bevallende merrie op wat voor strooisel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

bevallende merrie op wat voor strooisel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 20:25

Rond 8 mei moet mijn pony haar eerste veulen krijgen. Voorheen had ik de hoogzwangere moeders altijd op zaagsel staan, ook tijdens de geboorte.
toch vind ik het niet echt een succes, blijft plakken, word glad etc.
nu hebben we dan ook behoorlijk stoffig zaagsel dus wil ik een goede zaagsellaag op de grond leggen met daarover een lekker dik pas stro.

waar staan jullie zwangere dame's op tijdens de geboorte?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:22

De mijne stond op zand (van de wei ze stond in een loopstal Knipoog ) en krullen tijdens de bevalling.
Ik ben echter die dag zelf nog 10 pakken stro gaan halen en daar een dik bed van gemaakt (niet van alle 10 tegelijk). Leek me net ietsje warmer en lekkerder liggen voor zo een jong beestje.

Volgende keer doe ik het niet anders, krullen als onderlaag en daarboven flink wat stro dat ik hoog op strooi tegen de wanden en hoeken (zodat ze in een put liggen zeg maar, tegen het vast rollen/liggen)

Werkte prima en lijkt me het lekkerst. (Jezuske is ook geboren in een bakske vol me stro Knipoog )

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:52

Tot nu toe: een flinke dikke laag stro. De laatste weken mesten we wat selectief uit, zodat er een lekkere stevige laag in de stal komt.
Ik voel ook wel iets voor een onderlaag van krullen, maar weet eigenlijk niet wat voor krullen je dan gebruikt (gewoon grof zaagsel?)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 08:36

Stro kan je ook overdrijven...
Ik heb op de grond een normale hoeveelheid liggen, alleen tegen de wanden strooi ik het hoog op.
Als je te veel stro gebruikt maak je het het veulentje onnodig moeilijk om op te staan.

Als onderlaag kan je inderdaad vlas of krullen oid gebruiken, gewoon een pak kopen bij de fouragehandelaar, dan weet je zeker dat het 'schoon' hout is, dus zonder impregneermiddelen, spijkers of te klein stof.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:02

Ik gebruik ook gewoon stro. Niet veel, wel iets meer dan anders, maar ik overdrijf het verre van.Als merrie en veulen er maar wat grip ophebben, ben niet zo bang voor vastliggen.