Is Nuala depressief?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Is Nuala depressief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 00:44

Hi allemaal,

ik vertelde al van gisteren, dat Nuala opeens was gaan liggen enzo.
(http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=107842)
Vandaag ging ik dus alsnog op buitenrit, ze zou vast ook wel spierpijn hebben dacht ik (ik ook namelijk AU!) en om dan niet stijf te worden is het toch het beste om te bewegen. Wilde gewoon lekker een rondje om het dorp maken in stap.

Nuala was niet vooruit te branden, ik ben denk ik 20 meter ver gekomen, en ik kreeg haar gewoonweg niet verder. Ze ging er ook erg raar bij staan, als een ruin die moet plassen zeg maar?! Ik ben terug gegaan, ik had geen zweep bij me dus ik dacht ik ga eerst wel even in de bak rijden met zweep (ik gebruik m nooit alleen ze reageerd opeens veel beter dan) In de bak werd ze opeens erg hyper, ik denk dat dat kwam door de les van gisteren? Maar ze luisterde dus helemaal niet en ik voelde mijn humeur naar het nulpunt dalen en ik stond op het punt boos op haar te worden.
Ik ben dus afgestapt, zo rij ik niet verder.
Ik dus weer naar buiten meelopend met Nuala. En weer krijg ik haar niet vooruit, ze bleef gewoon stil staan met haar oogjes dicht.. was echt heel zielig.

Zo is ze dus normaal nooit en ik maak me wel een beetje zorgen eerlijk gezegd. Morgen gaan die meiden het proberen om buiten te rijden, ben benieuwd hoe dat zal gaan.. Daarna heeft ze weer 4 dagen vrij.

Haar buik voelt ook keihard, al een aantal dagen lang. Ik even geïnformeerd bij mijn vaders vriendin, die al 2 kinderen heeft gehad, over harde buiken. Het is niet erg zei ze, als het óf tijdelijk komt opzetten, óf als ze al bijna gaan bevallen. (weet niet of dit ook telt voor paarden natuurlijk) Maar Nuala is nog lang niet uitgerekend en heeft al een paar dagen zo'n harde buik.. Zou het veulen dood kunnen zijn? De D.A heeft haar 2 weken geleden nog opgevoeld, maar ja hij heeft de gezondheid van het veulen niet nagekeken..

Ze krijgt nu 's ochtends 1 kilo Merriebrok, en 's avonds 1 kilo Havens Muesli, een halve kilo Merriebrok, een halve kilo Pavo Stibro en lijnzaadolie. Binnenkort ga ik weer zeewier bijvoeren voor extra vitamines en fosfor.

Maak me echt zorgen om mijn meissie.. zou ik nu al moeten stoppen met rijden? Ze is nu net iets over de 7 maanden drachtig..

Groetjes Esmeralda & Nuala
[/url]

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 01:19

Een hoefbevangen paard staat ook met zijn benen naar voren gestrekt en is niet vooruit te branden. Je zegt dat ze stond als een ruin die moet plassen, bedoel je daarmee dat haar voorbenen naar voren gestrekt waren??

Ik zou er toch zeker even naar laten kijken, als ze hoefbevangen is, is het zaak dat er zo snel mogelijk een dierenarts bijkomt.
Die harde buik heb ik geen verstand van, maar als ze duidelijk anders in gedrag is en dit hiervoor niet had lijkt het me toch zaak dat je aan een dierenarts advies vraagt!! Een zwangerschap bij paarden kun je niet vergelijken met die van een mens!
Als de dierenarts niks constateerd, weet je in ieder geval zeker dat er niks is.... of anders kan er actie ondernomen worden.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 02:21

Esme, ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Neem even een temp op en bel de DA met de symptomen.
Met benen naar achteren gestrekt is geen hoefbevangenheid, maar kan eerder op tetanus wijzen. Als het niet normaal is en jeje meisje niet meer herkend...ingrijpen, liever te vroeg dan te laat!

Laat je me even weten hoe het gaat?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 15:18

Het gekke is dus dat ze in de bak opeens erg snel is en helemaal niet raar loopt ofzo. Ze ging inderdaad nogal wijdbeens staan opeens buiten, maar haar hoeven voelen niet warm.

Mijn verzorgsters zijn nu met haar buiten rijden, ze zijn al een tijdje weg dus ik hoop dat alles goed gaat, bij haar ging ze dus wel gewoon mee, ze hebben onze shetlander namelijk ook mee, dat zal wel schelen.

Ik ga haar straks even helemaal nakijken, als ik het niet vertrouw bel ik alsnog de D.A.

Niemand die weet wat een harde buik betekend?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:37

Die harde buik, dat weet ik ook niet.
Maar weet je zeker dat je je paardje niet overvraagt? Ze is al 7 maanden drachtig, en het ene paard kun je nu eenmaal langer belasten dan het andere. Misschien is dit haar manier van protesteren.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 18:53

Ik denk toch dat ik haar idd overvraagd heb in de les vrijdag. Ik heb over 2 weken weer les en zal dan wel zeggen dat we het rustiger aan moeten doen, hopelijk gelooft mijn instructrice het, ik zei tijdens de les ook al dat we rustiger moesten doen, maar steeds moesten we weer draven..
Waarschijnlijk had ze gisteren toch ontzettend veel spierpijn, want vandaag is ze heel braaf mee geweest op buitenrit. Nu heeft ze lekker weer 4 dagen vrij in de wei.

Die harde buik hou ik nog even goed in de gaten!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:09

Ga op je eigen gevoel af! Niet op dat van je instructrice, jij kent je eigen paard het best.

Zo ga ik niet meer rijden in een rulle bak, gewoon omdat het te zwaar is voor Blizz, dan vind hij het niet leuk en ik ook niet en steken we er niets van op. het moet leuk blijven!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:50

Tiek heeft vorig jaar rond deze tijd, tijd van de verharing, ook een gigantische dip gehad. Niet lekker in zijn vel. Soms erg sloom, soms dan gewoon rennen en niet luisteren. ik heb m wat hoger in het voer gezet en een vitamine stoot gegeven. En lekker leuke dingen gedaan. Wandelen, spelen enzo. Dat heeft tiek erboven op geholpen. je kan sowieso zijn bloed laten controleren, of ff sowieso een DA laten kijken...

Succes.....en als je het echt niet vertrouwt da bellen he? Sterkte