Snik, Mambo is ernstig gewond........

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Snik, Mambo is ernstig gewond........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 23:26

Ik weet even niet meer hoe ik het heb!
Vanmiddag heb ik Eirian van het land gehaald om Mambo bij de andere mannen te zetten (Eirian = merrie, Mambo = hengst gaat dus niet samen) en Mambo wilde zijn stal niet uit, geen stap wilde hij verzetten, tot hij een plukje hooi voor de deur zag liggen en daar ging hij dan op 3 benen naar toe, zijn linker achterbeen kan hij helemaal niet meer belasten!
Ik heb hem met veel moeite toch uit zijn stal gekregen en ben het been gaan bekijken (mocht er niet aankomen) het is niet dik, ik zag geen wond of zo, helemaal niets!
Hij liet op een gegeven moment wel toe dat ik even heel zachtjes mijn hand langs zijn been liet glijden en daar aan de binnenkant voelde ik toch een ietwat warme plek, en toch ook een heel klein wondje. Mambo iets naar voren gezet om meer licht er op te hebben en toen kwam er pus uit het wondje. Ik heb het schoongemaakt en uitgespoten en heb direkt de DA gebeld.
De DA staat dus voor een raadsel, hij denkt niet dat er een heftige ontsteking zit daar er nu geen pus meer uitkomt en het helemaal schoon lijkt, het been is ook absoluut niet dik of zo, nee, hij denkt aan een breuk! Ik weet echt niet meer hoe ik het heb.
Mambo heeft een zware pijnstiller gehad en natuurlijk antibiotica en ik moet hem dit weekend op stal houden en het goed in de gaten houden, het arme dier had zo ontzettend veel pijn dat hij niet eens meer normaal kon ademen, hij stond met zijn lippen zowat op de grond ontzetted te pomen! Nu 3x daags pijnstillers geven en hopen dat hij het weekend goed doorkomt en dat het dus geen breuk is........

Het is mij ook een raadsel hoe hij hier aan komt, gisteren is hij nog gewoon buiten geweest en toen hij naar binnen moest heb ik zijn benen gecontrolleerd (doe ik altijd) en liep hij nog naast mij te dansen dus het moet op stal gebeurt zijn.
Mijn stallen leken mij altijd heel erg veilig, er zijn geen uitsteeksels en de wanden zijn gewoon helemaal glad afgewerkt maar ja, een paar weken geleden stond Kevin ook al met een halve lip die hij kwijt was.....
Het enige wat ik mij kan bedenken is dat hij achter zijn waterbak is blijven hangen, die zit vrij laag en dat is het enige uitsteeksel in de stal, verder kan ik ook niets verzinnen. Nou ja, ik zal er nooit achter komen hoe hij dit heeft gedaan denk ik maar ik baal stevig! Hij heeft echt veel pijn en ik hoop maar dat dit nog goed gaat komen want hij is in 1 dag van vrolijke levendige hengst naar een zielig hoopje ellende gegaan, echt heel pijnlijk om hem zo te zien Huilen

Voor de mensen die binnenkort een merrie zouden brengen voor een dekking, na Maandag weet ik meer, is het toch een breuk dan moeten we alles helaas uitstellen, maar duim a.u.b. voor mij en voor Mambo dat het allemaal mee blijkt te vallen......

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:28

Oh jeetje wat ontzettend sneu zeg!
Ik duim voor je dat het niet gebroken is... Scheve mond
Heel veel sterkte met je stoere hengstje!

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:38

Ik zal ook voor je duimen!! Laat je maandag horen hoe en /of wat??

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 23:45

Doe ik!
Als hij Maandag nog niet op zijn been wil gaan staan moet ik naar de praktijk en gaan ze foto's maken en hem binnenste buiten keren, ik hoop echt dat het toch van het kleine wondje is hoewel een ernstige infectie mij ook niet echt fijn lijkt Huilen

Ik ben net nog even bij hem geweest en hij staat er nu wel redelijk bij, staat natuurlijk nog niet op zijn been maar hij ademd tenminste weer een stuk rustiger en staat een beetje van zijn hooi te knabbelen, maar ja, hij is nu volgens mij best aan het trippen met al die pijnstillers dus ik kan er eigenlijk nog weinig over zeggen....
Ben in ieder geval blij dat ik de paardjes aan huis heb staan, ik zal er vaak uit gaan vannacht, ik spuit nu ook ieder uur zijn been af.

