Vandaag paardje inrijden! Ging KEI goed!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Vandaag paardje inrijden! Ging KEI goed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 01:02

Op de manege hebben we martijntje, dat is een 3 jarige ruin, die moet worden ingereden... Er was in totaal, nog maar 7 keer erg kort een keer opgezeten is, en alleen in stap, zonder hulpen erbij.... het was wel een B pony, eignelijk was fleur (die ging er uiteidnelijk op) veel te lang, maar niet te zwaar, want ze weegt maar 51 kilo, er begon wel iemand te zeiken, maar het kon makkelijk, en chris (eigenaar) vond het ook dus, wat een gezeur!

Okey Chris (eigenaar manege) had ons (mij en fleury) gevraagd of we martijntje vandaag wilde rijden... Dus wij vandaag naar manege, eerst even losgezet in paddock, toen even opgejaagd... Beesie luisterd totaal NIET naar de zweep, vorgie keer ook al niet, dus deze keer sloeg ik een keer raak, nog geen reactie??? Verward , maar goed, op een gegeven moment, nog een keer raak geslagen, en daarna een klap ernaast, en toen sprong hij weg in draf, dus nadat wij met BRAAAAAAF beloonde scheent hij het door te hebben.....

Maar goed, daarna nog heel eventjes gelongeerd (scheelt niet veel van elkaar op een ronde paddock maar goed), en daarna zadel erop, (opzadelen gaat echt al super!)

Eerst nog maar eventjes een keer hangen, maar toen dat alles goed was, ging fleury erop..., dus weer rondjes stappen, tot dat fleur besloot, dat het tijd werd voor een drafje, HIJ WAS ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO BRAAF!!! echt super... dus terug in stap, toen zei ik van, okey, ik zet hem nu wel in draf, zodra jij zegt draf, en dan moet jij maar de goede hulpen geven. Dus fleur zegt draf, geeft de goede hulpen! EN HIJ GAAT GEWOON!!! Hij deed precies wat hij moest doen!!! Terwijl ik nog niks had gedaan!!! ZO raar,

Maar goed, na dit eventjes gedaan te hebben, werd de buitenbak vrij (want toen we begonnen , was in binnen kleine en grote bak, en in de buitenbak een les) Dus wij naar de buitenbak, en hetzelfde gedaan. Het was tot nu toe alleen nog maar been hulpen, wat hij perfect scheen te begrijpen...

Dus ik steeds meer afstand, en ja hoor, met teugel hulpen erbij, samen met been, was hij redelijk te sturen, voor zo'n eerste keer! Ik nam dus steeds meer afstand, (ik had longeer lijn vast), Het ging zo verschrikkelijk goed, dat we wilde kijken hoe het zou gaan los....

Dus zadel nog een keertje gecontroleerd, en toen longeerlijn los, eerst bleef ik nog even in de bak, maar ging daarna aan de kant staan. Okey, het was natuurlijk nog niet perfect, en al begreep martijntje het niet altijd... fleury, heeft in draf en in stap gewoon los gereden, en dat in een buitenbak notabene, met een pony die 3 kwartier daarvoor, alleen nog maar op was gestapt :S

Het was echt vreemd, ze begreep gewoon alles helemaal, net alsof het er zeg maar als instinct uit zag...

Daarna nog even uitgestapt, en op stal... een half uur later was een meisje uit mijn rijles (debbie) in de buitenbak aan het rijden op haar verzorgponytje, wsa kei lachuh, want het ging niet echt goed... Dus toen ben ik haar gaan helpen, soort van les gaan geven! Was vet lachuh! En het leuke was dat zij het ook leuk en fijn vond, dus misschien ga ik vaker op de vrijdag naar de manege, om Debbie les te geven Haha! Lijkt me kei leuk...

Daarna nog lang op de manege gelummeld, en uiteindelijk ruim een uur geleden hebben de ouders van debbie mij even thuis afgezet....



Ik was echt ZOOOOOOOOOOOOOO verbaasd over hoe martijntje het deed, ze snapte het gewoon, ik stond echt versteld!!!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 01:09

Ja, ik heb er dus op gereden. Had er wel 2 keer op gezeten in stap maar nu gingen we net iets verder. Ik was ook wel verbaast hoe hij het deed maar nog lang niet alles ging goed hoor! Van hand veranderen was meet van hand verslingeren maar het begin was er! ook ben ik de bak door gecrost in zijn achteruit toen hij even wilde staken maar toen heb ik nog maar even gestapt en toen even in de bak los gelaten. Het was heel leerzaam.

Maar heeft iemand misschien tips ofzo?

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:57

heeeeeeeeeeej dames ik denk ik zal er een berichtje opzetten kej goed dat het zo goed ging bij jullie Lachen

groetjes kusjes fabske

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 22:20

Dus als k het goed begrijp goed er elke keer een ander op een paard dat nog niet ingereden is? Bij een jong paard hoort de eerste tijd dezelfde persoon terijden, omdat iedereen net wat andere hulpen geeft, eerst goed aan de hulpen zijn, dan een ander erop.

