Discussie; paarden worden teveel betutteld ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Discussie; paarden worden teveel betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 21:14

Bescherminkje hier, bescherminkje daar, zalfje zus, zalfje zo.
Niet teveel uit hun dak laten gaan, ze konden zich weleens stoten, 's zomers niet op het land vanwege het eiwitrijke gras, begin en eind van de winter de vitamine boosters niet vergeten natuurlijk.
Vooral niet te veel wisselingen in de omgeving, bescherm je paard vooral tegen andere paarden, ze konden weleens sociaal worden, per dag minstens 3 uur in het lekkere zand van de bak, maar wel alleen, ze mogen niet spelen.

Worden paarden tegenwoordig teveel betutteld ?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:19

Ik denk het haast wel hoor. Paarden kunnen best tegen een stootje. Bud zijn benen zitten ook ingepakt tijdens het rijden en losgooien. Met rijden nogal logisch en tijdens het losgooien is het een brokkenpiloot. Hij is zo uitbundig dat ik als de dood bent dat hij zichzelf aantikt. Verder gaat hij zijn gang maar. Hij krijgt geen vitaminestoten e.d. Ik denk dus inderdaad wel dat je gelijk hebt, paarden worden tegenwoordig als kleine kinderen behandeld. Begrijp me niet verkeerd hoor, liever zo dan het tegenover gesteld. Ik kies graag de euro middenweg *LOL*

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:23

jaaaaaa heel veel paarden zijn geen paard meer.
zelf probeer ik me vaak in te houden hoor want het is erg verleidelijk en je wilt het beste voor je paard.

Als ie krassen, schrammen of schaafplekken heeft ....dan laten we het zo omdat ik er achter ben gekomen dat als je er wat op smeert het nog langer duurt...

die van mij moet tegen stootje kunnen...

gewoon goed opletten op de veiligheid in en rondom de stal want laten we wel zijn...stallen zijn GEEN natuurlijke omgeving nietwaar...

maar ik geloof wel dat mijn paard wat getuttel ook als ontspanning ziet....
poetsen en toileteren....daar valt ie bij in slaap..ook als de hoefsmid komt trouwens....dus ach....

het zal per paard ook wel anders zijn ....
maar een peerd blijft een peerd....en geen BARBIE POP Haha!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:29

Ben het er helemaal mee eens

Kado gaat zonder bescherming de wei in, rijden doen we ook zonder bescherming, wondjes... Ach die gaan wel weer over hoor! Tuurlijk, als het echt ernstig is, ok, maar kleine plekjes smeer ik niks op!
Hij staat ook rustig in de regen of sneeuw buiten, 's zomers gewoon het land op, niet zo moeilijk allemaal!

*Of heb ik nu zo'n bikkel Knipoog*

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:29

Idd, sommige mensen overdrijven wel een beetje. Sher heeft alleen met rijden voor beschermers om. Als ze losstaat heeft ze niets om, ook niet als ze met een ander paard losstaat. Ze is wel voorzichtig met zichzelf, en heel erg dominant, andere paarden denken er niet eens aan om naar haar te trappen }>
Sher krijgt gewoon biks en hooi, en soms wat extra's, maar gewoon omdat ik het leuk vind om te geven Tong uitsteken
Verder ben ik ook niet echt heel erg voorzichtig met haar, ze merkt vanzelf wel wat ze wel en niet kan doen!
En op wondjes smeer ik ook niets, tenzij het ernstige dingen zijn. Ze kunnen echt wel tegen een stootje hoor.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:41

Wij hebben zo iemand op stal die hier ontzettend overdreven in is.
Haar pony (die ik meestal Barbie noem Knipoog ) mocht eerst het land niet eens op,want hij zou zich kunnen bezeren.
Als ze 10 minuten in de bak gaat stappen worden z'n benen helemaal ingepakt.

