De bende van Witten bij de hoefsmid

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

De bende van Witten bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 12:31

Wat een stel zeg sjongejongejonge
Vraag me af of Sander de hoefsmid nog een tweede keer terug wil komen, maargoed, zal bij het begin beginnen.

Om 5 uur vanochtend Gaaaap waren er al 2 dames op pad om de 4 Welshjes te pakken te krijgen, zodat ze naar stal konden alwaar de hoefsmid zou komen om 9 uur. (kijk even naar het verschil in tijden, maargoed *LOL* )
Om 7 uur vanochtend heb ik de mede-bijrijdster dan bij huis opgepikt en samen zijn we naar het weiland gefietst.
Er stonden nog 3 Welshjes, dat betekende dat er in de afgelopen 2 uur al 2 hengstjes richting stal waren vertrokken Haha!
Met het derde hengstje stonden ze bij het hek van het land te touwtrekken, daar zijn we met zijn 4-en nog een uur mee bezig geweest om hem uit het land te krijgen maar toen ging ook die richting stal.

Hoefsmid kwam ook al snel.
Hij begon met Tai Beau (redelijk braaf) en Yaris (braaf).
Daarna was Tinka aan de beurt. Ik was natuurlijk razend benieuwd wat de smid van haar (gescheurde) hoeven vond. Hij vond het wel meevallen, scheuren zijn niet diep, ijzers vond hij niet nodig (met nagelen vererger je het probleem alleen maar).
Hij heeft de hoeven keurig bekapt, die rare platpoten zijn weg, ze heeft nu een hele mooie vorm hoefjes, achter heeft hij van een scheur de druk afgehaald door hem uit te vijlen en een kleine inkeping te maken.
Ik herkende haar voeten niet meer terug, zo goed!! Rijden was ook geen probleem volgens hem en we hoeven niet bang te zijn dat het verder scheurt. Helemaal opgelucht dus, ben helemaal blij. Hoef me eindelijk geen zorgen meer te maken.

Daarna heeft hij nog een stel strontvervelende paarden en welshjes gedaan. Twee ervan zijn weer op stal gezet omdat ze niet wilden meewerken en finaal door het lint gingen. Hoefsmid heeft een flinke knauw in zijn schouder gehad en zag een paar flinke gerichte trappen van een welshje zijn kant opkomen. Geen land mee te bezeilen.

Dan de Gelderse merrie waar ik zo gek mee ben. Beest is 19 jaar, heeft afgelopen januari een miskraam gehad, is hoefbevangen geworden en loopt sindsdien kreupel. Eigenaar was er eerst niet dus ik had het paard vast, hoefsmid schrok zich kapot van de hoeven. Een en al kneuzing, en je kunt je dus voorstellen dat ze niet zo braaf was, maaien met de voorbenen en de lucht in...Maargoed, ook die zien er weer netjes uit, je moet er wat voor overhebben.

Kortom: een hoop geknok en ge-etter vandaag op stal, Sander had het in maanden niet zo erg meegemaakt zei hij Bloos Ik schaamde me eerlijk gezegd wel een beetje, ik ken hem al behoorlijk lang, hij deed IJsco altijd en doet Pliva nog steeds. Hij zal wel denken...waar ben ik nu in terechtgekomen *LOL* Denk ook niet dat het alleen aan de paarden ligt, maargoed, alles staat er weer netjes bij en ze kunnen er weer een tijdje tegenaan.

Ben ontzettend blij dat Tinka d'r hoeven nu eindelijk eens goed aangepakt en bekeken zijn.
Laatst bijgewerkt door Cody op 04-04-03 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:39

Die hoefsmid zal blij met je zijn Haha!
Je was toch maar niet om 5 uur gegaan (toen je dat gisteren zijn dacht ik aan 5 uur in de avond eerlijk gezegd....). Slim!

Gelukkig zijn ze allemaal iig een keer gedaan! Sommige mensen laten dat flink 'versloffen'.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:41

Yes!! Eindelijk!! Nu hoef je je geen zorgen meer te maken over haar voetjes, dat zit wel goed. Kun je gerust gaan trainen

Wat een draken die welshjes zeg! Schandalig, ik snap goed dat je je schaamt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 12:48

Nou 1 Welshje was zo strontvervelend (die van Nienke) en die is dus zonder pardon de stal weer ingestuurd, net zo als de zwarte Darnels die ik laatst op ITP had gezet.

En het jongste Welshje staat nog steeds in het land met een halstertje om zijn nek (al weken) die krijgen we niet eens te pakken.
Gaan we dus zo nog weer achteraan. Hoefsmid is dan wel weg, maar hij moet een maandje naar stal toe om wat makker te worden.
Ben benieuwd hoe dat zo gaat.

