Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals"?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:43

Xox schreef:
Dus jou paard krijgt elke maand een medische keuring met bloedonderzoeken en dergelijke? De duurste voedingssuplementen enz. ?
Mijn paard krijgt ook een goede medische zorg maar dit doe ik dus niet

Niet om jou (Xox) aan te vallen, maar even in het algemeen.

Zou dat nou zo goed zijn, al die medische onderzoeken? Zou een paard daar nou echt gezonder en blijer van worden/blijven? Ik vind dat je met medische zorg ook kunt overdrijven. Een paard is een paard, geen porseleinen popje in een gouden kooitje.

Ik vind dat men veel te vaak doorslaat in het houden van met name sportpaarden. Wat ik al eerder zei, ze worden vaak behandeld als porseleinen popjes in een gouden kooitje. Paard-zijn mogen/kunnen ze vaak niet. Dat vind ik best kwalijk ook omdat deze manier van paardenhouden juist ziektes en aandoeningen in de hand werkt. Dat kan al komen doordat een paard geestelijk niet helemaal lekker in z'n vel zit. Dat heeft weer invloed op zijn lichamelijke gezondheid. Lichaam en geest zijn wel een wisselwerking tussen/met elkaar. Het 1 kan niet zonder het ander.

In die zin zou je haast kunnen beweren dat recreatiepaarden gezonder zijn dat sportpaarden. Omdat ze simpelweg meer paard kunnen zijn.

Let wel! Uitzonderingen daargelaten! Niet ieder sportpaard leeft als een porseleinen popje in een gouden kooitje. En niet ieder recreatiepaard kan 'paard' zijn!

--

Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag in dit topic: ik ben niet tegen naturals (daar valt voor mij ook natuurlijk bekappen onder), maar ook niet uitgesproken voor.
Beide 'stromingen' hebben hun voor's en tegen's. Ik haal eruit wat het beste bij mij en mijn paard past.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:26

Ik weet wel, door mijn werk op verschillende internationale stallen, dat de paarden heel regelmatig door Va, smid, Fysio, en noem maar op gecontroleerd worden.

Op het moment dat een paard in de topsport mee moet draaien MOET het in iedergeval fysiek en psychisch in staat zijn een topprestatie neer te zetten. Of dat nou springen, dressuren, draven, rennen, endurance, eventing en noem er nog maar een aantal op is.

Een topsportend mens kan ook geen record verbreken als het niet mentaal en lichamelijk 100% in orde is........

Dus de topsporters, zullen altijd onder volledige controle staan ZEKER bij de eigenaren, die hun dieren zo ontzettend goed kennen.

Want je vormt namelijk een team met je dier, en als het dier zich niet prettig voelt dan weet de ruiter dit gelijk......... die voelt het al als ze het dier uit stal trekt. Kan ook niet anders, omdat zeker de paardensport alles te maken heeft met elkaar begrijpen en dingen voor elkaar willen doen.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:43

Sportpaarden moeten zeker gezond zijn. Ze moeten immers een topprestatie leveren. Ben ik helemaal met je eens.

Mij ontgaat alleen de zin van maandelijks allerlei medische controles. Ik ga er vanuit dat de eigenaar het paard zo goed kent dat het direct door heeft dat er wat mis is. Zonder eerst het paard door de hele medische mallemolen moeten te halen.

Ik denk alleen dat door het dier te behandelen als een porseleinen popje in een gouden kooitje dat het dan geestelijk niet meer helemaal 100% kan zijn. Een paard moet paard kunnen zijn vind ik. Daar hoort bij: contact met soortgenoten, in de wei kunnen ravotten (met die soortgenoten), niet 100'den voedingssupplementen toegediend krijgen enz.
Ik geloof dat een paard wat paard mag zijn, ongeacht of dit een sport- of recreatiepaard is, zowel geestelijk als lichamelijk gezonder is en blijft dan een paard wat al deze ding niet kan.

Ik weet wel, helemaal realistisch is dit niet. Er gaat veel geld mee gemoeid en paarden in de wei lopen wel eens een verwonding/blessure op (blessures vallen best mee) en ja, voor een sportpaard kan dit niet door het vele geld wat er mee gemoeid gaat.

Ik wil hier niet mee zeggen dat sportpaarden het slecht hebben o.i.d. Dat zeker niet, maar ik vind wel dat hun levensomstandigheden beter kunnen. Om een paard op en top gezond te kunnen houden moet het een bepaalde tijd gewoon paard kunnen zijn.

