Rare verboden ivm vogelpest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Rare verboden ivm vogelpest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-03 15:53

Met de trailer mag je naar het bos rijden (niet naar bedrijf met kippen) en zelfs uit je compartiment (als ik het goed begrijp, wij zitten in A).
Maar je mag dus niet te paard over straat (wat ik elke keer een rondje door het dorp doe), je mag niet paardrijden in het gebied, maar wel in een trailer rondrijden? Paps belt nu met de politie om te vragen wat zij nu gaan doen als ze ons tegenkomen... Want het zou dus heel erg balen zijn als we nu (geen kippen) niet kunnen trainen.
Als we niet mogen trainen is het ok, maar dit is zo onduidelijk! Scheve mond

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:15

tja, hier is het ook zo krom! Mensen die bedrijfsmatig paarden houden en kippen hebben mogen niet van het terrein, terwijl wij als privestalletje MET kippen het officieel wel mogen! Kippen zijn kippen, toch? Ik vind het maar raar! Een stal een stukje verderop hier, mag dus niet van het bedrijf af, omdat zij meer pension paarden hebben! Krom hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:21

er klopt inderdaad geen hol van en je kunt ook geen enkele instantie op bellen die de juiste informatie kan verstrekken. Er zit ook geen enkele vorm van logica in.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:35

Hoi.
Er is een onfo lijn die je kan bellen 08002233322 ja met 11 cijfers. Je moet dan gewoon de naam vragen van wie je gesproken hebt. Als je dan aangehouden word kunnen zeje niks maken. Zelf ben ik wel aangehouden en kreeg een boete van €900,-!!! Dit was onterecht uiteindelijk is hij ingetrokken kon toen wel een gat in del ucht springen. En de politie weet er zelf haast niks vanaf. Succes ermee.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 16:38

En wat had de politie te vertellen?


Dit doet me denken aan de tijden van de MKZ, toen wisten veel mensen ook niet wat wel en wat niet mocht! hebben ze daar nou niets van geleerd? Lips are sealed

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 17:06

ministerie lnv schreef:
Paardrijden is in dit gebied dus niet toegestaan als het paarden betreft die afkomstig zijn van een bedrijf waar ook AI-gevoelige dieren aanwezig zijn.


Je mag dus alleen niet paardrijden wanneer je kippen en aanverwante dieren op je bedrijf hebt.

Op de website: http://www.minlnv.nl/vogelpest/
staat precies wat er wel en niet mag, in welk compartiment en hoe de grenzen van de compartimenten lopen.

FaithLover
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 19:23

ja, wij kwamen in het bos iemand tegen die erover begon, maar wij zijn doorgereden en hebben het aan de boswachter gevraagd, die zei dat het mocht, later heb ik nog gebeld, maar wij zitten in A, we hebben geen kippen, en daarom mogen we wel een buitenrit maken!kijk anders op;www.minlnv.nl/vogelpest/

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:10


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 21:17

Je mag volgens onze boswachter, wel een btuienrit maken in je eentje. Maar zodra je iets in groepsverband doet dan ben je strefbaar! Klopt echt niks van.

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 22:03

Op die website staat het echt heel vaag hoor, daat moet je minstens voor gestudeerd hebben wil je dat begrijpen.

Je moet gewoon dat nummer bellen (0800- 22 333 22) en dan het vragen, en de naam noteren (zoals tukker ook al zei).

Wij zitten midden in de gelderse vallei, en mogen gewoon rijden met de trailer hoor! En paardenclub mag ook,
het enige wat niet mag zijn georganiseerde evenementen, zoals wedstrijden of jachten ofzo..

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-03 23:58

Ik ben toch heel erg blij dat we hier geen kippenbedrijven in de buurt hebben....al die ellende....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 07:48

We hebben met onze 'eigen' milieu agent gesproken en die zei dat de regels die gecommuniceerd worden inderdaad absoluut niet duidelijk is. Als de politie kwaad wil kunnen ze je inderdaad zomaar op de bon slingeren als je alleen een rondje om gaat in je eigen dorp! Zelf zei de agente dat zij vond dat wij hier in de buurt wel rondjes mochten rijden, ookal steken we daarbij de openbare weg over (wat dus eigenlijk niet mag). Hier in de buurt zitten namelijk geen kippenboeren, iig niet waar wij met onze paarden komen en in ons eigen dorp ook niet (alleen privé kipjes).
Ik ben overigens op een druk schrijvende meneer niemand tegengekomen die ons vragen ging stellen. Gister nog in het bos geweest en we zijn meerdere paarden tegengekomen.
Het mag in ieder geval wel duidelijker, want boswachters weten ook niet altijd wat ze ermee aanmoeten. Als je de naam van een medewerker van lnv hebt zegt dat nog niet alles. Het beste kun je gewoon de naam van de milieu-agent hebben die je zelf gezegd heeft dat wat jij doet wel moet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 07:57

Dit zijn de regels zoals vermeld op de site van het ministerie van LNV betreffende eenhoevigen in compartiment A:
Citaat:
Eenhoevigen
Eenhoevigen zijn paarden, pony's en andere paardachtigen.

