ik mag niet weg van stal eigenaar

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kareila
Berichten: 69
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Grou City tha place to be!!!

ik mag niet weg van stal eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 15:30

Nou ik dus gisteren nog een keer vertellen dat kareila verhuisd.
had het al eens vertelt maar toen wist ik de datum niet.
Maar nu komt ze opeens aan zetten met een maand opzeg termijn.
Er stonden nog 2 paarden die mochten opeens van de een op de andere dag weg.
En ik moet nog een maand blijven staan zeker.
Ze zegt dat dat in de regel staat maar dat staat het dus niet.
Ik vind dit zo'n rot streek van der.
Die anderen mogen zomaar weg en ik moet blijven.
Maar ik mag donderdag alleen weg als ik ook voor de maand juni betaal.
Dit slaat toch nergens op.
Wat maakt die maand nou uit.
en waarom wel betalen als ik daar niet sta.
Het zijn echt rot mensen geworden en ik heb nu al zin in mijn nieuwe stal.
Ik zal wel fotos maken van de verhuising.
groetjes yvonne

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:35

Jij moet betalen als het daadwerkelijk op papier staat dat je een maand opzeg termijn hebt.
Dus vraag naar dat papier waar het op staat en dat ze het onmiddelijk laat zien, niet de volgende dag want dan kan ze snel even een papiertje maken.
En anders gewoon weggaan.

succes

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:55

Gezien je leeftijd even je ouders erbij inschakelen, die hebben waarschijnlijk wat meer overwicht in deze situatie.

Niet op papier of niet ervoor getekend is geen recht op 1 maand opzegtermijn.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:42

Ik vind het niet meer dan redelijk 1 maand opzeg termijn.
Stel je voor dat alle klanten zeggen: 'Ik ga morgen weg, en kom niet meer terug.' Dan is die man al zijn inkomsten kwijt...

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:45

Als hij niets op papier heeft laten zetten en onderteken heeft hij geen recht van eisen. Zeker niet als anderen dit blijkbaar wel mogen.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:45

Zelfs al staat het op papier, er moet op je contract iets staan over de regels waaraan je je dient te houden. Idd mischien je ouders inschakelen?

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:46

Tja het kan dan wel redelijk zijn,maar zolang er niets op papier staat en er van te voren niets mondeling is overeengekomen kan de stalhouder hoog en laag springen om die centen maar krijgt ze toch niet.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:38

Als er niks op papier staat (dus je hebt niks getekend) dan kan de stalhouder fluiten naar z'n opzegtermijn.
Mocht je wel getekend hebben of je hebt getekend voor een "stalreglement" waarin dit staat, dan zul je helaas toch moeten betalen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:40

Idd, het is misschien wel redelijk om een langere tijd van te voren op te zeggen. Maar zolang jij (of je ouders) niets getekend hebt kan hij het niet eisen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:40

Je kunt ook de pecht hebben die wij hadden. Dat ze je eigendommen toegeigenen om zo dat stalgeld los te peuteren, dat flikte onze vorige staleigenaar met onze trailer.
Maarja Trailer is een duur ding en hebben we bijna dagelijks nodig (en dat wisten ze) dus uiteindelijk toch maar betaald, had geen zin in ruzie (zij duidelijk wel).
Bij ons ging het om de borg. In het stalregelement stond: als je borg betaald hebt en je neemt 1 mnd opzegtermijn in acht dan krijg je de borg terug. Redelijk.....
Maar aangezien wij nooit borg hadden betaald maakten wij uit die regel op dat we dus konden vertrekken waneer we wilden. We hadden wel al eerder gemeld weg te willen ivm mijn moeder die op sterven lag en de situatie die daarmee ontstond met Tjo (had er ff minder tijd voor dus wilde naar een stal waar ze meer buiten kon staan), hadden ze alle begrip voor, tot het moment van afscheid, of we even een extra maand wilden lappen..... Ze gingen er zonder dit vantevoren te melden (dat we dit bij vetrek moesten betalen) al vanuit dat we dat niet zouden doen (zij zaten immers fout).
We hebben dus maar betaald om verder gezeik te voorkomen.
Ik adviseer hetzelfde, je trekt toch aan het kortste eind....

