Hoe voeden jullie je veulen op?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Hoe voeden jullie je veulen op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 19:59

Hiermee bedoel ik dus, wanneer voor het eerst een halstertje, wanneer voor het eerst even zonder moeder, wanneer voetje geven, etc etc.

Zijn er ook mensen die imprint training toepassen?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:57

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ben van plan (veulen moet over een maand komen) zo snel mogelijk met alles te beginnen. Dus al heel snel een halstertje om, leren lopen aan een touwtje, eventjes bij moeders weg, voetjes leren geven, aan "enge" dingen laten wennen, etc. Hoe jonger ze dat leren, hoe makkelijker ze het oppikken, daar ben ik van overtuigd.

Het boek van Dr Miller heb ik ook al doorgeploegd. Ik wil daar veel van meenemen, hoewel ik bepaalde dingen oversla omdat ik ze te extreem vind. Ik vind dat de moeder eerst de tijd moet krijgen met het veulen te "bonden" en het veulen moet eerst staan, drinken, etc. Vind het contact met andere paarden trouwens minstens zo belangrijk voor de opvoeding als het contact met mensen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:09

Wij hebben de veulens van af dat 1 veel in handen gehad. Gewoon lekker tutten enzo. Steeds maar heel even, 5 min en dan weer klaar. De 2e dag bij bijde een halstertje om. Floor en Valora stonden ook allebei al erg vroeg in de trailer.
We hebben eigenlijk niet echt 'boek kennis' of echte methode's toegepast, gewoon doen waarvan jij denkt dat het goed is.

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:52

Inderdaad, veel mee bezig zijn, elke dag een keer oefenen met het halster aan en af doen (ik zou het niet de hele dag laten zitten, maar een paar uur en dan weer afdoen, dit is voor sommige veulens al heel moeilijk). Vrij snel al laten wennen aan het meelopen aan een touw. etc.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:53

Ik heb m'n veulen meteen na de geboorte (zijn erop gekomen toen ze net geboren was) helemaal afgedroogd met een handdoek, het overal aangeraakt en geaaid. Na één week halstertje op en voetjes beginnen tillen. Op dag 11 is ze voor het eerst bekapt geweest wat al héél hard nodig was. Na 4 weken met halstertouw dubbelgebonden los in de wei gezet. Zo moest ze zelf toegeven als ze op het touw stond en heeft ze leren geven aan druk. Ik bleef er wel bij in de buurt in geval van nood ... maar dat is nooit gekomen. Ik heb dit drie dagen naéén toegepast voor een half uurtje telkens. Nu is m'n jaarling héél mak met mij (buiten met vrachtwagens, die zijn eng), maar met mijn man een stuk minder (hij heeft de "magic touch" niet van loslaten bij goed gedrag of belonen). Al bij al is ze een makke jaarling (voor een hete pony) die best pittig en dominant is.

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:56

Ik doe alles zo snel als mogelijk. Het liefst had ik hem ook al de eerste dag het halster om gedaan maar dat had ik nog niet durven kopen want dat vond ik de goden verzoeken. Dus op dag drie heeft hij pas voor het eerst het halster om gehad. Colin is nu twee weken oud en hij loopt al heel braaf aan het halster mee naar de wei. ik kan ook al de voorbenen op tillen en de eerste keer ontwormen ging ook goed. Hij is ook al een paar keer alleen in de box geweest. Maar heel kort natuurlijk. Hij is overigens al meteen vanaf de eerste dag naar buiten geweest alleen afgelopen dinsdag en vorige week donderdag niet want toen was het echt enorm rot weer. Ik vind een aantal aspecten van de inprint training toch wel erg ver gaan dus dat doe ik niet. verder doe ik alles op het gevoel. Dus niet met boekjes kennis en tot nu toe gaat dat uitstekend.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:25

ik heb sym vorig jaar een inprent training gegeven.
is echt super goed.
echt aan te raden.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:51

Bij ons waren de moeder erg beschermend, noemi liet ons echt niet bij haar veulen, maar dat moet je ook niet forceren, want wat zal het veulen wel niet denken als haar moeder compleet staat te flippen. Maar ja wat ik zo op foto's van jou en honey heb gezien hoef je daar niet zn ontzettend zorgen over te maken, maar je weet maar nooit.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 13:29

laat nooit het halster om als je er niet bij bent. het zou niet de eerste zijn die zich zelf ophangt.