Waarom wordt een barok paard niet graag in de dres

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:19

Precies ponyzotje, het zijn gewoon 2 totaal verschillende types met totaal verschillende doeleinden.
Een (bvb) Anda is gefokt voor KLASSIEKE hoge school. Dat is veel verzamelen en nauwelijks verruimen. Ze kunnen dus wel verruimen maar meestal niet zo goed als een KWPN'er die erop gefokt is.

Een WPN'er is voor de sport , en de Anda voor de klassieke rijkunst. Net zomin dat je een WPN'er een perfecte capriole zult zien maken zul je een Anda zien verruimen als het beste GP paard.

Jarenlang wordt er in Spanje gefokt met als doel de hoge school sprongen ed. (die voortkomen uit Piaffe, levade etc.) Allemaal stuk voor stuk verzamelde oefeningen dus. De WPN wordt echter al van zijn beginperiode gefokt met het oog op "moderne dressuur" waar verruimen een heel belangrijk onderdeel is.
De hoge school staat ook bekend om zijn sprongen , en de reden waarom een Anda dat zo goed kan is door zijn onwaarschijnlijk talent voor verzamelen. (wat de basis is voor de hoge school)

Uiteindelijk kun je een Anda niet vergelijken met een WPN'er. Dat is net hetzelfde als een Haflinger met een Arabier vergelijken. Beide kunnen leuk lopen maar de Arabier zal niet de bomen in het bos gaan trekken zoals een Haf , en de Haf zal niet de 1.60km afleggen als een Arabier.

Elk type en ras heeft zijn eigen plus en minpunten , soms heb je mazzel en heb je een goedveruimende Anda of een talentje in het verzamelen WPN'er. Maar beide zijn oorspronkelijk gefokt waar ze in de eerste instantie zo goed in zijn.

Begrijp me overigens niet verkeerd , ik zie een Anda dolgraag ergens performen. Net zo goed als een WPN'er die een prachtige GP proef aflegd. Maar hoe je het ook draait of keert , ze zijn gewoon totaal verschillend.



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:26

Marijn4045 schreef:
Tuurlijk is het zo dat paarden verschillen in aanleg, maar dat kan je nooit gebruiken als excuus in de ring! Ook niet elke KWPN-er heeft een geweldige uitgetrekte draf, daar hoor je toch ook niemand over.


Tuurlijk niet , en dat probeer ik hier nou ook duidelijk te maken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:07

Bonfire had overigens ook maar een baggere stap , die haalde z'n punten echter wel weer op in andere onderdelen en heeft daar Olympisch goud mee behaald. (en nog meer ook)

Als een Anda dus netjes wordt voorgebracht (zoals ik persoonlijk vond van Raphael Soto in Jerez) zal hij heus de punten krijgen die hij verdiend.
En dan moet je de straffe punten van zo een paard weten te brengen. Deed Anky immers ook.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:24

Even tussendoor , enkele foto's van "strekkende" Anda's

Deze krimpt 10 cm door zich zo te verlengen
Afbeelding


Afbeelding

Voor mij is dit een wegvliegend achterbeen Nerd

Afbeelding

En deze staat onder z'n voorhoef (*volgens mij probeert ie zich aan z'n oksels te krabben met z'n achterbeen Schijnheilig *)
Afbeelding

Ok , van een foto kan je niet zien zoals het paard in het echt loopt. Maar ik vind dat je van een foto een hele goeie indruk kan krijgen (al dan niet een slechte)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 21:42

Ik geloof dat ze die laatste beter hoefschoentjes aan geven anders trapt ie z'n ijzer af en z'n koten kapot.

Heb ik overigens een vraag over->
Een jong paard loopt vaak zo omdat hij z'n evenwicht nog niet heeft. (toch?)
Zijn er paarden die constant zo lopen? En zo ja, is dit dan een "gebrek" of net een pluspunt?
Een paard in de dressuurring kan immers geen beenbescherming aan en zal zich daar dan dus ook flink bezeren ... Of is het puur rijtechnish? Of nog iets anders?

Kortom , leg het me is uit! Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 23:03

Het gaat niet om de waarde of juiste benaming maar om het Barroke paard in het algemeen.

Lees even het topic nog eens door , snap je beter waarover het gaat Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 23:24

Huertecilla schreef:
Inderdaad, lees het topic inderdaad even door, want mijn eerste antwoord ging daarover en ik haakte alleen in op de eerder off-topic discussie in dit topic.



Bwaha , zat ik er even naast Haha!

Maar je mag helemaal niet off-topic gaan hoor volgens de boktregels Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 00:00

regien schreef:
Tja was Anky ook gelijk in haar eerste jaar Olympisch Kampioen???


Nee toen was ze aan de stap van Bonnie aan het werken Tong uitsteken

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:30

Ik ben het helemaal eens met DinkeyGirl

In Wenen zitten ze met hetzelfde "probleem" , men wil een frisse wind door de stallen doen waaien maar daar moeten zun eigenlijk niets van weten ...
Die Spanjaarden rijden hun paarden ook op de Klassieke manier , en dat word om te beginnen nu geeneens meer gevraagd op wedstrijd. De normen liggen anders.

