Verslag van mijn zoektocht naar een bijrijd paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Verslag van mijn zoektocht naar een bijrijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 09:55

Een tijd terug heb ik op bokt.nl gezet dat ik via via aan een paard kon komen, het dier zou dan in enschede komen te staan, was helemaal mijn paard en het kost me niks.
Door omstandigheden heb ik hier lange tijd niets meer over gehoord, dus heb ik een adv. op internet geplaatst.
Daarop kreeg ik al snel een aantal reactie's.

Nog geen 2 dagen later kreeg ik te horen dat het paard in bovenstaande kwestie aanstaande woensdag word gekeurd, dan nog even netjes word bekapt enz. en dan waarschijnlijk naar enschede komt.

Maar nu had ik tussen de reactie's van markplaats.nl ook hele leuke paardjes zitten.
Een D/E pony, nog jong en onervaren.
Een D/E pony van 4 jaar, moet over een jaartje zo ver zijn dat het dochtertje van de eigenaar erop kan rijden.
En nog een aantal.

Nou spreekt de 2e mij wel heel erg aan, het is lekker dichtbij huis en het lijkt me een leuke uitdaging.
Ik zou dan 2 keer in de week die pony gaan rijden, en longeren en ondertussen het dochtertje begeleiden.
Maar deze pony is niet zo groot, 1.48 en driekwart arabje.
Ik ben wel behoorlijk groot( 1.82 ong.) en weeg ook wel het nodige( 79/80 kilo).

Heb nu dus een luxe probleem Haha!

Opzich spreekt mij het eerste ook erg aan hoor, lekker een paard voor me alleen, er heen kunnen wanneer de tijden mij uitkomen enz.
Maar ook de verantwoordelijkheid voor de volle 100%.
En bijkomend is dat ik natuurlijk nog steeds niet zeker weet of dit doorgaat.

Wat zouden jullie kiezen/doen?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 09:58

iki zou voor het paardje kiezen dat zeg maar van jou word.. lijkt mij het leukst... maar als je die verantwoordelijkheid nietbwil nemen is het misschien handiger om te beginnen met die pony voor die dochter... maar zelf zou ik voor de eerste optie gaan...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 11:12

Ik zou de verschillende paarjdes gewoon allemaal een keer bekijken en uitproberen. En dan gewoon voor het paardje gaan waar het het beste mee klikt (en ook met de eigenaar natuurlijk). Kijk je kan wel een paardje voor jezelf hebben, wat hartstikke leuk is, maar natuurlijk ook veel tijd kost en een grote verantwoordelijkheid is. Maar als het nou niet klikt met dit beestje, dan heb je er ook niets aan.
Succes met je keuze...

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 13:16

Ik vind je te groot en te zwaar voor het arabiertje. Zeker omdat hij pas 4 is en nog zijn balans onder het zadel moet vinden. Ik zou dus zeker niet voor één van de pony's gaan.

Kuikzz

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-01-03
Woonplaats: Tilburg en Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:21

ik denk dat je het best voor dat paard kan gaan, je ben best lang voor die pony's lijkt mij, is voor de pony's niet al te fijn en voor jou rijd het ook niet lekker op een te kleine pony. en ook wat manon2 zei, hij heeft nog geen balans waarschijnlijk onder het zadel.
maar wat waren het nog meer voor paardjes dan? je zei dat je nog meer reacties had gehad. of had je al besloten dat je die niks vindt?