Dat 'laten versloffen' heb je helemaal gelijk in. Het was ook voor de hoefsmid niet een kwestie van 'bijwerken' maar hij moest er gewoon weer vorm aan geven...tja...is al eerder punt van discussie geweest tussen mij en mensen van stal.

Maargoed, Tinka was superbraaf dus die staat er weer keurig bij en daar gaat het me om Knipoog

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:50

Wat een klus zeg ! Op zulke momenten kun je je goed indenken dat het leven van een smid niet over rozen gaat Haha! .

Voorlopig ben je er weer even vanaf !

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:52

Als ze het nou bij gaan houden dan is het de volgende keer niet zo'n ramp.
Succes met je cowboy avondturen van zometeen. Neem een longeerlijn (of meerdere mee) en probeer 'm voorzichting in te sluiten.
(en een grote emmer biks natuurlijk)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:54

Wat een verhaal zeg! Wel fijn dat je hoefsmid de tijd ervoor kon nemen, en dat hij nog terug wil komen! Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 12:56

Sjimmy, zin om te helpen? *LOL*
We zijn al tig keer met longeerlijnen, emmers met eten, zwepen en paaltjes met schrikdraad het land ingeweest maar die kleine etters zijn zo fel en handig...je wordt er niet goed van...
Nog geen 2 turven hoog en je zo het bloed onder de nagels vandaan halen pfff Haha!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:59

Zit die van Dees daar ook nog bij?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:01

Ik herken het helemaal. Weet je wat helpt.
Iemand laten helpen die ze NIET kennen. bixjes mee en hupsate, grijp dat halster.
Op de manege hadden we ook een stuk of 5 van die welsh a tjes. Omdat ik er niet elke dag was en ze mij niet zo goed kenden was ik vaak 'de klos' maar na een paar weken kenden ze die truuk ook.
Ze worden nooit moe, dus rennen tot ze niet meer kunnen is ook geen optie.
Wat op de manege de oplossing was. het hek van de wei open zetten , biks in hun box doen en ze renden zo naar de goede stal, maar dat is denk ik hier geen optie.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:05

Ja die van Dees staat nu nog in het land samen met de allerkleinste Welsh. Ook hij laat zich ineens niet pakken, terwijl ik hem normaal wel kan knuffelen enzo. Maar hij weet dat er iets gaat gebeuren dus wil niet mee. (Dees, voedt je pony eens op!!! Haha! )

Lastige is Sjimmy, dat die van Dees en die kleine dus geen halster omhebben dat je vast kan pakken...en zie die kleintjes maar eens een halster om te krijgen in een groot weiland als ze niet willen Scheve mond Het weiland is zo'n 100 meter van stal af, dus eruitjagen is ook geen optie, dan staan ze op straat *LOL* Misschien dat de stalhouder straks met de trailer even het land in wil rijden, maar net was hij nog niet thuis...

Maargoed, straks poging 2 (voor vandaag dan), we zullen wel zien

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:07

Zet tinka eens langs het hek, misschien dat ze dan meewillen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:09

*LOL*
Ze zijn echt hopeloos, geloof me Lips are sealed

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:11

*zucht* ja dan weet ik het ook niet meer hoor.
Als je in het land gaat zitten met een emmer biks naast je komen ze dan ook niet naar je toe?
(wil best helpen, maar je woont een beetje te ver, ik zal in gedachten bij je zijn Clown *LOL* , zoals wel vaker..... )

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:14

Ja hoor met een emmer biks komen ze wel, maar zodra er een halster in de buurt is wordt het anders *LOL*
Ik had er vanmorgen eentje bij kop en kont gegrepen maar ze kwamen net te laat met het halster aan Haha!
Tja, het moet er heel komisch uitzien vanaf het fietspad denk ik Schijnheilig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:15

Touw om de nek werkt in eerste instantie ook prima! (leg vast een lus in je longeerlijn.....)

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 13:16

Goed ik ga met mijn trukendoos die kant weer op, je hoort straks wel of het gelukt is (en vooral: hoe!!) Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:19

Succes!!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:23

Cursusje lassowerpen?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:38

Cody schreef:
Met het derde hengstje stonden ze bij het hek van het land te touwtrekken, daar zijn we met zijn 4-en nog een uur mee bezig geweest om hem uit het land te krijgen ....(edit).....daarna heeft hij nog een stel strontvervelende paarden en welshjes gedaan. Twee ervan zijn weer op stal gezet omdat ze niet wilden meewerken en finaal door het lint gingen. Hoefsmid heeft een flinke knauw in zijn schouder gehad en zag een paar flinke gerichte trappen van een welshje zijn kant opkomen. Geen land mee te bezeilen.
Kortom: een hoop geknok en ge-etter vandaag op stal....