Iemand hier ervaring met een been waar bijna niets aan is te zien maar dat toch zoveel pijn geeft? (bij een paard dan he)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:50

hai tanja
wat een knudde verhaal!!!

helaas heb ik er geen ervaring mee, nou ja..helaas...
ieg weet ik wel van iemand die in Utrecht stond met een paard dat begon met een minimaal klein wondje en opeens was het been heel dik en niet meer te redden...Einschuss heet dat..door een bepaalde bacterie veroorzaakte infectie...
dus hoe dan ook zwaar onsmetten dat wondje, en been, hoe klein ook zou ik zeggen en verders wens ik je erg veel sterkte!
groetjes
aurora

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:51

Oh, bah bah en nog eens bah! Geef Mambo maar een dikke knuffel van mij, arm ding! Ik hoop voor jou en voor Mambo dat het meevalt.

Sterkte!!!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:55

O wat een schrik zeg. Ik duim echt heel hard voor jullie!!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:03

He jakkes, wat rot voor jullie. Ik duim met jullie mee dat het helemaal goedkomt.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:26

Meid, ik schrik me wezenloos. Heel veel sterkte.
Ik duim dat het allemaal goed komt

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:28

Wat een rotverhaal! Zeker ook omdat je niet precies wat er dan gebeurd is!
Heel erg veel sterkte voor jou en Mambo!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:29

heeft hij geen einschuss? Trammelant heeft dat ook ooit gehad, ook door een minimaal klein wondjes. Echt een megadik been, het liep vanaf zijn knie recht omlaag en hij was er doodziek van (heeft het maar net overleefd). Het is een ontsteking van de lymfebanen die met pech door het hele lichaam kan slaan. Behandeling was stappen, ook al verging hij van de pijn, antibiotica en koortsremmers. Ik zou het eens opperen bij je DA, het lijkt er precies op.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 01:08

Getverdemme, al 2 verhalen over einschuss, ik hoop toch maar dat hij dat niet heeft hoor, maar ik ga in ieder geval het i net afspeuren naar deze aandoening want ik had er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord. Het lijkt er idd wel heel erg veel op, behalve dan dat het been van Mambo niet dik is, of eigenlijk was want ik ben net weer bij hem geweest en schrok mij weer helemaal wezenloos! Er zat een dikke plak gedroogd pus op zijn been dus ik heb hem meteen zijn stal uitgetrokken en direkt bij de eertste beweging begon er een dikke straal pus uit zijn been te lopen. Het liep er dus echt in een echte straal uit! Ik begin mij nu wel steeds meer zorgen te maken, heb hem net weer afgespoten en hij loopt er nu wel weer op maar dat wijt ik voorlopig even aan de mega dosis pijnstillers die hij nu in zijn lijf heeft zitten maar ik denk nu wel zeker dat het geen breuk is.
Na het afspuiten mocht ik stukje bij beetje aan zijn been komen en liet hij toe dat ik aan het wondje zat. Ik heb er nu op kunnen drukken en er komt geen pus meer uit, maar ik weet zeker dat het over een uur weer een dikke straal is...... Zijn been begint nu ook dik te worden, niet mega maar ik begin nu duidelijk verschil te zien met zijn andere been.
Het wondje is een klein streepje, soort sneetje lijkt het, kan het niet goed zien door de haren en hij trekt weg zodra ik er naar wijs dus het is echt lastig bekijken. Het wondje zit dus op de hoogte van het sprong gewricht, eigenlijk net daaronder aan de voorkant van zijn achterbeen.
Ik ga nu even speuren op Einschuss en hopen en bidden dat hij dit niet heeft, vannacht en morgen goed in de gaten houden en anders mag de DA morgen meteen weer komen!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:04

Dit lijkt op een geval van een paard bij mij op stal. Deze had een trap gehad in het land, klein wondje op zijn achterbeen. Maar dus stokkreupel en dik been, dit bleek een botsplinter te zijn en hij heeft een operatie moeten ondergaan. Hij is nu weer helemaal in orde.

