Hoe klein kan kegelen zijn?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Hoe klein kan kegelen zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 10:52

Vanmorgen zat er iets op [naam verwijderd]'s tietjes wat er gisteravond nog niet zat.
Heel klein en mini, kleiner dan speldeknopjes, maar wel doorzichtig en een beetje gekristaliseerd....

Kan dat het begin van kegelen zijn?
Ik vind kegelen zo'n groot word voor zijn klein beetje was, maar ik kon het wel met het blote oog waarnemen.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:10

Dat klinkt als kegelen, maar helaas zegt kegelen nog niet alles.
Mijn pony kegelde vorig jaar een week te vroeg, en dat maar 1 dag, toen hield het op.
Precies een week later kwam het veulen, en ik heb het niet zien aankomen, dus geen tekenen van geboorte gezien.
Nu hou ik het uier in de gaten en ga maar proeven wanneer het omslaat van zout naar zoet, dat schijnt te werken...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 12:42

Neeeeeeee...dat doe je toch niet echt?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 14:43

Dees schreef:
Neeeeeeee...dat doe je toch niet echt?


Ik heb mijn merrie vorig jaar ook een keer gemolken en geproefd, niets mis mee Vingers aflikken

Maar dat was overigens pas toen het veulen een maand of ?? was, eerder ben ik mooi van de uier af gebleven kwestie van niets onodig vroeg op gang te brengen of te verspillen. (niet om af te kraken ofzo, iedereen z'n eigen methode Knipoog )

En wat jij beschrijft is wat ze inderdaad kegelen noemen, sommige merries beginnen daar enkele dagen/weken op voorhand al mee en andere doen het braaf volgens het boekje de dag van te voren (zoals de mijne Haha!)
Bij mijn merrie stelde het overigens ook niets voor, het was wel zichtbaar maar ik had ook zoiets van "is het dit nou Verward " (als je goed kijkt zie je 2 hele kleine witte puntjes)

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto is 's morgens gemaakt, tegen de namiddag waren ze ongeveer verdubbeld in omvang en 's avonds waren zr verdwenen.
Niettemin is ze diezelfde nacht bevallen van een dochter.

Succes dus Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:00

Hmmmz Jurres loopt anders al een tijdje met zo'n miniscuul drupje. Verward Dacht dat ze vorig jaar toch meer had.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 17:29

Zo ziet het er bij Paulus ook uit!
Vanmiddag was het een vloeibaar drupje, maar het blijft klein.

O wee als dat nest idd een week van tevoren al doet alsof, ik knap bijna van ongeduld.....!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:44

Bij Mika was vorig jaar helemaal niks te zien, alleen dat er "spanning" op het uier kwam, tot de ochtend voor de geboorte, toen stroomde de melk eruit, zo ineens in 1 nacht tijd......
Wie weet komt het veulen al snel! Succes!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:44

Dat deed Jurga dus zo anderhalve week geleden. Dat was een van de dingen waardoor ik zei: het komt snel! (en je ziet het: Jur heeft nog niets!)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:59

hihi En bij Jur hoef je dat proeven niet te proberen want dan krijg je een lel Tong uitsteken

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 19:47

1? Wel drie als je geluk hebt dan al weg te zijn Tong uitsteken.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:58

dit had mijn merrie vorig jaar ook en nog geen 5 uur erna werdt ons merrie veulen geboren mila.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 09:44

[naam verwijderd] heeft dit verschijnsel 5 dagen gehad.
Het is nooit een noemenswaardige lekkerij geworden, en menigeen heeft me wat scheef aangekeken, zo van "dat veulen komt nog lang niet"....
Maar nanananah, ik heb nu wel lekker een veulentje....
HEt waren wel 5 lange dagen trouwens, want op voorhand zei een ieder die ik erover sprak "als ze gaan kegelen, is het er binnen een dag'.....

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 10:50

zozie je maar het is bij iedre merrie anders.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:42

Onze merrie liet altijd de middag voor het veulenen de melk er al uit lopen!! echte straaltjes! (niet continu) 's nachts veulende ze dan ook wel. Dit is zo enkele jaren gegaan! makkelijk 'alarm'