Barokke paarden hebben hun min en pluspunten net zoals elk ander ras. Rijtechnisch is veel op te lossen , als je zulke paarden dus ook gaat trainen op de "moderne" manier zullen het net zo goed fijne paarden zijn.

Ze zijn overigens bezig om het ras te verbeteren. Jarenlang moest een barok paard zoveel mogelijk galoppasjes op zo min mogelijk afstand afleggen. Voor het doel waar deze paarden in eerste instantie zijn gefokt zal het ongetwijfeld nodig zijn geweest. Maar nu dat het barokke paard populair is aan het worden en zijn opmars maakt in de sport dient het fokprogramma ook aangepast te worden en dat is heel moeilijk als je te maken hebt met conservatieve oude mannen die NIET open staan voor vooruitgang (vroeger was alles immers "beter" en zo moet het blijven ook )

Er zijn heus wel rijtypischere barokke paarden , en dan denk ik aan die van Dinkey. Ik vind haar hengst niet te vergelijken met die dikke nekken hengsten van het oude model. Mààr dat kan ook veel (is het niet alles) te maken hebben met het verschil in traingsmethode.

Er zijn "jonge" fokkers die open staan voor vernieuwing binnen het ras. Het zal nog jaren duren maar uiteindelijk zal het barokke paard net zo sterk staan als een WPN'er. Mits een goed fokbeleid én een goed traingsprogramma (een "modern" zeg maar)
De KWPN'er is immers ook niet op 1 dag gefokt en opgeleid.

Ik geloof er dus wel in , mits ze het fokprogramma 180° draaien , sterke punten van het paard houden en de slechte verbeteren.
En dat kàn.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:33

Samsam"]
[quote="Loolapelooza schreef:
.


Er zijn "jonge" fokkers die open staan voor vernieuwing binnen het ras. Het zal nog jaren duren maar uiteindelijk zal het barokke paard net zo sterk staan als een WPN'er. Mits een goed fokbeleid én een goed traingsprogramma (een "modern" zeg maar)
De KWPN'er is immers ook niet op 1 dag gefokt en opgeleid.

Ik geloof er dus wel in , mits ze het fokprogramma 180° draaien , sterke punten van het paard houden en de slechte verbeteren.
En dat kàn.


Kijk, het speerpunt was niet of de barokke fokkerij zo kan veranderen dat het goede dressuurpaarden zou kunnen gaan leveren (misschien wel, de tijd zal het leren) maar of de barokke paarden van NU fysiek op het HOOGSTE niveau mee kunnen
[/quote]

Ok , ik prpbeer nog een keer maar nu duidelijker Haha!

Het probleem is dat de beste producten over het algemeen in het land van herkomst blijven (is ook normaal) en gezien dat ze daar rijtechnisch over het algemeen een enorme achterstand hebben krijgen die beste producten ook niet de kans om zich naar behoren te ontwikkelen en hun eigenschappen goed tot hun recht te laten komen die misschien niet enkel uit verzamelde oefeningen bestaan.

Wat ik dus op de moment denk is dat de Spaanse fokkers en ruiters te conservatief zijn en hartstondig blijven vast houden aan de oude manier , zowel fok als RIJTECHNISH gezien.(nee , ook niet allemaal Gaaaap Haha! ) Waardoor het paard misschien gewoon niet tot zijn recht komt zoals het hoort.

Het lijkt me logisch dat ze in Nederland niet met een topproduct rijden , dat doen de Spanjaarden wel en , kort door de bocht gezien , doen ze dat misschien gewoon nog verkeerd.

Training doet immers veel , en als je niet goed kunt verruimen hoeft dat nog niet meteen je hele proef te bombarderen.
Matig verruimen en top verzamelen , of krachtig verruimen en "matig" verzamelen. Ik denk dat er genoeg toppaarden zijn die sommige onderdelen niet naar believen beheersen of er het super talent voor hebben die toch goed presteren door de andere onderdelen waar ze in uiblinken.
Maar dan moet je hun grootste talent ook wel weten ontwikkelen en dààr schort het in Spanje nog aan.
In "onze" landen rijden ze anders , dat zie je ook aan de Anda's (kijk maar naar Suevo van DinkeyGirl) maar met een matig paard zal je nooit GP rijden en de paarden waar dat misschien wel mee kan die blijven in het land van herkomst.
En zo zijn we terug bij paragraaf 3 Haha!

Bonfire kon bijvoorbeeld bagger stappen , mààr haalde wel Olympisch goud (heeft Anky ook veel moeite gekost om die stap al bij al toch nog zo "goed" te krijgen.)
Een Anda kan volgens mij genoeg verruimen om daar genoeg op te scoren en zal zijn verloren punten wel ophalen in wat hij zo goed kan (mits rijtechnisch goed ontwikkeld) verzamelen ...

Dus misschien dat het paard Fysiek wel in staat is om op het hoogste niveau mee te draaien maar zijn de ruiters daar dat gewoon nog niet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:23

Nina, 1 woord->

jep Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Camino_S, ElinaSK, Hemellichaam, Karintich, Lucia88, MaanNaam, Marcato, Shinedown, Tieme, Titsia, vikawiek, Wopkebrok, Yentaah, Zinzi_jewel en 122 bezoekers