Mananzo staat te koop

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 10:41

Hoe kan ik dan in vredesnaam dit probleem oplossen? Het zit inderdaad tussen mijn oren.
Bestaat er geen medicijn ofzo, waarbij je verstand op nul kan zetten en nergens meer bij nadenkt?
Ik wil heel graag dat het overgaat, maar ik weet gewoon niet hoe.

Mananzo gaat godzijdank morgen verhuizen naar een stal waar hij de hele dag in de wei komt in een kudde.

Ik kijk het ook nog wel even aan. Het is ook niet dat ie morgen weg moet ofzo.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:43

wacht eerst nog eens een jaar voor je hem verkoopt....

en inderdaad, een bijrijdpaard is misschien geschikter voor je...

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:59

Shaienne schreef:
Hoe kan ik dan in vredesnaam dit probleem oplossen? Het zit inderdaad tussen mijn oren.
Bestaat er geen medicijn ofzo, waarbij je verstand op nul kan zetten en nergens meer bij nadenkt?
Ik wil heel graag dat het overgaat, maar ik weet gewoon niet hoe.

Mananzo gaat godzijdank morgen verhuizen naar een stal waar hij de hele dag in de wei komt in een kudde.

Ik kijk het ook nog wel even aan. Het is ook niet dat ie morgen weg moet ofzo.


Ga is een cursus vlogen bij emiel Voest.
Dat kan met je eigen paard, en je zult er een hoop leren!
De jaquima hoeve (rockanje) die doet ook cursusen met mensen die angst hebben!

En ga eerst het voorlopige half jaar niet aan rijden denken. Er zijn genoeg andere leuke dingen! Lekker poetsen, tutten, wandelen, loswerken (emielvoest-methode) en ga zo maar door! Probeer eerst is een vertrouwensband op te bouwen!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:09

Heel erg jammer Gerdien! Ik begrijp uit de reactie van Obsession dat jij je eigenlijk min of meer heb laten ompraten?
Als dat zo is zou ik het zeker een 2e kans geven. Kijk eens wat je allemaal bereikt hebt met hem!
Mander wil ook wel eens bokken oid, maar dat is omdat hij niet snapt wat ik van hem vraag en niet uit gemenigheid.
Wat doet Mananzo dan dat jij bang voor hem bent geworden?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 11:14

ik heb begrepen dat mananzo een haflinger is, daarvoor moet je zeer stevig in je schoenen staan. zorg ervoor dat hij geen loopje met je neemt, afstraffen als hij dat wel doet. haflingers zijn er heel handig in, vooral als ze doorhebben dat je "respect"voor ze hebt....dus neem een cursus, wees een leider voor mananzo en neem ruim de tijd elkaar te leren kennen...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:58

Shaienne, ook problemen tussen je oren kun je oplossen hoor. Het is dat je zo ver weg woont, anders had ik je ook wel kunnen helpen zover mijn kennis reikt. Ik denk dat je met mijn lef al een heel eind komt.
Geef hem nog een kans, zet dit keer door! Je zegt zelf dat Mananzo niet gemeen is en hartstikke lief is, zou hij dit dan express doen? Ik weet 100% zeker dat je er een super leuke goed berijdbare haf van kunt maken.
Mander is ook geen makkelijke haf (van Buitenzorg), heeft nog een hoop te leren, maar doet enorm zijn best en wil het graag leren. Tuurlijk zal hij af en toe vechten, simpelweg omdat hij het moeilijk vindt. Maar ook Buitenzorg maakt sprongen vooruit met hem!

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 15:52

Je pony kan je verkopen maar je angst helaas niet. Die angst neem je dan ook straks gewoon weer mee naar het volgende paard en zal dan weer voor dezelfde problemen zorgen. Maar daar zal je inmiddels wel achter zijn want ik kan me ook nog de topics van je vorige pony's herinneren.

Aan die angst is wel wat te doen. Grof geschut: therapie die erop gericht is je angst te overwinnen maar je kan er ook zelf aan werken. Yoga zou daarbij een goed hulpmiddel kunnen zijn bijvoorbeeld.

