merrie heeft te weinig melk

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

merrie heeft te weinig melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 21:41

Karanda heeft een week geleden een veulen gekregen (de tweede) en net als de vorige keer heeft ze weinig melk. Kleine Wolfram moet er hard voor werken om er iedere keer weer wat uit te krijgen - het uier is eigenlijk altijd bijna slap. Het is de vorige keer allemaal net goed gegaan en ik denk dat ze het nu ook wel zullen redden met z'n tweetjes, maar als jullie nog ideeen hebben om de melkproductie te stimuleren: graag!
Op dit moment staan ze 's nachts op stal, overdag in de wei. Merrie krijgt 3 kg krachtvoer en voldoende ruwvoer en 2 flesjes 'oud bruin' (bier) om de melkproductie te stimuleren. Ze heeft absoltuut niet meer eten nodig, ze ziet er STRALEND uit, zorgt goed voor zich zelf - geeft te weinig aan d'r veulen dus!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 21:59

Krijgt ze merrie veulen brok van havens? Dat schijnt namelijk de melkproductie een handje te helpen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 23:25

Gedroogde distels schijnen ook te helpen, maar of dat waar is... Je kunt altijd vuelenmelk kopen, poeder dat je aanmaakt met warm water. Hebben wij ook gedaan bij kleine Wiskey.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 09:57

Zeewier schijnt de melkproductie ook te stimuleren.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:55

Ik heb nog een zak veulen melk poeder staan, mocht dat willen hebben. Is maar een klein beetje van gebruikt. Kost €15.-

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:57

Zorgen dat ze veel eiwitten binnen krijgt.
Eventueel kan je het veulen idd bijvoeren met veulenmelk.
Je kunt ook proberen of je veulen al veulenbrok wil eten, daar zit ook veel in voor veulentjes, de mijne at dit al na 4 dagen.
In sommige gevallen kan de dierenarts je merrie injecties geven die de melkproductie verhogen.
Succes ermee.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 13:24

Ik wil juist niets bijvoeren, want daarmee wordt de melkproductie van de merrie eigenlijk geremd. Ik ga in ieder geval snel met veulenbrok beginnen, dat lijkt me geen verkeerd plan. En ik ga ook eens uitzoeken of zeewier helpt - heb hier wel foeneklof met zeewier stan, maar weet nog dat veulentjes knoflookmelk niet ech op prijs stellen (als ze er niet van begin af aan aan gewend zijn).

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 14:49

Bij vrouwen die te weinig melk hebben raden ze venkel aan, en mijn hengst lust het in ieder geval ... misschien proberen?

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 18:17

fenegriek poeder stimuleert ook de melk aanmaak veel succes

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 22:01

Zeewier is idd een heel goed middel!