Ivanka heeft koliek...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Ivanka heeft koliek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 19:44

Vandaag ging ik rond 4 uur naar Ivanka toe, ik kwam bij dr wei aan en normaal staat ze helemaal achterin te grazen, nu lag ze vooraan in de wei op het zand..
Toen dacht ik er nog niet veel van, misschien lag ze wel gewoon te rusten, want ze stond ook gelijk op toen ze me zag.

Halster omgedaan, wei uit en ze stapte veel harder als normaal, in de melkschuur bij de koeien gezet en ik ben gaan poetsen.
En ze deed echt zo raar, ze wilde helemaal niet stil blijven staan. Heel de tijd ook dr hoofd omlaag, opeens was de energie eruit die er normaal wel in zit als ik haar aan het poetsen ben. Dan is ze helemaal gefocust op de mensen die aan het fietsen zijn etc.
Toen was ik aan de rechterkant aan het poetsen, bij dr flank en opeens wilde ze weg. Maar ik heb zo'n lief paard die stil blijft staan als je 'Heela' zegt Lovers Dus ze bleef staan. En toen begon ik al lichtelijk bezorgd te worden: zou er dan toch iets aan de hand zijn, normaal doet ze zo niet, normaal heeft ze veel meer energie in haar...

Na het poetsen nog geprobeerd of ze dr appel op wilde eten... Nee, ze wilde de appel niet, terwijl ze normaal al helemaal 'gek' (op Ivanka's manier; kusjes geven enzo Haha!) word als ik alleen maar 'appel' zeg. Nu wilde ze me niet eens een kusje geven toen ik de appel pakte...
De appel maar aan de kalveren gegeven, waren die ook weer blij Knipoog Ik Ivanka terug in de wei gezet.

Toen werd ik alleen maar bezorgder, want ze ging allemaal heen en weer lopen, met dr voorbeen schrapen. Ik mezelf nog hoop inpraten, want ze rolt vaak, nadat ik haar heb gepoetst. Maar ze ging liggen...
En dat doet ze normaal nooit als ik erbij ben, ik kan er wel bij gaan zitten als ze al ligt, maar ze gaat niet liggen als ik erbij sta.
Ik ging in dr stal kijken, en ja hoor, de mest was dun... Ik eerst de stal nog uitgemest om Ivanka nog even goed in de gaten te houden, maar ik was echt gewoon zo zeker van mn zaak. Ik voelde en ik zag gewoon aan haar dat ze zich niet lekker voelde...

Ik naar de buurman gelopen (de dierenarts dus Knipoog) en die kwam gelijk mee, echt handig als er een DA naast je woont joh! En toen we bij de wei aankwamen, lag ze helemaal plat.
Ik ernaartoe met mn halster, maar ze deed haar hoofd niet omhoog en ze lag echt zo vaag met dr ogen te knipperen en met dr mond te bewegen Scheve mond Toen maar een tik op dr neus gegeven, toen hield ze op met dr ogen zo raar te knipperen en dr mond te bewegen. En kon ik het halster aan doen..
Toen wilde ze niet omhoog komen, DA moest even komen helpen om haar overeind te krijgen. En toen ze uiteindelijk stond, wilde ze eigenlijk het liefste weer gaan liggen. Maar dat mocht natuurlijk niet van ons...

DA eerst de temp. opgemeten, was 37.5 graad.
Toen hartslag, die was wel wat hoger als normaal zei hij, 60 namelijk...
Daarna ging hij aan de linkerkant bij dr flank zo tikken met zn vingers en met de stetoscoop (of hoe zo'n ding ook heet) luisteren of er gas zat. Maar daar zat geen gas zei hij...
Naar de rechterkant om te luisteren of er gas zat en ik zag het al aan Ivanka's hoofd, daar zat het niet lekker. Toen begon ze ook nog eens met dr staart te slaan en met dr achterbeen, dus ik vroeg aan de DA of daar de gas zat. En ja, bij de blindedarm zat gas..
Dus hij ging een spuitje halen en ik bleef bij Ivanka. Weer wilde ze gaan liggen, ze ging hangen, schrapen met dr voorbenen. Ik ben toen maar een beetje gaan stappen, stilstaan wilde ze toch niet...
Toen kwam de DA weer terug, met de spuit. Was nog een hele moeite om de spuit er uiteindelijk in de ader te krijgen, maar het lukte uiteindelijk. Toen heeft ze dat spul gekregen (weet niet hoe dat heette) en moest ik met haar gaan stappen en dan zou het niet lang meer duren voordat het zou gaan werken.

