Hoe goed is het 'denkvermogen' van een paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:45

ja, ik citeer effe henry blake (heel interessant boek over paardenpsychologie trouwens): het denkvermogen van een dom paard kunnen we (op bep. vlakken dus) vergelijken met dat van een 7-jarig kind, dat van een zeer slim paard met een slim 9-jarig kind. verder zei hij ook wat in de trend dat volbloeden bv slimmer zijn. ik geloof dat elk paard wel een bepaalde eigen slimheid heeft, maar de intelligentie kan nog verschillen. dat gevoel heb ik. gevoelige paarden hebben volgens mij (int algemeen) meer intelligentie en doorzicht, omdat ze zo beweeglijk zijn en op alles letten.

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:08

imker schreef:
Wat ik verder heb vernomen, heeft het paard de verstandelijke intelligentie van een kind van 4. Ze weten donders goed wat mag, wat niet mag en bezitten zeker een mate van intelligentie en ondeugendheid.


ik citeer ook maar blake Lachen maar ik denk dat hij de leeftijd optrekt, omdat kinderen op bepaalde vlakken niet meer veranderen. en dan klinkt 7 jaar meer. van vier kan ik begrijpen, maar ik denk dat paarden een beter inzicht hebben in bepaalde situaties, omdat zij bv al 16 op aarde zijn en het kind maar 4. maar ik denk eigenlijk dat je paarden niet met mensen kan vergelijken Lachen

Enya - Daya :-)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CupCakes_, Jihama, josien_m_, Mark0919, Ruai en 47 bezoekers