wat moet er gebeuren bij de bevalling?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

wat moet er gebeuren bij de bevalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 18:37

moet je ookwat doen bij de bevalling?iets met de navelstreng,vlies,nageboorte enz.?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:08

Onder normale omstandigheden niets. Blijkt het veulen geboren te worden met de vliezen nog intact (is uiterst zeldzaam) de vliezen van de neus verwijderen en de rest aan de moeder overlaten. Navelstreng knapt normaal af als de merrie gaat staan. Moest de nageboorte snel komen kan het zijn dat deze aan het veulen blijft zitten via de streng. Dan is het best deze te scheuren op de zelfde natuurlijke manier (dus trekken, het scheurt op de zwakste plek of als het veulen al staat je voet op de streng zetten - dit is overigens volledig pijnloos, er lopen daar geen zenuwen in). Voor de rest als je het kleintje op stal blijft houden de eerste dag het uiteinde van de navelstreng 's dippen in ontsmettingsmiddel. De placenta vervolgens in een emmer gooien voor de DA om te kijken of ze volledig is. Daarna heb ik in de wei een kuil gegraven en er groeit nu een boom op ...

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 19:14

ow een baby boom?das leuk wil ik ook.en dat dippen in ontsemtingsmiddel mag ik er ook acederm op spuiten?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 19:52

Elke ontsmettend middel die een uitdrogende eigenschap heeft is goed. Voor namen bel best 's je DA op (ik ben een Belg, en we hebben hier andere middelen dan jullie, sommigen bij jullie verboden zelfs die hier wel mogen), telefonisch advies is gratis. Wij hebben met niets ontsmet, veulen drie uur na de geboorte de wei op ... nog altijd best van al!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 20:02

hih ik bel de da toch wanneer het veulen eruit is dus het gaat me meer om wat ik moet doentijdens de bevalling

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:32

Normaalgesproken hoef je niets te doen - alleen maar kijken. Als het een beetje rustig gaat zal de merrie nog even blijven liggen met het veulen er achter - dat is belangrijk omdat er dan nog bloed via de navelstreng het veulen in kan lopen. Mooi laten liggen dus (en genieten). Als de pootjesblaas (vlies) intact is gebleven dit van de neus halen (zoals hierboven ook is gezegd). Verder moet je 't in ieder geval het eerste uur maar even overlaten aan moeder natuur. Als de nageboorte er afkomt moet je er een knoop inleggen, zodat de merie er niet op gaat staan en het afscheurt. Maar als je de DA toch direct wilt bellen (waarvoor trouwens?) vertelt die vast wel weer hoe het verder gaat.
Ontsmetten doe ik trouwens met jodium, ik dip het restje navelstreng even in een kommetje. Ik vind spuiten niet zo geweldig, maar acederm is op zich denk ik wel goed.

Dan nog even de slechtere scenario's: Als je merrie tegen de muur aan gaat liggen zul je d'r moeten omtrekken, zodat het veulen er uit kan.
Als je merrie wel ligt te persen maar er komt na 10 min nog niets, merrie overeind schoppen en met d'r gaan wandelen, acuut een ervaren fokker bellen die kan voelen of het veulen goed ligt en misschien iets kan draaien, of de DA.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 21:20

de nageboorte in een knoop?hoe dan?en waar moet die knoop dan?
en ik wil de da bellen zodat hij de nageboortje kan checken

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 23:41

In principe niets doen, maar als het veulen geboren is en ze ligt nog met de achterbenen in mama als ze probeert op te staan, kun je het beste de achtebenen ook uit mama trekken, dan loop je in ieder geval geen kans dat het veulen per ongeluk haar moeder perforeert.
verer gewoon zoals Sonjabelgium het vertelde.
je kunt acederm op de navelstreng spuiten, maar blauw- of violetspray werkt ook.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:47

sorayalover schreef:
de nageboorte in een knoop?hoe dan?en waar moet die knoop dan?
en ik wil de da bellen zodat hij de nageboortje kan checken


Kort achter de placenta in de navelstreng, maar dat heb ik niet gedaan en mijn DA zei dat het goed was dat het bloed beter kan uitlopen (navelstreng is dan wel al gebroken hé!!!) dan erin blijven zitten omdat dit stolt na een tijd en ze dan minder goed zien of alles van de placenta geboren was. Meningen verschillen op dit gebied nogal ... En ... zet de emmer met het zootje koel, het gaat zeer snel vreselijk stinken!

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 13:11

ja dat stinken weet ik soraya komt van een fokstel en ik moest vorig jaar de nageboorte begraven van een andere merrie daar die sotnk vreselijk

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:26

sonjabelgium"]
[quote="sorayalover schreef:
de nageboorte in een knoop?hoe dan?en waar moet die knoop dan?
en ik wil de da bellen zodat hij de nageboortje kan checken


Kort achter de placenta in de navelstreng, maar dat heb ik niet gedaan en mijn DA zei dat het goed was dat het bloed beter kan uitlopen (navelstreng is dan wel al gebroken hé!!!) dan erin blijven zitten omdat dit stolt na een tijd en ze dan minder goed zien of alles van de placenta geboren was. Meningen verschillen op dit gebied nogal ... En ... zet de emmer met het zootje koel, het gaat zeer snel vreselijk stinken!
[/quote]

Nou ja, als de nageboorte er achter hangt en je merrie gaat er op staan, kun je helemaal niet meer zien of het nog compleet is. Het meeste bloed is er dan trouwens al lang uitgelopen. Maar je hebt gelijk: de meningen verschillen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:13

Als je veulen nou op de wei geboren word (zoals de mijne dus) hoef je dan de navelstreng niet te onstmetten of wel? Misschien mis ik de bevalling wel, stel je komt pas na een paar uur, is ontsmetten dan nog nuttig?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:42

Op de wei is de kans op infectie vrijwel uitgesloten. Het is vooral op stal omdat door het rondlopen van de merrie de plas/poep door het stro verdeeld raakt en zo dus allerlei ongezonde toestanden rechtstreeks in contact komen met de nog open buikwond van het veulen. Als de wei iets of wat gemest is moet je je op de wei weinig zorgen maken (tenzij die afgespannen is met (stroom)draden, dan kan het veulen eronder rollen en zo (te lang) van de moeder gescheiden raken .... maar da's weer een ander verhaal!