M'n eerste westernles was vanavond op een arabier!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

M'n eerste westernles was vanavond op een arabier!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 00:09

Hai!

Ik ben vanavond begonnen met mijn allereerste 'echte' westernles, na jarenlang 'recreatief dressuur' gereden te hebben. Dat was wel even wennen!

Het was vooral wennen omdat ik sinds tijden weer eens op de rug van een 'vreemd' paard moest stappen. Ik ben natuurlijk Aron (en Cheyenne op de grond) gewend en daar rijd ik zo op weg.

Om 20:00 was het zover; we mochten lessen. Ik met 2 stalgenootjes, die al 2 lesjes gehad hadden. Voor hun waren de paarden al uitgezocht, maar ik moest nog even overleggen over een geschikt paardje. Ze vroegen naar mijn rij-ervaring en toen ik zei dat ik vanaf mijn 10e jaar paardrijd zeiden ze : "ohhhhhh, dan kan jij wel op Djinn".

En daar stond ze dan: Djinn Lovers .....een prachtig roodkleurig arabieren merrietje van 9 jaar oud. Lekker fel koppie erop en rank gebouwd!

Ze waarschuwden mij alleen dat het een erg pittige dame was die nog wel eens wilde wegstuiven....en in galop zou ze een 'spookje' zijn......Dus ik stapte een beetje met een dubbel gevoel erop....alsof ik een klein tijdbommetje besteeg. De instructrice zei dat ik het gewoon eerst maar even moest proberen en als het niet ging konden we altijd wisselen......Maar ik was vastbesloten: DIT GAAT LUKKEN!

En ........het ging in 1 woord super!!!! Ik liep met dat beessie weg; ze was echt zoooo braaf. Wel heel voorwaarts, maar lekker pittig. En de galop.....waar ze mij zo voor waarschuwden......ging nog beter, heerlijk met een lange teugel en toch verzameld!!! Ik heb zelfs al galopswissels gedaan en het ging gewoon heel goed. Dingen waar ik zelfs op Aron nog moeite mee heb. WAT een paardje Haha! Kwijl . Ik ben dus helemaal enthousiast en verliefd geworden op DJINN!!!!!

Vanaf nu iedere dinsdag les; op Djinn, want er zijn er volgens de instructrice niet veel die op haar kunnen rijden.....dat was wel een heerlijk compliment natuurlijk..."bloos" Party!! Het klikte gewoon met dit paardje, grappig is dat toch!


En het westernrijden was erg leuk; ik vind het nog wel lastig, met mijn dressuurachtergrond is het echt omschakelen...Maar heel tof~! Wat hebben we voor oefeningen gedaan:

Allereerst de basis; alles op zit en met niet veel teugelhulpen. Geen tot weinig aanleuning met de teugels. Basisovergangen op zit geoefend; dat is best lastig, en zeker met zo'n stuifpaardje als Djinn. Maar ik heb een paar mooie stops gedaan. Als ze niet meteen stilstond moest ik haar direct achtewaarts zetten. Dat lukte goed. Verder een 'spin' geoefend; dwz een wending met de voorhand (achterhand blijft staan). Dat was best moeilijk, maar uiteindelijk lukte het wel. Mijn eerste spins leken volgens de instructrice meer op 'pirouettes' (tsja....dressuur)....Verder de 'jog' geoefend, dwz een zeer relaxte draf (tak"Pleasure"). Dat was errrug moeilijk met Djinn.....ze is echt heel voorwaarts....en overgevoelig, dus als ik haar met mijn zit terugnam ging ze vaak al terug naar stap. Haar snelle draf maakte het doorzitten wel lastig. Maar naarmate ze verzamelder liep zat ze ook lekkerder.

Nou ja en toen dus de galop.....ik krijg nog een SMILE als ik eraan terugdenk.....heeeerlijk gewoon. Lekker voorwaarts in galop, maar toch verzameld met lange teugel. De wendingen gingen super op de zit. Stops in het midden gingen ook perfect, alleen op de hoefslag gingen de stops niet. Volgende keer weer oefenen. En dan de galopswissels geoefend. Echt gaaf!

Doeiii

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:35

hoi
ga je je eigen arabiertje eigelijk beleren engels of westeren?
trouwens wel gaaf dat westeren rijden afentoe
maar ik hou het gewoon bij engels

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 08:55

Weer iemand bekeerd Lachen
Leuk dat het zo goed ging.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:17

Ik ga op vakantie ook westernrijden, lijkt me zo gaaf!!!