Denk maar zo, als je eerder een datum had genoemd had je stalbaas eerder een nieuwe huurder kunnen zoeken of bellen.
Succes!
Viv

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:31

als zoiets mondeling is afgesproken is het volgens mij ook bindend en zul je toch moeten blijven/ in elk geval betalen!
Ik bekijk het van de kant van de staleigenaar, hij heeft ook geen kans gekregen om de box aan iemand anders aan te bieden/ te verhuren, en dat is toch een financiele strop (ja inderdaad ik ben zelf ook staleigenaar Bloos ) bij ons is er ook een maand opzegtermijn, voor ons fijn zodat we weten waar we aan toe zijn en eventueel een box aan iemand anders kunnen aanbieden en voor de paardeneigenar ook een fijn idee dat ze weten waar ze aan toe zijn!

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:44

Ik vind een maand opzegtermijn normaal. Ook erg logisch. Bij ons op stal is het ook en soms mogen klanten ook meteen weg als ze dat willen, maar dat is in overleg (bij klanten die het financieel niet meer kunnen trekken bijv. doen ze echt niet moeilijk. Of klanten die ze liever kwijt dan rijk zijn, dan ook niet).
Ik zou er gewoon nog de maand juni blijven staan. Fair voor alle partijen lijkt me.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:05

Josephine schreef:
Ik vind een maand opzegtermijn normaal. Ook erg logisch. Bij ons op stal is het ook en soms mogen klanten ook meteen weg als ze dat willen, maar dat is in overleg (bij klanten die het financieel niet meer kunnen trekken bijv. doen ze echt niet moeilijk. Of klanten die ze liever kwijt dan rijk zijn, dan ook niet).
Ik zou er gewoon nog de maand juni blijven staan. Fair voor alle partijen lijkt me.


Hier spreekt toch een bepaalde willekeur in het voordeel van de pensionhouder Cool
En rechtsgelijkheid is toch een mooi iets.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:10

Is ook zo Sugarmiss, maar je kan het ook zien als " meedenken en begrip" met de mensen. We hebben mensen op stal gehad die in een week naar de andere kant van het land gingen verhuizen. Dan doen ze echt niet moeilijk en dat vind ik alleen maar fijn.

We hebben trouwens wel allemaal een contract getekend waarin een maand opzegtermijn staat.

Tja, en die "moeilijke mensen"...daarvan zijn de overige pensionklanten ook niet rouwig om hoor, als die stantepede vertrekken Lips are sealed

Ik heb er iig geen problemen mee, met de gang van dergelijke zaken.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:14

Josephine schreef:
Ik heb er iig geen problemen mee, met de gang van dergelijke zaken.

Ik ook niet, maar ik heb makkelijk praten Haha!
Overigens zitten woorden als 'begrip' en 'moeilijke mensen' in zo'n grijs gebied. Terwijl het hier om een onduidelijke situatie tussen een 14-jarige en een volwassene gaat.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-05-03 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:14

In principe vind ik een maand opzegtermijn heel redelijk voor beide partijen. Maar als zo'n opzegtermijn niet is afgesproken ben jij je pensionhouder ook niets verplicht.
Waarschijnlijk denk de pensionhouder daar anders over, dus ik zou je ouders dit laten uitvechten.

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:19

Sugarmiss schreef:
Overigens zitten woorden als 'begrip' en 'moeilijke mensen' in zo'n grijs gebied. Terwijl het hier om een onduidelijke situatie tussen een 14-jarige en een volwassene gaat.


Daarom heb ik ook het "advies" gegeven om gewoon een maand te blijven staan, geen gezeur en gezeik, gewoon een maand betalen en nog gebruik maken van de voorzieningen.
Dat ik erbij heb gezegd hoe het bij ons gaat, moet je eigenlijk meer zien als een aanvulling op het geheel.
Verder had ik eigenlijk ook niet zo door dat het om een 14 jarige ging, misschien idd beter lekker de ouders uit laten zoeken.

