de ruimte van de stal om te veulenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:41

[naam verwijderd] moet het maar doen met een 3x3,5m. box, kan prima.
ik heb giga-grote friese merries in een kleinere box zien bevallen, dus ik zit er niet over in.
In een veel groter box kan het ook heus nog wel mis gaan...al had ik ze toch een groter box gegund, maar dat zit er gewoon niet in.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?



Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:43

sarabande"]
3 x 3.5 is voor een paard idd wel klein. Het kan er zijn kont nauwelijks keren en dat doen merries nogal tijdens het bevallen met vaak het veulen er al half uit. Als er dan te weinig ruimte is neem je wel veel risico.
[/quote]

Mijn paard is 'slechts' 1.61m. hoog, voor haar is die stal gewoon ruim.

[quote="obsession schreef:
Als je de ruimte niet hebt en ook geen mogelijkheid hebt om die ruimte te creeren moet je niet gaan fokken.


Tuurlijk is het beter om een ruimere box te gebruiken, maar om nou te zeggen dat als je geen grotere box tot je beschikking hebt, je sowieso niet aan fokken moet denken vind ik regelrechte onzin.

Hier op Bokt doen we kennelijk alles volgens ' de regeltjes', maar in de echte wereld gebeuren veel onverantwoordelijkere dingen (ook bij 'professionele' stallen). Daarmee wil ik niet zeggen dat "als de 1 in de sloot springt" daarmee alles oke is, maar er is ruimte voor een nuance. Ik vind een 3x3,5m. box wel oke (voor mijn paardje dan, niet voor een kameel van dik 1.75m.). En het is mijn box en mijn paard en mijn veulen en ook mijn risico. Dus eh....ik doe het lekker toch.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:20

Denken zoals het in je straatje past? Ach, sprekend voor mezelf; ik vind dat iedere paardenhouder denkt zoals het in zijn straatje past.
Oftewel, persoonlijke deformatie.
Eigenlijk geldt dat voor het hele leven....ik geloof zelfs, Sjuimpje, dat ook jij je daaraan wel eens te buiten gaat.

Laten we in dit topic iig ophouden met het vingertje te wijzen. Hier komt niemand die de wijsheid in pacht heeft. Alles is een kwestie van een persoonlijke keuze.
En in alle boekjes kan je lezen dat een grotere box beter is dan een kleinere, maar een box van meer dan 3x3m. is gewoon geen schande!

Gut, als ik me wat zou aantrekken van alle voorschriften dan had ik helemaal geen paard. Want op mijn hele manier van paardenhouden is door iemand altijd wel wat aan te merken; ik koop al de verkeerde paarden, ik rijd ze niet goed, ik voer ze verkeerd, ik poets verkeerdom, koop de foute kleur sjabrak, heb het sperriempje verkeerd om, laat de hoefsmid te laat komen....
Jeetje, als je alles je persoonlijk aan moet trekken hier op Bokt kan je gek. Daar doe ik dus niet aan mee. Mijn dieren hebben het goed, (ook al wensen ze toch vaker en vooral meer eten).

Zoals eerder gezegd; het laten werpen in een grotere box is helemaal geen garantie dat het dan wel goedgaat. Ik accepteer de risico's die een kleinere box met zich mee brengt. Ik heb dingen tegen elkaar afgewogen en de uitkomst is dat IK het wel verantwoord vind.
Daarmee denk ik misschien in mijn eigen straatje?
Ja zekers, MIJN eigen straatje.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:48

Sjuimpje schreef:
En [naam verwijderd], zoveel zielen zoveel meningen je hoeft toch niet te reageren als de mening van iemand niet strookt met die van jou? Verward


Nee, heb je gelijk in. Een andere mening dan de mijne is prima...Maar ik heb wel een hekel aan het spreekwoordelijke vingertje.
Voelde me helaas bijzonder aangesproken met het "in je eigen straatje redeneren"... Dat kan je je vast wel voorstellen.

Zand erover, duim maar voor me dat het ondanks de grootte van de box, behoorlijk beschuit met muisjes is binnenkort Haha!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:04

Mijn buurvrouw zegt: bouw het stro dik omhoog tegen de muren aan, dan gaan ze niet tegen de wand aan liggen, rolt het veulen niet tegen de rand aan, en als je erbij moet, kan je dat stro snel aan de kant krijgen.
Ga ik zeker doen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Gub, janneke584, Maaaarije, maitestar23, Nannetje7, Sanet, Swift en 122 bezoekers