Mijn paard heeft niet eens bandages oid.
(omdat ze daar erge schuurplekken van krijgt.)
Ik heb alles voor Rinkja ontzettend simpel,en ze leeft nog steeds. Knipoog

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:51

Mijn pony gaat gewoon op de wei zonder bescherming, maar met rijden wel peesjes om, omdat hij zichzelf aantikt. Als hij een wondje heeft, tja, dan gaat dat wel weer over, tenzij het ernstig is, dan doe ik er wel wat meer aan natuurlijk. Vitaminestoten ofzo heeft hij nog nooit gehad, en hij gaat zomer en winter op de wei, dus geen last van voorjaarsgras ofzo, dat eet ie ook maar gewoon op;-)

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:56

Ik probeer zo min mogelijk te tutten, maar het is zo verleidelijk. sjaak gaat altijd zonder bescherming naar buiten, ik rijd ook zonder peesbeschermers. Eigenlijk krijgt hij alleen een deken tegen de kou en ander voer omdat hij nogal heftig reageert op veel voeders.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:59

Ja je hoort wel eens wat waar je ogen van gaan rollen... Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:05

Toscar is stoer Knipoog
die staat de hele winter overdag op de wei, staat regelmatig in de blub, raced samen met shetlandmaatje rond... rij zonder bescherming... meneer red het zonder vitamine stoot... zomers staat hij dag en nacht op de wei...
het is een echte bikkel Knipoog

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:13

Je hebt helemaal gelijk Amulet.
Ik denk dat dat voor een groot deel komt omdat een paard niet meer gehouden wordt omdat hij paard is maar als sportartikel.
Zoals een schaatser er alles aan doet om zijn schaatsen in topconditie te houden, doet die ruiter dat met zijn paard.
Helaas wordt daarbij nogal eens vergeten dat het hier om een levend wezen gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:25

Ik vind dat idd ook

Kawa gaat gewoon het hele jaar door de wei op, met andere
zonder bescherming.

En dat is al 11 jaar goed gegaan *ff afkkloppen* Lachen
En als je ziet hoe hij soms stoeit en rent.
Super mooi om naar te kijken. Kwijl

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:41

Ja Haha!

Weinig discussie zo ook Tong uitsteken

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:46

Ik ben het met je stelling in het geheel eens, alleen....ik heb in 1 jaar tijd 2 paarden verloren door ze paard te laten. Huilen De eerste heeft zijn been verbrijzeld terwijl hij aan het dollen was, de tweede is in paniek geslagen en ten val gekomen op het beton en aan de gevolgen (en bijkomende complicaties) eraan overleden.

Ik ben nu bezig met een nieuw paard, maar of ik hem nog los zet....ik durf het je op dit moment echt niet te zeggen......

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 22:54

ik vind dat een paard gewoon los moet kunnen lopen hoor weidegang enzo, ondanks dat je 2 heel erge dingen zijn overkomen. een paard op stal 'opsluiten' doet vaak meer kwaad dan goed.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:00

Jola schreef:
Ik ben nu bezig met een nieuw paard, maar of ik hem nog los zet....ik durf het je op dit moment echt niet te zeggen......


Ik denk dat je de meeste ongelukken krijgt met paarden die je altijd maar opsluit.. ALS ze dan al een keer loskomen zijn ze knettergek en maken ze brokken.

Mijn dame gaat dagelijks ca 6-10 uur los, en ze heeft nooit iets. Moet pas op gaan passen als ze 3 dagen de wei niet in is geweest en dan los gaat.. dan gaat ze als een gek tekeer en heeft ze meestal ook kleine wondjes.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:01

mijn paard komt elke dag minimaal 2 uur op de wei en speelt de hele tijd..eten interesseert hem eigenlijk niets...zijn hele leven is een groot spelletje en hij heeft ***afkloppen*** nog nooit wat gehad sinds hij hier is.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:13

Zoals ik al zei, ik ben het met de stelling helemaal eens en vind ook dat een paard de wei op moet kunnen. Bij jullie is het altijd goed gegaan bij mij 2 maal helemaal fout, dus ik heb de schrik er aardig in zitten.
Na het verlies van de eerste heb ik er nooit aan getwijfeld om de tweede los te laten, maar als het dan ook nog een tweede keer gebeurd, ga je toch wel anders denken.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 23:30

Als je bij ons op de stal komt, moet je door zo´n grote schuifdeur; aan de linker kant, zijn de boxen van een kinderloos stel, als je verder loopt, komt er weer zo´n schuifdeur en daar achter, aan de linkerkant (waar die deur open geklapt is) zijn onze boxen.

