pony ijzers of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:13

Bedoel je de post van jovarna?
Volgens mij is er sprake van een verschillende interpretatie van het doorglijden.
In de boeken over natuurlijk bekappen wordt vooral gerefereerd aan het feit dat veel mensen denken dat een hoef van een paard zonder ijzer niet voldoende zou kunnen doorglijden.
Het punt is dat paarden met ijzers teveel glijden waardoor ze een verkeerde manier van lopen aanleren, vergelijkbaar met het lopen op een ijsvlakte.

Als je vervolgens stiften in de ijzers draait glijden ze helemaal niet, wat weer klappen op de pezen en beenderen oplevert, anders dan de onbeslagen hoef dat doet....

Het is dus niet zo dat een onbeslagen hoef niet glijdt, maar dat een hoef met ijzer teveel glijdt...

Het is maar net hoe je het interpreteert

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:15

Het is maar net hoe je krom recht wilt kletsen natuurlijk.

Een paard op ijzers loopt gewoon normaal, in ieder geval normaler dan een paard dat tot de draad versleten hoefjes heeft om op te lopen en van de pijn niet meer weet hoe hij ze neer moet zetten.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:18

En het is maar net wat je normaal noemt natuurlijk

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:48

ik zou hoefschoenen aanschaffen, de momenten dat de pony niet over het harde hoeft en bijvoorbeeld in de wei loopt, gewoon op blote voeten laten.
Het is trouwens een misverstand dat NB bekapte paarden lang met pijn lopen. Voorbeeldje....mijn zwaarbevangen paard heeft nadat haar ijzers zijn verwijderd geen stap kreupel gelopen (ik laat haar sindsdien NB bekappen)

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:52

En een zwaar bevangen paard bij ons op stal heeft geen stap kreupel gelopen met ijzers

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:54

nee, die van mij ook niet Needje. Lijkt me logisch dat ik reageer op de opmerking dat NB paarden pijn lijden etc.
Trouwens....dat paarden die voor de kar lopen ijzers moeten is ook zo'n sprookje. Je raadt het al....die van mij heeft nogal wat kilometers gemaakt blootvoets voor de wagen (en dus ook over het harde)

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:55

Maar goed...voor het verder ontaardt in allerlei ruzies....lijkt me dat TS zich het beste kan gaan verdiepen in de verschillende methodes en suggesties en dan doet wat haar het beste lijkt.

In ieder geval veel succes met de pony, hopelijk is de pijn snel over.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:59

Ik zeg ook niet dat elk paard ijzers nodig heeft. Als je paard goeie voeten heeft kan je ze gerust zonder laten.

Ik hoor zo vaak dat paarden na NB gevoelige zolen hebben, en dat "ze er maar aan moeten wennen". Dat vind ik gewoon onzin. Je laat je paard geen pijn lijden.
Als de pony van de TS gevoelige voeten heeft, en ze moet veel de weg op kan ze er imo beter een ijzertje onder leggen, of hoefschoenen aanschaffen.

Lizzzzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 12:50

Kunnen je hoefschoenen meegroeien eigenlijk??

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:12

Silenkai schreef:
Kunnen je hoefschoenen meegroeien eigenlijk??

Hoefschoenen zijn toch van kunststof?
Sinds wanneer groeit zoiets?!

En hou maar op over natuurlijk bekappen, aan paarden houden is tegenwoordig niets natuurlijks meer. In de natuur worden de paarden niet gereden en hoeven ze ook niet over asfalt te lopen, sterker nog, ze worden er niet eens bekapt!

Gewoon een ijzertje er onder tikken, niet zo moeilijk doen!!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:26

Hoefschoenen groeien inderdaad niet mee, net als ijzers

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:41

Nadir schreef:
En hou maar op over natuurlijk bekappen, aan paarden houden is tegenwoordig niets natuurlijks meer. In de natuur worden de paarden niet gereden en hoeven ze ook niet over asfalt te lopen, sterker nog, ze worden er niet eens bekapt!

Gewoon een ijzertje er onder tikken, niet zo moeilijk doen!!

in de natuur lopen ze over rotsachtige bodems, da's nog veel erger dan asfalt *:) toch hebben die paarden geen ijzers!

Als je je paard natuurlijk gaat houden, kan je zonder ijzers. Als je niet bereid bent om je paard natuurlijkere levensomstandigheden te geven moet je er een ijzer onder slaan, dan zullen de hoeven te zwak blijven om natuurlijk bekappen te laten slagen.

Het gewicht van een ruiter is niks vergeleken bij verandering in het gewicht van een paard gedurende het seizoen.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:53

Arabesk schreef:
Als je je paard natuurlijk gaat houden, kan je zonder ijzers. Als je niet bereid bent om je paard natuurlijkere levensomstandigheden te geven moet je er een ijzer onder slaan, dan zullen de hoeven te zwak blijven om natuurlijk bekappen te laten slagen.

Je kunt een paard in Nederland niet natuurlijk houden.............
Een paard op een weitje met een schuilstalletje is géén natuurlijke omstandigheid dus waarom praat je over natuurlijk paarden houden?!

