jullie mening over paard erbij

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

jullie mening over paard erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 20:46

ik wil graag even jullie mening weten over het volgende:
ik woon samen met mijn vriend op een boerderij, met 1 ha. land.
mijn grote hobby is paarden , die van mijn vriend landbouwmachines.
ik had eerst een shetlander en een haflingerveulen, en mijn vriend 2 koeien, waarvan 1 leuke.
omdat ik ze graag wou laten leven van het gras van 1 ha., heb ik voorgesteld allebei een beest weg te doen (ik de shet, hij de schuwe koe)

na een tijd liep ik tegen een leuke haflingermerrie aan, die heb ik gekocht. later liep ik nog tegen een goedkoop veulentje aan, dat heb ik ook gekocht. ik verzorg hen en de koe (uitmesten, voeren, aandacht)

nou vind ik tinkers schitterende beesten, net wat groter dan de haflinger, mmoi gevlekt patroon. nu kan ik een hengstje kopen tegen een hele leuke prijs.

mijn vriend vind dit erg vervelend, en ergens heeft hij wel gelijk. de koe is nu drachtig en krijgt een kalfje, dus heeft hij ook weer 2 koeien.

maar ik verzorg zijn koe, hij kijkt er niet erg veel naar om. wel naar zijn landbouwmachines, hij koopt regelmatig wat nieuws, het kan allemaal niet meer onder dak staan. het

wij hebben misschien niet veel land, maar ik heb nu een goede baan en kan prima 4 paarden onderhouden, ik betaal zelfs ook het meeste voer voor de koe. ik heb genoeg tijd om ze te verzorgen en aandacht te geven, en we hebben genoeg stallen.

mijn vriend vind dat ik eerst een haflinger moet verkopen, omdat ik me al niet aan de afspraak hou....ikzelf ben supereigenwijs en heb mn zinnen op een tinker gezet, maar kan beslist niet een van mn hafjes missen.

wat zouden jullie doen in deze situatie/wat is verstandig?

ik hoop van jullie te horen,

nynke

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 20:48

ow ja het is niet mogelijk om meer land te huren/kopen, omdat de buren niks kunnen missen.
we hebben nog wel 3 ha. land in dalfsen, overijssel, maar dat wordt verhuurd en kunnen we verder weinig mee (behalve verkopen, maar we kunnen daarvoor geen land in ons zicht weer kopen)

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:57

Tja het zal toch geen probleem zijn als jullie genoeg plek hebben.
Ik bedoel als ze op elkaar moeten staan heeft je vriend wel gelijk. Maar anders ik bedoel jij verzorgt ze.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 20:58

ik zou graag ook zo'n probleem hebben zeg!
maar daar heb je natuurlijk niets aan, ik zou er geen ruzie over willen maken denk ik. Kan je hem niet zover krijgen dat hij het er mee eens is.
succes met je beslissing.
gr.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:00

corinec: wij hebben 1 ha. , dat is niet genoeg om van te leven, maar met bijvoeren is het toch groot genoeg?
juval: wij zijn niet een stel wat vaak ruzie maakt, maar zeggen eerlijk onze mening....en één van ons moet zijn mening opgeven.....

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:02

Ja dat is waar en sommige paarden die komen niet eens elke dag in de wei

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:21

Je vriend geeft meer om koeien, jij om paarden.
Dan is een tinker toch een mooi compromis... Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:23

hihi jaaaaa.......

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 21:32

Kijken of je het op een akkoordje kan gooien?
En dan natuurlijk niet 1 van de hafjes weg, maar misschine wil hij er wel een kalf bij na deze?
Als je genoeg bijvoert en het is een fijne groep moet dat toch kunnen op 1 hectare?
Als het maar klikt tussen alles en iedereen.
Maar aan de andere kant heb je toch al een heleboel...en als er met de tijd 1 wegvalt kan je altijd nog aan een tinker denken toch?

Gewoon nog een keer samen om de tafel gaan zitten, ik las even terug al dat jullie goed met elkaar kunnen praten dus hier zal ook wel een oplossing voor zijn.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 21:38

sily: mijn vriend en ik zijn makkelijk beinvloedbaar, als ik het doorzet krijg ik het wel voorelkaar maar ik wil ook openstaan voor de mening van mijn vriend.
hij wil zowiezo niet meer dan 2 koeien.
mijn hafjes zijn 7,3 en 2 dus voorlopig valt er ws niemand weg (hopelijk!)
ik heb inderdaad al 3 en kan idd maar 1 tegelijk berijden....maar ja ikke en mooie paardjes....hebbuh hebbuh hebbuh....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:39

Als het kalfje een ventje blijkt ze zijn zullen jullie deze toch niet zo makkelijk kunnen aanhouden ... en een tinker en een koe passen zo leuk samen! hihihi ... vriend buitenzetten, nog een mogelijkheid Haha!!
Tinkers zijn keileuk, ik kan het weten!!!!

