Éénkennig of lastig te rijden paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Éénkennig of lastig te rijden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 08:13

Sinds half december vorig jaar heb ik een Appaloosa erbij, Rachel een nu 7-jarige merrie. Harstikke lief dier, maar soms een beetje zenuwpees en gauw afgeleid. Ze is soms vrij lastig met het rijden (pas vorig jaar zomer beleerd) maar dat komt omdat ze sommige dingen nog niet zo goed begrijpt, vooral de basis zit er niet goed in. Bijvoorbeeld op been rijden, daar ben ik nu druk mee bezig en het gaat al redelijk goed.

Het probleem is: Ik durf niemand anders op haar te laten rijden, omdat ik dan gewoon weet dat ze met diegene aan de kletter gaat. Stappen gaat goed, maar draf of galop dan gaat het mis. Ze gaat racen, gevolg ruiter gaat aan de teugels zitten (wat dus absoluut niet mag!) ze gooit haar hoofd in de lucht, reest de hoek in en draait zich om.

Ik ga gewoon ontspannen zitten, hou mijn been eraan, geen reactie, weer been en draven maar, licht contact met de teugels, gaat ze harder, hou gewoon mijn been eraan. Na 10 rondje ongecontroleerd draven, zeg maar middendraf en soms een paar passen galop, krijg ik haar lekker in draf (aan het been yeah) en begint ze lekker te proesten. En dan loopt ze geweldig en dat geeft zo'n fijn gevoel (sorry wijk van mijn onderwerp af)

Maar het punt is, ik zocht een bijrijdster, gewoon voor de gezelligheid, ben niet beroerd mijn paardjes te delen met iemand. Jammergenoeg gaat dit niet zo super, want Rachel gaat met haar aan de race, stopt in de hoeken, keert zich om, en het is 1 en al spanning helaas. En dat doet ze echt bij iedereen.

Wie van jullie heeft ook een eenkennig of een lastig te rijden paard?

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:27

maar ja kan toch eerts ene verzirgster nemen voor poetsen enz. en dat ze dan later als alles goed er in zit mag proberen te rijden want dan kent de pony haar al goed en zal je waarschijnlijk minder problemem leveren

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:51

Fjal is ook een paardje wat het beste in zijn vel zit als ik op zijn rug zit. Hij heeft behoorlijk wat stress onder het zadel, en kent mij zodanig dat hij wel durft en kan ontspannen. Bij een ander gaat hij inderdaad ook aan de race. Hij zal niet bokken of wat dan ook...gewoon erg hard en en zit met ontzettend veel spanning in zijn lichaam.
Fjal is al een tijd onder het zadel, en heeft naar mijn inzicht, en dat van vele andere, gewoon een stabiele situatie nodig, gewoon 1 vaste ruiter. En dat houdt in dat ik, hoe jammer ik het ook vindt, er gewoon zo min mogelijk, liefst geen andere ruiters op kan laten.

Misschien heeft rachel gewoon erg veel tijd nodig om aan een andere ruiter te wennen. En zullen jullie dus veel geduld moeten hebben. Misschien dat ze dan doorkrijgt dat ze zich bij een ander ook kan en mag ontspannen.
Alleen wel oppassen voor linke situaties...

Ik wens je veel succes en hoop dat je straks een fijn persoon hebt als bijrijder waar je paardje het ook mee kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Les_Fjal op 22-04-03 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 08:52

