Joggen, paard ervan door, reactie?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Joggen, paard ervan door, reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 14:49

Vrijdag is Maddox er voor het eerst echt vandoor gegaan buiten.
Mijn vriend ging joggen en ik dacht dat ik even lekker mee zou gaan met Maddox. Maddox werd dus helemaal opgefokt van het joggen en vanaf seconde 1 moest ik hem inhouden. Na een minuut of 15 was hij dat waarschijnlijk zo zat, dat hij een paar grote bokkesprongen maakte (waarbij ik mijn beugels kwijt was) en er ineen rotgalop vandoor ging.

Ik moest even bij mijn positieven komen, want ik heb niet zo'n routine met paarden die ervan door gaan dus 5 seconden later heb ik hem aan 1 teugel omgetrokken richting boom en toen stopte hij. Ik heb maar aan mijn vriend gevraagd of hij verder wilde wandelen in plaats van joggen....

Eigenlijk vind ik het wel logisch dat een paard opgewonden wordt van een jogger voor zijn neus (drafbeweging?).

Wat doen jullie op zo'n moment? Als je je paard de hele tijd moet inhouden vanaf de eerste seconden en als je voelt dat hij gaat flippen?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl



Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-03 19:21

bubbels schreef:
Ik denk dat je bij seconde één al af had moeten stappen of je vriend moeten vragen om te gaan lopen. Als je je paard aanvoelt weet je dat het uiteindelijk fout gaat. Omtrekken is buiten namelijk veel riscanter als in de bak. Als jij lang het prikkeldraad rijdt bijvoorbeeld, kan het helemaal niet en is het maar hopen dat je paard snapt dat ie moet stoppen. Van inhouden kunnen paarden heel erg gefrustreerd raken trouwens, zeker als het bit flink in zijn mond getrokken wordt. Zou het niet meer doen als ik jou was, je paard beleeft namelijk helemáál geen lol aan dit soort buitenritjes.


Maddox is normaal altijd heel erg ontspannen buiten dus ten eerste had ik dit niet verwacht. Ten tweede vind ik niet dat ik had moeten afstappen want hij moet toch gewoon luisteren ook al loopt er een jogger langs. Ik heb een keer met Laui buiten gereden en toen was er een trimwedstrijd in het bos. Tsja, dat kan gebeuren.

Ik ben het helemaal met je eens dat paarden gefrustreerd worden van inhouden, maar soms kan het niet anders. Als je bijvoorbeeld met z'n 2en buiten gaat rijden. Ik heb inderdaad hard aan de teugels getrokken omdat een voorzichtige ophouding niet meer doorkwam.

Op zich zou afstappen een optie zijn, maar ik denk niet dat ik daar bij Maddox een goed effect mee bereik. Hij is slim genoeg om volgende keer weer heel hard te gaan draven etc zodat ik weer afstap.

Wel bedankt voor je tip, ik heb er namelijk wel even over na zitten denken voordat ik dit antwoord heb getikt.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 09:40

Ik heb dus inderdaad geprobeerd om te stappen en dan af en toe het gat dicht te draven. Al vanaf de eerste seconde stapte hij sneller dan hij ooit heeft gedaan, alsof hij wist dat mijn vriend bij zijn 'kudde' hoorde.

Ik weet inderdaad ook dat ze van continu inhouden heel heet worden. Ik probeerde dus echt een duidelijke ophouding te geven en dan weer los te laten, maar de ophoudingen volgden elkaar te snel op Knipoog

Met een fietser gaat het trouwens prima, die kan vooruit fietsen enzo, maar dat is hij gewend. Ik denk inderdaad dat ik beter een stuk vooruit had kunnen draven, maar ja dat is een beetje laat bedacht.

Ik ga vanavond weer even lekker naar buiten en dan mag hij weer helemaal zijn eigen tempo lopen.

Er is één voordeel: hij is ervan doorgegaan, ik ben niet geschrokken, niet gevallen en heb hem zelf kunnen remmen. Dat voelt toch ook wel weer prettig!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 15:38

Lieke schreef:
Ik heb een vrij rustig paardje, het kost hem te veel moeite om er zomaar (voorziets) van door te gaan. stel je voor straks wordt hij nog dun!
maar als hij er onrustig van word zet ik hem lekker aan het werk, tempowisselingen, pasje wijken ed. Zodat hij geen tijd meer heeft om op te letten.


Zo is Maddox dus ook! Een paard wat ervan door gaat moet al zijn spieren rekken, strekken en gebuiken, nou dat is veeeeel te vermoeiend hoor!

Vandaar dat het ook de eerste keer was.

Ik wilde de situatie dus ook niet uit de weg gaan en daarom ben ik gewoon doorgereden, maar ik had ook niet verwacht dat hij er echt tussenuit zou piepen. Ik dacht dat hij gewoon drammerig en druk zou zijn en dat wilde ik dus rustig maken door rustig te draven en te stappen Maar dat vond hij dús niet

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BritHittepit en 28 bezoekers