Kareila
Berichten: 69
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Grou City tha place to be!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 21:25

Hey.
mijn ouders heb ik al ingeschakeld.
ik heb al ruim van tevoren gezegt dat ik weg ga.
en zaterdag heb ik gewoon de datum gezegt.
toen kwam ze daar ineens mee aan zetten.
In heb het contract al ingekeken en mijn ouders ook daar staat niks in.
ook hebben we niks afgesproken.
ik snap niet waarom die anderen wel zomaar weg mochten en ik niet.
dit is toch vreemd.
maar hoe dan ook kareila verhuist donderdag.
er is niks afgesproken.
groetjes yvonne

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:30

rhijnauwen schreef:
als zoiets mondeling is afgesproken is het volgens mij ook bindend en zul je toch moeten blijven/ in elk geval betalen!

Ik ben het hiermee eens.
Ik heb ook een maand opzeg termijn en nee, dat is niet schriftelijk vastgelegd, maar vind het alleen maar normaal.
Andersom zou de staleigenaar je dus ook a la minute van stal kunnen zetten? Daar sta je dan met je paard/pony op de weg.
Wordt er dan nog zo simpel over gedacht? Of is de stalhouder dan ineens een vreselijk iemand?
Als ik al eerder weg zou willen, (wat ik absoluut niet wil, ik sta super!!!!) zou ik wel bijv kunnen regelen dat ik alleen een bedrag betaal voor de gedorven inkomsten. Mijn paard verbruikt natuurlijk niets meer dan, dus alleen de 'winst' die op een box verdient wordt, zou vergoed hoeven worden denk ik. Maar nogmaals, niet aan de hand gehad.
Maar als klant heb je niet alleen rechten, maar ook plichten.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:32

Poeh wat een gezeik allemaal! Bij ons op stal doen ze gelukkig niet zo moeilijk, je kan eigenlijk komen en gaan wanneer het nodig is, er word wel wat geregeld! Bij ons heeft niemand ook een contract of papier of wat dan ook hoeven tekenen hoor! En als een stalhouder van die ene 200 euro van een klant afhankelijk is, is er toch heel wat in zn administratie mis denk ik!!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:42

Ten eerste denk ik dat er niet 1 stalhouder is die 200 euro per paard overhoudt aan stalling, het gaat om een veel kleiner percentage wat winst is.
Maar het gaat mij ook niet om het geld, het gaat mij om het principe. Als jij (en dat bedoel ik dan algemeen, niet op de persoon) vindt dat je zonder opzegtermijn weg mag gaan, mag jouw stalhouder jou dan ook zonder opzegtermijn op straat zetten met je paard?
Voor mij is het een stukje normen en waarden (nee, geen CDA gestemd Haha! ) wat 2 kanten op werkt.
Die maand opzegtermijn vind ik gewoon een stukje respect naar elkaar toe, ook al staat er niets zwart op wit.
Dat mijn stalhoudster geen boterham minder hoeft te eten als ik wegga is duidelijk.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:48

In mijn ogen is een maand opzegtermijn doodnormaal! Dat zou lekker worden als je zomaar weg kan lopen en de stalhouder met de brokken en kosten laten zitten!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:04

Kareila schreef:
In heb het contract al ingekeken en mijn ouders ook daar staat niks in.
ook hebben we niks afgesproken.

Dus met andere woorden mag je daar dus gewoon weg..Druk haar donderdag dat contract onder dr neus als je weggaat..Ik zou gewoon donderdag gaan hoor..... Wat denkt ze wel niet??? Verward Lips are sealed

Kareila
Berichten: 69
Geregistreerd: 07-11-02
Woonplaats: Grou City tha place to be!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 16:51

nou komt iedereen een maand opzeg termein is normaal.
maar waarom krijg ik die in 1x?!?!?!?
al die anderen mochten zomaar weg.
en btw ik heb haar al lang vertelt ddat ik weg ga alleen de datum was niet bekent. want toen heb ik gezegt warschijnlijk per 1 juni maken die 2/3 dagen zo veel uit?

ik vind het gewoon onredelijk dat die anderen wel zomaar weg mochten

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:56

Ik heb met mijn klanten ook een maand opzegtermijn afgesproken en een contract laten ondertekenen.Ondertussen ben ik er wel achter dat dat niet zaligmakend is.Vorige maand had ik ook nog een klant die sochtends kwam zeggen dat ze 'smiddags weg zou gaan.En wat doe je daar aan?Achter je geld aan zitten?Ook heb ik het idee dat die maand opzegtermijn beter niet gehanteerd kan worden want het doet je stal meestal meer slecht dan goed........ Verward