Zelf heb ik voornamelijk verkeerd gereden, eenkennige en moeilijk te hanteren paarden gereden. Probleem wat ik altijd tegenkom is dat als je iemand echt als bijrijder wilt je heel goed moet kijken hoe die persoon qua rijden is. Ik heb zelf 2 paarden die allebei ook moeilijk zijn. Als ik iemand op bijv. Bresco wil laten zitten om uit te stappen, weet ik al uit eigen rijervaring hoe de persoon moet zijn om op hem te kunnen rijden. Zeker als het gaat om serieus rijden zal iemand gewoon meer moeten kunnen dan alleen zitten en stappen. Ander belangrijk punt is dat iemand anders, dezelfde rust en hetzelfde vertrouwen moet kunnen uitstralen als jij doet. Het is daarom het beste om eerst zelf aan de slag te gaan en zodra je het paard grotendeels doorhebt en ook beleerd hebt, dan pas iemand anders erop laten rijden als bijrijder. In de tijd dat jij met het paard bezig bent, kan iemand anders wel het paard poetsen e.d.. Op die manier maakt de bijrijder al contact met het paard. Probeer in ieder geval niets overhaast te doen. Rust, vertrouwen geven en geduld zijn hierin heel belangrijk.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 09:15

Les_fjal, dat racen is dus ook wat ze doet, geen gebok of iets dergelijks, er zit ook verder geen kwaad in, alleen onbegrip, omdat ze de ruiter niet begrijpt.

Rachel is natuurlijk nog niet zo lang onder het zadel, maar vergeleken met andere jonge paarden is ze toch wel wat lastiger. Ik heb nu met haar afgesproken dat ze voortaan alleen lekker gaat stappen met haar, proberen om haar leren aan te voelen. Ik heb nog een paardje, heel rustig in karakter en nergens problemen mee, en die wordt juni 2 jaar. Het leek me gewoon leuk om iemand te hebben om gezellig mee te rijden en dingen te doen. Maar ja is ook maar afwachten hoe die andere het gaat doen, misschien is dat ook wel zo'n "lastpak" [moeilijk te rijden paard Knipoog ] achja dat is gewoon afwachten!

Tja en ze zou van mij best 1 keer in de week een half uur privéles mogen nemen, maar als ze een gewoon drafje niet ontspannen kan rijden, dan lijkt privéles mij niet zo'n beste keuze. Omdat Rachel nog echt met de basis bezig is, en imo heb ik ook wel de ervaring om haar daarmee te helpen. Kijk, als de ontspanning ver te zoeken is, dan kan ze er beter eerst nog niet echt op gaan rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 09:24

Heb wel eens een eenkennig paard gereden dat naar mij toe was gericht. Zou er zo weer voor gaan. eenkennige dieren vind ik het fijnste.

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 11:18

dat heb ik ook met cita.
als er een vreemde opstapt gaat ze dor de bak lopen racen niet eens in galop maar gewoon keihard draven.
het koste mijzelf 2 jaar voordat ik normaal op haar kon rijden.
tussendoor heeft er weleens iemand anders op haar gereden maar dat ging meestal fout of dan werden haar mondhoeken kapot getrokken of dan duurde het weer een aantal dagen voordat ik de spanning eruit had.

verder ga ik met desiree mee ik vind eenkennige dieren ook het fijnste.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 12:58

Eenkennig, bloederig, opgefokt.. Nikita
Maar ze gaat door het vuur voor me, heerlijk dier!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 15:19

Ook Regina was vooral in het begin heel eenkennig. Toen ik met haar begon, raakte ze al in paniek als de eigenaar (die overigens alleen met haar ment, nooit erop gezeten heeft en wat betreft de omgang met haar een echte boer is) wegliep.
Ik ben langzaam aan steeds meer alleen met haar gaan doen, en nu vertrouwt ze mij voldoende (kan nog een stuk meer, maar er is nu fatsoenlijk mee om te gaan). In het begin was ze ook helemaal gespannen als er iemand anders op ging zitten, een jongen die daar ook rijdt hoeft er nu (in de bak) nog steeds niet op te gaan zitten. Terwijl Myrthe (Tiko) er wel alles mee kan onder het zadel. Daarentegen vertrouwt ze Myrthe weer niet voldoende aan de hand, en die jongen wel. Het is niet dat ze heel vervelend gaat doen ofzo, maar ze is zo gespannen dat er niet mee te werken is.
Ik denk dat je gewoon geduld moet hebben en eerst zelf ook wat meer vertrouwen van haar moet zien te winnen.
Succes!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:06