Het komt vast wel weer goed met Mambo, ga niet gelijk van het ergste uit hoor! Dat hou je niet lang uit!

Succes!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:07

Het lijkt nu iig niet meer zo erg op een breuk Tanja, en als de pus eruit komt is dat ook een goed teken. Het lichaam ruimt zelf de rotzooi op. Ik zou de da bellen met dit verhaal en hem op antibiotica laten zetten. Succes.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:20

Ja,waarom bel je de da niet nog een keer en vertel je hem waarom je je zo ongerust maakt. Misschien kan hij je wel wat geruststellen.Of er nog een keer naar komen kijken. Succes!!!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 09:41

Ik zou ook de DA even bellen, en ook vertellen over de pus. Het lichaam ruimt zelf nog wel de troep op. (gelukkig)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 10:04

Nou, even een verslagje van de nacht en de ochtend.
Ik ben vannacht 3x mijn bed uit gegaan om te kijken en het is precies wat ik al dacht, er blijft pus uitkomen en als ik het helemaal schoon heb gespoten is het weer over, dan komt er niets meer uit. 2 uur daarna kijk ik weer en loopt er meteen weer een dikke straal pus langs zijn been, weer schoonmaken en dan blijft het even weg tot 1 a 2 uur daarna.
Ik ben net uit mijn bed komen rollen (zware nacht achter de rug Haha! ) heb gevoerd en weer gekeken, weer een dikke straal vies geel pus maar zijn been is nog steeds niet echt dik! Dat vind ik het vreemde aan het geheel, ik heb ook even gevoeld maar het been is ook niet warm dat is ook heel erg vreemd.
Vannacht toen ik hem voor zijn stal aan het afspuiten was begon hij uit zich zelf achter wegwaaiende hooitjes aan te lopen en hij belast het been daarbij helemaal dus dat is wel een goed teken maar al dat pus wat eruit blijft komen vind ik maar niks!

Ik heb net ook de DA even gebeld en hij is niet echt bang voor Einschuss, volgens hem zou het been dan wel degelijk mega dik moeten zijn en dat is het bij Mambo gewoon niet.
Om hem nog meer antibiotica te geven vond hij nog niet zo'n goed plan aangezien hij gisteren al een behoorlijke dosis ingespoten heeft gekregen.
Ik ga vandaag zo veel mogelijk met hem proberen te stappen want gisteren kreeg ik het advies van de DA om dat niet te doen omdat hij zo ontzettend veel pijn had maar nu kan hij hem dus wel belasten dus ik ga dat vanaf vandaag wel doen, met beweging komt er ook veel pus uit en hoe meer eruit is hoe beter voor mijn gevoel!

Flair, nu je het zegt, ik heb ook eens zo'n geval gezien op de stal waar ik vroeger stond, dat paard had ook een botsplintertje maar idd ook een heel dik en heet been, dat heeft Mambo niet maar ik sluit het zeker niet uit. hij is eergisteren wel met de anderen op het land geweest en het kan nogal een rouwdouwer zijn met spelen, alleen toen ik hem eruit haalde liep hij nog normaal maar ja, kan altijd later erger pijn gaan doen.

Ik ben nog niet gerust maar wacht het nog wel even af, veel stappen en veel spuiten om in ieder geval het been schoon te houden, om te koelen hoeft het niet want het is helemaal niet heet maar spuiten is in mijn ogen altijd goed, zeker ook goed voor de doorbloeding en dan in combi met stappen hoop ik toch op een beter resultaat.
Morgen haal ik hem ook van de pijnstillers af, ik wil zeker weten dat hij het been belast omdat het beter gaat en niet omdat hij niets voelt door de pijnstillers.....