Wel leuk dat ie zo braaf is!!!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 01:17

Eerst mochten twee andere meisjes het doen... Maar Chris vond dat ze te weinig deden, en dat het te langzaam ging, dat is een van de redenen dat ze het vroeg. En ik zou zeggen je hebt gelijk als hun al met hulpen waren begonnen, maar er was alleen nog gezeten, verder helemaal niks, nog geen hulpen, nothing! Dus wat dat betreft kon het nog wel denk ik...

Het is ook niet aan mij om dit te besluiten, maar het besluit van chris..

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 09:45

Leuk dat het zo goed gaat maar is 3 kwartier niet een beetje lang voor het begin?

Veel succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 12:04

leuk dat t zo goed ging, maar wanneer ik een paard inrijd, dan ga ik er aan de longeerlijn opzitten, ff rondje stap&draf en dan ga ik meteen los, zodat het beestje meteen door heel de bak gaat in stap, draf en vaak ook nog galop.
verder ben ik dan in totaal 20-25 minuutjes bezig, incl ff longeren voor ik erop ga.

Ik denk dat je de volgende keer het beste de pony op kan zadelen, ff paar rondjes stap, draf&galop linksom&rechtsom aan de longeerlijn, dan erop, en stap draf en eventueel galop linksom&rechtsom en dan uitstappen.

verder maakt het niet heel veel uit dat er steeds een ander opgaat, ik heb ook weleens samen met een ander meisje+instructeur een paard zadelmak gemaakt, wij longeren, toen hij erop en de keer erna wij ff gelongeerd en ik erop en toen de 5e keer ofzo ging dat andere meisje erop.
dat maakt niet zo heel veel uit, als je maar onthoud dat je altijd consequent moet zijn, been geven daar moet reactie op komen, enwat voltes en van hand veranderen moet ook lukken.verder niet aan de teugels gaan hangen om te sturen, maar stuur met je gewicht&benen, wanneer jij een beetje scheef gaat zitten dan zal je vanzelf merken dat de pony opzijn gaat, dat ondersteun je dan met je been, en een klein beetje met je hand, dan zal je zien dat sturen met een net ingereden pony helemaal niet moeilijk is, maar vanzelf gaat!
en 3 kwartier vind ik behoorlijk lang! 5 minuutjes longeren, 10-15 minuutjes erop en dan nog een keer op&af stappen oefenen en dan t beestje weer lekker terug op stal zetten dan heeft ie meer dan genoeg gedaan!

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 12:19

okey het was waarschijnlijk ook iets te lang, maar goed, fouten kun je maken denk ik... Als Martijntje honderdprocent goed kon longeren hadden we het waarschijnlijk dan ook wel gedaan hoor renske, ik bedoel de manier waarop jij het doet. Maar longeren snapt hij nog niet helemaal, hij begon het te begrijpen, en ik denk dat wat betreft aanpak, het niet zoveel scheelt hoe wij het hebben gedaan, en hoe jij het doet...

Van de eigenaresse mochten we trouwens nog niet in galop. Dat komt de volgende keer of zo wel.... bovendien vond ik zelf dat we al vrij veel deden, ik bedoel, dus ik vond eigenlijk dat voor deze keer de galop nog een stapje te ver ging...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 14:44

hoe wil je dan een paard inrijden, als hij het longeren niet eens snapt?

zo moeilijk is het niet om het longeren aan te leren hoor! je hangt er een longeerlijn aan, pakt een longeerzweep, loopt ff stukje mee, neemt steeds meer afstand en hup, hij loopt op een volte
ik heb al met een flink aantal paarden geholpen met het zadelmak maken en sinds ik op de spring/trainingsstal werk doe ik het nog veel meer, maar ik ben nog geen een paard tegengekomen wat het longeren niet heel snel begreep!
waarom oefenen jullie dat dan niet eerst eventjes, stap draf&galop aan longeerlijn en dan als dat goed gaat erop gaan zitten.
je 'moet' ook niet in galop, maar ik doe het vaak wel, dan hebben ze meteen alles gehad en dan kan je het steeds verder gaan opbouwen, maar de galop is niet eens zo belangrijk, amar als hij maar begrijpt wat jullie van hem vragen als je op zn rug zit.

maasrgoed, iedereen heeft er zo zn eigen manieren voor

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 15:38

Hij begrijpt het longeren op zich wel, maar hij komt gewoon naar je toe, en reageerd op dat moment niet naar de zweep, Dat ging vrijdag dus al een stuk beter, maar ik zie het probleem niet zo van of aan de longe op afstand en er naast lopen niet zo.

Zoals ik eerder al zei, wij hebben alleen maar gedaan wat de eigenaar van ons verwachte. Zij wil dat de pony zo snel mogelijk ingereden word, zodat die in de lessen mee kan. Eenmaal als manege pony zal hij niet vaak meer gelongeerd worden. Ze heeft dus gezegd, als dat niet 100% lukt, niet al te veel tijd insteken, eenmaal manege pony is het longeren toch niet meer nodig...

Wij doen dus alleen wat ons gezegd word....

nelvandeb

Berichten: 46
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 15:59

moest je mijn naam nou noemen??
ok heb les van je gehad

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 16:30

nelvandeb schreef:
moest je mijn naam nou noemen??
ok heb les van je gehad


jeetje zeg, wat maakt een voornaam nou uit... het is net alsof je je ervoor schaamt, laat dan maar zitten hoor, als je zo gaat reageren dan hoeft het niet meer van mij...