Ja, ik zou ongeveer het net zo aanpakken als Richtje.
Iemand zoeken die je echt vertrouwt, veel dingen met zijn drieën doen, veel laten poetsen en uitstappen zodat Rachel haar/hem gaat vertrouwen, en dan langzaam beginnen met rijden, terwijl jij bijvoorbeeld ook in de bak staat en tegen haar praat. Anders misschien proberen steeds als jij bijna klaar bent met rijden, even aan de longe?

In ieder geval veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:17

Niet alle paarden zijn even makkelijk met andere ruiters. Mijn eigen paard is super na te rijden, maar wel door iemand met veel gevoel. Als je te stug bent in je hand of je stoort hem in zijn beweging dan krijg je het idee een 3-jarige onder je te hebben die net 2 keer onder het zadel is geweest Haha! .
Ik hou dat graag zo. Ik heb jaren gewerkt om mijn paard op de kleinste signalen te laten reageren en dat moet ook zo blijven. Ik heb Lois nu een keer in acite gezien met iemand die vreselijk veel gevoel heeft, die fietst er zo mee weg. Dus het is misschien lastig, maar eigenlijk vind ik het wel prima Lachen

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 18:26

Erg vervelend ja. Ik ken het probleem. Ze is namelijk niet te vertrouwen bij anderen en die kunnen (of durven) haar dus niet te verzorgen als ik er niet ben. Ook veearts en hoefsmid is hierdoor een ramp. Echt niet fijn hoor, hoewel het ook zn lieve kanten heeft..

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:01

mijn paardje is het beide!! MAar d`r zit de laatste tijd veel verbetering in!!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 20:07

Jerai is in principe heel makkelijk te rijden .... MITS je alles heel goed en subtiel doet. Heb in het verleden best een hoop moeilijkheden gehad tijdens het rijden en dacht altijd dat ik een hele moeilijke pony had, het waren echter altijd mijn eigen fouten, waarop zij reageerde Bloos Op zich is het wel een perfecte pony om fouten op af te leren. Ze is trouwens niet moeilijk in de zin van dat ze echt gemeen gaat bokken ofzo, maar je krijgt er gewoon niks uit als je haar niet op de juiste manier rijdt. Alles moet gewoon precies gedoseerd gaan, teveel been is ervandoor, te weinig been is hoofd in de lucht en rug eruit, teveel hand is omhoog, teveel binnenhand is hoofd omhoog en ervandoor. Oja, en ik moet vooral zelf zorgen dat ik heel ontspannen en rustig zit. maar als je dus op de juiste manier rijdt, dan kachel je er zo mee weg. Eigenlijk een heell fijn paardje dus (en dat vind ik zelf nu ook nu ik wat minder fouten maak).

Ze is een beetje eenkennig, maar niet heel erg. Ze probeert bij iemand die ze niet kent wel altijd even uit hoe ver ze kan gaan. Ook heeft ze vaak duidelijk een voorkeur, ik merk altijd precies of ze een manier van rijden van een ander wel of niet leuk vindt. Maar echt heel erg eenkennig is ze niet.

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:01

Lyra is ook niet de makkelijkste. Ze is erg eenkennig en gevoelig. Als ik bijvoorbeeld na een sprong niet goed in balans terug in het zadel kom te zitten, reageert ze heel heftig. En dan heb je nog meerdere van die dingen. Mijn verhaal is wel aardig vergelijkbaar met Jerai lover. Alle hulpen moeten heel subtiel, anders doet ze het gewoon niet. Verder is het wel een heel eerlijk paard, die je gewoon wijst op je fouten.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:22

Dusty is ook heel moeilijk te rijden.. Ze heeft echt iemand nodig die hoog rijdt.. Zelf heeft ze ook een aparte gebruiksaanwijzing die ik nog half kwijt ben.. Miranda (mijn lesgeefster) kan wel op dusty rijden , maar andere weer wat minder.
En bij Roos en Selene moet je gelijk laten zien dat jij de baas ben anders gaat alles ook een stuk moeizamer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:31

Op Kawa kun je zo op weg rijden.