Als je de mogelijkheid hebt kan je op een manege gaan rijden op de makste pony. Probeer je voor te stellen wat het ergste is wat je kan overkomen. Als je angstgevoel dan de kop opsteekt probeer dan controle over die angst te krijgen. Als dat op de makste pony lukt kan je overstappen op een wat minder rustige pony om zo uiteindelijk steeds een stapje verder te gaan. Zolang je nog niet zeker bent doe je geen stap vooruit. Overhaast jezelf niet.
Misschien kan je in de tussentijd een goede bijrijder zoeken voor je pony. Als het met die bijrijder goed gaat zal dat ook jouw vertrouwen in de pony weer doen sterken.

Als je de pony toch wilt verkopen koop dat alsjeblieft geen ander dier totdat je die angst goed onder controle hebt op verschillende pony's en paarden.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 15:52

Hmmm, ik kreeg een rare foutmelding en toen stond het er opeens twee keer Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:52

Ik denk dat het al een stuk scheelt als hij elke dag met andere naar buiten komt.
Hij is dan al een stuk energie kwijt en komt lekkerder in zijn vel te zitten, bovendien wordt brutaal gedrag afgestraft in de kudde door de anderen.
Als ik jou was zou ik rustig de tijd nemen, jonge paarden kosten nu eenmaal veel meer tijd dan ervaren paarden en het vertrouwen moet ook van 2 kanten komen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 19:03

Ja bedankt voor de reacties.

Mananzo is van marktplaats af. Ik heb al zoveel reacties gekregen! pfffff echt niet normaal.

Ik dacht ineens ook: waar ben ik mee bezig? Hem verkopen terwijl ik dat eigenlijk niet wil, maar het toch doen omdat andere mensen zeggen dat dat beter is?

Ik laat mij ook veels te veel beinvloeden. De één zegt dit, de andere dat. Het gaat momenteel ook niet lekker, zodra ik erop ga, gaat het eventjes goed, maar dan gaat ie steigeren (heel hoog) of hij gaat er kei en keihard vandoor. Ik raak dan in paniek en weet niet meer wat ik moet doen.

Morgen gaat ie verhuizen, dan laat ik hem ffies een paar weken 'met rust'. Dan komt die meneer weer die hem gaat inrijden, want die gaat dan op de nieuwe stal ook een paard inrijden (komt goed uit).

En als hij dan wat verder doorgereden is en de hulpen beter kent, zou ik er toch weer aan moeten geloven en doorzetten en weer opsteigen als ik eraf gevallen ben. Het zou wel even een hele nare en vervelende periode worden, maar daar moeten Mananzo en ik gewoon doorheen. Ik heb dat ook gehad met longeren, in het begin ging het perfect en toen kwam ie ineens in opstand. Ik heb toen alle hoeken van de bak gezien en ging hij ook steigeren aan de longe. Maar toen moest ik ook ff een paar keer flink streng zijn en toen was het ook over. Nu heeft ie dat nooit meer gedaan.

Ik probeer nu in die tussentijd op zoveel mogelijk paarden te rijden, zodat ik weer wat zelfvertrouwen krijg.

Ik heb met mijn ouders afgesproken dat ik het na 3 maanden nog eens bekijk. Ben ik dan nog bang, kan ik hem altijd nog verkopen.

Ik hoop ontzettend dat het goed gaat komen, want hij is een schat, en heeft een hart van goud. En ik wil hem ook helemaal niet kwijt. Dat merkte ik dus toen er mensen belden en emails stuurden: wanneer kan ik komen kijken?
Ik ben nu nog niet 100% zeker of ik hem wel of niet weg wil doen. Er is wel veel op mij ingepraat, maar toch ben ik er niet zeker van. Dus daarom doe ik het ook (nog) niet.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:06

persoonlijk vind ik 3 maanden erg kort, die zijn zo om en dan zit je echt met dwang naar die datum toe tre werken, dat komt het paard ook niet goed...

