verstandelijke handicap en paarden....?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

verstandelijke handicap en paarden....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 16:04

Wij hebben bij ons op stal een jongen met een verstandelijke handicap die 2 x pw komt helpen. Op zich niks mis mee, behalve vandaag.

Onze stagiaire mest de stallen uit en hij zorgt voor nieuw zaagsel. Op een gegeven moment hoor ik een hoop geschreeuw uit de stal. Maarja die jongen praat wel vaker tegen zich zelf Verward dus ik reageerde niet meteen. Komt een stalgenootje uit de stal gelopen. 'Wie houdt die jongen in de gaten?' Dus ik zeg niemand, maar was net van plan te gaan kijken, want ik vertrouwde het voor geen meter. Was maar goed ook... Boos!

Stonden er twee paarden in 1 (!) stal (nog geen 3x3m groot) en hij stond daar hysterisch tussen te meppen met een zweep Boos! en had bij 1 paard een touw om de nek geslagen. Paarden compleet in paniek. Die jongen werd aan de kant geduwd en verloor zijn evenwicht een beetje en trok het paard wat hij vast had naar beneden. Die knol zat wijdbeens op zijn gat.

Dus ik die zweep opgeeist die jongen de stal uit gestuurd en met behulp van een stagenootje de paarden weer in hun eigen box gezet.
En de staleigenaar....... nergens te bekennen.

Ik was zo kwaad. Boos! Toen de staleigenaar eraan kwam gelijk eens even geinformeerd wie die jongen behoort te begeleiden? Gaat ze hem poeslief uitleggen dat alstie hulp nodig heeft dattie het moet vragen?!

Ik snap ook wel dat kwaad worden geen zin heeft, maar voor het zelfde geld waren er ongelukken gebeurd, of was die jongen morsdood geslagen.

dit was echt weer een staaltje professionaliteit van onze stal Lips are sealed


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 17:21

Danijelle schreef:
Zo zie je maar dat je hem niet alleen kan laten, vooral niet bij de paarden!
Maar er was niemand gewond toch?


Gelukkig niet, maar het had ook heel anders af kunnen lopen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 09:01

nee het is allemaal goed afgelopen.

Het vervelende is dat deze jongen behoorlijk goed zelfstandig kan werken. Op zich heel fijn voor hem, maar met als groot risico dat iedereen hem maar izjn gang laat gaan en hem niet meer in de gaten houdt.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 12:36

Nou ik was niet echt geschrokken, maar eigenlijk verschrikkelijk kwaad op het slome gedrag van onze staleigenaar. Ze hebben bij ons wel meer van zulk soort slome reacties.


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 15:09

rhijnauwen schreef:
idd ik sluit me helemaal bij Sarabande aan, zorg voor goede afspraken en vooral goede begeleiding van de jongen, allemaal leuk zo'n goedkope hulp en ook niets mis mee, maar hij moet wel goed begeleid worden, gelukkig is het dit keer goed afgelopen! (voor iedereen!)


Het feit van goede afspraken bn ik het helemaal mee eens. Alleen de staleigenaar niet. Dit schept namelijk verplichtingen en verantwoording over hetgene wat je hebt gedaan.

En juist bij verstandelijk gehandicapten moet je zorgen voor professionele begeleiding. Maar als ik zie dat een stagiaire (die overigens niet gezegend is met enig inzicht t.a.v. paarden) die gehandicapte kids les mag geven krijg ik de kriebels. En niet in positieve zin. Lips are sealed

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 16:07

rhijnauwen schreef:
er zou iemand op stal kunnen overwegen een opleiding te gaan volgens tot instructeur paardrijden voor mensen met een beperking, eerst commandantencursus bij FPG, of 1e fase bij de Orun, daarna instructeursopleiding via NebasNsg (zie www.nebasnsg.nl) degene is dan direct verzekerd en weet tenminste waar hij/zij mee bezig is!



Dat kost geld er daar houden ze niet zo van. Zij heeft overigens heel lang gewerkt met verstandelijk gehandicapten, maar daar is nu niet veel meer van te merken, behalve dat het denkniveau niet veel hoger ligt Lips are sealed

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-03 09:09

sarabande schreef:
Sus met het feit dat je weggaat daar zijn voor jou de problemen opgelost. Misschien zou je als afscheidsgebaar de zaken even duidelijk op papier kunnen zetten voor degenen die achterblijven. Doen ze er niets mee jammer, je hebt dan in ieder geval je best gedaan .


Aangezien ze nu al met veel moeite gedag kunnen zeggen, bespaar ik mezelf de moeite. Ik heb ze de afgelopen drie jaar het ze flink duidelijk gemaakt wat ik vond dat kon verbeteren, maar als daar niks mee gedaan wordt en hun zo tevreden zijn houdt het voor mij op. En is idd de keuze om te vertrekken het beste.

Zelf hebben ze niet veel inzicht en ook niet de motivatie om de stal eens flink onderhanden te nemen Lips are sealed . En de meeste mensen die er staan vinden dat prima. Dus er zal niet veel veranderen

Maar ja laten we maar hopen dat deze jongen maandag gewoon weer stalletjes kan uitmesten en dat hij wat meer begeleiding krijgt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Amazonbot, Carowl, Dartel, JPitty, Macs, MairiMacBran, Mieke, SunnyHorse en 39 bezoekers