Sven naar kliniek - update Zep's Zweden experience

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sven naar kliniek - update Zep's Zweden experience

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:27

De afgelopen weken heeft Sven erg hard gewerkt. Mijn trainer heeft hem een poosje gereden en sinds een week of 3 zit ik er zelf weer dagelijks op, en ik begon eindelijk het gevoel te krijgen dat al mijn zweet en frustratie ergens toe begon te leiden. Dinsdag was een hele goede dag, en ik had voor het eerst in heel, heel lange tijd weer een beetje het gevoel met echt paardrijden bezig te zijn.

Ik heb me nooit gerealiseerd hoe verschrikkelijk moeilijk het is om een jong paard echt goed op te leiden, zeker als het een soort paard is wat qua karakter en "rittigkeit" totáál verschilt van alle paarden die je tot dan toe hebt gereden. Eigenlijk is het een stuk makkelijker als je ze als 6-jarige krijgt en ze tenminste weten wat stoppen en sturen is. Het is een stuk makkelijker als je er niet over na hoeft te denken en gewoon kunt doen wat je gevoel je ingeeft, het resultaat is dan alleen meestal ook minder goed. Ik heb een behoorlijk aantal jonge paarden aangereden, maar nog nooit zo diepgaand over de basis nagedacht als deze keer.

Je moet heel sterk in je schoenen staan om dit vol te kunnen houden heb ik gemerkt. Het leren rijden van de verschillende oefeningen is een peuleschil vergeleken bij dit diepgaande basiswerk. Het irritante is dat je gewoon nooit een goed gevoel krijgt met een jong paard, het rammelt en klappert aan alle kanten, en je voelt wel waar de problemen zitten maar de hulpen die je toe wil passen om het op te lossen komen niet door omdat je ze niet op het juiste moment kunt toepassen (vanwege dat geklapper) of omdat je jonge paard ze simpelweg nog niet begrijpt. Heel frustrerend is dat. En ondertussen voel je wel steeds de kwaliteit onder je, en dan heb je helemaal het gevoel dat je een paardentalent naar de filistijnen aan het helpen bent met jouw gestuntel. Kortom, ik heb wel 10 keer besloten om er maar helemaal mee op te houden, maar ja, ze zijn zo mooi en prachtig hè? Dromen

Maar goed, dinsdag was dus een hele goede dag, ik kon alles fysiek uitvoeren wat er van me gevraagd werd, het kwam allemaal door bij Sven en hij reageerde het gros van de tijd ook nog op de manier die van hem verwacht werd, en het scheen er vanaf de grond ook nog allemaal redelijk goed en elegant en stil uit te zien. Daarnaast was het ook nog eens práchtig mooi weer, dus na de les, toen je mij en Sven allebei uit kon wringen ben ik hem lekker gaan uitstappen op de laantjes rond het kasteel.

Na het uitstappen was hij écht moe, het is eigenlijk nog zo'n baby. Ik ben Kojack gaan rijden, die het mooie weer ook in zijn bol had en flink aanpakte (dus toen was ik alwéér helemaal plakkerig en trillerig) reed ik terug naar Hviderup om Sven zijn dekens te wisselen. Hij stond toen helemaal te trillen, en dat leek me niet zo goed. We hebben even aan tying-up gedacht, maar hij leek het toch vooral koud te hebben dus ik heb hem met een extra dekentje op stal gezet. Toen ik om half 8 weer naar stal ging om hem nog een keer te controleren voor de nacht leek het me toch verstandig om zijn temperatuur op te nemen en toen stond hij met 40,9 graden! Da's wel een beetje veel... Ook was zijn hoofd helemaal gezwollen aan de rechterkant en kwam er groen snot uit zijn neus.

Ik stond dus mezelf te schieten, want ondanks de zon is het nog steeds best koud, en ik had hem toch meer dekens op moeten doen na het wassen, etc. Maar de veearts kwam tot de conclusie dat hij een ontsteking in of rond zijn bovenkaak had, op een plek waar hij niet goed gewisseld heeft. Daar hoopt zich dan allemaal etensresten op waardoor je een infectie krijgt. Dat sluimert heel lang totdat zijn weerstand wat verminderd, zoals bij zware training, en dan breekt zoiets in een paar uur door. Best eng, en hij was echt verschikkelijk ziek.