Ik lees dit toch niet over mijn goedmoedige sulletje [naam verwijderd], toch?

Tjong, feest daar! Maar het zit er weer even op Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:43

O ik lees het al,[naam verwijderd] kwam niet eens..toch een slim beestie Haha!

Ik heb al een halster gekocht, wees gerust, ik zal binnenkort proberen die om te doen...
Gelukkig heeft hij niet van die heel lange krulhoeven, dus een keertje overslaan is geen ramp. Volgende keer beter!

Gaat het niet beter als je die peuterponies op de rug legt?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 13:43

Cody schreef:
Om 5 uur vanochtend Gaaaap waren er al 2 dames op pad om de 4 Welshjes te pakken te krijgen, zodat ze naar stal konden alwaar de hoefsmid zou komen om 9 uur. (kijk even naar het verschil in tijden, maargoed *LOL* )
Om 7 uur vanochtend heb ik de mede-bijrijdster dan bij huis opgepikt en samen zijn we naar het weiland gefietst.
Er stonden nog 3 Welshjes, dat betekende dat er in de afgelopen 2 uur al 2 hengstjes richting stal waren vertrokken Haha!
Met het derde hengstje stonden ze bij het hek van het land te touwtrekken, daar zijn we met zijn 4-en nog een uur mee bezig geweest om hem uit het land te krijgen maar toen ging ook die richting stal.


kan ik niet tellen of jij niet? Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 22:22

Net terug van stal Gaaaap

Okee uitleg: Leonardo (gut we hebben vandaag weer de hele dag Solieto staan roepen Bloos ) wilde inderdaad niet mee, het jongste Welshje ook niet. Jongste ding zou wel naar stal gaan, niet naar de smid. Het derde hengstje was die van Nienke, is dus maar aan een hoefje bekapt en toen weer op stal gegooid. Andere 2 Welshjes waren braaf en deden voorbeeldig wat we vroegen

Maargoed, vanmiddag weer geprobeerd om die van Dees en de kleine te pakken te krijgen, we hebben een kleine kraal afgezet zodat ze niet ver weg konden, maar lukte op geen enkele manier om ze te pakken. Kleine was totaal over de zeik en dan moet je op een gegeven moment stoppen als het niet gaat. Hij was doodsbang en dan kom je toch geen steek verder. Bovendien verliep onze samenwerking niet zo soepel, de een riep bij de kleinste beweging al moord en brand, de ander wilde hem het liefst op zijn donder geven, en zodra Mijanou en ik een stapje verder kwamen ging dat daardoor steeds weer mis. Ik had er dus geen trek meer in.
Zo werkt het niet. Dus Dees, kom het gerust eens zelf proberen, wil je wel helpen, volgens mij moet het op een normale manier niet al te moeilijk zijn Knipoog

Goed, dierenarts is eind van de middag ook nog geweest om te enten, ook weer een grote stresssituatie terwijl de beesten eigenlijk ontzettend braaf waren. Als de DA en ik de stallen inliepen was het per paard in 10 seconden gebeurd. Ik dacht dat ik soms een mietje was, maargoed *LOL*

Lange dag dus, ben net terug en ben behoorlijk gaar. We hadden de drie hengstjes ook nog teruggebracht naar het land, kreeg meteen weer een touw in handen gedrukt, Mijanou ook, dus we leken wel een soort 'vasthoud-assisentes' vandaag *LOL*

Maargoed, Tinka's dingetjes zijn weer voor elkaar (bekapt en basisenting is nu in orde) dus ik ben blij, nu mogen de meiden de rest zelf wat gaan opvoeden zodat we niet zulke taferelen krijgen als vandaag, wat een gedoe om niks zeg Knipoog

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 11:42

Wat een gedoe zeg! en dan ook nog niet allemaal gevangen. sucses met de rest. Haha!
Ik zou er helemaal irri van worden, gelukkig komt mijn paard zo mee, ook naar de smid (dat was eerst wel anders, toen was die net als die welshjes. Huilen Haha! )

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 12:23

Wat een geklooi zeg.
Ik denk dat ie hoefsmid die nacht goed heeft kunnen slapen.
Met dat harde werken met die knolletjes :d.
Ik zou er ook gek van worden, heb er geen geduld vooer.
Lasagna is gelukkig niet zo. daar doe je het touw over der nek , en die blijf gewoon staat Verward, vaag beestje Haha!