Paard op proef

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Paard op proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 18:29

Zoals sommige van jullie misschien al gelezen hebben, heb ik een paar maandjes zonder paard doorgebracht. Kon het gewoon niet meer opbrengen.

Maar ongeveer een week geleden heb ik voor mezelf besloten om toch weer een eigen paard aan te schaffen, en wat er in mijn kop zit, zit niet in mijn r**t, dus ik ben op zoek gegaan. Er zou in eerste instantie een 6 jarige merrie binnen komen maar dat blijkt nog wat langer te gaan duren voordat zij komt. En toen kreeg ik een uurtje geleden een telefoontje met het volgende:

8 jarige ruin, heel donker bruin, 1.72mtr, volledig gekeurd, kan netjes bewegen, heeft deelgenomen aan de opleiding van de rijkswacht maar is er bij de laatste proef niet doorgekomen (schijnt dat er dan naar ze geschoten wordt Verward) en toen had hij schrik gekregen. Dat vindt ik helemaal niet zo gek, klinkt alleen maar verstandig!! Haha!

Ik heb geen idee van zijn afstamming, maar ik heb gezegd: laat maar komen!! Ik ga hem gewoon proberen! Misschien dat het niets wordt en dat ik nu veel te optimistisch ben, waardoor het straks heel deprimerend wordt als het niet klikt, maar ja....dat risico neem ik maar! Haha!

Nou moet je weten dat mijn eerste paard wegschoot als hij zelf een scheet liet en ik wel eens geroepen heb dat ik hem naar de politieschool zou sturen!! Konden ze hem daar het e.e.a. leren! *LOL*

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:34

Nou,ik ben benieuwd hoe deze is! Ik hoop voor je dat het klikt,we horen het wel!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:59

Heel veel succes en ik hoop voor je dat het klikt!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 22:15

Ik hoop het ook! Ben best wel zenuwachtig!! Ik hou jullie i.i.g. op de hoogte!

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 11:33

Spannend joh! Ik hoop dat je het treft en dat je er een heel fijn paard aan hebt! Wie niet waagt, wie niet wint zeggen ze toch!
Succes ermee! En als je foto's hebt meteen plaatsen he?

deedee19

Berichten: 7930
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 16:52

Nou heel veel succes ik hoop dat het klikt!

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 23:46

Heb gereden hoor!! Haha! *LOL*

Eerst flink gepoetst en eens goed naar zijn hoeven gekeken. Ik kan er niet overuit, zo klein ten opzichte van zijn grootte! Dat was bij mijn andere paarden wel anders!

Ik was best wel zenuwachtig en heb er eerst een vriendin opgezet. Ik wilde eerst zien hoe hij liep. Bij aankomst in de binnenpiste begon meneer te roepen naar een ander paard en ik heb toch eventjes gecontroleerd of er wel sprake was van een ruin Verward

En hij was eigenlijk direkt superbraaf, keek wel een beetje maar deed geen rare dingen, ging niet harder lopen of trekken of wat dan ook en het was voor hem toch een vreemde omgeving.

Ik ben er na een minuut of 10 zelf opgegaan. Het was wel even wennen hoor. Hij is heel goed op het been gereden en bij voldoende beendruk komt hij direkt schoon rond. Aan de teugels hoef je totaal niet te trekken, alles op het been. En dat is natuurlijk zoals het hoort, maar als je dat niet helemaal gewend bent is het toch even zoeken.

Ik heb een twintigtal minuten gereden en hij is constant rustig gebleven, liep zelf goed voorwaarts maar kan ook het been verdragen. Dus er is geen paniek als het been eens wat harder aankomt. Ik hoefde dus alleen maar te zorgen voor voldoende beendruk zonder te schoppen. Ik heb geen enkele keer mijn linkervoet goed moeten doen omdat ik te ver in de stijgbeugel zat (is altijd een probleempje geweest bij mij).
Galopperen heb ik nog even aan mijn vriendin overgelaten maar dat ging ook zonder problemen. Ik heb zelf een schrik gepakt met mijn vorig paard en dat is dus de reden dat ik een braaf paard zoek.
Morgenavond ga ik weer rijden en donderdag heb ik mijn eerste les met hem.