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:50

Xox schreef:
Een sportpaard krijgt een heel wat betere opleiding waardoor slijtage minder is dan een recreatiepaard wat met de kop hoog rondhobbelt op slechte bodems en met stuiterende ruiters op de rug.

Rare ideeen heb jij van recreatiepaarden, een goed gereden/verzorgd recreatiepaard is dus een "uitzondering"?
Volgensmij hebben de "typische recreatiepaarden" zoals tinkers, fjorden, haflingers etc. minder vaak blessures dan sportpaarden.
Daarnaast komen alleen de paarden die rontgenologisch helemaal 100% goed zijn in de sport terecht, niet zo vreemd dat die dan minder snel blessures hebben die met botafwijkingen te maken hebben.

Ik denk trouwens dat er bij mijn half-gepensioneerde recreatie haflinger net zo snel een veearts naast staat wanneer er iets aan de hand is als bij een sportpaard, maargoed

Over het "natuurlijke gedoe" .. ik gebruik gewoon wat bij mijn pony past, ze staat op voorijzers en loopt echt extreem gevoelig zonder ijzers, dus ik ga er niet meer aan beginnen om haar natuurlijk te laten bekappen, dan moet ze eerst minstens een jaar met zere voetjes staan. Ze heeft een deken op in de winter, maar verder hou ik haar redelijk "natuurlijk"; uitloopstal in de winter en weidegang in de zomer. Het gaat prima zo!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 20:54

Is ook zo Nerwen, maar bijvoorbeeld een Fysio kan preventief werken en dan ben je een eventueel probleem voor.......

Ook komen sportpaarden gewoon los ik heb slechts op een stal gewerkt waar dit niet het geval was..... en daar was ik ook snel weg

Al dan niet gecontroleerd moet een paard toch paard kunnen zijn..... zowizo

Ik ben ook heel zuinig op de grote meneer, niet omdat hij geld waard is, maar omdat ik gewoon heel veel van hem hou.......... yep pennie kim komt even boven

En toch zet ik hem samen met een ander paard buiten........ en ja ijzerafdruk op zijn bil... Baal ik dan wel vreselijk van en vandaag is het eerste wat ik doe, kijken of hij goed loopt..... en jahoor, menneke is niet van suiker.

Hij gaat straks ook met deze merrie het land op.........

En ik verwacht wel dit zomerseizoen de L door te zijn.......... snappie..

En nu heb ik het over de basissport........ maar later als hij groot is, en ik een bekende Nederlander ucheuche dan gaat hij ook gewoon nog met andere paarden los.

Is het zijn tijd om te gaan, dan is het zijn tijd..... en hoe voorzichtig ik ook ben.......... dan komt er wel een ander naar ongeluk om de hoek kijken.........

Ben het absoluut met je eens dat een paard zeker een aantal uren per week gewoon paard moet kunnen zijn. Liefst een aantal uren per dag........... maar dat gaat gewoonweg niet altijd.

Ik heb het geluk dat ik eigen baas ben en dus mijn tijd in kan delen......

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:04

Ik moet zeggen dat er erg leuk gepraat wordt over mensen die wat verder kijken dan hun neus lang is bij net Naturalstopic

dit topic wordt gewoon brandstapeltopic genoemd. mensen gequote en bekritiseerd.........

Is niet netjes.

Heb je wat te zeggen, zeg het dan hier....... en onderbouw je verhaal

Vogel

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&qu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:07

avanoort schreef:
Mijn vraag: ben jij tegen het natuurlijk bekappen en de methode van Naturals om paarden te houden. En natuurlijk WAAROM?

ik ben tegen natuurlijk bekappen omdat ik gezien heb dat ze de paarden zo kort bekappen dat ze de eerste dagen nie meer kunnen lopen. en dan denk je mid=sschien die klets uit dr nek maar het is echt zo. zolang je het paard niet schaad in zijn beweging en hij na het bekappen gelijk goed weg kan lopen heb ik dr niks op tegen maar wel op deze manier...

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:08

KiWiKo schreef:
Is ook zo Nerwen, maar bijvoorbeeld een Fysio kan preventief werken en dan ben je een eventueel probleem voor.......

Ook komen sportpaarden gewoon los ik heb slechts op een stal gewerkt waar dit niet het geval was..... en daar was ik ook snel weg

Al dan niet gecontroleerd moet een paard toch paard kunnen zijn..... zowizo

Ik ben ook heel zuinig op de grote meneer, niet omdat hij geld waard is, maar omdat ik gewoon heel veel van hem hou.......... yep pennie kim komt even boven

En toch zet ik hem samen met een ander paard buiten........ en ja ijzerafdruk op zijn bil... Baal ik dan wel vreselijk van en vandaag is het eerste wat ik doe, kijken of hij goed loopt..... en jahoor, menneke is niet van suiker.