Afbeelding

Nu ziet die vrouw van dat stel, die paarden blijkbaar als een paar "surogaat" kinderen, want ze is wel zo z**kerig Scheve mond ! 3 Maanden geleden bijv., kwam ik op een dag op de stal, hangt er een heel groot, geplastificeerd bord op de deur "dat de grote deur ten alle tijden dicht moet, omdat de paarden anders zo op de tocht staan en de DA is zoals we weten, duur".
Ja, toedeledoki, daar begin ik dus niet aan !! Je denkt toch niet, dat (als ik wat uit de auto nodig heb ofzo), de hele tijd die zware deur open en dicht blijf schuiven Verward , Ik dacht het toch echt niet }> !
Het mooie is, dat onze boer daar ook met de trekker doorheen gaat en dat die deur dus overdag ook wel eens urenlang!! open staat Tong uitsteken !
Tot-nu-toe is er nog geen een paard ziek geworden Schijnheilig !!
Ik geloof niet dat ik erg z**kerig ben; ik zorg ervoor dat ik het zo veilig mogelijk voor de paarden maak (zoals regelmatig de wei/paddock controleren op evtl. gaten, loshangende stroombanden en andere gevaarlijke dingen), maar pak ze zeker niet in watten. De afgelopen 6 jaar, heeft mijn Dikke nog nooit iets "ernstigs" gehad! Het enige waar ik erg voorzichtig mee ben, is het aangrazen; sinds hij een keer van te veel nieuw gras, binnen 2 weken 2 x een koliek heeft gehad Scheve mond ! Ik begin nu echt heel voorzichtig met 10 min. en laat hem iedere tweede dag 5 min. langer, net zolang totdat we bij 2 uur zijn, dan ga ik naar 3 uur. Als het tot daar goed gaat, mag ´ie de hele dag Knipoog !

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:03

Met gras ben ik ook altijd heel voorzichtig. Mijn Tinker over eet zich snel met alle gevolgen van dien maar verder laat ik ze ook gewoon paard zijn. Zoveel mogelijk buiten zonder bescherming, deze winter heb ik zelfs geen dekens op gehad en alleen met springen en vervoeren doe ik iets om de benen, verder nooit.
Als ik Parcival volgende winter door wil rijden zal hij weer een dek op moeten maar hij is deze winter wel kerngezond doorgekomen net als de pony's en dat zonder vitamine-stoten of wat dan ook. Goed hooi, brok en een regelmatige wormkuur waren meer dan genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 00:27

De paarden zonder ijzers gaan altijd los zonder iets dan ook. Maar als ze ijzers om hebben krijgen ze toch een beschermertje om, dat is een kleine moeite en daarbij...................veel minder moeite dan wekenlang stappen aan de hand omdat ze een peesklap hebben.

Het jonge dier heeft geen ijzers, maar met rijden ( ja, ja, sinds kort rijden we!!!) en longeren heeft ze een peesbeschermer om, omdat ze met haar achterbenen haar kogels nog wel eens kapot loopt.

Vorig jaar een shetje gekocht, die het gras in haar wei omhoog moest kijken, ze was mager en had een vilten vachtje...............ja en zei heeft een tijdje extra poedertjes gehad zodat ze er wat sneller boven op kwam. En nou rijdt ik bij een echte boer, die helemaal niet van getrut met de dieren houd............maar als het even nodig is, dan krijgen ze het gewoon!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:51

Oke, ik ga de discussie aan: barst maar los.