Hij heet dus Mistral, is 9 jaar (ze hadden eerst 8 gezegd maar in Januari worden ze allemaal een jaartje ouder). Zijn vader is Glendale (Nimmerdor) en aan moederzijde zit John Up To (en nog wat/of zoiets, weet het niet meer goed) dat is i.i.g. volbloed. Wat dus ook die fijne hoeven verklaard Haha!
Hij is in december gekeurd voor de Rijkswacht en heeft de 100 dagen opleiding gedaan. Een heleboel ging goed totdat ze met vuur begonnen, toen heeft hij afgehaakt. (eerst hadden ze schieten gezegd, vond ik zelf ook al raar). Hij is voornamelijk dressuurgereden en er is niet mee gesprongen, maar hij kan ook aangespannen!!

En een lief koppie!!! Het is echt een schoontje! Kwijl

Sorry als het een vrij lang verhaal geworden is maar jullie zullen het al gemerkt hebben: ik zie hem wel zitten!! *LOL*
Ik zal van de week nog een paar keer goed werken met hem en proberen niet in die grote bruine ogen te kijken als ik mijn beslissing neem.....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 01:33

Dat klinkt als een geweldig paard! Ik hoop dat je de goede beslissing maakt! Ik meen wel al af te kunnen leiden dat je hem geweldig vindt... Lachen

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:36

He Jola,
Super, ik hoop voor jou en het paard dat het blijft klikken want het klinkt allemaal heel erg goed, fijn zeg dat je nu weer wat meer vertrouwen kunt krijgen, ik ben zelf ook op een ander paard gestapt omdat ik met de vorige echt niet meer door een deur kon, ik werd erg bang. Zit nu op een pas 4 jarige maar zo koel en braaf, ben inmiddels ook aan het galloperen etc. nadat ik dat eerst aan een ander heb overgelaten, en weet je ik begin weer te genieten en te relaxen te paard heerlijk. Heel veel succes met oefenen en het nemen van een beslissing. Groetjes Beppies

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:28

Zoals ik in de pb al zei, ik ben heel benieuwd hoe de halfbroer van Laiser je zal bevallen.
(Glendale zal wel groot door gefokt hebben, want de twee zonen die ik ken van Glendale zijn groot. Kijk maar naar Laisertje Knipoog )

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:36

heey ik hoop dat het goed gaat klikken tussen jullie maar het begin was in elk geval goed!!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:42

Wat leuk zeg, het klinkt in elk geval als een geweldig paard.

Een tijdje terug was er een documentaire op de tv over de paarden van de rijkswacht en hoe die geselecteerd werden. Er waren er maar zeer weinig die door de medische keuring heenkwamen omdat ze geschikt moesten zijn voor het veelvuldig lopen over harde bodem waarvoor de benen echt perfect moesten zijn. Verder moesten ze natuurlijk heel koel tussen de oren zijn. Er waren er maar een paar die goed genoeg bevonden werden om uberhaupt aan die 100 dagen test mee te doen.

Jouw paard moet dus haast wel kerngezond en bomproof zijn Lachen Okee, niet vuurproef dan waarschijnlijk maar hoe vaak rij je nu langs een brandstapel op een doodgewone buitenrit nietwaar Knipoog

Heel veel succes met hem!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:41

Wat een verhaal zeg !
Zo heb je niks, en zo heb je weer een paard op stal staan.
Als ik het zo lees dan krijg ik toch wel de indruk dat het goed zit, gelukkig heb je ook nog even tijd om verder aan elkaar te kunnen wennen voordat je een beslissing neemt.
De vader van moederszijde zal John U to Berry zijn, dat is een Engelse volbloed.
Heel veel succes met je nieuwe aanwinst, ik hoop dat jullie zo tevreden over elkaar blijven

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 00:20

Hardstikke leuk dat jullie zo meeleven!

Het ging vandaag ietsie minder met rijden. Ben er zelf wel gelijk opgegaan en het instappen ging zonder problemen. Maar het was al wat later op de avond (ben net pas terug) en een vriendin was haar paard nog aan het uitstappen. Toen zij wegging werd hij toch wel wat heet. Beetje dribbelen, ook naar de uitgang willen, beetje omhoog gaan, paar bokjes.... Boos!