De andere ochtend moest ik dus met hem naar een kliniek om een foto van zijn kaak te laten maken. Je hebt in Zweden een soort staats-systeem van districtsveterinairen en dierziekenhuizen, en daarnaast heb je een soort privé-klinieken. Ik heb er even over gedacht om hem gewoon naar Flyinge te brengen, maar in het ergste geval stond hem een operatie te wachten volgens de veearts, dus toen hebben we besloten om naar de kliniek van de Zweedse team-veterinair te rijden, die wonder boven wonder dezelfde dag nog een plaatsje vrij kon maken.

Gelukkig bleek er na het maken van de foto geen infectie in het bot zelf te zitten, maar in de bijholten en dat is gewoon met antibiotica te verhelpen. Hij heeft een plek in zijn rechter bovenkaak waar de melktand wel uitgegaan is maar de blijvende kies niet gezakt is. Daar zit dus een gat en daar hoopt zich dus rotzooi op. Gezien zijn leeftijd komt het waarschijnlijk vanzelf nog wel goed, anders is het een beetje afwachten. Als hij vaak dit soort problemen blijft houden kun je het opereren, maar dat is erg ingewikkeld en heeft een lange revalidatietijd, dus voorlopig zie ik het nog maar even aan.

Ik was stiekem wel een beetje trots op mezelf dat het me gelukt was om in mijn eentje bij die kliniek te komen en dat allemaal af te handelen. Klinkt simpel maar ik zag er als een berg tegenop. Het is niet zo makkelijk als in Nederland waar je tenminste de taal spreekt en de weg een beetje weet. Ik begin me nu pas te realiseren dat ik een beetje een "eigen leven" begin te krijgen hier, het vakantiegevoel verdwijnt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:36

Jemig!
Dan schrik je je ook kapot! Ik kan me de doemscenarioos al voorstellen die dan door je gedachten schieten!

Ik hoop maar dat Sven er zelf niet al te veel last meer van heeft, niets zo naar als een ziek beroerd paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:54

Wat een avontuur zeg, maar het lijkt allemaal een goede afloop te hebben. Nu hopen dat die nieuwe kies mooi snel doorkomt om het gat te dichten. Zou er in de tussentijd nog iets zijn om hem te helpen die plek schoon te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 02:08

Nee, niet zoveel aan te doen. Beetje spoelen verdund anti-desinfectie middel (Jodopax) maar dat slikt hij steeds door (wat ik niet begrijp want dat smaakt nog erger dan het ruikt Haha!)

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 02:51

He hallo
Leuk dat je terug bent, en gelukkig valt het mee met sven zeg !
Ik had de verhalen natuurlijk al gehoord toen ik je aan de tel had, maar wist nog niet hoe het afgelopen was met de kliniek.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's die je hebt gemaakt, ik bel je morgen even om wat af te spreken !
Groetjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:16

Wat raar dat zo'n ontsteking zomaar de kop op zet. Ik had dit in ieder geval nog nooit gehoord, komt dit vaker voor? Nu snap ik ook wel een beetje waarom Evert Offereins een heel boek over paardentanden heeft kunnen schrijven....kan van alles misgaan in die paardenmond.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:23

Nou Zep dat is een heel verhaal, fijn dat je weer even terug bent.

Gelukkig gaat het weer goed mer Sven en misschien dat het toch nog met hem gaat klikken Lovers

Dat van dat jonge-paard-rijden is een erg verhelderend verhaal.

Dat mag je wel ergens apart in een lijstje zetten. Het zou een troost en hart onder de riem zijn van veel lotgenoten die steeds als het goed gaat, de volgende keer weer een ander probleem tegenkomen. Het is opvoeden he in versneld tempo, zonder dat je te snel wilt gaan.

Ik vind je een dapper ding hoor in dat grote vreemde land, nu even thuis bijkomen Ach gut

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:32

Wat een schrik zeg van Sven! Maar gelukkig gaat het weer beter.
Heb je niet een keer rijfoto's van jullie??

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:00

Zep:

AMEN

Mijn God, wat herken ik veel van mezelf in jouw verhaal op dit moment (dat stuk over het inrijden van jonge paarden). Ik heb er een paar ingereden, maar ieder (jong) paard is weer anders, ook met het accepteren van het inrijden!

Het slingeren, bokken, wegrennen met opstappen, hangen tijdens het poetsen, allemaal proberen ze dingen uit die je zsm af moet leren. Goede begeleiding is daarbij heel belangrijk, of in ieder geval een flinke dosis ervaring!!!