En er is nog nooit bewezen dat ijzers slecht zijn voor een paard.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:56

Het feit dat je je paard "natuurlijk" moet houden om het NB te laten slagen geeft voor mij al aan dat t een vage methode is.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:00

Needje schreef:
Het feit dat je je paard "natuurlijk" moet houden om het NB te laten slagen geeft voor mij al aan dat t een vage methode is.

Ach als je op die manier paarden wilt houden moet je een vrijstaande woning kopen ergens in Zuid Frankrijk met een paar honderd hectare grond er bij. Loslaten en nooit meer vangen. Niet ontwormen, enten, bijvoeren, geen dierenarts, niks.

Maar dan is het vast niet leuk meer.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:08

ik zie het alweer... alweer de paardnatuurlijk discussie.... wordt er zo moe van ondertussen .. maarja.. heb er me al druk over gemaakat tijdens een ander topic.
Hoefschoenen passen niet meer als de hoef groeit en rubber op huid en wrijving geeft wonden.
Ik raad aan als je wilt dat er schokken worden geabsorbeerd: www.easywalkers.nl
Mijn paardje doet het er erg goed op!

Tinuss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:12

Nadir schreef:
Needje schreef:

Ach als je op die manier paarden wilt houden moet je een vrijstaande woning kopen ergens in Zuid Frankrijk met een paar honderd hectare grond er bij. Loslaten en nooit meer vangen. Niet ontwormen, enten, bijvoeren, geen dierenarts, niks.

Maar dan is het vast niet leuk meer.

Maar wel natuurlijk

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:26

Tja, als je paard gevoelig loopt.... Mijne loopt altijd op blote voeten, niet omdat ik voor of tegen natuurlijk bekappen ben (wat een gez eik hierover altijd zeg!). Hij wordt gewoon door een "normale" smid bekapt en dit gaat goed. De TS heeft er volgens mij vorig jaar een smid bij gehad, waarom doe je dat nu dan niet weer? Of een andere smid die evt. wel kleine ijzertjes heeft?
Iedereen wil het beste voor zijn of haar paard en ik ga er van uit dat niemand zijn paard bewust pijn laat lijden! Ik ben het eens met het feit dat het hoefmechanisme wel eens belemmerd zou kunnen worden door ijzers (een hoef is nl echt flexibel en dat zal wel niet voor niets zijn) maar als je paard nu echt heel gevoelig loopt zou ik geloof ik ook voor ijzers kiezen. (En probeer als het even kan de bermen te gebruiken, als de hoefjes wat kort zijn doordat je alleen op de weg hebt gereden, zal je zien dat ie binnen een week weer wat minder op eieren loopt) Sterkte hoor!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:33

Arabesk schreef:
in de natuur lopen ze over rotsachtige bodems, da's nog veel erger dan asfalt *:) toch hebben die paarden geen ijzers!

Kun je mij de rotsachtige bodems even aanwijzen in ons land, de veendelta van Europa?

ook Arabesk schreef:

Denk je zelf ook niet dat dit erg tegen onzin aanschurkt? Of het misschien gewoon is?

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:35

Fronton schreef:
Arabesk schreef:

Kun je mij de rotsachtige bodems even aanwijzen in ons land, de veendelta van Europa?

Goed lezen Fronton, volgens mij bedoeld arabesk dat dus ook!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:43

Needje schreef:

Nee, het is juist andersom.
Het geeft aan dat wanneer je je paard onnatuurlijk houdt (op stal opsluit en stil zet, kilo's krachtvoer geeft etc etc), dat dàt een nadelige invloed heeft op o.a. de hoeven.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:47

Waar duidelijk te zien is dat paard-achtigen zonder ijzers kunnen is Egypte. Ik heb daar zoveel paarden en ezels gezien die echt 8 uur per dag over overharde en verharde wegen de kar moeten trekken, of bereden worden, maar wel blootvoets lopen met prima hoeven Het kan echt prima, onder alle (ondergrond) omstandigheden, hoeveel je je paard ook rijdt.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:48

Jovarna schreef:
Nee, het is juist andersom.
Het geeft aan dat wanneer je je paard
onnatuurlijk
houdt (op stal opsluit en stil zet, kilo's krachtvoer geeft etc etc), dat dàt een nadelige invloed heeft op o.a. de hoeven.

daar ben ik het helemaal mee eens!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:52

IMJ schreef:

Goed lezen Fronton, volgens mij bedoeld arabesk dat dus ook!!

Het is ook een doordenkertje, maar je komt er wel op.

nienke07

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:58

Fronton schreef:
Jammer dat de voorstanders van natuurlijk bekappen niet weten hoe een hoef met de ondergrond omgaat. Met doorglijden wordt namelijk niet uitglijden bedoeld. Een hoef raakt de grond, maar voordat deze vol contact maakt en 'staat', glijdt deze nog even een heel klein stukje door. Dat is dus juist om grip te krijgen en bodem-wijsheid te hebben.

Serieuze vraag aan Fronton:
Zou je mij uit kunnen leggen waar paarden die op ijzers staan hun grip en bodem-wijsheid vandaan halen? Met ijzers onder 'voelen' ze toch de bodem niet? Hoe doen ze dat dàn?