Aangezien ik een schijtluis ben en juist deze week mijn rug niet al te best mee wil werken, toch maar even een vriendin erop gezet. Zij voelde ook heel goed het verschil met gisteren. Na ongeveer een 20 minuten ging het beter en kon je ook gewoon been geven.

Maar....we blijven positief! Het is voor hem een vreemde omgeving en hij zit vol energie, waar hij vandaan komt wordt er dagelijks meerdere malen met de paarden gewerkt dus zijn conditie is picobello in orde. Ik heb hem nog een 10-tal dagen op proef dus we geven nog niet op! Haha!

Morgenavond les!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 00:33

De meeste paarden vinden het niet zo leuk om opeens alleen achter te blijven, ook dat rare paard van mij, die ik altijd alleen in de bak rij, begon gisteren moeilijk te doen toen mijn dochter met haar pony de bak uitging. Misschien werd je zelf ook wel zenuwachtig om wat zou kunnen gebeuren?

Gelukkig heb je hem op proef en kan je hem uitgebreid uitproberen. Ik hoop voor je dat het goed klikt en dat je straks weer vol vertrouwen lekker naar buiten kan Lachen

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:46

Ach ook voor je paard is het even wennen, en het zijn niet voor niets kuddedieren door het nieuwe zal hij best even aan andere paarden gaan hangen (vandaar zijn reactie op het alleen blijven), toch klinkt het allemaal goed positief en dat je eerst een vriendin erop zet lekker toch dan ben je zelf ook veel meer ontspannen. Heel veel plezier de komende dagen, succes met de les en het nemen van een beslissing

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 23:36

Huilen Huilen Geen les gehad. Meneer had besloten een ijzer te verliezen Boos! en aangezien zijn hoeven wel een onderhoudsbeurt kunnen gebruiken wilde ik niet het risico lopen om te rijden en met de brokken te zitten! Mijn instructeur heeft het andere ijzer er ook maar gelijk afgehaald want dat zat ook al los. Gelukkig komt morgen de hoefsmid even langs om ze er alletwee weer onder te zetten.

Direkt maar met mijn instructeur afgesproken om morgenavond te lessen, hij gaat er dan eerst op voor me want dan zal Mistral wel wat energie teveel hebben...

Het schiet dus weer lekker op, NOT Boos!

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:03

Aaach Jolanda de moed nog niet opgeven hoor !:).Maar ben blij dat de eerste keer zo goed ging.Wie had je er eerst op gelaten (ik niet nieuwsgierig hoor Knipoog ).Zeker nog veel geluk ermee !En klikt het zowat tussen jullie Lachen ?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 14:39

Ise is er eerst opgegaan, die rijdt ook wat paarden van Pascale en heeft gewoon meer ervaring dan ik als het op "vreemde" paarden aankomt.

Verder klikt het wel hoor! Gisteren kon ik niet veel meer doen dan een beetje stappen. Heb ik maar gelijk een soort van noodrem "geinstalleerd".
Stappen, stilstaan en HO zeggen, de eerste keer liep hij gewoon door totdat de lijn strak hing, de tweede keer liep hij half over mij heen en de derde keer begreep hij wat de bedoeling was en stopte netjes naast mij. Haha!

Dat was al handig, want voordat ik wegging, moest ik zijn deken nog even opleggen maar hij stond wat ongelukkig dus moest een beetje opschuiven. In eerste instantie wilde hij al een rondje door de hele stal lopen maar toen ik HO zei, bleef hij keurig netjes gelijk staan. Haha! En ik maar belonen natuurlijk!!

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:42

Heee wat goed zeg !Dat hij zo snel al luisterde !Als hij bij het rijden nu ook nog zo heel goed luisterd , dan heb je je paard al gevonden Haha! !EEn denk je dat je hem houd ?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 15:04

Dat kan ik nu nog niet zeggen. Ik bedoel het klikt als we allebei op de grond staan, maar ik heb er pas 1x opgezeten! Frusty En het is natuurlijk wel de bedoeling dat er gereden wordt Haha!

Voorlopig heb ik hem nog ruim een week op proef, ik heb vanavond les, wil hem morgen eerst eens longeren (kijken hoe hij daarop reageert) en zondag gewoon direkt zelf rijden en als dat goed gaat ook eens buiten proberen.
Longeren vind ik zelf toch wel belangrijk i.v.m. mijn rug, als het een keer niet lukt om te rijden kun je toch je paard trainen.

