Joepie, Lotje is drachtig!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:24

Wat spannend zeg! Hopen dat alles goed gaat nu. Wat is de kleur van je merrie trouwens?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:32

Kans is behoorlijk groot dat er dan ook een zwart veulen uitkomt. Zal het eens nazoeken, ik heb nog een boek over genetica uit m'n dierkunde tijd (vroeger... Sigaar )
Hooguit bruin, in elk geval niet bont of schimmel of zo. Ga het even opzoeken!
(Ik ben wel geintereseerd in m'n naamgenote Lachen )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:39

Volgens mij is het zo dat bruin en zwart op 1 gen vererven. Zwart is dominant over bruin.
Zowel Gribaldi als je merrie kunnen dus een bruinfactor dragen, je hebt dan

Zz x Zz

25% ZZ (=zwart)
50% Zz (=zwart)
25% zz (=bruin)

dus 25% kans op een bruine.

Als Gribaldi of je merrie homozygoot zwart is (ZZ) krijg je sowieso een zwarte.

Zal voor die andere kleuren mijn boek erbij moeten pakken. Bont is een apart en recessief gen, dus dat zit wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:15

Ok, ik heb het "grote boek" er eens bijgepakt. (An introduction to genetic analyses van Griffiths e.a., zijn er nog biologen in de house??)

Kleur bij paarden wordt bepaald door 2 genen. Het ene gen bepaald welk pigment gemaakt kan worden(B), het tweede gen bepaald of het ook tot uitdrukking komt. (D)

B bepaald dus of je een vos of een zwarte (bruine) zult krijgen. D bepaald hoever dat pigment zichtbaar wordt.

Beide genen vertonen incomplete dominantie. Het heterozygote genotype (Aa) laat dus geen volledige expressie van het dominante fenotype. (geno = wat in de genen zit, feno = wat tot uitdrukking komt)

Dus B bepaalt of je een vos of een zwarte krijgt. BB (homozygoot dominant) is zwart, Bb (heterozygoot) is bruin (donker) en bb (homozygoot recessief) is een vos.

D bepaalt de donkerheid van het pigment. Bij een homozygoot recessief (dd) komt het pigment niet tot uitdrukking en krijg je dus een schimmel.
Een zwarte is dus altijd BBDD. Een bruine is BbDD (donker) of BbDd (lichter)

Een vos is bbDD, een paard met genotype bbDd wordt palomino.

Volgens deze uitleg kun je met Lotje dus geen schimmel krijgen. Als ze bruin was zou het wel kunnen, want dan zou ze nog dat recessieve d gen hebben, maar dan kan ze het alleen van een schimmel krijgen die bbdd is. (Dat is aan de buitenkant moeilijk te zien)

Tis een beetje ingewikkeld, ik hoop dat je het snapt.
O ja, bont zit op een apart gen, (S) dominant geeft geen vlekken, recessief wel, maar hoe het met aftekeningen zit wordt verder niet uitgelegd en weet ik dus niet.
_________________
Just smile and keep riding!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-24 22:16 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:56

Ja, die is dus BBDD en geeft dus altijd een dominant allel door, je krijgt dan op z'n minst een bruine. Grappig dat daar toch een schimmel van kan komen, want dat zou volgens dezelfde theorie niet kunnen. Nu geeft mijn boek alleen de basis van kleurvererving, en niet bijvoorbeeld crossing-over toegespitst op kleur of zo. Wel heel interessant, ik wilde hier mijn vak van maken, maar helaas ben ik daar niet genoeg bèta voor, en ik wil ook nog tijd hebben om fanatiek te rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, Anne_vD, BarbaravdW, cariena1, Dnies90, Esplen, GrapeshotBot, J30d, karinmanon, maralyn, Miriam91, Poekkie, Schrompeltje, Vagabondo, valonka, VogeltjeM, Yontheke en 142 bezoekers