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:41

ik zou ook voor een paard gaan..
want over een jaar wil de meneer zijn pony terug en alles wat jij dan hebt opgebouwd met hem kun je dan niets meer mee...
en bij een paard ben je ook niet leeftijdsgebonden wil je op concour gaan

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:58

Ik ga helemaal met Alja mee, plus dat ik zoals ook al gezegd het lijkt dat je te zwaar en te groot zal zijn voor een D-pony.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:40

te groot valt nog wel mee, zou er misschien gek uitzien maar dat boeit niet maar ik denk eerder iets te zwaar... had daar nog niet op gelet aangezsien mijn advies hierboven....
En wat alja zegt is ook waar, dus nu zou ik gewoon lekker voor het paardje gaan!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:45

Te groot en te zwaar voor de 3/4 arabier vind ik persoonlijk onzin... mijn arabje is altijd van iemand geweest die een stuk zwaarder was en die haar ook zelf heeft ingereden en dat is nooit een probleem geweest. Als jij netjes kan zitten op een manier dat je het paard niet hindert zal 80 kilo gevoelsmatig voor het paard imo minder zwaar zijn dan 50 "stuiterende" kilos... het ligt er net even aan hoe je leven verder is en hoeveel verantwoording/tijd je hebt om aan een paardje te besteden. Wat zouden de afspraken zijn met de eigenaren van het paard dat dan bij jou zou komen te staan wat betreft dierenartskosten, hoefsmid e.d.?

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 13:39

vikki schreef:
Te groot en te zwaar voor de 3/4 arabier vind ik persoonlijk onzin... mijn arabje is altijd van iemand geweest die een stuk zwaarder was en die haar ook zelf heeft ingereden en dat is nooit een probleem geweest. Als jij netjes kan zitten op een manier dat je het paard niet hindert zal 80 kilo gevoelsmatig voor het paard imo minder zwaar zijn dan 50 "stuiterende" kilos... het ligt er net even aan hoe je leven verder is en hoeveel verantwoording/tijd je hebt om aan een paardje te besteden. Wat zouden de afspraken zijn met de eigenaren van het paard dat dan bij jou zou komen te staan wat betreft dierenartskosten, hoefsmid e.d.?


De man waar dat paard van is heeft een hele grote stal in Haaksbergen, tevens heeft hij een manege in Mexico.
Hij is deels handelaar en hij heeft een paar paarden voor de sport, deze staan bij andere mensen en worden door die mensen uit gebracht op wedstrijd.
Dit gebeurd onder zijn stalnaam, waardoor zijn stal (nog ) meer bekendheid krijgt.

Hij betaald alles, stallingskosten, VA, hoefsmid, wedstrijdkosten, les enz.
In ruil daarvoor zorg ik dat zijn paard elke dag beweging krijgt en zal ik ter zijnde tijd wedstrijden beginnen te rijden. ( eerst een tijd les alleen maar lessen., van 1 van zijn instructrise's.)
Ook aanschaf van benodigheden voor het paard zijn voor zijn rekening.

Dit alles komt op papier te staan, word getekend door hem, mij en mijn ouders.


De tijd heb ik er wel voor, geen probleem.
De mensen waar het paard op stal komt te staan zijn goede bekenden van de eigenaar met heel veel ervaring, dus mocht ik er niet helemaal uit komen met het een en ander kan ik om goede begeleiding vragen.

Dat was het wel geloof ik..

cecilia

Berichten: 92
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:29

ik zou voor het paard gaan

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 06:47

Dan klinkt het paard idd wel als een hele mooie kans, zou ik in dit geval ook voor kiezen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 07:00

Miep"]
[quote="vikki schreef:
Te groot en te zwaar voor de 3/4 arabier vind ik persoonlijk onzin... mijn arabje is altijd van iemand geweest die een stuk zwaarder was en die haar ook zelf heeft ingereden en dat is nooit een probleem geweest. Als jij netjes kan zitten op een manier dat je het paard niet hindert zal 80 kilo gevoelsmatig voor het paard imo minder zwaar zijn dan 50 "stuiterende" kilos... het ligt er net even aan hoe je leven verder is en hoeveel verantwoording/tijd je hebt om aan een paardje te besteden. Wat zouden de afspraken zijn met de eigenaren van het paard dat dan bij jou zou komen te staan wat betreft dierenartskosten, hoefsmid e.d.?


