Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig.

Ja, een paard heeft die beweging nodig
161 (70%)
Nee, zolang je hem/haar maar iedere dag rijd
36 (15%)
Nee, tijdens de weidegang kunnen teveel ongelukken gebeuren met mijn (sport)paard
5 (2%)
Anders, namelijk.........
28 (12%)

Totaal aantal stemmen: 230


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Een paard dat nooit op de wei komt, is zielig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 12:48

Vind ik wel.... wat jullie

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:52

vind ik niet, de pony die ik rijd komt niet op de wei. waarom zou ik zo niet weten, dat is ook aan de eigenaar. maar hij is absoluut niet zielig.
ik ga er elke dag heen en hij komt er elke dag zeker een paar uur uit.
of ik gooi hem los of ik longeer hem en daarna los of ik rijd hem en daarna los.

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:53

Ik vind dat een paard wel beweging nodig heeft, vroeger op de manege kwamen de pony's eigelijk nooit buiten, hooguit als ze een tijdje kreupel waren of met veulens. En oke voor een manege snap ik wel dat het tijdroven is enz. enz. maar als je die beesten smiddags in de wei zet, en ze voor de lessen door de kinderen er uit laat halen? Kan toch niet zo'n probleem zijn?

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:56

Ik vind wel dat een paard weidegang nodig heeft.
Een paard moet zich gewoon even lekker kunnen bewegen zonder dat hij dit of dat moet doen.
Vrij bewegen, crossenen springen Lachen

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 13:03

Ik vind dus - even ter aanvulling - dat een paard soms gewoon lekker "paard" moet zijn en dus ook lekker kunnen dollen met zijn soortgenoten. In mijn ogen is het niet goed om je paard niet buiten te laten, want.... wie weet loopt ie wel een bijtplek op...

Zelfs paarden als Bonfire staan lekker op de wei.... met een mini-pony weliswar want oh jee als ie beschadigd raakt.... maar toch beter dan niks.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:08

Weidegang hoort bij een paard, nog niet eens zo zeer voor de beweging vind ik, maar voor de "rust in zijn hoofd". In de wei kan hij zichzelf zijn, lopen en rusten wanneer hij zelf wil, zonder dat dat door een mens bepaald wordt. Mijn hengst loopt dagelijks een paar uurtjes lekker in het gras, ik heb bewust een pensionstal gezocht waar dat kon.

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:11

DePennyBitch schreef:
Zelfs paarden als Bonfire staan lekker op de wei.... met een mini-pony weliswar want oh jee als ie beschadigd raakt.... maar toch beter dan niks.


Ik heb wel eens gelezen dat Bonfire toen hij nog in de sport werd uitgebracht alleen aan de hand mocht grazen en dus niet in de wei mocht. (om maar een voorbeeld te noemen.) Bij veel andere toppaarden zie je dat ook. "Om blessures te voorkomen" zeggen de eigenaren dan. Tja, als je je paard inderdaad na een paar jaar niet in de wei in een keer in de wei los laat, krijg je inderdaad blessures..

Maar als je ze meerdere keren per week in de wei laat, is er niets aan de hand hoor! Een paard moet paard blijven!! Lekker in de wei dus!!

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:16

Weidegang is heel erg belangrijk vind ik! Zonder frisse lucht, ontspanning, dollen met andere paarden etc. Kan ee npaard naar mijn mening niet optimaal presteren. Of het nou een topsportpaard is of een simpel pony'tje!
Daarom ben ik het ook helemaal eens met het merendeel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 13:25

Een paard dat nooit op de wei komt raakt zo geisoleerd, hij heeft misschien wel buurpaarden in de stal, maar daar kan hij niet mee spelen.
Een binnenpaard is over het algemeen ook zwakker dan een paard dat veel buitenkomt, dat worden van die kasplantjes die nergens tegen kunnen.

Mijn pony staat in de wintermaanden in een paddock met een paar andere paarden, en in de zomermaanden staat ze in een heel groot weiland. Alleen bij slecht weer staat ze binnen, dan zet ik haar meestal wel tussen de buien door nog even buiten als ik er ben.

Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 14:54

bij ons gaan ze af en toe de wei op maar die ligt niet aan huis.
maar ze komen bij ons iedere dag los in de bak.
maar een paard dat nooit even lekker kan dollen en alleen in stal staat vind ik persoonlijk ook niks.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:00

Ik ben het er wel mee eens dat paarden op het land moeten kunnen MAAR dan moet het ook wel kunnen! Hier in de randstad is nou eenmaal geen plek genoeg dus een hele berg paarden moeten het hier doen met een maal per jaar een paar weken vakantie op het land.....Marca komt nooit op het land. Spijtig maar waar! er is gewoon geen gelegenheid voor.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:07

Het liefst zie ik paarden de hele dag gewoon lekker in de wei. Dag en nacht kan best, maar persoonlijk vindt ik het fijner dat het paard 's nachts veilig op stal staat. Ivm dieven of verveelde kleuters(mishandelaars)

Ik kan begrijpen dat mensen die hun brood verdienen in de paardensport hun paard aan de hand laten grazen, maar goed vindt ik het absoluut niet. Je presteerd beter met een gelukkig paard, maar of zulke paarden gelukkig zijn betwijfel ik.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:41

ik wil niet zeuren hoor maar zowat elke week staat er wel zo'n topic en nu weer een poll.

