help? drachtig of niet

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

help? drachtig of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 12:04

ik krijg gisteren te horen dat mijn merrie die ik 2 maanden heb in augustus bij een hengst is geweest! Uitgerekend zou ze dus over 2 maanden 'kunnen' bevallen!

Mijn vraagje: kunnen jullie aan de hand van volgende aanwijzingen zeggen of ze drachtig zou kunnen zijn of niet?

-staat nu 2 dagen bij hengst (omdat ik dacht dat ze hengstig was, maar aangekomen daar moest ze absoluuuuut niets weten van hem)
-is nog niet echt dik (daarom dat ik mijn twijfels heb) maar de laatste week wel aan het verdikken (kan het dat ze zo laat nog dik worden?)
-Is de laatste maand zo erg beginnen blinken (ook gezond natuurlijk) en haar aders komen er erg op te liggen (zoals ik nu ook merk bij onze andere merries die hoogdrachtig zijn)


Dus je begrijpt mss wel dat ik het echtn iet meer weet, wie kan me raad geven?

aub niet allemaal gaan zeggen van veearts laten komen, want we hebben net een slechte ervaring achter de rug en ze is er nogal bang van geworden en ben eerst op zoek naar een goede VA

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:14

Tja, als ze niet hengstig wordt, dat lijkt me het duidelijkste teken.. Over dat dik worden: onze merries worden gebruikt en dan zie je al vrij snel dat ze drachtig zijn, omdat ze gwoon lekker in de spieren zitten, niet vet zijn en dus gewoon echt vrij snel een beetje een buikje krijgen. Bij paarden die niet worden gebruikt en dag en nacht in de wei lopen, is het soms veel moeilijker te zien, omdat ze er van zich zelf al wat buikig uitzien. En sowieso zijn er hierin grote verschillen tussen paarden.
En verdere tekenen - erg afhankelijk van het paard natuurlijk, lees alle topics er maar op na, de ene krijgt 2 maand van te voren al uier en bij de ander zie je tot de laatste week bijna niks. Als je 't paard niet kent, lijkt het me moeilijk (en dus toch: de DA, of ga even naar een hengstenhouder, er is nu overal inloopspreekuur, heb je in ieder geval een DA die iets weet van drachtigheid, lijken me ook weinig risico's aan zitten).

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:21

de enige manier om zekerheid te krijgen is even de DA laten komen en haar op laten voelen.
Dan weet je tenminste zelf waar je aan toe bent, zou ik dsu zeker even laten doen hoor.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:19

dat dikker worden kan ook pas later en de uiers hoeven ok nog niet dik te zijn...moeilijk om het zo te zeggen zonder da

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:42

Ik heb precies hetzelfde probleem....maar er zijn toch ook merrie's die haast niet hengstig worden of waarbij je het gewoon niet ziet? Bij alle vorige merrie's die ik gehad heb was het een duidelijke zaak (gilletjes, knipogen, troebele plasjes) maar met deze heb ik nog geen verschijnsel kunnen ontdekken! Ik moet wel zeggen dat ze een flinke dominante tante is, misschien dat ze wel veel testosteron aanmaakt en wat
'mannelijk' is? Verward

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:00

onze meinoedske was ook nooit hengstig te zien.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:18

Horse Pleasure schreef:
onze meinoedske was ook nooit hengstig te zien.


Hebben jullie haar eens laten dekken? Hoe ging dat dan in zijn werk? Want ik wil Jildau nog een keer laten dekken, maar dat wordt toch lastig als je haar nooit hengstig ziet zijn...

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:31

gewoon de DA laten komen en op laten voelen.
de eerste keer dat hij kwam had ik wel wat vermoeden want ze was een klein beetje aan het slijmen vanachter maar dat was het enige wat te zien was, en is ook de enige keer geweest dat ik het heb gezien.
hij kwam dus en ze was goed hengstig haha

anders gewoon even met een schouwhengst erlangs, dan zie je het ook snel genoeg hoor.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:07

Hmmm....nou ja een heel gedoe wordt het dan in ieder geval.

Misschien dat ik het dan wel gewoon laat zitten, het wordt anders een erg duur grapje! Als je een beetje veulen eruit krijgt is het dat wel waard, maar ik heb een kruising dus het veulen is dan echt voor de lol, er valt toch niets aan te verdienen, en als je er dan zoveel kosten aan hebt voordat ze drachtig zijn: laat dan maar!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:22

dan breng je haar toch gewoon naar het hengstenstation. kost je hooguit 5 euro per dag en zij kijken elke dag of je merrie hengstig is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 00:21

Als je merrie aan het eten is, let 's op 'r flanken (overgang naar de buik). Op het laatst van de dracht zie je vaak tijdens het eten het veulen daar bewegen. Wel beide kanten bekijken, meestal zie je slechts aan één kant echt bewegingen.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:20

Ik had laast hier ook al een vraag over gesteld!
( [VMR] Dikke buik bij drachtige merrie of.... )

Ik heb 2de paasdag een merrie gekocht, waarvan ik wist dat ze drachtig was. Ze moet eind Juli haar veulen krijgen. Ze staat nu sinds 2 weken bij mij en ik vond haar dus ook niet echt dik Scheve mond !
Gisteren viel me echter op, dat ze nu toch wel echt een buikje gaat krijgen en af-en-toe zie je het veulen ook bewegen in haar buik !
Zij zelf vind het blijkbaar soms maar lastig, want dan "schopt" ze richting haar buik als het veulen té rumoerig is Knipoog ! (net alsof ze een lastig insekt wil weg jagen!)

