Spaanse Rijschool uit Jerez in Antwerpen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Spaanse Rijschool uit Jerez in Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 11:19

Gisteravond zijn we naar de Spaanse Rijschool uit Jerez de la Fronteira geweest. Ze geven een aantal optredens in Antwerpen en Maastricht en aangezien ze niet zo heel vaak deze kant uitkomen, keken we hier al maanden naar uit!

Vrijdagavond mocht ik alleen de derde griep deze winter begroeten zodat ik tot zaterdagochtend 11.00 uur serieus heb liggen twijfelen of ik wel mee kon gaan. Lips are sealed Uiteindelijk was de liefde voor de Barokke paarden sterker dan mijn legertje griepbacillen en kon ik onder begeleiding van een grote voorraad papieren zakdoekjes toch mee!

En het was in een woord geweldig!!

De avond begon met een optreden in Vaquera-stijl zoals vaak te zien is op de feesten in Spanje. Er wordt dan gereden op Cruzado´s (kruisingen met een ander ras in dit geval), waarbij de dames achterop de paarden in dameszit en prachtige jurken meerijden. Heel mooi!!

Daarna: Rafael Soto op een Cruzado met een Garocha-demonstratie. Erg indrukwekkend en leuk om te zien dat de oorsprong van het westernrijden in Europa ligt en wel in de Iberische rijkunst!

Toen een prachtige solo van een van de Olympische paarden. En alle kritiek op deze paarden ten spijt (hoewel ik weet dat ik net zo goed als ieder ander bevooroordeeld ben door persoonlijke smaak) gekrabbel heb ik niet gezien en ook de uitgestrekte gangen waren echt heel mooi.

Het werken aan de hand en het lange teugelwerk hebben altijd mijn grote belangstelling en ook deze onderdelen waren ruim vertegenwoordigd. Alles werd getoond, van zijgangen als schouderbinnenwaarts en travers tot galopwissels om de pas, passage en piaffe. En natuurlijk de sprongen boven de aarde.

De caroussel aan het einde was ook geweldig om te zien, en tijdens de toegift toonde een van de paarden zelfs de zeer moeilijk uit te voeren Spaanse draf.

Voor liefhebbers van Barokke rijkunst en Barokke paarden is dit echt de moeite waard om naar toe te gaan!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:35

Klinkt als een erg geslaagde avond
Wat is een spaanse draf?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 14:45


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:02

Ik ben vandaag geweest, eerst was er nog een 'Spaans' optreden, van gitaarspel en danseressen die lakens hadden die aan het plafond hingen en daarin kropen en allerlei figuren maakten.
Maar wij hebben denk ik meer gezien, of iets anders, omdat het de laatste voorstelling was.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:58

Ik ben er ook geweest gisteren... geweeeeeldig was het!!!

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:34

ben gisteren ook gaan kijken. vond het gewoonweg fantastisch

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:16

Ik ga zaterdag naar Maastricht. Had er al heel veel zin in, maar door jullie superenthousiaste reacties heb ik er nog meer zin in gekregen! Wel een heel eind rijden, maar ach.......

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 17:48

angelke schreef:
Ik ben vandaag geweest, eerst was er nog een 'Spaans' optreden, van gitaarspel en danseressen die lakens hadden die aan het plafond hingen en daarin kropen en allerlei figuren maakten.
Maar wij hebben denk ik meer gezien, of iets anders, omdat het de laatste voorstelling was.


nee hoor, ik heb ook de voorstelling van de gitaar gezien. Er waren ook mannen die jongleerden met balletjes en meisjes met doeken.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:27

Ik ga zondag...in Maastricht!

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:04

Ik ga vrijdag, ook in Maastricht! Heb er erg veel zin in! Heb alleen gehoord dat ze niet zachtzinnig met de paarden rijden...? Maar goed, ik ben benieuwd!

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:00

ik ben de zondag middag geweest.
het was in een woord geweldig *LOL*