Dus ik ging stappen, kreeg ook het idee dat ze rustiger werd, ze bleef de hele tijd mooi naast me lopen, begon alles weer goed in de gaten te houden, ze werd opeens weer veel allerter.
DA zei toen dat ik haar wel terug in de wei kon zetten, maar als ze weer ging liggen, moest ik weer gaan stappen.
Ik Ivanka weer de wei in gedaan, en ze ging gelijk dr stal in om te plassen. Ik hoopte dat het gas er ook wel bij uit zou komen, maar nee... dat kwam niet..
Ivanka liep dr stal weer uit en ging op zoek naar wat gras, dus ik kreeg de indruk dat ze zich weer een stuk beter voelde, want de hele tijd at ze eigenlijk liever niets dan iets.

DA ging weer terug naar huis, ik ging Ivanka een kleinere wei geven (omdat het zo goed als zeker door het jonge gras kwam).
Heel de tijd bleef ze eigenlijk heel normaal, toen kwam de DA nog even bij hem vanuit de tuin kijken hoe het allemaal ging (de tuin van de DA grenst aan de wei van Ivank Knipoog). En opeens ging ze weer liggen, dus ik weer het halster gepakt, weer gaan stappen...
Weer dacht ik dat het beter ging, ik weer terug de wei in en het ging ook weer beter... even dan toch...
Na een kwartier werd ze weer onrustig, toen zei de DA dat ik maar beter gewoon naar huis kon gaan, hij zou wel een oogje in het zeil houden. Als het alsnog mis zou gaan, belde hij me.

En ze rolt niet ofzo, ze gaat gewoon op dr zij liggen...

Zometeen ga ik weer terug naar dr, even weer checken hoe het gaat. En dan breng ik jullie weer op de hoogte!!

Sanne

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:49

sterkte voor ivank,
da's bes wel raar,
m,aar als baasje van je eigen paard merk je het wel meteen als er neit goed zit...
Da's wel handig!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:07

Heel veel sterkte voor Ivank, ik duim voor je dat het goed komt!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:15

Het schijnt dat heel veel paarden de laatste tijd koliek hebben. Die van ons gister dus alle drie in stereo. Synchroon hangerig zijn vandaag en maar hopen dat de buscapam en de ??? hun werk gedaan hebben en ze geen rare dingen meer eten.
Mijn KWPNer kreeg vroeger altijd lichte krampkoliek als hij voro het eerst op het eiwitrijke gras mocht. Nu staat er bij ons nog nauwelijks gras, maar misschien dat Ivanka daar een beetje last van had?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:19

De DA zei idd dat het een beetje krampkoliek was, maar dat ik er (gelukkig) vroeg bij was...
Nu maar hopen dat ze zometeen weer 'normale Ivanka' is als ik er kom...

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:25

heel veel sterkte meid! we horen het wel weer, toch?

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:38

Jullie horen het zeker weer Knipoog

Ik ga nu weer even kijken bij dr, zal vragen aan mn zus of ik de digi mee mag nemen, zien jullie ook hoe ze eruit ziet... Scheve mond

Wish me luck! Party!!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:49

Heel veel sterkte!
Vervelend is dat he om je paardje zo te zien?
Dikke knuffel voor Ivanka en voor jou Ach gut

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:10

Wat handig die va die bij Ivank woont Haha!
Balen voor Jullie hoor, sterkte!

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:27

Jeetje wat een verhaal weer..
Hopelijk gaat het nu weer wat beter met Ivanka..
Sterkte ermee! Echt niet leuk is dit..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 21:27

Ben net dus bij Ivank geweest Lachen

En aan de Lachen - smiley zien jullie natuurlijk al dat ze alweer een stuk beter is!! Zal niet zeggen dat ze al voor de volle 100% beter is, maar toen ik eraan kwam stond ze in haar stalletje hooi te eten en gaf ze me een kusje toen ze me zag Lovers That's my girl!!

De DA was toen toevallig ook in de tuin, kwam weer even kijken hoe het ging en hij zei dat hij tussendoor nog even was geweest om dr hartslag op te meten, was toen al een stuk gedaald. Vond ik ook heel aardig van hem, maar ja... hij verdient er ook alleen maar geld aan Haha!
Vind het iig wel een geruststelling dat hij ook een beetje op Ivank let Party!!

Ik kan iig weer slapen vannacht... *LOL*

Ben echt zooo blij dat het nu een stuk beter gaat! Op zulke momenten merk ik pas echt dat ik heel veel van haar houd!! Lovers

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:58

Fijn dat het weer beter met haar gaat......
Is toch altijd angstig......en zo onzeker Scheve mond
Gelukkig dat je de DA zo dichtbij hebt wonen.......

Heel veel beterschap voor Ivanka, en hopelijk is ze morgen weer helemaal de oude Pling

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:45

Fijn dat ze weer zo is opgeknapt zeg, schrok van de titel!

Die buurman is wel handig! Haha!