Vervoer van eenhoevigen van of naar een bedrijf waar (ook) AI-gevoelige dieren aanwezig zijn, is verboden. Ook vervoer over de openbare weg zonder vervoermiddel is verboden. Paardrijden is in dit gebied dus niet toegestaan als het paarden betreft die afkomstig zijn van een bedrijf waar ook AI-gevoelige dieren aanwezig zijn.

Markten, verkopingen en veilingen, tentoonstellingen, keuringen en andere evenementen met eenhoevigen zijn in de compartimenten A en B geschorst. Deelname aan dergelijke evenementen is verboden.

Eenhoevigen mogen wel rechtstreeks worden vervoerd van een bedrijf waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn naar een slachthuis in compartiment A of B, of naar een bij het bedrijf behorend weiland in compartiment A of B. Voor dit toegestane vervoer geldt een speciaal protocol.

Daarnaast mogen eenhoevigen van een bedrijf waar AI-gevoelige dieren aanwezig zijn worden vervoerd naar een stal op een bedrijf waar geen AI-gevoelige dieren aanwezig zijn. Voorwaarde is wel dat het vervoer binnen de compartimenten A en B plaatsvindt.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:53

bij ons op stal vliegt er een hoop pluimvee rond, maar bij mij thuis ook. Mussen, merels, duiven, eksters, een hoop kraaien................ ik zie niet waarom gezonde kippen dan geruimd moeten worden. Het slaat werkelijk nergens op.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:54

Vanaf afgelopen donderdag mocht niemand uit de compartimenten Gelderse Vallei, en (midden?) Limburg het compartiment uit en waren alle evenementen (dus ook ponyclubs ed) afgelast/ gesloten.
Sinds dinsdag is de ponyclub echter weer open, alleen zijn alle hippische evenementen hier volgens mij nog steeds afgelast, en sommige maneges nog gewoon dicht. Dit gold ook voor mensen zonder pluimvee. Je mocht volgens mij wel naar buiten, maar dan geen andere paarden tegen komen (?).
Het is allemaal heel vaag en verandert per dag.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:11

dus ik rij illegaal buiten Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:19

Desiree schreef:
bij ons op stal vliegt er een hoop pluimvee rond, maar bij mij thuis ook. Mussen, merels, duiven, eksters, een hoop kraaien


Als je gewoon de site van LNV naleest dan zie je wat er onder AI gevoelig pluimvee wordt verstaan, daar vallenmussen en merels dus niet onder Gaaaap . Door dergelijke uitlatingen ontstaat er alleen maar meer onduidelijkheid.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:22

Jippie"]
[quote="Desiree schreef:
bij ons op stal vliegt er een hoop pluimvee rond, maar bij mij thuis ook. Mussen, merels, duiven, eksters, een hoop kraaien


Als je gewoon de site van LNV naleest dan zie je wat er onder AI gevoelig pluimvee wordt verstaan, daar vallenmussen en merels dus niet onder Gaaaap . Door dergelijke uitlatingen ontstaat er alleen maar meer onduidelijkheid.
[/quote]
maar ze kunnen het toch even goed meenemen als paarden en mensen? nog beter zelfs, omdat ze kunnen vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:53

Een virus kan door alles verspreid worden, ook door de wind.

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 15:49

Heb net een paard gekocht en hij komt 2 mei naar ons toe. Ben blij dat ik in compartement d zit:D

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 17:44


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:14

Desiree schreef:
bij ons op stal vliegt er een hoop pluimvee rond, maar bij mij thuis ook. Mussen, merels, duiven, eksters, een hoop kraaien................ ik zie niet waarom gezonde kippen dan geruimd moeten worden. Het slaat werkelijk nergens op.


Wat wel heel erg krom is:
Postduiven mogen vrij rondvliegen (! legaal!!!!!), maar duiven die voor consumptie bestemd zijn vallen wel onder de AI gevoelige dieren.
Geen van beiden zijn geent tegen dit virus.

Rarara hoe zit dat nu weer?????????????

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:27

ik heb ook die lijn gebelt en mocht voorlopig gewoon buiten rijden. wel niet met een grote groep. Maar van die site snapte ik ook niks dus heb ik maar even gebelt.
Volgens mij zit ik in compartiment E, maar wij wonen in de buurt van de grens dus weet ik het niet precies. Het plaatje was namelijk niet echt duidelijk...

FaithLover
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 19:07

Hallo!
ik weet het ook niet meer, maar dat zei de boswachter, maar goed ik snap er echt helemaal niks meer van! daarom ben ik vandaag maar gaan springen! Haha! oja nog een p.sje: ik heb een foto van mn pony, maar die is blijkbaar te groot!?! ik zou echt niet weten hoe ik deze kleiner moet maken :S nouja..kusjes roos