Om te beginnen heb ik mijn paard voor mijn plezier en mijn plezier bestaat (bestond nu even Knipoog) uit rijden.
Rijden kun je alleen als je paard niets mankeert. Dus waarom zou je je paard aan allerlei gevaren bloot stellen als dat niet nodig is?
Mijn paard kan slecht in een koppel, wordt meteen verrot geslagen. Dat ga ik dus niet bewust opzoeken, ik zou wel gek zijn.
Moet ik hem dan bewust een gebroken been laten meppen in jullie ogen?

Mijn paard komt dus alleen in het land als hij een stukje voor zichzelf heeft.

Voor de rest ben ik idd voorzichtig met mijn paard, bescherming om, extra dekens als hij geschoren is. Niet op de tocht.

Extra vitaminespuit in de wintermaanden.
Kortom ik voldoe aan het hele beeld.
Ik probeer mijn paard heel te houden, daar gaat het mij om.
Waarom zou je allerlei problemen op zoeken als het niet nodig is?
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 31-03-03 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:52

Ik als ijslander gek vind zo wie zo dat de mensen veel te veel tutten met hun paard... Mijn ijslander staat lekker 24 uur per dag in een kudde. Ze kunnen zelf kiezen of ze buiten of binnen willen staan, maar ze zijn heel de dag lekker paard. Ze kunnen spelen wanneer ze dat willen, eten wanneer ze dat willen en ze zien er allemaal goed uit. Tuttelen met een paard vind ik niet eens zo heel erg, maar dat een paard 23uur in een stal staat en dat er dan verlangt wordt als ze eruit gehaald worden dat ze dat uurtje dan ook de sterren van de hemel lopen, anders is het een rot paard... Zulk soort stalpaarden vindt ik een zielig leven hebben, net als je zelf in de gevangenis zit en even naar buiten mag...

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 09:54

Den word ook verschrikkelijk behandeld hoor. Met springen en longeren heeft hij peesbeschermers op, transport beschermers op de trailer. Vorig jaar was hij aan de Pavo Gold, krijgt regelmatig lijnzaadolie, loopt met Rhino dekens. Dit is voor een 'groot' paard bijna gewoon, maar Dennis is wel 94 hele centimeters.
Hij gaat wel het hele jaar door met blote benen het land op, ook tussen de merries of als hij een merrie op het land mag dekken. En dan krijgt hij wel eens een paar rake klappen. Hij knipperd een keer met z'n ogen en gaat gewoon verder. Dan vraag ik me wel eens af waarom ik hem zo betuttel. Maar ja, als ik het een keer niet doe en het gaat fout sla ik me zelf voor m'n kop.
Dien staat ook zonder bescherming het hele jaar door op het land. En die maakt af en toe zulke enge schuivers. Ze is atactisch en gaat soms harder en maakt krappere bochten dan ze eigenlijk kan. En dan doe ik maar m'n ogen dicht want je houd je hard vast als je haar over het land zie 'snel waggelen' en glijden. Maar dat gaat ook altijd goed, ik heb haar nog nooit kreupel(buiten het atactisch zijn om) gezien.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 10:03

Helemaal met je eens Fitz. Ook ik zorg voor goede beenbescherming als ik mijn paard los gooi, en dan heb ik nog eentje die zich best wel gedraagd. Maar hij mag niet meer in de paddock met een ruin ernaast omdat de verwondingen zo waren dat bijna geen hoofdstel in kon. Nee, ik tut liever met mijn paard zodat ik ook nog aan rijden toekom dan telkens bezig zijn met verwondingen op te knappen.

Dus Pablo gaat met strijklappen voor in de molen en in de paddock. Als die in draf in de molen gaat bangageer ik hem en met springschoenen gaat hij erin. Dit is ook zijn outfit voor longeren. En ik rij zonder springschoenen, maar wel weer om met buitenritten. En gisteren tijdens de buitenrit waren en grote gaten in de bandages gereden, dus waren wel degelijk nodig.

hij krijgt een lekker warme deken op. Staat dus nu ook nog onder een deken. Wordt elke dag goed gepoetst, al is het maar om het hele lichaam te verkennen op afwijkingen.

Trouwens, dat trutten vind ik ook nog leuk om te doen!