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:59

Margreet schreef:
Je vriend geeft meer om koeien, jij om paarden.
Dan is een tinker toch een mooi compromis... Knipoog


Dat is wel een hele goeie, van een afstandje zijn ze bijna hetzelfde Haha! *duikt nu weg voor mede-tinkereigenaren*

Maar hij heeft wel een beetje gelijk, het is wat veel voor 1 hectare. Aan de andere kant: de koeien eten wat de paarden laten staan en vice versa. Met een goed weilandbeleid, dus mesten, bijzaaien en regelmatig verweiden zou het misschien net gaan.
Zelf heb ik een Tinker, twee Welsh K pony's en een Shetlander op een krappe hectare (mijn huis staat er ook nog op). Er kan er nog net een bij in principe maar dat kost me wel meer werk, meer geld en meer tijd door het verweiden, bijzaaien en mesten. Als je dat er voor over hebt moet het net aan lukken.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:51

Ik begrijp wel dat jij je zinnen hebt gezet op een paardje erbij. Maar eerlijk is eerlijk... Je hebt je toch al niet aan de afspraak gehouden, dus ik kan me goed voorstellen dat je vriend hier niet blij mee is.
Het was jouw voorstel om beide een dier weg te doen, maar je hebt er zelf weer wat bijgekocht. Waarschijnlijk vraagt je vriend zich af waar je de grens gaat trekken. Dat kan ik me ook goed indenken.
Ik denk toch dat je dit met je vriend moet bepraten. Hij woont er tenslotte ook...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:56

Lekker, zo'n relatie waarbij alles op de weegschaal moet....

Kwa voer kan je best zoveel paardachtigen op een hele hectare houden. Of wil je er ook nog van kuilen/hooien voor de winterfoerage? Want dan gaat het idd niet.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:01

Ik vind het ook wel erg een weegschaal-relatie.
Maar ik snap jou ook echt niet. Waarom wil je alles 'hebben, hebben, hebben'? 3 paarden is toch meer dan genoeg? Stel je voor dat je deze tinker koopt, dan durf ik te wedden dat je wel weer een keer een leuk paardje tegenkomt. Moet die er dan ook weer bij? En dan? Er zijn zoveel leuke paardjes, je kan toch niet alles kopen?

Ik kan me heel goed vinden in jou vriend.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:28

ik zou eerst maar eens even afwachten hoe het gaat als het kalf er is.

Je moet zelf een grens leren trekken en tevreden zijn met wat je hebt.

Als ik mezelf liet gaan had ik nu naast mijn haf en fjord ook nog min 1 ijsco staan, een QH en een arabier.

je kan an de gang blijven en op een geven moment moet je tevreden zijn met wat je hebt of iets wegdoen.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:11

juval schreef:
ik zou graag ook zo'n probleem hebben zeg!
gr.


Dan moet je ook naar het hoge noorden verhuizen!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:17

Ik ben het wel met Dees, Linda en Carola eens Scheve mond !
Een weegschaal-relatie vind ik het niet hoor: deze afspraak is ruim van te voren gemaakt en beide partijen waren het hier mee eens !

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:40

Ik zou het niet doen of je moet een andere pony verkopen,
dit zal heus niet de enige leuke pony zijn die je tegen zal komen en je kan moeilijk alles wat leuk is kopen.
En wat moet je met 4 ponys?
Je hebt een fulltime baan neem ik aan dus zal het voornamelijk van de weekeinden moeten hebben, verder kan ik me voorstellen dat als je daadwerkelijk een doel hebt zoals fokken, wedstrijden of iets in die geest dat je dan nog meerdere pony's wilt hebben.
Maar dit gaat meer om de heb denk ik.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 11:46

Ik heb toch een beetje moeite met je stelling dat je iets wilt hebben als je het leuk vindt. Je koopt niet zomaar een fiets die daarna geen onderhoud nodig heeft en in de schuur staat. Je koopt een levend wezen welke geheel afhankelijk voor zijn gezondheid en geluk van JOU. En daar krijg ik onderhand twijfels over. Ben je nu al in staat om je huidige beesten voldoende beweging te geven. Komen ze elke dag minimaal twee maal een uur uit hun stallen? Waarom al drie haflingers, omdat je het zo leuk vindt? Maar heb je nu wel tijd om deze goed te verzorgen?

Nogmaals, je speelt hier met het welzijn van een levend wezen, niet een ding die je kan kopen omdat jij dat toevallig leuk vind om daarna de hoek in te gooien.

Niet kopen dus en beter overwegen hoe je met je huidige veestapel verantwoord kan omgaan. Discussie wie in jullie relatie gelijk heeft interesseerd me geen drol, welzijn van jullie dieren, dat moet voorop staan!!!!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:04

Zijn je hafjes merries?¿?¿? Want hou je er wel rekening mee dat als je die hengst koopt dat je dan binnen de kortste keren meer dan 4 paardjes hebt. (of je moet hem laten castreren)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 23:17

Als ik mijn zin zou krijgen, kwamen er ook steeds meer paardjes uit... Kijk uit hoor! De kans is groot dat je over een paar jaar weer wat anders tegen komt wat je er leuk vind, en dan wil je de anderen ook weer niet kwijt! Voor je het weet heb je een heel manege-arsenaal op je erf rondlopen!
Ik zou het niet doen...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 20:21

nee, joyce je hebt gelijk....ik hou het bij deze drie....

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 20:26

Ik ken dat gevoel van hebbuh hebbuh hebbuh. Helaas ook ik moet wachten tot Spuit11 weer weg is. Keuzes maken is moeilijk.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 20:32

ja idd, moeilijk hoor die keuzes....