3 tegelijk ziek!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

3 tegelijk ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 07:08

Gistermiddag toen we de paarden uit het bos gingen halen stonden Joop en Vol gewoon te slapen, alleen Patent lag, met z`n hoofd vooruitgestrekt en we kregen hem niet zo makkelijk omhoog.
Ik had de andere 2 al vast en Patent wilde niet lopen, Laudine zei dat ik maar vast moest gaan en tegen pappa moest zeggen dat hij de DA moest bellen, toen ik voren was en de paarden in de stal had en ik achterom keek was Laudine er met Patent. Ze dacht dat de DA ook nog wel even kon wachten, dus ik heb gewoon pappa gehaald.
Die kwam naar buiten en we zagen eigenlijk niet zoveel vreemds aan hem, hij had een wat hoge hartslag en ademhaling en hij wilde niet eten Scheve mond
We dachten, we kijken het wel even aan, nou zodra hij in zijn stal kwam zakte hij door zijn benen en ging helemaal plat liggen. Toen gingen we met hem in de bak stappen, Laudine (of pappa) zag dat Joop ook niet meer at van zijn hooi, als joop niet eet is er echt iets helemaal mis...
Dus ik ging met Joop ook in de bak stappen en pappa belde de DA, de enige die nog lekker stond te eten was Vollie...
Maar kort daarop ging hij ook liggen, het was echt heel erg vreemd...
Dus had pappa Vollie losgelaten in de bak, maar na 5 min ging hij weer liggen, dus deed hij er een touw aan en ging ik maar met 2 stappen. Patent en Joop waren ook heel erg suf. Toen de DA er was heeft hij eerst naar Patent gekeken, ook hij begreep niet wat hij had, wel ontdekte hij dat hij geen darmgeluiden had en dacht daarom dat hij koliek had, maar wat precies wist hij ook niet. Toen heeft hij hem een darmverslapper en een pijnstiller gegeven en op stal gezet. Joop had hetzelfde, alleen nog een beetje darmgeluiden. Bij Voltrack leek het het minst erg, maar Vollie had 38.5, dat is toch tegen koorts aan?
Ze hadden allemaal hoge ademhaling en hartslag, maar wat ze exact hadden, het is een raadsel. Mamma is achter gaan kijken of er iets giftigs stond of iets waar ze heel veel aan hadden geknaagd maar ze heeft niks vreemds gevonden. Ik ga zo naar ze toe, gisteravond hadden Joop en Vol allebei koorts, maar ze hadden allemaal weer darmgeluiden. Heel erg vreemd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 07:56

Bah wat eng! Lijkt er inderdaad op alsof ze wat verkeerds hebben gegeten. Hoe is het vandaag met ze?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:20

Voltrack en Patent willen alleen een beetje hooi knabbelen, zien er verder wel lekker wakker uit. Jopie lijkt vrijwel helemaal de oude (beetje lamlendig misschien, maar hij eet z'n eten tenminste op).
Ze blijven nu dicht bij huis zodat we ze de hele tijd in de gaten kunnen blijven houden. Als het vandaag niet verbeterd vrees ik dat we weer de DA kunnen bellen... Ondertussen halen we hun speelwei leeg. Alles wat maar giftig kan zijn gaat eruit.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:24

ja, dat is goed idee. het was vast wel even schrikken. vanaf dat mijn paard ook maar iets raar heeft of doet, zit er al mee in en ga ik meteen raad vragen in de stal. er mag mijn keppebol niets overkomen.

moet echt eng zijn. blij dat het al wat beter gaat.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:26

Dat lijkt me geen fijne 'ontdekking'. Sterkte ermee. Ik hoop dat ze snel weer de oude zijn!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 10:03

He gatsie, daar heb je idd niets aan. Bij ons in de wei stonden Jurga, Voice en Harald een aan struik buxus te trekken en we hebben geen idee hoe die struik in de wei kwam.... Boos!

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 19:01

Nou, vandaag stonden ze met zijn allen suf in de bak, maar dat kan ook door de hitte komen. Ik denk dat ze wel weer beter zijn, maar we blijven natuurlijk opletten...
Hopen dat het niet weer gebeurd!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:07

Ik weet niet of dit het is hoor maar mijn vorige pony heeft een keer water dat al een tijdje stilstond gedronken, en dus waarschijnlijk verrot was, en daar was hij toen ook ziek van geworden. Ook koliekachtige verschijnselen. Kan dat? Misschien dat ze uit een bak oud water of een slootje met weinig water hebben gedronken? Met dit warme weer wordt water snel vies namelijk.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:18

Als je ze alle drie tegelijk zo uit het land haalt, dan zou je idd zeggen dat ze allemaal van hetzelfde ziek zijn geworden. Beterschap voor de jongens!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:24

sterkte voor de paarden,
ik vermoed dat ze allemaal van hetzelfde ziek zijn geworden.
Is er geen aardappelwei in de buurt?
Want die dingen zijn giiiiiiiftig!!!!
(dat heb ik eens meegemaakt, dat een paard iets van en aardappelplant had gegeten... we hadden bijna afscheid mogen nemen van hem...)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 19:51

Nee, ik denk echt dat het digitalis geweest is (hoewel er nauwelijks staat en het niet aangevroten lijkt te zijn). Het kan ook iets anders giftigs zijn geweest want ze waren echt zo stoned als konijnen. Joop kan er iets beter tegen (dikke vetzak), dus die is redelijk normaal, maar die arabos staan echt als zombies voor zich uit te kijken.
Aardappels zal het niet zijn, we wonen midden in het bos op het klapzand, geloof niet dat aardappels daar groeien... gras in de wei wil ook al neit zo (vandaar de kale bende in hun speelwei, gaan ze uit verveling rare dingen doen). Vandaag zijn ze maar niet naar achter gegaan, alleen in de bak met een berg hooi. Want dat aten ze wel. Vanavond aten ze ook biks, maar verder niet van hun pulp of gewelde haver...
Morgen weer een dag en ik hoop maar dat ze dan iets beter zijn, want dit is echt heel erg wazig.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:36

kijk ook even de zak bix (als ze die krijgen) na. Wie weet heeft ie op een verkeerde plek gestaan of is nat geworden waardoor er schimmel in is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:43

Kan het niet zo zijn dat een goed bedoelende buurtbewoner er tuinafval met giftige planten erin in de wei heeft gegooid.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 06:42

Het ligt langs het openbare bos en ik heb weleens gezien dat iemand die door het bos liep zijn hand over het hek stak en ze probeerde te aaien dus het kan wel zijn dat iemand ze heeft gevoerd... Bijna het hele stuk hebben we een wit draadje op ong. een meter voor dat hek zodat er niemand bij hun kan, maar er ziet ook een hekje in waar we weleens met de paarden doorheen gaan en daar zit dus op ong. een stuk van 2meter geen lint, daar kunnen mensen aan ze zitten.
Van dat water, dat zou ook nog kunnen, ze hebben een bak met water daar staan die we altijd bijvullen maar misschien is het toch verrot...
Het blijft heel erg vreemd.

Xsara
Berichten: 383
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 09:14

Wel ik hoop dat het snel beter met ze gaat en dat jullie er nog achter komen waarvan het wel niet kan zijn.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 10:28

Anders hang je een bordje met "Niet voeren AUB", op de plek waar mensen wel bij kunnen komen, misschien helpt dat.