Hij gaat straks ook met deze merrie het land op.........

En ik verwacht wel dit zomerseizoen de L door te zijn.......... snappie..

En nu heb ik het over de basissport........ maar later als hij groot is, en ik een bekende Nederlander ucheuche dan gaat hij ook gewoon nog met andere paarden los.

Is het zijn tijd om te gaan, dan is het zijn tijd..... en hoe voorzichtig ik ook ben.......... dan komt er wel een ander naar ongeluk om de hoek kijken.........

Ben het absoluut met je eens dat een paard zeker een aantal uren per week gewoon paard moet kunnen zijn. Liefst een aantal uren per dag........... maar dat gaat gewoonweg niet altijd.

Ik heb het geluk dat ik eigen baas ben en dus mijn tijd in kan delen......

En zo hoort het ook, Kiwiko
Dat zijn juist de uitzonderingen die de regel bevestigen (of andersom, eerder regel dan uitzondering ).

Nerwen

Re: Wie is er tegen "natuurlijk bekappen en Naturals&am

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:11

Vogel schreef:
ik ben tegen natuurlijk bekappen omdat ik gezien heb dat ze de paarden zo kort bekappen dat ze de eerste dagen nie meer kunnen lopen. en dan denk je mid=sschien die klets uit dr nek maar het is echt zo. zolang je het paard niet schaad in zijn beweging en hij na het bekappen gelijk goed weg kan lopen heb ik dr niks op tegen maar wel op deze manier...

En dan ben je dus niet tegen natuurlijk bekappen, maar tegen mensen die iets doen waar ze de ballen verstand van hebben!

Het is jammer dat dit soort dingen gebeuren. De methode op zich is niet slecht, het zijn de mensen die er mee omgaan. Maar zo is het eigenlijk bij alles.
Van iedere goede methode kun je een slechte maken.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:13

Vogel schreef:
..ik ben tegen natuurlijk bekappen omdat ik gezien heb dat ze de paarden zo kort bekappen dat ze de eerste dagen nie meer kunnen lopen..

En ik ben tegen de hoefsmid die 1x mijn paard zo kort bekapt heeft dat ze een week moeilijk liep. Mijn paard gaat ijzerloos door het leven, en wordt bekapt door een traditionele hoefsmid (een andere dan eerder genoemd). Omdat er een paar rotte appels tussen zitten, betekent nog niet dat alle smeden en/of alle NB-ers slecht zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:17

KiWiKo schreef:
Is niet netjes.
Heb je wat te zeggen, zeg het dan hier....... en onderbouw je verhaal

Hetzelfde geldt voor jou, voor daar .

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:18

KiWiKo schreef:
...Heb je wat te zeggen, zeg het dan hier....... en onderbouw je verhaal

Ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen geen zin hebben om hier te posten. Neem nu alleen de titel van dit topic al. De negatieve toon is meteen gezet.

EDIT: typo.
Laatst bijgewerkt door Ann op 30-03-06 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:18

De mijne gaat ook ijzerloos door het leven sinds een week of 3

ik moet zeggen dat hij er wel beter door is gaan lopen........ veel lichtvoetiger zegmaar.

Voor mij is het ook nu niet nodig....... wellicht, hoop ik, later wel. maar zolang in nog geen kleine voltes in galop hoef te rijden op gras......... blijven de ijzers lekker af

en hij doet het er bijzonder goed op.

Mijn traditionele smid kijkt bijna dagelijks naar hem, ook ohz en we zijn alledrie erg tevreden

@ Jovarna........ ik post daar niet........ doe ook niet zo denegerend naar jullie toe............ heel, heel naar

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:22

Ann schreef:
KiWiKo schreef:
...Heb je wat te zeggen, zeg het dan hier....... en onderbouw je verhaal

Ik kan mee heel goed voorstellen dat sommige mensen geen zin hebben om hier te posten. Neem nu alleen de titel van dit topic al. De negatieve toon is meteen gezet.

men kan ook de dialoog aangaan, en van elkaar leren............... zou eventueel kunnen, of ben ik gek.

Ik leer veel van "naturals" ben het niet overal mee eens..... maar dat waar ik het niet mee eens ben gooi ik in de prullenbak en de rest ga ik mee aan het werk.........