De man waar dat paard van is heeft een hele grote stal in Haaksbergen, tevens heeft hij een manege in Mexico.
Hij is deels handelaar en hij heeft een paar paarden voor de sport, deze staan bij andere mensen en worden door die mensen uit gebracht op wedstrijd.
Dit gebeurd onder zijn stalnaam, waardoor zijn stal (nog ) meer bekendheid krijgt.

Hij betaald alles, stallingskosten, VA, hoefsmid, wedstrijdkosten, les enz.
In ruil daarvoor zorg ik dat zijn paard elke dag beweging krijgt en zal ik ter zijnde tijd wedstrijden beginnen te rijden. ( eerst een tijd les alleen maar lessen., van 1 van zijn instructrise's.)
Ook aanschaf van benodigheden voor het paard zijn voor zijn rekening.

Dit alles komt op papier te staan, word getekend door hem, mij en mijn ouders.


De tijd heb ik er wel voor, geen probleem.
De mensen waar het paard op stal komt te staan zijn goede bekenden van de eigenaar met heel veel ervaring, dus mocht ik er niet helemaal uit komen met het een en ander kan ik om goede begeleiding vragen.

Dat was het wel geloof ik..
[/quote]

Jeetje, dat je nog twijfelt! Dit is toch te mooi om waard te zijn! Ik zou zoiets niet laten schieten eigenlijk! Je bedoeld dus zeg maar dat je ALLEEN de lusten hebt en niet de lasten! Heerlijk lijkt me dat! Ik snap echt niet dat je er nog over na moet denken...

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 08:22

Jeetje,

nou als hij er nog 1 over heeft hoor ik het graag!!!!

Ik zou zeggen Go for it!!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 11:58

Shiloh"]
[quote="Miep"][quote="vikki schreef:
Te groot en te zwaar voor de 3/4 arabier vind ik persoonlijk onzin... mijn arabje is altijd van iemand geweest die een stuk zwaarder was en die haar ook zelf heeft ingereden en dat is nooit een probleem geweest. Als jij netjes kan zitten op een manier dat je het paard niet hindert zal 80 kilo gevoelsmatig voor het paard imo minder zwaar zijn dan 50 "stuiterende" kilos... het ligt er net even aan hoe je leven verder is en hoeveel verantwoording/tijd je hebt om aan een paardje te besteden. Wat zouden de afspraken zijn met de eigenaren van het paard dat dan bij jou zou komen te staan wat betreft dierenartskosten, hoefsmid e.d.?


De man waar dat paard van is heeft een hele grote stal in Haaksbergen, tevens heeft hij een manege in Mexico.
Hij is deels handelaar en hij heeft een paar paarden voor de sport, deze staan bij andere mensen en worden door die mensen uit gebracht op wedstrijd.
Dit gebeurd onder zijn stalnaam, waardoor zijn stal (nog ) meer bekendheid krijgt.

Hij betaald alles, stallingskosten, VA, hoefsmid, wedstrijdkosten, les enz.
In ruil daarvoor zorg ik dat zijn paard elke dag beweging krijgt en zal ik ter zijnde tijd wedstrijden beginnen te rijden. ( eerst een tijd les alleen maar lessen., van 1 van zijn instructrise's.)
Ook aanschaf van benodigheden voor het paard zijn voor zijn rekening.

Dit alles komt op papier te staan, word getekend door hem, mij en mijn ouders.


De tijd heb ik er wel voor, geen probleem.
De mensen waar het paard op stal komt te staan zijn goede bekenden van de eigenaar met heel veel ervaring, dus mocht ik er niet helemaal uit komen met het een en ander kan ik om goede begeleiding vragen.

Dat was het wel geloof ik..
[/quote]

Jeetje, dat je nog twijfelt! Dit is toch te mooi om waard te zijn! Ik zou zoiets niet laten schieten eigenlijk! Je bedoeld dus zeg maar dat je ALLEEN de lusten hebt en niet de lasten! Heerlijk lijkt me dat! Ik snap echt niet dat je er nog over na moet denken...
[/quote]

Ehm ja daar komt het wel op neer he Haha!
Ik zoek alleen nog hard naar het addertje, die ik maar niet kan vinden....

