Ze heeft misschien koliek |(

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Ze heeft misschien koliek |(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 17:28

Ja gaat het eindelijk lekker met rijden enzo. Dus zonder te longeren rijden, ze loopt al een beetje aan de teugel, ze is echt super bezig!!! Haha! Lovers


Iig nu niet zo. Ze heeft heel de week al een beetje last van koliek. Ze lag in het begin vorige week in de stal en dat hadden ze toen verteld, dus beetje rustig aan gedaan met rijden en lekker verzorgd. Nou lijkt het wel steeds een tikje erger te worden. Normaal lag ze een beetje om dr heen te kijken (dus half liggend zeg maar). Maar toen ik vandaag even ging kijken hoe het ging toen lag ze dus helemaal plat. Toen ging ik even bij haar zitten en even in de stal gekeken of ze had gemest. Niet dus... Toen ze even had gelegen met mij ernaast stond ze weer op en at een beetje van dr stro. Toen ging ik even een halster en een paar borstels halen en toen ik aankwam (nog geen 3 minuten later) lag ze al weer. MAAR ze had wel gemest, maar toch voelde ze zich niet lekker, ze lag een beetje te kreunen en een beetje op en neer met dr hoofd. Scheve mond
Gister wel gewoon gereden (wel rustig aan, niet zo intensief als normaal) en dat ging super!!! Ze ging zelfs nog een beetje gek doen en vond het allemaal wel best. Vandaag ook hebben we een paar rondjes over het erf gestapt en ze zat alweer haast in mn nek *LOL*

Toen ik wegging lag ze weer helemaal plat maar toen ze mij zag stond ze op en ging weer een beetje stro eten. Ik heb een briefje in het kastje achtergelaten. De eigenaar komt denk ik elk moment bij haar en heb in het briefje gezet dat het misschien handig is om de stalhouder er weer bij te halen. En dat als ze vaker uit de stal moet worden gehaald dat ze ik dat GRAAG wil doen. Dat ik dan zeg maar s ochtends/s avonds kom en hun smiddags.

Maar wat zouden jullie doen? Juist laten liggen, maar wel opletten dat ze niet gaat rollen (ivm verstoppingen) of toch lekker uit stal halen en lekker lopen/rijden?

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:33

Ik zou toch wel met haar gaan lopen maar het rijden even achterwegen laten. Als het over een paar dagen weer beter gaat misschien even longeren en er weer op.
Maar ik zou nu toch maar eventjes voorzichtig doen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:42

Zou je er niet even een DA bij halen. Bij mij begon het ook met wat niet echt op koliek leek maar 5 uur later lag hij op de tafel. Van sommige kolieken gaan ze niet echt rollen. En lichte verstopping kan al veel problemen veroorzaken.

Bewegen om de darmen op gang te houden is niet verkeerd dus lichtjes zijn moet geen probleem zijn. Zou alleen voor die tijd de DA er bij halen.
Mesten kan idd ookgewoon meestal zitten de darmen na de verstopping nog vol met mest en dat moet er eerst uit.

Nooit spelen met een paard met mogelijk koliek. Het is doodsoorzaak nr 1 bij paarden en echt geen geintje.

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:18

Prisca: ze heeft het al heel de week en heel de week mest ze ook wel. Wel minder dan anders...Maar ze mest wel. Ik heb het nu tegen de eigenaar gezegd dat het misschien verstandig om er een DA bij te halen. Het is hun pony en klinkt misschien raar maar hun moeten het betalen dus kan niet zonder toestemming een DA erbij halen en weet me god niet welke.
Maar ik zei het net tegen Nathalie ook op msn dat er toch waarschijnlijk en DA bij komt...
En ik weet hoe erg koliek kan zijn. Nikkie is er aan overleden en Misty nog net niet.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:56

ik zou indd ook een da erbij halen en met haar gaan wandelen ipv laten liggen en/of rijden

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 21:41

Het is waarschijnlijk geen koliek. Ik ben net nog even langs geweest en ze stond gewoon in stal en was al een stuk opgewekter en niet meer zo lusteloos als vanmiddag en gister aan het eind van de middag.
Morgen belt de eigenaar de dierenarts. Ben benieuwd wat eruit komt Lachen

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:51

Hopelijk word het dan wel duidelijk wat ze dan wel heeft Scheve mond

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 23:06

nikkiemisty schreef:
Het is waarschijnlijk geen koliek. Ik ben net nog even langs geweest en ze stond gewoon in stal en was al een stuk opgewekter en niet meer zo lusteloos als vanmiddag en gister aan het eind van de middag.
Morgen belt de eigenaar de dierenarts. Ben benieuwd wat eruit komt Lachen


Alleen het woordje waarschinlijk krijg ik al de kriebels zo belde ze mij ook "leysander heeft waarschijnlijk koliek zoumaar komen kijken" tja paar uur later lag hij op de tafel. Vergeet die dag nooit meer.

Hopelijk belt de eigenaar de Da morgen arm dier.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 13:00

HEEL VEEL LOPEN..
daar zie je ze zo van opknappen!!

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 16:27

Vandaag de staleigenaar gebeld en die zei dat ze al een stuk was opgeknapt en ze staat nu op het land.
Vanavond even kijken, denk dat ik lekker even buiten een rondje ga stappen.
Gister avond was ze ook al een stuk opgenknapt.
Hou jullie op de hoogte !!