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:56

Eyow,

Cool zeg!!! Westernrijden is gewoon supergaaf!! Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 14:07

Nou ik was nog aan het twijfelen over dressuur of engels, maar na gisteren heb ik toch echt wel het gevoel dat western bij mij en Cheyenne past. Western is gewoon ook echt wat voor arabieren!!! Zolang ik geen cowboy-pakkie aan hoef vind ik western te gek!!!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 17:49

Zolang je maar niet in een westernpakkie moet? Hmm dat moet je maar niet al te enthousiast worden en dus ook nooit op wedstrijd gaan Tong uitsteken

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:29

Klinkt gaaf hoor! Dus je gaat je eigen paardje ook zo inrijden? Of laat je dat doen? Westernlessen op al afgerichte dieren zijn echt gaaf ( en handig voor jezelf om een beeld te geven van het uiteindelijke resultaat. En natuurlijk om het verschil tussen dressuur en western te ervaren) maar je leert eigenlijk nog het meest als je het aan je eigen dier moet leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:34

lijkt me wel leuk om een keertje te doen, maar om je paard zo te hebben??? Maar goed joh! Als jij het leuk vind! Veel plezier nog met Djinn!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-03 22:57

Ik vind het fijne aan deze rijstijl dat je je paarden supergevoelig houdt voor teugel en zithulpen. Alles met zo min mogelijk aanleuning en druk...alleen als het echt nodig is. Dat lijkt mij voor Cheyenne ook best prettig!

Moet je op wedstrijden altijd cowboy pakkies aan?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 23:13

Behalve als je gaat Hunteren, dan mag je weer in je engelse apepakkie Haha!

Cleooo

Berichten: 98
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 00:11

jaaa westernrijden is gaaaaaaaf, ik heb in Frankrijk ook een week getrokken door die prachtige natuur in westernstijl en dat was egt geweeeldig!!! Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar Engels, maar toch vind ik western het enige échte rijden. Het is gewoon veel natuurlijker dan de engelse rijstijl!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 00:51

Je wordt dus een echte Cowgirl Haha!. Als Yen maar niet rodeo gaat doen!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 18:40

Youko schreef:
Je wordt dus een echte Cowgirl Haha!. Als Yen maar niet rodeo gaat doen!


Haha, COWGIRL, hou op schei uit!!! Dat wil ik dus vooorkomen!!! Ik zie mij al helemaal gaan met een hoed op en zo'n fantastische geruit overhemd.... Tong uitsteken Dat dus nooit, maar Yennie mag van mij wel een western/ indianenpaardje worden steek ik een mooie veer tussen haar manen en gaan met die banaan Tong uitsteken Haha!

Maar even zonder gein, western is een leuke rijstijl! Ik denk dat het wel bij Yen past. Maar eigenlijk wil ik het liefste dat ze een veelzijdig paardje worrdt, dus dat ze een beetje western kan, een beetje dressuur en een beetje springen ed. *LOL*

Vanavond mag ik weer lekker op 'Djinn' lessen!!! Echt veel zin in...hopelijk is ze braaf..... Party!! Extreme duivel

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 22:16

Hahaha, ik denk eigenlijk dat het je beeldig gaat staan Tong uitsteken. Yennie zal het wel geweldig doen als indianenpaard . Western is zeker een mooie rijstijl, heb het zelf overwogen om te doen, maar hou het voorlopig even op dressuur. En Endurance lijkt mij ook heel gaaf! Enne...Arabieren zijn ontzettend veelzijdig Lovers.
Have fun (of ben ik al te laat?)! We willen trouwens ook eens pics zien van jou op Djinn!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 00:08

Ik ben weer helemaal enthousiast terug van de westernles op racemonster Djinn!!! Het ging wel weer lekker en het is echt een fijn paardje zeg! *LOL* Mooi klein roodschimmeltje. Ik zal volgende week wel even wat pics laten maken met de digi. Hopelijk komt het een beetje over, want we hebben savonds les id binnenbak, dus we moeten even flitsen....zal Djinn leuk vinden Knipoog


Dat is inderdaad leuk aan arabieren; dat ze zo veelzijdig zijn!