Succes Zep, en weet dat er soortgenoten zijn die net als jij wel eens met de handen in het haar zitten,...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:03

Een paar enerverende dagen zeg! Gelukkig dat het allemaal meevalt met Sven, en dat je het goede gevoel met Sven weer gevonden hebt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:07

Cassidy schreef:
Wat raar dat zo'n ontsteking zomaar de kop op zet. Ik had dit in ieder geval nog nooit gehoord, komt dit vaker voor? Nu snap ik ook wel een beetje waarom Evert Offereins een heel boek over paardentanden heeft kunnen schrijven....kan van alles misgaan in die paardenmond.


Ja, kijk maar naar Razinda...

Maar dat is echt schrikken, Zep, gelukkig hoeft hij niet geopereerd te worden. Hopelijk komt die volwassen kies gewoon door.

Leuk te lezen hoe het met de training gaat!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:14

Jee, dat is inderdaad wel erg schrikken zeg. Nu maar hopen dat hij snel opknapt van de anti-biotica.
En heel hard duimen dat dit je niet meerdere keren gaat overkomen!!!

En idd, je verhaal over jonge paaren aanrijden is zo herkenbaar. Zo zie je maar weer, hoe meer je weet, hoe meer je beseft dat je niets weet.
'Vroeger' ging je er gewoon opzitten, beetje sturen, stap, draf galop en hij was zadelmak en aangereden, toen dacht je er lang niet zo over na (ik heb het dan over mezelf he), maar hoe meer je probeert te begrijpen van paardrijden, hoe moeilijker het wordt.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:58

Knap van je, helemaal zelf geregeld.
Lijkt me toch best moeilijk om je in een ander land aan te passen.
Maar de paarden maken vast een hoop goed.

Ik heb ook een 3 jarige die binnenkort zadelmak gemaakt wordt.
De andere paarden die ik heb gehad waren ook altijd 3 en half jaar.
En ik wil dat aanrijden ook zo graag goed doen. Ik heb wel les enzo en ik probeer veel bij te lezen over het aanrijden van jonge paarden, maar als ik jouw verhaal lees zakt bij mij de moed een beetje in mijn schoenen.
Denk nu bij mezelf: 'ik kan het nooit goed doen ongeacht de lessen en de boeken die ik lees.' Verdrietig

Maar ik weet zeker dat je weer uit die dip komt en dat je er dan een wereldpaard hebt. Dan vraag je jezelf waarschijnlijk af waarom je nu zo hebt zitten miepen Haha!

groetjes,
ester

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:57

Goh wat jammer nou dat Sven die ontsteking heeft gekregen! Ben je net zo fijn met hem op weg....

Ik herken veel van je verhaal wat rijden betreft, in mijn geval niet met jonge paarden maar met 1 van mijn paarden die wel aardig wat talent schijnt te hebben, maar die duidelijk een veel betere ruiter nodig heeft dan ik ben. Ik heb dus ook altijd het gevoel dat het veel beter zou moeten kunnen, maar dat ik er net niet bij kan of haar niet duidelijk kan maken wat ik bedoel...

Sterkte met Sven!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:13

Die ontsteking met die kies herken ik dan weer... helaas.

Bij ons op stal had ook een paard een ontstoken kies, het verhaal gaat niet helemaal op omdat dit paard ruim 10 was en de jouwe veel jonger... maar dat paard kwam er niet meer bovenop Huilen toen de ontsteking na een operatie zich verder uitbreidde naar de holte en daarmee druk op de hersenen zette... een heel sneu verhaal, waarschijnlijk een onderdeeltje uit het boek van Offereins... hopelijk niet iets wat zich herhaald... Beterschap met Sven Zep Ach gut

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:35

Daarom mocht ik ook niet eten vlak nadat mijn verstandskiezen waren verwijderd, te veel kans op onstekingen in zo'n gat (en ik ben niet eens een paard...). Arme Sven, lijkt me geen pretje. Nou ja, je weet nu iig een stuk beter hoe het er op veterinair gebied aan toe gaat daar in Zweden, en je wordt er wel zelfstandig van! Knipoog

Ik word steeds nieuwsgieriger naar jouw leventje daar...
Nog een paar weekjes en dan zal ik het met eigen ogen zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:35

Zo'n dagje rijden met een goed gevel geeft je weer moed voor maanden Knipoog
Ik hoop dat arme Sven snel opknapt en dat dit zo geneest dat het niet meer terug komt, beterschap!

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 13:45

Arm paard! Wel fijn dat het rijden opzich goed oppakte.
ben echt heeel benieuwd naar foto's!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 19:09

Nu maar hopen dat die kies snel wil inzakken en dat hij er snel weer bovenop komt.

Hoelang blijf je eigenlijk nog in Zweden?