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:07

ik begrijp je probleem wel hoor,maar wat ik niet begrijp is dat je hem weg doet.als je echt zo gek op hem bent moet je niet opgeven.
ik zelf heb ook samen met mijn dochter een pony gekocht,met de bedoeling dat ik ook flink zou gaan rijden!dat gebeurt dus niet,want ik heb zelf geen vertrouwen erin,en wil dat niet overgeven aan mijn paardje.
wat ik wel doe is:rijden op manege paarden om veel zekerder te worden en dat helpt echt,en ik ben er van overtuigt dat ik over een tijdje gewoon rijd met hem!MAAR geef jezelf de tijd...ik borstel,knuffel,wandel,alles doe ik met hem....ben stapel op hem,en al ga ik er nooit op,hij gaat nooit meer weg!Ik ben diegene geweest die hem wilde kopen,met alle verantwoording die het met zich meebrengt,tis geen auto!
sterkte

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:29

Wat vreselijk van die mensen dat ze op je in praten..... In plaats van dat ze je helpen?????

En als je al wat onzeker bent, dan helpt dat ook niet erg...... Probeer je ervoor af te sluiten.....

Ttsskk, belachelijk...... dat ze dat doen......

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 21:38

Gerdien, ik ben echt blij dat je deze keus hebt gemaakt! Op mij word ook zoveel ingepraat en ik kon veerle ook maar beter weg doen omdat het niks zou worden. Heb ook op het punt gestaan haar terug te brengen, maar voor mij was dat net wat 'makkelijker' omdat het toch proeftijd was. Gelukkig zag ik in dat het mijn pony is, en dat ik zelf wel kan beslissen of ze blijft of niet, en wat ik er mee doe en wat ik er niet mee doe. Probeer dit ook te doen. Laat die mensen maar lekker banketstaaf, ik snap ook niet waarom zoveel mensen ipv helpen je alleen maar verder 'bang' gaan maken. Heel erg veel succes en het lukt jullie wel!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:22

Gerdien, hulde! Ik vind het moedig dat je deze beslissing neemt om hem toch een tweede kans te geven.
Zoals er ook al gezegd werd, de angst zit tussen je oren en zal je bij elke pony voelen....

Veel succes met hem!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48412
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 22:27

Gerdien... succes!!!! Ik heb hetzelfde meegemaakt met Banjer...(niet het steigeren, maar het bang zijn)... maar nu kunnen we lezen en schrijven!!

Een tip die eerder is, en waar ik ook wat aan heb gehad is: Natural Horsemanship.... je kan eens kijken op www.naturalhorses.com

Ik heb ook les van Lynn en Marjan... ze leggen alles heel goed uit, zijn altijd bereid om je te helpen, je kan vragen per email stellen, je kan ze altijd bellen....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 10:33

Ik vind dit idd een goede beslissing. Met mijn pony heb ik ook moeten vechten, maar we zijn nu wel de beste maatjes!!
Het is jammer dat je niet in de buurt woont, maar mocht je willen ben je welkom om een of mijn beide pony's (WelshCob en Haflinger) eens te rijden. Vooral de Haflinger is een lieve pony.
Veel succes!!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:05

ik ben ook met mijn hafmerrie druk in gevecht....het was eerst goed, en nu wil ze even weten wie de baas is.....

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 11:46

Ik zag je haf op marktplaats staan. Ga je m toch verkopen? Zonde...

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:47

Ik vind het echt geweldig hoe jij dit mooie zielige paardje heb opgeknapt tot een geweldige mooie haf!! Ik kan het me niet voorstellen dat je na zoveel moeite die je voor hem heb gedaan, hem nou weg wilt doen. Je moet echt doorzetten en niet snel opgeven. Het ligt echt niet alleen aan Mananzo of jou hoor. Ik weet niet precies hoe oud die is, maar ik geloof nog jong. En alle jonge paarden zijn wat frisser en drukker. Logisch, er word ineens zoveel van ze gevraagd. Als je hem verkoopt denk ik dat je onwijze spijt gaat krijgen!! Dus denk er echt goed over na. Je hebt al zoveel overwonnen met hem dit moet ook lukken het heeft alleen veel tijd nodig en veel geduld!! suc-6 met je keuze!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 18:50

Jammer hoor, hij staat inderdaad te koop op de marktplaats.
Ik snap het echt niet Lips are sealed

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:19

haflingers kunnen soms echte draken zijn.
Soms vraag ik me wel eens af wat ik dan voor paard heb als ik de meeste mensen met haflinger problemen hoor.

