Veulenkorrel + hoefsmid.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Veulenkorrel + hoefsmid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 15:50

Ik heb twee vragen en hoop met jullie hulp goede antwoorden te vinden.

*Wanneer laten jullie voor het eerst de hoefsmid naar de hoeven van een veulen kijken???
Ik heb een boek gelezen daar staat bij ongeveer 6 weken de eerste keer en daarna om de maand... is dit niet een beetje vroeg en vaak??

*Vanaf wanneer geven jullie het veulen veulenkorrel en hoeveel is dit dan??
Op de subli site heb ik dit gevonden over de veulenkorrel:

Subli® Veulenkorrel, de perfecte start voor een glanzende carrière.

Dit is een kleine, smakelijke en zeer licht verteerbare korrel voor veulens vanaf twee weken tot en met het eerste levensjaar, die graag door het veulen wordt gegeten. Door uiterlijk twee weken voor het spenen Subli® Veulenkorrel te verstrekken, voorkomt u problemen rond het spenen. Het eiwit in de Subli® Veulenkorrel bevat gegarandeerde gehaltes aminozuren, zoals lysine, methionine en cystine in de optimale verhouding en is daardoor van hoge biologische waarde. Daarnaast is in de samenstelling extra aandacht besteed aan vitamines, mineralen en sporenelementen. Naast voldoende beweging verminderd Subli® Veulenkorrel de kans op OCD, en bevordert onder meer een goede ontwikkeling van het spijsverteringskanaal , beenderen, pezen en spieren. De perfecte start voor een glanzende carrière.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:12

Ons veulen is nu 5 weken oud, toevallig moesten we afgelopen vrijdag naar de hoefsmid, veulen is daar dus bij, volgens mijn hoefsmid is het veulen de volgende keer aan de beurt, iets raspen misschien. Geen grote beurt hoor Haha!

Veulenbiks ben ik ook al mee begonnen. Ik heb een stal naast zijn moeder, ze kunnen elkaar wel zien/horen/voelen. Als het etenstijd is, drie keer per dag, gaat het veulen in die stal. Etensbakje hangt op veulen hoogte, erin zitten wat brokjes. We doen dit nu één weekje ofzo, gaat erg goed, nog een paar dagen en dan wil ik dat hij ook daar is als Mams haar hooi eet. Zo leren ze even uit elkaar te zijn. Hij vind het geweldig in zijn 'eigen' stal!

Volgens de zak van Pavo zou hij als hij twee maanden is 0,9 kilo moeten krijgen als ik het bereken voor zijn eind gewicht, dat vind ik wel wat veel maar het misschien denk ik er wel anders over als het zover is, nog drie weken wachten.

Denk er goed om opfok veulenbrok te kopen. Gewone veulenbrok is voor veulens vanaf 6 maanden.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:16

Ik ga met Ods mee qua hoefsmid, zo doen wij het ook. Babe is nu ongeveer 5 weken en mag nu over acht weken voor het eerst iets bijgewerkt worden. En daarna, net hoe het uitkomt, mijn jaarling is ook pas op een jaar voor het eerst goed bekapt...
Wat betreft de brok, mijn vijf weken oude veulen eet af en toe al wat biksjes, dat deed die van vorig jaar ook, al was die er gekker op dan die van nu. Ik heb nu ook opfokkorrel staan voor hem, vorig jaar had ik dat niet ontdekt *stom* en voerde ik het veulen veulenbrok.... Vond het al zo lomp voor een kleintje Tong uitsteken.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 18:57

Bij de veulenkorrel van Subli staat dat die is voor veulens van 2 weken t/m 1 jaar. Dus ik denk dat ik dit ga voeren, zodra het veulentje 2/3 weekjes is ofzo. En dan een handje per dag ofzo denk ik.

De hoefsmid komt toevallig volgende week do dus dan overleg ik wel even hoe het met het veulen moet. 24 juni komt ie weer voor een ander paard.. dat zou nog is mooi de eerste keer kunnen zijn voor het veulentje ..

(veulentje is geboren 24 mei..)

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:26

Mijn veulen eet 3 tot 4 kilo veulenkorrel per dag.Ze is nu 9 weken,maar heeft geen moeder.Ook eet ze musly en slobber.Maar dit is anders jullie veulen staat nog gewoon bij de moeder.

Groetjes zauber

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:16

[naam verwijderd], bijna 2 maanden oud, eet al een week of 3 brokjes. Ze heeft al een eigen zak veulenbrokjes van Pavo, amar eet ook vaak nog daarna met haar moeder mee (Havens Ferto Lac). Haar eigen portie bestaat uit 2 a 3 handjes per dag.

Hoe ik haar voer: Afbeelding
Met een teiltje op een pak stro in het gangpad van mijn schuur. De deur naar moeders is vaak dicht, maar soms gaat ze tussendoor ook nog even een slokje melk halen.

De hoefsmid mag van mij nu wel eens een keer gaan komen. [naam verwijderd] is al aardig 'tenig'...