Groot verschil in voer drachtige merries!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 11:40

Ik heb mijn merrie vanaf 3 maanden voor de bevalling merriebrok gevoerd. Ik ben van mening dat je het veulen in positieve zin laat groeien al in de baarmoeder, als je goed voert. En onderhoudsbrok dekt de lading niet, in mijn visie. Het houdt je merrie vol, maar merriebrok is beter.
Ik voerde pas in de laatse maand van de dracht ongeveer 1 kg meer dan ik daarvoor altijd deed met gewone brok. Hooi heb ik hetzelfde gelaten, daar zit bij mij toch niet zo heel veel in, het is hooi van natuurweide.

Nu het veulen er is (15 dagen), krijgt de merrie ongeveer 150% van haar normale portie, in merriebrok. Het veulen floreert naar wens, ziet er een beetje gevuld uit zonder dik te zijn. De merrie ziet er prachtig uit, ze is niet dik, maar zeker niet ingevallen, zoals bovenstaande foto. Door het geven van het juiste krachtvoer houdt je ze ook in de bovenlijn in goede conditie. De merrie is maar een paar dagen magerder geweest, toen ze thuiskwam van 3 dagen kliniek...typisch geen merriebrok gehad daar...

Ik ben heel tevreden over de manier waarop beiden eruit zien op het moment. Merrie nog in mooie conditie, veulen heerlijk fris. En beiden absoluut niet te dik (dat is funest).
Merrie krijgt nu ongeveer 4, tot 5 kg Havens merriebrok per dag, en idd, onbeperkt hooi van natuurweide.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 13:52

Toch, dat wat de merrie niet heeft, zal het veulen ook niet tot zich kunnen nemen. Een merrie die weinig calcium enzo krijgt in haar normale onderhoudsvoer, zal het niet aan het ongeboren veulen af kunnen staan.
Vandaar, voer voor het veulen, niet voor de merrie.
Beetje hetzelfde als wat Sjuimpje zegt, maar net iets anders.

Je kan dmv van voeren oid het veulen niet groter laten worden dan genetisch is vastgelegd, maar je kan wel maken dmv goed en passend voeren, dat je veulen zo optimaal gezond en sterk mogelijk wordt.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ikkedus, Indy_Mouse_9, LuckyReining, merrylegs, Nina1999, Phonix en 158 bezoekers