In zijn jonge jaren niet.
Maar nu is hij voortaan erg lief Lachen

Maar wat ik me wel afvraag is hoe hij na een paar keer zich zal gedragen met een minder consquente ruiter?
Ik heb een vaag vermoeden dat hij het dan niet allemaal meer zo braaf doet Lachen

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:33

pablo is niet heel makkelijk met anderen.
Wil graag dan dat ik in zijn buurt blijf.

Alleen als je er dan op zit en hem het vertrouwen geeft kan je er wel mee wegrijden.

Vraag maar aan Jippie Knipoog

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:59

Iedereen kan Sher rondsturen, laten draven, galopperen, ze zal niet gek doen ofzo. Maar echt werken doet ze alleen voor mij en degene die haar heeft ingereden. Ik heb er tot nu toe 2 andere mensen echt op laten rijden, bij eentje ging ze steeds te dicht bij de kant lopen }>, en bij de ander wou ze niet verzamelen.
Terwijl die mensen allebei toch best goed kunnen rijden, net zo goed, zo niet beter dan mij. En eentje kende ze ook al, omdat die haar altijd doet als ik niet kan.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:03

De brutaliteit is bij Magic met de jaren gekomen, zo lief als ze als 3/4 jarige was zo ondeugend is ze nu.

Op stal is ze best een allemansvriendinnetje. Met name mannen vind ze erg gezellig (dat terwijl mijn pony bang voor mannen was).
Met rijden is ze best voor andere mensen te doen, MAAR..je moet haar wel gelijk aan het werk zetten. Doe je dat niet dan gaat ze uitproberen en steeds een stapje verder.

Dus niet een heel gevaarlijk paard Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:24

Jerai lover schreef:
Jerai is in principe heel makkelijk te rijden .... MITS je alles heel goed en subtiel doet. Heb in het verleden best een hoop moeilijkheden gehad tijdens het rijden en dacht altijd dat ik een hele moeilijke pony had, het waren echter altijd mijn eigen fouten, waarop zij reageerde Bloos Op zich is het wel een perfecte pony om fouten op af te leren. Ze is trouwens niet moeilijk in de zin van dat ze echt gemeen gaat bokken ofzo, maar je krijgt er gewoon niks uit als je haar niet op de juiste manier rijdt. Alles moet gewoon precies gedoseerd gaan, teveel been is ervandoor, te weinig been is hoofd in de lucht en rug eruit, teveel hand is omhoog, teveel binnenhand is hoofd omhoog en ervandoor. Oja, en ik moet vooral zelf zorgen dat ik heel ontspannen en rustig zit. maar als je dus op de juiste manier rijdt, dan kachel je er zo mee weg. Eigenlijk een heell fijn paardje dus (en dat vind ik zelf nu ook nu ik wat minder fouten maak).

Ze is een beetje eenkennig, maar niet heel erg. Ze probeert bij iemand die ze niet kent wel altijd even uit hoe ver ze kan gaan. Ook heeft ze vaak duidelijk een voorkeur, ik merk altijd precies of ze een manier van rijden van een ander wel of niet leuk vindt. Maar echt heel erg eenkennig is ze niet.


En ik ben de levende getuige Lachen
Ik heb er één keer op gereden, en idd als ik iets te laat was met m'n been als ze na gaf (hoe zeg je dat Verward ) stond ze gelijk stil.
Maar ik denk op zich een fijn te rijden paardje als je haar kent en met 'r om kan gaan.