Slapen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:59

ja ik vind wel dat een paard weidegang nodig heeft, anders gaat het zich vervelen, je haalt hem gewoon teveel uit zn natuurlijke ritme.......

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 16:00

Ik vind het niet zielig, maar een paard die nooit op de wei komt moet wel beweging krijgen. Maar moet ook weer niet iedere dag gereden worden. Een stapmolen zou erg goed helpen of iedere dag even losgooien in een paddock oid.
Liever ze ik paarden wel gewoon in de wei hoor.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:13

Ik vind het op zich wel zielig maar mijn paard staat ook de hele tijd op stal (ik kom elke dag). Maar hij kan het weiland niet op want hij springt over hekken heen maar als er niks met een paard aan de hand is en je hebt een goed weiland dan vind ik het inderdaad zielig!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:14

Charlotte schreef:
Ik vind dat een paard wel beweging nodig heeft, vroeger op de manege kwamen de pony's eigelijk nooit buiten, hooguit als ze een tijdje kreupel waren of met veulens. En oke voor een manege snap ik wel dat het tijdroven is enz. enz. maar als je die beesten smiddags in de wei zet, en ze voor de lessen door de kinderen er uit laat halen? Kan toch niet zo'n probleem zijn?
Bij ons op de manege.Komen de manege elke dag behalve zaterdag op het land Lachen
Szomers van 8 tot 4 en swinters een halfe dag Haha!
Ik denk wel dat het beter is voor de paarden en als we ze nu binnen zouden houden denk ik dat gek worden Lachen
Maar weidegang vind ik dus zeker belangrijk voor elk paard manege paard/eigenpaard of sport/top paard ik bedoel een paard moet toch ook is een keer paard zijn ...

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:17

gijsenkim schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat paarden op het land moeten kunnen MAAR dan moet het ook wel kunnen! Hier in de randstad is nou eenmaal geen plek genoeg dus een hele berg paarden moeten het hier doen met een maal per jaar een paar weken vakantie op het land.....Marca komt nooit op het land. Spijtig maar waar! er is gewoon geen gelegenheid voor.


Maar als er bij jullie geen mogelijkheid is voor land dan kan je toch in de omgeveing gaan kijken als je het niet leuk vind dat ze op stal staat??

Mijne staat 24/7 op het land in het weiseizoen en hij heeft genoeg land voor vakantie gangers en zo weet ik er nog wel een paard te noemen in de buurt van delft.

Ik vind dat een paard zowie zo een paar uur per dag buiten zich zelf moet kunnen zijn.Is het geen land(wat ikw el het liefst zie) dan een paddock ed.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:22

Tja maar nu is het zo dat de paarden waar ik op rij eigendom zijn van Henk de Boer en die heeft zijn spulletje midden in Tanthof west. We hebben er wel land bij maar dat is voor de merries met veulens...........En een paard ergens anders stallen is niet optie

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:24

Tja dan is het iets anders maar dacht dat je het over je eigen paard had.
Dan had ik daar wel voor gekozen.Als het ander mans paarden zijn dan doe je er niks aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:37

Ik rij bij Henk de Boer en ik zie vooral Marca als "mijn" peerd. Ik doe er alles mee en ik bepaal! Alleen wel op het terrein van Henk.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:14

gijsenkim schreef:
Ik rij bij Henk de Boer en ik zie vooral Marca als "mijn" peerd. Ik doe er alles mee en ik bepaal! Alleen wel op het terrein van Henk.


Maar als het wel je eigen paard was geweest Kim, had je dan voor een andere stalling gekozen? Ik heb in Rotterdam en Delft gewoond, nu Den Haag (Ypenburg), maar mijn paarden hebben altijd op stallen/maneges met weiland gestaan. Het is soms even zoeken, maar ze zijn er wel bij ons in de buurt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:16

Ja absoluut, ik ben er een voorstander van dat paarden naar buiten kunnen. Misschien ga ik haar toch ergens anders neerzetten omdat ze niet te laden is en ik wel wil gaan starten met haar. Ik zal dan ergens naar toe moeten gaan waar ze en op het land kan en ik regelmatig thuis kan starten.......

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 20:49

Vind ik wel.
een paard op de wei is natuurlijker uitgebalanceerd dan op stal en bouwt een weerstand op.

Cita staat het hele jaar dag en nacht op de wei (met schuilstal) en ik heb haar nog nooit ziek gezien.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:10

Een paard hoort zo veel mogelijk op het land vind ik. Soms als het niet lukt staat Den wel een keer een dag binnen. Maar liever op het land.