De ziekenboeg is weer helemaal vol.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

De ziekenboeg is weer helemaal vol.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 11:34

Het is weer helemaal mis op mijn prive stalletje, ik heb gisteren niet eens kunnen werken...

Het begon allemaal met Mambo, Maandag is hij dwars door een raampje gegaan! Hij staat tegenwoordig in de schuur bij Mister Freddy en Lorenzo, dan kan hij lekker dag en nacht naar buiten en op de dag gaan ze met zijn 3en een paar uur naar binnen zodat Kevin en Eirian daar naar buiten kunnen (moeten het even met 1 stukje doen want de rest is pas ingezaaid)
Hoor ik me toch een kabaal ineens in de schuur! Staat Mambo recht op tegen de muur met zijn 2 benen dwars door een raam heen! Dat raam zit dus op 1.80m hoogte ik kan er niet eens door naar buiten kijken!
Blijkt dus dat Eirian (= merrie en op het moment erg hengstig) voor dat raampje heeft gestaan, de grond buiten ligt nl. ruim een halve meter hoger dan in de schuur dus ze kon nog net haar neus laten zien en Mambo wil natuurlijk wel!
Had nooit gedacht dat hij daarbij kon komen maar dus toch.......
Gelukkig heeft hij geen wonden er aan over gehouden (hoe is het mogelijk!) tenminste niet aan zijn benen, op zijn snuit zitten wat schaafwondjes en heeft hij kleine sneetjes maar dat is inmiddels al weer goed aan het genezen.
Erg schrikken als je hem zo door het glas ziet staan, gelukkig hebben we nu nergens glas meer dus dit kan niet meer gebeuren, goede leer voor de volgende keer.

Volgende, Gisteren haal ik Mambo uit de schuur omdat Eirian weer naar buiten ging en dan zet ik na het geval van Maandag Mambo dus even apart in een stal zodat hij haar niet kan zien, heeft hij me toch weer een mega dik achterbeen! Het is weer het zelfde been als het geval van een paar weken geleden zie: [VvdD] Snik, Mambo is ernstig gewond........
Dus weer de veearts gebeld en die is meteen gekomen. Zijn beenvlies is dus ontstoken dus weer de oude wond opengemaakt en schoongemaakt, peniciline er in en weer spuiten en weken in de biotex........dit gaat een paar weken duren dus dat belooft weer wat.....

Goed, denk je dat je alles gehad hebt.......
Ik ga de schuur in om Lorenzo en Freddy voer te geven, wil Freddy niet eten......., hij stond maar met zijn koppie helemaal naar de grond, nam wel een hapje voer maar ging niet kauwen.....ik dacht in de eerste instantie aan koliek maar Fredje heeft epilepsie en zijn laatste aanval is alweer 1.5 jaar geleden of zo.
En ja hoor, het voer liep zijn mondje uit, zijn gezichtje verwrong helemaal en daar ging hij weer, viel om, ik kon nog net zijn koppetje opvangen en hij heeft 3 minuten ontzettende stuipen gehad, ik kon gelukkig zijn koppetje op mijn schoot houden dus hij lag wel zacht.
Arme Lorenzo snapte er niets van en raakte lichtelijk in paniek, probeerde Freddy wakker te maken door met zijn neusje tegen hem aan te gaan duwen, heel erg triest gezicht.
Na een minuut of 3 kwam Fredje weer langzaam bij en is hij gaan slapen, Lorenzo is niet meer van zijn zij geweken en heeft de hele tijd over hem staan waken.
Ik heb een dekentje over Freddy gelegt om hem lekker warm te houden want na zo'n aanval is hij altijd super zwak en heeft het snel koud en samen met Lorenzo ben ik bij hem gebleven.
Na een uurtje werd Freddy weer wakker en ging staan.
Zijn gezichtje trok weer bij en hij werd weer een beetje vrolijk, lipjes staan nu weer normaal op elkaar en hij loopt weer vrolijk rond.
Fredje is nu nog erg zwak, dat duurt altijd een paar dagen maar hij gaat alweer een stukje beter dan gisteren.
Normaal krijgt hij een aanval na extreme stress, daar kan ik meestal de klok op gelijk zetten maar ik kan echt niet ontdekken wat nu de oorzaak is geweest, er zijn geen situaties geweest waarin hij zich druk heeft gemaakt....ach ja, zo zijn er veel dingen waar je niet achter kan komen.

Ik hoop in ieder geval dat ik nu een paar dagen rust heb en dat niet Eirian, Lorenzo en Kevin nu ook besluiten om ziek te worden of gewond te raken want ik zit er even doorheen.....

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 12:28

tjeetje je krijgt wel alles tegelijk zeg!
wens ze allemaal maar beterschap en hopelijk komt er nu een beetje rust in de tent.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:07

OO wat erg zeg!!!

Misschien kreeg die die aanval omdat je andere paardje door de ruit is gegaan of stond tie daar neit bij..?

Heel veel sterkte ne ik hoop geen zieken meer!!!

groetjes Dunja

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:10

Gatverdarrie zeg... sterkte met de hele bups!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-03 14:22

mango schreef:
OO wat erg zeg!!!

Misschien kreeg die die aanval omdat je andere paardje door de ruit is gegaan of stond tie daar neit bij..?

Heel veel sterkte ne ik hoop geen zieken meer!!!

groetjes Dunja


Daar was hij wel bij maar dat is Maandag al gebeurt, de aanval kreeg hij gisteren, Woensdag dus dat kan het niet geweest zijn. Ik denk niet dat ik er achter zal komen wat het is geweest.

Het is op het moment weer lekker rustig op stal, alle paarden lijken gezond maar ik doe wel zo'n 10x per dag een schietgebedje Haha! zo heb je maanden geen problemen en dan ineens komen ze allemaal achter elkaar, zal je altijd zien.....
Fredje is weer lekker vrolijk, alleen nog wat traag in zijn doen en laten maar hij "geneest" zichzelf altijd na zo'n aanval, dat scheelt. Hij wil nu ook even absoluut niet aangehaald worden of geknuffeld. Als ik hem zijn voer en water maar geef dan is hij gelukkig en over een paar dagen zal hij weer bij me komen, als hij zich weer helemaal goed voelt.
En nu maar duimen dat het hierbij blijft!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:32

Wij hadden eerst ook alleen maar Da;s op stal voor entingen, maar de laatste weken is er steeds wat, gek wordt je ervan, je zou haast een abonnement DA nemen.