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:18

Je zou bijna denken dat er inderdaad een addertje onder het gras zal zitten, 1 ding. Ik neem aan dat het paard op een bepaald (waarde) niveau verkocht zal worden en dat word dan erg pijnlijk voor je waarschijnlijk.
Is dat het je ook wel waard?

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:22

En dan doel ik dus eigenlijk op misschien de 'truuk' het paard dan dus makkelijk aan jou te verkopen voor een abnormale prijs. Want aangezien jij je aan zo'n dier hecht, of je dat nou wilt of niet, zal je er dan misschien alles aan doen om een 'hoog' bedrag bij elkaar te schrapen om het dier te kopen. (Slimme verkoop 'truuk' opzich).

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:52

Miep schreef:
De man waar dat paard van is heeft een hele grote stal in Haaksbergen, tevens heeft hij een manege in Mexico.
Hij is deels handelaar en hij heeft een paar paarden voor de sport, deze staan bij andere mensen en worden door die mensen uit gebracht op wedstrijd.
Dit gebeurd onder zijn stalnaam, waardoor zijn stal (nog ) meer bekendheid krijgt.

Hij betaald alles, stallingskosten, VA, hoefsmid, wedstrijdkosten, les enz.
In ruil daarvoor zorg ik dat zijn paard elke dag beweging krijgt en zal ik ter zijnde tijd wedstrijden beginnen te rijden. ( eerst een tijd les alleen maar lessen., van 1 van zijn instructrise's.)
Ook aanschaf van benodigheden voor het paard zijn voor zijn rekening.

Dit alles komt op papier te staan, word getekend door hem, mij en mijn ouders.


De tijd heb ik er wel voor, geen probleem.
De mensen waar het paard op stal komt te staan zijn goede bekenden van de eigenaar met heel veel ervaring, dus mocht ik er niet helemaal uit komen met het een en ander kan ik om goede begeleiding vragen.

Dat was het wel geloof ik..


Heeft ie niet nog wat paardjes over? Ik wil ook! Haha!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 19:15

CielitoLindo schreef:
En dan doel ik dus eigenlijk op misschien de 'truuk' het paard dan dus makkelijk aan jou te verkopen voor een abnormale prijs. Want aangezien jij je aan zo'n dier hecht, of je dat nou wilt of niet, zal je er dan misschien alles aan doen om een 'hoog' bedrag bij elkaar te schrapen om het dier te kopen. (Slimme verkoop 'truuk' opzich).


Dit zal hem toch niet lukken, ik heb gelukkig genoeg mensen om mij heen die me van zo'n onverstandige beslissing kunnen weerhouden Haha!

Woensdag word het paard gekeurd en krijg ik te horen of hij hierheen komt ja of nee Haha!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:24

Manon 2 schreef:
Ik vind je te groot en te zwaar voor het arabiertje. Zeker omdat hij pas 4 is en nog zijn balans onder het zadel moet vinden. Ik zou dus zeker niet voor één van de pony's gaan.


Hier ben ik het wel mee eens, als de pony wat ouder was zou ik het niet zo'n probleem vinden.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 19:41

iwayalover"]
[quote="Manon 2 schreef:
Ik vind je te groot en te zwaar voor het arabiertje. Zeker omdat hij pas 4 is en nog zijn balans onder het zadel moet vinden. Ik zou dus zeker niet voor één van de pony's gaan.


Hier ben ik het wel mee eens, als de pony wat ouder was zou ik het niet zo'n probleem vinden.
[/quote]

Ik denk niet dat de pony veel hinder ondervind van mij hoor, die 2 keer in de week een half uurtje..
Voor de rest zou ik dan de dochter begeleiden.

Maargoed ik heb mijn keuze toch al gemaakt Haha!