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:22

Amethyst ging ook ijzerloos door het leven. Ging ontzettend goed, nooit hoefproblemen gehad. Ook over de verharde weg ging altijd goed.
Gras ook geen probleem. Hoe vaak ik al niet met haar door de wei heb gecrossed (inclusief scherpe bochtjes )... Nooit wat gebeurd. Bewijst voor mij dat ijzerloze paarden genoeg houvast hebben op glibberig gras

Om nou te zeggen dat zweer bij ijzerloos... Nee, maar het heeft wel mijn voorkeur.

Amethyst werd overigens traditioneel bekapt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:25

Kiwiko, wat is er in jouw beleving nu precies naar?

De titel van dit topic is naar. Dit topic op zich is naar. Alle vooroordelen en beweringen zijn naar. Dat het maar doorgaat en steeds erger en discriminerender wordt, is naar.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:25

@Kim,

De laatste tijd zijn er tig topics geweest over NB. De toon was af en toe behoorlijk pittig, over en weer.
Maar dit topic begint in de titel al met een negatieve houding t.o.v. naturals. Hoe kun je dan een eerlijke en open discussie verwachten?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:30

TS is er al een tijd niet geweest......... ik en ander mensen geven gewoon hun mening over dingen, net als jullie dat doen

Ik ben het er zeker mee eens dat TS niet zo een titel had moeten maken.......

Maar als we de titel nou even vergeten en onder het genot van een versnapering eens wat vriendelijker over en met elkaar gingen praten dat komt er misschien nog iets positiefs uit een topic dat heel negatief begon

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:31

Jovarna schreef:
Kiwiko, wat is er in jouw beleving nu precies naar?

De titel van dit topic is naar. Dit topic op zich is naar. Alle vooroordelen en beweringen zijn naar. Dat het maar doorgaat en steeds erger en discriminerender wordt, is naar.

Iemand die NIET openstaat voor een andere wereld is NAAR

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:35

De titel had beter kunnen zijn "Wat vinden jullie van natuurlijk bekappen en Naturals?"
De huidige titel is erg suggestief (is dat het goede woord? ben niet meer zo helder (bijna bedtijd enzo ).

Ik heb niet het hele topic gelezen (had al wel een vermoeden van het moddergooien over en weer), maar een beetje respect voor elkaar zou geen kwaad kunnen. Er is nog nooit iemand minder geworden van open staan voor nieuwe/andere ideeën/opvattingen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:37

Precies............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:38

Voordat we verdergaan kiwiko:
Wat versta jij onder 'open staan voor'?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:41

ik wil alles weten wat er gebeurd, wat de trends zijn en wat de "nieuwe" ideeen zijn.

ook over het natural, wil ik alles weten............ en geloof me ik verdiep me er echt wel in.

er zijn alleen dingen waarvan ik zeg.............. ONZIN, LU LKOEK........ maar neemt niet weg dat ik toch inzichten aanpas..

met dat wat voor mij en mijn lesklanten en paardeneigenaren werkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:50

Fronton schreef:
Vaak wordt er nog wat aangeklooid met allerlei natural benaderingen, maar zonder resultaat. Dan begint het onderhand wel op dierenkwelling te lijken, als je het mij vraagt.

hallo lukt het een beetje??

DIT is dus wat ik tegenheb op dit soort topics. Er mag open en bloot geblerd worden dat NB dierenkwelling is. Als 'wij' (even voor t gemak) zeggen dat 24/7 stalarrest dierenkwelling is krijg je heel bokt over je heen, wordt er getemd en vlieg je er zowat af met een ban.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 21:55

Arabesk schreef:
Fronton schreef:
Vaak wordt er nog wat aangeklooid met allerlei natural benaderingen, maar zonder resultaat. Dan begint het onderhand wel op dierenkwelling te lijken, als je het mij vraagt.

hallo lukt het een beetje??

DIT is dus wat ik tegenheb op dit soort topics. Er mag open en bloot geblerd worden dat NB dierenkwelling is. Als 'wij' (even voor t gemak) zeggen dat 24/7 stalarrest dierenkwelling is krijg je heel bokt over je heen, wordt er getemd en vlieg je er zowat af met een ban.

Je kan het bericht van Fronton ook anders lezen.
Als bepaalde ''natural benaderingen'' (om het zo even te noemen) verkeerd gebruikt worden, kan het indd neigen naar dierenkwelling! Dat wil niet zeggen dat de methode op zich dierenkwelling is, nee, de onkunde van de mens maakt er dierenkwelling van.

Dat is hoe ik het bericht van Fronton lees.

Ik ben het er ook niet mee eens dat bepaalde "natural benaderingen" dierenkwelling zijn. Absoluut niet!!