Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Silenkai schreef:Kunnen je hoefschoenen meegroeien eigenlijk??
Nadir schreef:En hou maar op over natuurlijk bekappen, aan paarden houden is tegenwoordig niets natuurlijks meer. In de natuur worden de paarden niet gereden en hoeven ze ook niet over asfalt te lopen, sterker nog, ze worden er niet eens bekapt!
Gewoon een ijzertje er onder tikken, niet zo moeilijk doen!!
Arabesk schreef:Als je je paard natuurlijk gaat houden, kan je zonder ijzers. Als je niet bereid bent om je paard natuurlijkere levensomstandigheden te geven moet je er een ijzer onder slaan, dan zullen de hoeven te zwak blijven om natuurlijk bekappen te laten slagen.
Needje schreef:Het feit dat je je paard "natuurlijk" moet houden om het NB te laten slagen geeft voor mij al aan dat t een vage methode is.
Nadir schreef:Needje schreef:Het feit dat je je paard "natuurlijk" moet houden om het NB te laten slagen geeft voor mij al aan dat t een vage methode is.
Ach als je op die manier paarden wilt houden moet je een vrijstaande woning kopen ergens in Zuid Frankrijk met een paar honderd hectare grond er bij. Loslaten en nooit meer vangen. Niet ontwormen, enten, bijvoeren, geen dierenarts, niks.
Maar dan is het vast niet leuk meer.
Arabesk schreef:in de natuur lopen ze over rotsachtige bodems, da's nog veel erger dan asfalt *:) toch hebben die paarden geen ijzers!
ook Arabesk schreef:Als je je paard natuurlijk gaat houden, kan je zonder ijzers. Als je niet bereid bent om je paard natuurlijkere levensomstandigheden te geven moet je er een ijzer onder slaan, dan zullen de hoeven te zwak blijven om natuurlijk bekappen te laten slagen.
Fronton schreef:Arabesk schreef:in de natuur lopen ze over rotsachtige bodems, da's nog veel erger dan asfalt *:) toch hebben die paarden geen ijzers!
Kun je mij de rotsachtige bodems even aanwijzen in ons land, de veendelta van Europa?
Needje schreef:Het feit dat je je paard "natuurlijk" moet houden om het NB te laten slagen geeft voor mij al aan dat t een vage methode is.
Jovarna schreef:Nee, het is juist andersom.
Het geeft aan dat wanneer je je paard
onnatuurlijk houdt (op stal opsluit en stil zet, kilo's krachtvoer geeft etc etc), dat dàt een nadelige invloed heeft op o.a. de hoeven.
IMJ schreef:
Goed lezen Fronton, volgens mij bedoeld arabesk dat dus ook!!
Fronton schreef:Jammer dat de voorstanders van natuurlijk bekappen niet weten hoe een hoef met de ondergrond omgaat. Met doorglijden wordt namelijk niet uitglijden bedoeld. Een hoef raakt de grond, maar voordat deze vol contact maakt en 'staat', glijdt deze nog even een heel klein stukje door. Dat is dus juist om grip te krijgen en bodem-wijsheid te hebben.