Isabelkleurig hengstveulen van Krimh 0x

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:58

Als jouw merrie een verdunningsfactor heeft, dus palomino is of valk, kan je veulen isabel zijn.
Anders kan het niet, wat bij Arabieren komt het verdunningsgen niet voor.

Ik had vorig jaar een palomino merrie, van een palomino Quarter Horse. Mijn merrie is koffievos, ook een Quarter.

Dusse....wij zijn erg benieuwd naar foto's !

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:17

Een lichte vos is heel wat anders dan een palomino en zit genetisch heel anders in elkaar. Het kan dus best zijn dat de veulens vos zijn, maar het cremegen komt bij Arabieren NIET voor. En als paarden het cremegen dragen, dan laten ze het ook zien. Als jij zegt dat je paard bruinschimmel is, en Krimh geen verdunningsfactor bezit, dan kan het veulen NOOIT palomino zijn.

Je suis Charlie.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:10

Ik kijk uit naar de foto.

Ken je de Arabier Fire & Ice? Die wordt door de eigenaar ook als Palomino aangeprezen. Vervolgens zien we nakomelingen die Buckskin zijn. Wat de mensen vergeten is dat het een heel ander gen is dat aan het werk is geweest, en dat er met kruising met een paard met verdunningsfactor altijd wel een buckskin of palomino uit kan komen. Voor het oog mag het een palomino ogen (dat heet Fenotype) Maar in de genen is het GEEN palomino (dat heet genotype)

Dus dit is Fire N Ice. En hij is GEEN palomino!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-05-03 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:12

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

En een paar van zijn nakomelingen...ook geen palomino maar vos

Nu ik dit tik vraag ik me eigenlijk af: noem jij een vos met lichte manen isabel?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:14

karadja schreef:
Nog even dit ik weet dus jammer genoeg niet wat voor ouders mijn merrie heeft ,had haar gekocht uit een faissament en zou later de papieren krijgen maar dus nooit gehad (12 jaar terug alweer


Als je geen papieren bij je merrie hebt zou het kunnen dat ze palomino is...
In dat geval is ze geen volbloed arabier, en zou het cremegen van moeders zijde uit mee kunnen worden gegeven.
Je zult dus nooit weten of je paard palomino is of niet, of je moet er een palomino of buckskin hengst opzetten en als resultaat een perlino of cremello krijgen... (dubbele verdunningsfactor)
Tot die tijd (tot ze een cremello of perlino voortbrengt) hoop ik dat je het met niet kwalijk neemt als ik eraan twijfel dat ze palomino is...

Trouwens, een heleboel mensen noemen een Dun (zoals een Fjord) een Isabel...Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 23:15

jeddah schreef:
Gefeliciteerd!

De bruinschimmel merrie zou ook een valk-schimmel kunnen zijn, waardoor ze wel de palomino door geeft, of zelfs een smokeyblack-schimmel natuurlijk...


Zelfs Palomino-schimmel.... Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 06:45

Omdat ook bij Welshjes palomino niet zo vaak voorkomt. En ik eerlijk gezegd een beetje gallisch word dat zoveel mensen een Haflinger (of een andere vos met lichte manen) een isabel noemen. Sommigen zeggen zelfs palomino tegen een Haflinger. Maak de kleur van een paard nou niet mooier dan het is. Een vos is een vos en een palomino een palomino.

Off my soapbox for now....Haha!

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 23:19

Waar blijven die foto's nou?

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:09

Moet ik gaan bewijzen dat het palomino's zijn? Dacht het toch even niet! Heb beter met mijn schaarse vrije tijd te doen...Haha!
In ieder geval: succes ermee...

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 36 bezoekers