Die van mij geeft nooit problemen, okay hij is wel eens ondeugend en pikt tijdens het lopen wel eens een pluk gras, maar met rijden durf ik er echt wel een klein kind op te zetten.
Ik heb er ook beginners op gehad en hij doet alles voor je.

nee hij is niet te koop Haha!

Geef het nog niet op, een cursus bij Voest is een goed idee.
Als je hem gewonnen hebt voor je heb je een wereld paard. Ik vind het een heel leuk dier, jammer dat ik er al 2 heb.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:10

ik heb ook op het punt gestaan om luuk weg te doen. hij was veels te sterk voor mij, nam me in het ootje telkens weer, en kortom alg ik er praktisch vaker naast dan erop. toen hij mij een trap had verkocht was ik het helemaal zat en ben ik gelijk naar een andere stal gegaan waar die in de wei kon. nou eerlijk waar ik heb een heel ander paard. nu een jaar later is die zoveel verandert dan toen. hij staat 7 mnd op de andere stal en hij is zoveel liever geworden en braver. en nu heb ik 2 x in de week super goed les en ik wil hem niet meer kwijt.

wat ik jou wil vertellen is dat je eens niet zo snel op moet geven... ga er gewoon eens helemaal voor. bouw heel veel vertrouwen met hem op want dat is er gewoon niet bij jullie als ik dit zo lees. ga met hem wandelen poetsen weet ik veel maar zorg dat hij jou gaat vertrouwen en jij hem ookw eer. en verder ga ajb niet verder alleen lopen kloten maar neem de hulp van obsession met beide handen aan, want als je zo verder gaat kan je hem idd veel beter verkopenn want je maakt hem ook allemaal maar bang.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:43

Jammer Gerdien! Maar als het niet gaat gaat het niet. Maar misschien is het toch slim om t aanbod van Jessica aan te nemen. Ik denk dat ze je er vast wel mee kan helpen!!

Ik zit nu eigenlijk een beetje met hetzelfde probleem. Ik ben hartstikke gek op Camilla en ze is echt een schat, en mijn maatje. We hebben zon ongelofelijke band met elkaar. Echt ik hou zielsveel van dat beest. Maar zodra ik erop zit heb ik de laatste tijd dus ook het gevoel dat ik geen macht heb. De laatste keer ging het weer ontzettend goed, geen problemen meer. Van te voren even aan de longeerlijn en dan is er niks aan de hand. Maar vandaag kwam het probleem weer terug en werd ik zoooo bang, ik was zelfs nog een heel eind van huis af, in de bossen. Ik denk ook iedere dag weer bij mezelf "Ben ik wel de goede om een jonge pony te rijden?" Maar ik zet door. Ik wil mijn angst overwinnen, en ik weet zeker dat het over een tijdje weer super gaat en dat wij het samen helemaal gaan maken. Nu zit het al een tijdje tegen, maar ik voel dat we eruit komen. Ookal schreeuw ik iedere keer weer als ik van angst afstap "Ze gaat eruit" Maar zodra ik dan gekalmeerd ben, dan weet ik dat ik dat niet kan en niet eens WIL proberen!
Dus misschien moet je wat tijd nemen, niet te snel opgeven. Het is een jonge pony en daar is geduld voor nodig.
Als je de hulp van Jessica aanneemt, wie weet dat je over een paar maandjes alles met hem kan! Het is het proberen waard, toch?
Succes ermee!!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:15

ik weet niet wanneer jullie mananzo tk hebben gezien, weet wel dat hij een tijdje terug (toen ze dit topic plaatste) op marktplaats al stond en dat ze er daarna toch maar van af zag.. ik weet niet of ze hem nu opnieuw te koop heeft gezet.. dat zou idd erg zonde zijn...