Zo zag ze er 14 dagen terug uit:
Afbeelding

Het grappige is wel, dat ik haar op de foto dikker vond, als IRL Knipoog !!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:03

Je kunt haar op laten voelen zoals al is gezegd, dan weet je het zeker Lachen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:13

Ja je hebt gelijk rinnie....nou ja mijn andere merrie moet toch naar de kliniek voor een scan dus dan neem ik haar misschien meteen even mee, gewoon voor de zekerheid...

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 17:46

bedankt voor de reacties!

heb ook gehoord dat ze op het einde nogal eens 'stalbenen' kunnen krijgen en dat je het daaraan ook kan zien en de mijne heeft dat dus enorm en ze staat haast nooit op stal dus ik denk dat ik er vij zeker van mag zijn!

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:16

ja zou kunnen behoorijk wat vocht vast houden zo op het einde.
talasha had zulke dikke benen dat ze smorgens amper de stal uit kon komen.
Je zag niet eens het verschil tussen pijpbeen en kogel zo dik was het.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:26

die van mij had geen dikke benen hoor

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:39

De mijne ook niet, ze was juist prachtig van vorm ... ik had haar op aanraden van onze DA op dieet gezet!!!!!!!! Stel je voor ... DA had NIETS gemerkt!!!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 18:51

morgen komt voor de zekerheid dan toch de veearts, ik ben zo in spanning!!!

Nu maar hopen dat ze idd drachtig is, want heb me er al helemaal op verheugd en t zou al een teleurstelling zijn als het niet zo is!


duimen allemaal! Haha!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 18:53

hey, ze is drachtig en het zal eind juli/begin augustus zijn!! jippie, ben er ook al achter dat de vader een pinto is!

Jammer genoeg ook slecht nieuws: ze blijkt !18! jaar te zijn ipv 5!!

Kan het dat opinies van veeartsen zo verschillen? wie moet ik nu geloven iemand hier ervaring mee?

(Heb ze trouwens gekocht voor 8 jaar), dus 3 verschillende leeftijden, hoe kan ik weten wie juist is?

(ze ziet er niet oud uit hoor)

marielle231

Berichten: 3220
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:48

vanity schreef:
hey, ze is drachtig en het zal eind juli/begin augustus zijn!! jippie, ben er ook al achter dat de vader een pinto is!

Jammer genoeg ook slecht nieuws: ze blijkt !18! jaar te zijn ipv 5!!

Kan het dat opinies van veeartsen zo verschillen? wie moet ik nu geloven iemand hier ervaring mee?

(Heb ze trouwens gekocht voor 8 jaar), dus 3 verschillende leeftijden, hoe kan ik weten wie juist is?

(ze ziet er niet oud uit hoor)


Leuk dat ze drachtig is zeg

En die leeftijd dat is wel een heel groot verschil
Ik zal toch maar eens navragen bij die vorige eigenaren want ik vind echt niet kloppen maar goed dat is mij mening

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:27

zitten geen papieren bij dus.je kan het zien aan de tanden....... de da kan dat heel goed zien

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:42

wie weet word het een leuke bonte, veel succes met de bevalling.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:48

Gefeliciteerd dat ze drachtig is, ik zou eventueel een tandarts er eens naar laten kijken als je de leeftijd goed wil weten, dat is tenslotte hun vak gebied he.
8 of 18 das wel even een verschil, ik wet niet hoelang je haar al hebt maar ik zou zeker de verkoper daar over benaderen.
een paard van 18 lijkt me stukken minder waard dan eentje van 8 jaar!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 10:44

ik heb ze van 1 mart dit jaar en de vorige eigenaars hebben ze van op een manege gekocht en die zeiden dat ze 8 jaar was! Maar ik geloofde dat niet en heb de veearts laten komen en die zag aan haar tanden: 5 jaar. En deze veearts keek ook naar haar tanden en zei 18!

Ze is wel een luchtzuiger en ik weet dat dan de bovenste tanden afslijten en dat de eerste da zich daarin vergist heeft, maar 18 vind ik dan toch weer erg veel en zo ziet ze er absoluut niet uit!

ik zal eens proberen een foto te plaatsen; moeten jullie eens zeggen wat jullie er van vinden! (weet dat je het niet echt kan zien) maar dan zie je toch wel dat ze voor 18 jaar er erg goed uitziet!