jaar overgeslagen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 18:23

Mijn verzorgpony moet nog bevallen. Maar we laten haar dan gelijk weer dekken in de veulenhengstigheid, hebben we vorig jaar gedaan. Ik vermoed als het dan niet lukt dat we dan een jaar over slaan, anders dan wordt het echt te laat.
Dit jaar komt haar 2e veulen. Ook vorig jaar had ze een veulen.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 20:18

Ik laat nooit in de veulenhengstigheid dekken.
Ik vind dat ze eerst recht hebben om een beetje tot rust te komen (ook de baarmoeder) Daarom slaan wij altijd bij elke pony de veulenhengstigheid over. Bovendien is het veulen dan ook wat ouder als mams gedekt wordt.