brechje opnieuw inrijden...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

brechje opnieuw inrijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 18:53

We zijn deze week begonnen met het opnieuw beleren van brechje, nou ja zadelangst wegnemen. Omdat er van die dozen zijn die vonden dat ze ongevraagd een paard uit stal konden plukken en te gaan rijden, was Brech dus bang voor het zadel en het rijden. Ik had haar op het moment dat het gebeurde dus nog maar zelf 4 keer onder het zadel gehad en ze was al zadelmak op dat moment. Na die rit (weet niet precies wat ze hebben gedaan) kon ik dus niks meer met Brech wat betreft zadel en ze stond te hyperventileren. Als ze nu een zadel of tuig aan ziet komen duikt ze inelkaar en gaat helemaal door het lint. We hebben na een tijd rust, dus nu weer opgepakt en het zadel accepteerd ze nu gelukkig weer volledig. Ik mag hem opleggen en aansingelen....met ietsje tegenspraak, maar ze geeft nu al snel over Tong uitsteken We zadelen haar nu op en stijgen op, dat vind ze prima..alleen het rijden vind ze nog erg eng. Gister mocht Suzan (Vinessa hier op bokt) opstijgen en hebben we een paar rondjes in het weiland gemaakt...in het begin tegenwerken en proberen weg te komen, maar ze werd steeds rustiger...op het moment dat ze netjes en braaf liep hebben we haar weer afgezadeld en beloont.
Vandaag mocht ik het zelf weer gaan proberen.....opzadelen ging toppie bijna geen respons en aansingelen ging uitstekend. Opstijgen ging ook helemaal prima. Dus even 5 minuten met haar rondgestapt en naar omstandigheden ging het goed op een aantal schrikkerige reacties na! Lovers Daarna nog even wat werk gedaan aan de lange teugel en ze mocht wat vrijlopen met het zadel op haar rugje! Ze deed het echt heel goed en denk nu wel dat ze aardig over die traumatische ervaringen komt. I hope so! zo zie je maar weer hoe snel zo'n paard aangetast word Boos! Maar ik ben trots op mijn wijvie...op naar de buitenritjes Lovers

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:04

Ik hoop voor je dat je ahar snel kunt overtuigen dat je echt geen kwaad in de zin hebt en lekker zelf met haar aan de gang kunt. Succes!

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 20:07

Het gaat nu al gelukkig een stuk beter...ik heb haar gewoon een paar weken met rust gelaten wat betreft het zadel en je ziet dan ook echt dat het wel geholpen heeft. Ze accepteerd gelukkig het zadel al meer en blijft netjes staan. Ik wil niet weten wat die meisjes met haar gedaan hebben, want ik denk echt dat ik ze meteen aanvlieg........grrrrrrrrrr......hoop dat ze nooit meer een verzorgpaard vinden!!!!

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 20:26

Dat gaat wel goed geloof ik! Succes ermee!
Ik hoop dat je snel weer rustig kan rijden!
Raar van die meisjes Verward maarja succes en hopelijk krijgt ze in jou weer vertrouwen

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:06

Wel kei goed dat je je paard nu weer in alle rust en vertrouwen dingen laat zien. Echt heel goed. Op naar het bos.... over een tijdje dan.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 23:10

Wiesje schreef:
Wel kei goed dat je je paard nu weer in alle rust en vertrouwen dingen laat zien. Echt heel goed. Op naar het bos.... over een tijdje dan.

ik wist anders ook niet hoe ik het moest aanpakken...want ze was zo vreselijk bang Scheve mond maar ik denk dat het wel goed gaat komen en er komt dus echt niemand meer aan haar. De andere paarden kunnen me wel schelen, maar iets minder dan Brechje. Ik heb haar moeder door van die mensen verloren en Brech dus echt niet!!!
Ze is me net iets te veel waard....wat kun je nog meer doen om een paard wat angst heeft voor het zadel en rijden op zijn gemak te stellen? wat wel een beetje werkt bij haar is haar veel belonen met snoepjes...dat leid goed af en dan vind ze het allemaal minder erg!