Xox schreef:Dus jou paard krijgt elke maand een medische keuring met bloedonderzoeken en dergelijke? De duurste voedingssuplementen enz. ?
Mijn paard krijgt ook een goede medische zorg maar dit doe ik dus niet
Niet om jou (Xox) aan te vallen, maar even in het algemeen.
Zou dat nou zo goed zijn, al die medische onderzoeken? Zou een paard daar nou echt gezonder en blijer van worden/blijven? Ik vind dat je met medische zorg ook kunt overdrijven. Een paard is een paard, geen porseleinen popje in een gouden kooitje.
Ik vind dat men veel te vaak doorslaat in het houden van met name sportpaarden. Wat ik al eerder zei, ze worden vaak behandeld als porseleinen popjes in een gouden kooitje. Paard-zijn mogen/kunnen ze vaak niet. Dat vind ik best kwalijk ook omdat deze manier van paardenhouden juist ziektes en aandoeningen in de hand werkt. Dat kan al komen doordat een paard geestelijk niet helemaal lekker in z'n vel zit. Dat heeft weer invloed op zijn lichamelijke gezondheid. Lichaam en geest zijn wel een wisselwerking tussen/met elkaar. Het 1 kan niet zonder het ander.
In die zin zou je haast kunnen beweren dat recreatiepaarden gezonder zijn dat sportpaarden. Omdat ze simpelweg meer paard kunnen zijn.
Let wel! Uitzonderingen daargelaten! Niet ieder sportpaard leeft als een porseleinen popje in een gouden kooitje. En niet ieder recreatiepaard kan 'paard' zijn!
--
Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag in dit topic: ik ben niet tegen naturals (daar valt voor mij ook natuurlijk bekappen onder), maar ook niet uitgesproken voor.
Beide 'stromingen' hebben hun voor's en tegen's. Ik haal eruit wat het beste bij mij en mijn paard past.