wat als ze net geboren zijn....?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

wat als ze net geboren zijn....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 21:49

mijn verzorgshets zijn dus drachtig, en ze zijn uitgerekent net als ik op vakantie ga (2 weken), maar ik heb verder nog helemaal geen ervaring met veulentjes.
dus na hoeveel tijd mag je een halstertje omdoen, en moet je leren aan de hand lopen, tenminste, beginnen daarmee, en leren hoefjes geven.......??

misschien is het een stomme vraag, maar ik ben bang dat ik het zometeen anders verkeerd doe.. Scheve mond

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:26

Halstertje omdoen kan meteen de eerste dag al wel en leren aan de hand lopen kun je ook al vrij snel mee beginnen naast de moeder. Voetjes geven net zo. Je merkt vanzelf wel wanneer het kan. Laat het veulen echter de eerste dagen/weken even lekker baby zijn...

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 09:45

Mijn veulentje hebben we na één week een halstertje omgedaan (die zo over 'r nekje weggleed omdat het ondanks het pony-veulen maat was veel te groot was), en na 11 dagen werd ze al voor het eerst bekapt ... dus het kan echt snel gaan. Eens het veulen stevig de beentjes gevonden heeft kan je beginnen (dus zelfs de eerste dag al, veulen naast moeder naar de wei leiden eventueel je armen rond de borst en de kont), maar NOOIT langer dan 5 minuten in het begin, die kleintjes hebben een beperkte aandachts-spanne. Verder altijd BIJ MOEDER BLIJVEN, want je wil niet dat één van beiden in paniek slaat wanneer je begint iets te leren, dat zou alleen maar de dingen verzieken!

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-03 14:24

de eerste twee weken nadat ze ong. geboren worden zijn we nog op vakantie, dus ze mogen nog lekker niks doen, en daarna kunnen we dus rustig aan de slag gaan.......

alleen groeien de hoefjes al heel snel? aangezien de eigenaar niet vaak een hoefsmid regelt... Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 15:05

Normaal niet, de mijne was het jongste veulen dat ie ooit gekapt had. Ze is gezegend met zeer sterke hoeven van bij het moment dat ze de lucht heeft gezien. Veel veulens hebben zachte weke hoeven als ze pas geboren zijn, en het teveel slijt zo af, zelfs in een stal in het stro ... van de mijn was dit het geval niet, zodoende werd ze met 11 dagen bekapt en kwam er maar liefst twee knipronden aan te pas om 'r op de juiste "hoogte" te zetten ... en nu nog moet ze vaak gekapt worden, ze heeft gewoon snelgroeiende supersterke hoeven!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 20:18

Die van mij is als jong veulen eens gedaan en een week terug eigenlijk voor het eerst. Toen was ze dus bijna een jaar oud. Heb er nooit wat aan hoeven laten doen.