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:18

Jee wat naar voor je.
Ik heb helaas wel ervaring met een heel klein wondje en een niet dik been en dat dan niet willen belasten. Dat bleek dus idd een breuk te zijn. Mijn ijslander had het van een trap van een ander paard. Ook een rare plek, binnenkant achterbeen op kniehoogte. Ze heeft erg veel geluk gehad want het bleek een niet-dragend botje te zijn wa met 8 weken boxrust (en een hele lange revalidatie) wel weer helemaal goed gekomen is. Helaas heeft mijn veearts het pas laat (na 2 weken wandelen) ontdekt waardoor het misschien wel erger is geworden dan het oorspronkelijk was. Snel foto's laten maken dus. Veel met hem stappen zou ik dus niet doen voordat je de zekerheid van de foto's hebt.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:18

Als er van de ene op de andere dag pus uitkomt is het heel onwaarschijnlijk dat het een breuk betreft.
Als er zó veel pus uit blijft komen, zit er waarschijnlijk wat ín. Dit kan eenvoudig een strootje zijn, maar bij dermate veel pus zonder gezwollen, warme ontstekingsplek moét het haast een lichaamsvreemd dingetje zijn.
Veel sterkte; blessures aan de loopstengels zijn soms moeilijk te genezen en bijna altijd zwaar voor het paard.
Overigens; rustig aan met die pijnstillers. Pijn is een signaal van het lichaam dat er ergens wat fout zit dat ontlast moet worden. Met pijnstillers is overbelasting een potentiële valkuil.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:19

Wat vreselijk voor je zeg. Ik zal duimen dat het meevalt en ik hoop dat het geen breuk is.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:43

Oef, wat is dat schrikken! Heel veel succes en ik zal zeker voor je duimen!

Plinguim duim duim*

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 10:46

Heel veel sterkte. Ik heb hier geen ervaring mee maar kan me goed voorstellen hoe je je voelt. Ik denk dat zoals je het nu doet je goed bezig bent en ga ook een beetje op je gevoel af.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 10:56

Ik had een breuk eigenlijk al uitgesloten maar na de reactie van Dimmelim begin ik toch weer een beetje te twijfelen.
Dimmelim, jouw ijslander had ook een klein wondje, maar kwam daar dan ook pus uit?

Als ik zo het verhaal van Huertecilla lees denk ik dat daar ook erg veel inzit. Ik was al van mening dat het een ontsteking is die erg actief is, heb wel vaker een paard met ontsteking gehad maar dat werd dan dik en na dat het open was gegaan en goed schoongemaakt bleef dat niet lang napussen, dit blijft echter pussen en ik denk ook dat er iets inzit.

Ik ga zo weer spuiten en de pus korst die er ongetwijfelt weer op zijn been zit schoonmaken en zal dan voorzichtig een klein stukje met hem gaan stappen.

Overigens Huertecilla, dat van die pijnstillers dat ben ik volledig met je eens. We geven Mambo deze omdat hij gisteren zo gigantisch veel pijn had dat hij gewoon niet meer kon staan, hij stond te beven als een rietje en kon niet meer normaal ademen van de pijn. Vandaag krijgt hij al minder en morgen wil ik hem er helemaal vanaf hebben om te zien hoe hij het been belast zonder de pijnstillers.
Gaat het morgen niet beter dan zit ik maandag met pony op de praktijk en moeten ze het been op de foto gaan zetten want zo op het oog zit er niets in, dat zal er dan dieper in zitten en dan is een foto wel nodig. Ik denk dat een foto sowieso nodig is want ik vind het een zeer vreemd geval, heb al veel meegemaakt met paardenbenen en wonden enz. maar dit is mij toch echt volledig vreemd, wil gewoon alles uitsluiten en er zeker van zijn dat er toch geen breuk zit.....

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:12

T@nj@ schreef:
Ik had een breuk eigenlijk al uitgesloten maar na de reactie van Dimmelim begin ik toch weer een beetje te twijfelen.
Dimmelim, jouw ijslander had ook een klein wondje, maar kwam daar dan ook pus uit?



Zeker niet zoveel als in jouw verhaal, het was wel niet een schoon wondje. Ik ben ook weer gaan twijfelen na het zorgvuldiger doorlezen van jou verhaal. Met zoveel pus lijkt het toch meer of er iets in de wond zit. Hoe dan ook, als hij niet snel opknapt zou ik zeker foto's laten maken. Ik heb er toen (wel op aanraden van de veearts want hij dacht niet aan een breuk, maar toch) echt te lang mee doorgesukkeld.

Veel sterkte!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 11:40

Ah gossie, arme kleine Mambo! Ik hoop echt voor jullie dat het iets onschuldigs is.
Kan me voorstellen dat je flink geschrokken bent!
Sterkte de komende tijd en houd ons op de hoogte.