Tot dusver bevalt hij dus heeeeel goed maar ik zoek een paard om te rijden en niet om alleen maar te knuffelen (doet hij trouwens wel heel schattig Haha! ).

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:07

Haha Haha! , zolang hij maar schattig knuffelt Knipoog.Hopelijk slaagt hij met longeren dan , en met het rijden in de les !Je hebt nog een week...en dat is nog belange niet om Lachen

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 12:03

Wat een dag, wat een dag gisteren. Afscheid genomen van een collega waar ik 10 jaar nauw mee heb samengewerkt, was al heel emotioneel.
Dan 's avonds Mistral voor de 2e keer rijden, en constant had ik in mijn achterhoofd: Ursus zou vandaag 6 zijn geworden. Zolang dat in mijn hoofd bleef ging het wel, maar toen ik het mijn vriendin vertelde heb ik toch even de traantjes laten gaan. Huilen

I.i.g. de les:
Mijn instructeur was er eerst opgegaan omdat Mistral noodgedwongen een dagje stil had gestaan. En die man rijdt vele malen beter dan mij en vraagt ook meer van een paard, er was dus wel even wat protest geweest van Mistral zijn zijde maar hij bleef niet doorgaan met etteren. Er werd hem duidelijk gemaakt wie het voor het zeggen had en daar legt hij zich bij neer.

En toen ik erop! Eerst wat onwennig natuurlijk, ik voelde wel dat hij meer gespannen was als van de week maar hij heeft geen gekke dingen uitgehaald. Op een gegeven moment waren er kinderen aan het spelen aan de achterzijde van de binnenpiste (je hoort ze dus wel, maar ziet ze niet) en i.p.v. allerlei spooktaferelen ben ik gewoon doorgereden en hij heeft niet op of om gekeken, hij is helemaal bij zijn werk. (Met mijn vorige paarden had ik nu dus al de hele bak gezien...)

Het is me zelfs gelukt om hem stukjes netjes rond naar beneden te rijden, bij mijn instructeur liep hij constant zo maar ja, ik ben nog zoekende naar alle knopjes.
Mijn benen blijven stil dus dat gaat goed, mijn handen moet ik echter goed naast elkaar houden en wanneer ik stelling vraag, 1 hand naar me toewerken, ik heb nogal de neiging om dan mijn hand naar buiten te doen en dan krijg je niet het gewenste effect (dan komt de muur heeeel dichtbij Frusty ). Al met al ging het dus helemaal niet slecht Haha!

O, en Mickey, vandaag neemt mijn vriendin haar digi mee om zijn koppie te vereeuwigen. Ik ben er alleen nog totaal niet uit hoe ik die op mijn computer zichtbaar moet maken (ze had zojuist een andere foto ge-emaild en die krijg ik niet te zien...) Maaaaar, daar hebben we de helpfuncties voor op de pc zitten, dus ik weet vanavond wat te doen. *LOL*

sandra1977

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:51

Leuk voor je dat het beter gaat, een nieuw paard vraagt natuurlijk altijd wat gewenning, maar dat hij zo rustig reageert op geluiden om hem heen zal toch ook moeten helpen met een stukje vertrouwen. Als je een paard hebt wat constant schrikt van alles en nog wat zal dat je vertrouwen meer op de proef stellen als een paard wat de meeste geluiden wel gewend is.
succes verder en laat horen of je met hem verder gaat of niet.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 21:45

Zelf gereden!!! Haha! Direkt zelf opgestapt, eerst een tiental minuten gestapt en tegen mezelf blijven praten *blijf ademen, blijf ademen*
Dat klinkt misschien gek maar als je schrik hebt is dat het eerste wat je vergeet te doen!! *LOL*

Daarna echt lekker gereden! Hij was super braaf en ik voelde me al snel goed op mijn gemak. Ik heb nog niet gegallopeerd maar dat komt van de week nog wel. We doen het stapje voor stapje, of te wel, drafje voor drafje. Haha!

Ik ben nu al een aardig tijdje bezig om een foto op het juiste formaat te krijgen, dan kan ik hem eindelijk laten zien, maar pfoe, dat is ook al niet gemakkelijk Scheve mond